ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین آمار #کرونا در ایران و جهان: ۵۹ نفر در شبانه‌روز گذشته در #ایران جان‌ باختند

بنا بر آمارهای وزارت بهداشت ایران، تعداد مبتلایان و درگذشتگان بر اثر کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته بالا رفته است. هزار و ۸۶۹ نفر دیگر مبتلا شده و ۵۹ نفر دیگر هم درگذشته‌اند. مجموع مبتلایان قطعی در ایران از ۱۳۳ هزار نفر گذشته و مرگ هفت هزار و ۳۵۹ نفر تأیید شده است. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، هشدار داده که وضعیت در استان خوزستان «قرمز» است. طبق آمار رسمی در هفته‌های اخیر روند شیوع کرونا در بیشتر مناطق ایران نزولی شده بود و شمار درگذشتگان به زیر ۴۰ نفر رسیده بود. در جهان، تاکنون پنج میلیون و ۳۰۶ هزار و ۲۳۵ نفر به ویروس کرونا (بیماری کووید-۱۹) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۳۴۰ هزار و ۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش ۲۳ هزار و ۷۴۳ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع یک‌ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۹۴ مبتلا رسیده و ۹۷ هزار و ۶۴۷ آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند. برزیل در رده دوم جهان با افزایش ۱۹ هزار و ۹۶۹ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۳۳۲ هزار و ۳۸۲ مبتلا رسیده و ۲۱ هزار و ۱۱۶ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. روسیه، اسپانیا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان در رده‌های بعدی بیشترین تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا قرار دارند.

وزارت خارجه آمریکا: جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته، در اقدامات تروریستی در «۴۰ کشور» جهان نقش داشته است

وزارت خارجه آمریکا، روز ۲۳ می/ سوم خردادماه، با انتشار گزارشی از نقش حکومت ایران در ۳۶۰ مورد از اقدامات و #حملات_تروریستی در بیش از ۴۰ کشور جهان پرده برداشته است. طبق این گزارش، برخی از اعضای تیم‌های دیپلماتیک ایران در خارج از کشور در این ترورها نقش داشته‌اند. وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود به بمب‌گذاری‌های انجام شده در کشورهای آرژانتین و فرانسه نیز اشاره کرده است. در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ مرکز همیاری یهودیان در ساختمان آمیا در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین هدف بمب‌گذاری قرار گرفت که طی آن ۸۵ نفر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتینی جان خود را از دست دادند. شواهد مربوط به این واقعه تروریستی نشان می‌دهد که نیروهای حزب الله لبنان به فرماندهی «عماد مغنیه» به دستور مستقیم نیروهای امنیتی ایران اقدام به بمب گذاری در این ساختمان کرده‌اند. در گزارش وزارت خارجه آمریکا اما به نقش داشتن دو تن از دیپلمات‌های سابق ایرانی در آرژانتین به نام‌های محسن ربانی، وابسته فرهنگی سفارت ایران و حمیدرضا اصغری، دیپلمات ایرانی که با سابقه عضویت در سپاه، اشاره شده است. همچنین براساس این گزارش عباس اسدی، دیپلمات ایرانی در اتریش روز ۱۰ تیر ۱۳۹۷در پیوند با تحقیقات مشترک در آلمان، بلژیک و فرانسه درباره پرونده توطئه برای «بمب‌گذاری» در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس، در ایالت بایرن آلمان بازداشت شده است. دولت ایران اما دست داشتن عباس اسدی در این توطئه را رد کرده است. در ادامه گزارش مربوط به اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در خارج از ایران، به قتل مسعود مولوی وردجانی در ۲۹ آبان ۱۳۹۸/ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ در استانبول ترکیه اشاره شده است. طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، چند مقام ارشد ترک و دیپلمات‌های ایرانی متهم به هدایت عملیات ترور مسعود مولوی شده‌اند. وزارت خارجه آمریکا اما می‌گوید جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال حساسیت‌های جهانی نسبت فعالیت‌های تروریستی صورت گرفته از سوی این حکومت، در ترورهای سال‌های اخیر به جای دیپلمات‌های خود از «باندهای خلافکار و قاچاقچیان مواد مخدر» بهره گرفته است. ‎‎

احتمال اجرای حکم «#قطع_انگشتان_دست» برای چهار زندانی در #زندان_مرکزی_ارومیه

طبق خبر منتشر شده از سوی سایت شبکه حقوق بشر کردستان، چهار زندانی متهم به «سرقت» به‌نام‌های #کسری_کرمی، #مهدی_شرفیان، #هادی_رستمی و #مهدی_شاهیوند با خطر اجرای احتمالی حکم «قطع چهار انگشت دست» در زندان مرکزی ارومیه مواجه هستند. به نوشته این منبع، هادی رستمی، مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند در سال ۱۳۹۴ به اتهام «سرقت» توسط پلیس آگاهی در ارومیه بازداشت شده‌اند که بر اساس دادنامه‌ صادر شده از سوی شعبه یک دادگاه کیفری یک ویژه اطفال و نوجوانان استان آذربایجان غربی، ضمن «رد عین اموال مسروقه» به قطع‌ انگشتان دست نیز محکوم شده‌اند. یک منبع آگاه به این پرونده، گفته است: «حکم این سه زندانی پس از چهار سال بلاتکلیفی در مهر ماه سال گذشته صادر شد و پس از اعتراض آنها برای رسیدگی مجدد به شعبه ۱۳ دیوان عالی کشور ارسال شده است.» همین منبع در ادامه درباره پرونده کسری کرمی، دیگر زندانی محکوم به «قطع عضو» در زندان مرکزی ارومیه گفته: «این زندانی نیز در سال ۱۳۹۶ به اتهام سرقت، به قطع چهار انگشت دست راست محکوم شده و همچنان پس از ارجاع مجدد پرونده‌اش به دیوان عالی کشور، بلاتکلیف است.» منابع نزدیک به این چهار زندانی اعلام کرده‌اند که آنان در زمان بازداشت برای اقرار به اتهامات منتسب، تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند. سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹/ سوم آبان‌ ۹۸، در واکنش به اجرای حکم قطع دست در نهادهای قضائی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقامات ایرانی با اجرای این مجازات بی‌رحمانه، مرتکب شکنجه شده‌اند که مطابق قوانین بین‌المللی جرم محسوب می‌شود.» یک دستورالعمل حقوق بشری بین‌المللی تحت عنوان «کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه و مجازات‌های ظالمانه» برای جلوگیری از رفتارهای غیرانسانی در سراسر جهان تصویب شده است. ایران اما همچنان از پیوستن به این کنوانسیون خودداری می‌کند.

احتمال انجام اولین #آزمایش_هسته‌ای ایالات متحده از سال ۱۹۹۲ تا به حال

خبرگزاری رویترز به‌ نقل از روزنامه واشنگتن پست نوشت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از احتمال انجام اولین آزمایش هسته‌ای این کشور در چند دهه‌ گذشته خبر داده است. این موضوع در جلسه مقامات ارشد به نمایندگی از سازمان‌های عالی امنیت ملی و پس از مطرح شدن ادعاهای دولت مبنی بر اینکه روسیه و چین در حال انجام آزمایشات هسته‌ای مخفیانه هستند، مطرح شده است اما در نهایت در مورد انجام این آزمایش توافقی صورت نگرفته است. به نوشته این منبع، واشنگتن پست با استناد به گفته‌های یک مقام ارشد امنیتی و دو مقام سابق آشنا با این موضوع، گزارش کرده که دونالد ترامپ از احتمال نخستین آزمایش هسته‌ای آمریکا از سال ۱۹۹۲ تا به حال خبر داده است. در این جلسه، مقامات دولتی و امنیتی آمریکا در واکنش به تهدیدات روسیه و چین و جلوگیری از انجام آزمایش هسته‌ای توسط این دو کشور، تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند. از سوی دیگر و هم‌زمان با انتشار این خبر، دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید از فرمانداران ایالت‌های این کشور خواست تا هرچه زودتر مجوز بازگشایی عبادتگاه‌ها را در این کشور صادر کنند. به‌ دنبال کاهش محدودیت‌های اعمال شده در مورد ویروس کرونا از سوی فرمانداران ایالت‌های مختلف در روزهای اخیر، دونالد ترامپ در تلاش است تا کسب و کار در آمریکا را بازگشایی کند تا بتواند جلوی روند رکود اقتصادی پیش آمده در این کشور را بگیرد.

پروازهای عبوری از #آسمان_ایران در فروردین ماه، ۸۵ درصد کاهش یافته است

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داده است که پروازهای عبوری از آسمان ایران در فروردین ماه ۹۹، کاهشی ۸۵ درصدی داشته است. بر اساس اعلام این شرکت در فروردین ماه امسال پنج هزار ۱۶۲ پرواز عبوری از فضای ایران انجام شده است و شمار پروازهای عبوری از آسمان ایران در فروردین ماه سال ۹۸، ۳۳ هزار و ۱۸۹ پرواز بوده است. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد شمار پروازها از آسمان ایران با کاهشی ۸۵ درصدی روبه‌رو شده است. در گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اما پیش‌بینی شده است که با گذر از دوره قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا، تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور افزایش یابد. کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران اما به دنبال شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی در بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه آغاز شد و پس از آن، به دنبال شیوع کرونا و کاهش پروازهای بین‌المللی در ماه‌های گذشته، این کاهش شدت گرفت. در روزهای گذشته خبرهایی در مورد مذاکره شرکت‌های هواپیمایی اروپایی با جمهوری اسلامی برای از سر گیری استفاده از آسمان ایران منتشر شد. به دنبال انتشار این اخبار، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ با انتشار دادخواستی با عنوان «آسمان ایران امن نیست» خواهان توقف این مذاکرات تا زمان روشن و شفاف شدن وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی شد. این دادخواست واکنش گسترده موافقان و مخالفان را به همراه داشت.

رییس دانشگاه تهران:‌ #بازگشایی_خوابگاه‌ها از ۱۷ خرداد، منتفی است

رییس دانشگاه تهران گفت با توجه به شرایط فعلی و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی بعید است که خوابگاه‌ها از ۱۷ خرداد ماه به روی دانشجویان باز شوند و اگر هم بنا بر بازگشایی خوابگاه‌ها باشد، پذیرش دانشجویان به شکل بسیار محدودی انجام خواهد شد. او دلیل این امر را ایجاد تراکم جمعیتی در محیط‌های خوابگاهی و شدت شیوع ویروس کرونا در پی این تراکم اعلام کرد. به گفته محمود نیلی احمدآبادی، شیوه آموزش در دانشگاه تهران همچنان مجازی خواهد بود و در حال حاضر تنها دانشجویان دکتری به شکل محدودی در دانشگاه و محیط‌های خوابگاهی پذیرش شده‌اند اما خوابگاه‌ها امکان پذیرش همه دانشجویان در این شرایط را ندارند. نیلی احمدآبادی گفت امتحانات پایان ترم جاری برای دانشجویان به شکل حضوری برگزار خواهد شد اما در خصوص اسکان آنها تصمیمی گرفته نشده است.

اعلام نگرانی کمیته دانشمندان نگران از بازداشت #علی_یونسی و #امیرحسین_مرادی

«کمیته دانشمندان نگران» (The Committee of Concerned Scientists) در نامه‌ای به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، درباره وضعیت علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف اعلام نگرانی کرد. در این نامه با اشاره به دلایل نامعلوم بازداشت علی یونسی تأکید شده که به گفته خواهر این دانشجو، او هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته است. کمیته دانشمندان نگران همچنین به بازداشت امیرحسین مرادی، دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه شریف اشاره کرده و خواهان رعایت حقوق انسانی دانشمندان و دانشگاهیان از جمله دانشجویان شده است. در بخشی از این نامه آمده: «ما این دو دانشجوی جوان را به عنوان همکاران خود در نظر می‌گیریم. اگر توجیه قانونی مشروعی برای بازداشت آنان وجود ندارد، حکومت ملزم است که آنان را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.» این سازمان مستقل بین‌المللی، متشکل از دانشمندان، فیزیکدانان، مهندسان و دانشگاهیان متعهد به حمایت و ارتقای حقوق بشر و آزادی علمی در سراسر جهان، از قوه قضاییه ایران خواسته درباره دلایل بازداشت این دو دانشجوی نخبه توضیح دهد. کمیته دانشمندان نگران با اشاره به ماده ۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، به حکومت ایران یادآوری کرده که زندانی کردن یا بازداشت خودسرانه طبق این میثاق ممنوع است.