نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضایی با صدور حکم جدیدی نرگس محمدی را به ۸۰ ضربه شلاق، ۳۰ ماه حبس و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد

شعبه ۱۱۷۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران با اعلام رای نهایی خود نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر را به تحمل ۸۰ ضربه شلاق تعزیری ، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی یکشنبه ۲۳ می/۲ خرداد در صفحه اینستاگرام خود از ابلاغ این حکم به نرگس محمدی خبر داد که به گفته او روز ۲۹ اردیبهشت صادر شده است. نرگس محمدی ۱۷ مهر ۹۹ پس از تحمل پنج سال و نیم حبس در زندان‌های اوین و زنجان، آزاد شد. نهادهای امنیتی اما پرونده‌ای را در دوران حبس علیه او گشوده و او را به زندان احضار کردند. احضاریه‌ای که از سوی خانم محمدی رد شد و او ۹ اسفند اعلام کرد در دادگاه حضور پیدا نمی‌کند. براساس گزارش تقی رحمانی، نرگس محمدی در این پرونده به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)»، «تحصن در دفتر زندان (تحصن دی ماه سال۹۸ در اعتراض به کشتار مردم در خیابان های سراسر کشور)»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان( برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)»، «تخریب شیشه ها» و «افترا نسبت به اتهام شکنجه‌گری و ایراد ضرب و جرح» متهم شده است. تقی رحمانی در اینستاگرام نوشته: «شکایت علیه نرگس محمدی توسط ضابط قضایی، وزارت اطلاعات و ریاست زندان اوین ، غلامرضا ضیائی طرح و در دادسرای ۳۳ مقدس منجر به صدور کیفرخواست شد و در شعبه ۱۱۷۷ دادگاه کیفری مورد رسیدگی قرار گرفت و رای نهایی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت صادر و ابلاغ گردید .این اتهامات بهمن ماه سال ۸۹ در زندان زنجان به نرگس محمدی تفهیم شد و وی با اعتراض به اراده نهادهای امنیتی برای نشاندن شاکی در جایگاه متهم، از شرکت در جلسات رسیدگی سر باز زد و اعلام کرده است که از تبعیت از این رای سرپیچی خواهد کرد».

استاندار تهران: در اثر مهاجرت سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران یکشنبه ۲ خرداد/۲۳ می در جلسه شورای راهبردی جمعیت اعلام کرد در نتیجه مهاجرت استانی سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود و طبق برآوردها جمعیت این استان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۴ میلیون نفر خواهد رسید. جمعیت استان تهران در آخرین سرشماری که سال ۹۵ انجام شد، ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است. استاندار تهران افزود: «پراکندگی جمعیت در استان تهران نیز بسیار زیاد است و جمعیت برخی شهرستان های استان معادل جمعیت یک استان است و پراکندگی جمعیت نامعقول است؛ چنانچه تراکم جمعیت در کشور ۵۰ نفر در کیلومترمربع است اما در استان تهران ۹۹۰ نفر و در شهرستان بهارستان به ۱۰ هزار نفر در کیلومترمربع می‌رسد». براساس اظهارات این مقام مسئول میانگین جمعیت صفر تا ۱۴ سال در کشور ۲۴ درصد و در تهران ۲۰,۳ درصد، جمعیت فعال در کشور ۶۹,۹ درصد و در تهران ۷۲,۳ درصد و میانگین جمعیت بالای ۶۵ سال در کشور ۶,۱ درصد و در تهران ۷,۴ درصد است. و در حالی که امید به زندگی زنان در کل کشور ۷۴,۳۸ سال و امید به زندگی در میان مردان ۷۱,۷ سال اعلام شده این ارقام در تهران به ترتیب به۷۲ سال و ۷۰ سال کاهش پیدا کرده‌اند. محسنی بندپی نسبت به کمبود زیرساخت‌های بهداشتی در تهران ابراز نگرانی کرد و گفت تهران به رغم دستیابی به «درجه‌ای از توسعه‌یافتگی» با «پیچیدگی و مشکلات خاص» روبه‌روست و امید به زندگی و نرخ باروری در استان تهران پایین است. به گفته او در شورای برنامه ریزی استان مصوب شده «که هیچ یک از منابع مالی استان در زمینه تملک به سمت احداث بیمارستان و تجهیزات لوکس نرود؛ بلکه در زمینه زیرساخت های سلامت هزینه شود تا زمینه افزایش امید به زندگی و تغییر نگرش جمعیتی فراهم شود».

وزارت اطلاعات ایران مدعی شد سه «تیم تروریستی» را در استان‌های آذربایجان‌غربی و سیستان و بلوچستان «منهدم» کرده است

وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای مدعی شد که سه تیم «تروریستی» را در استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان‌غربی دستگیر کرده است. بر اساس اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران که در خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر شد، ماموران این وزارت دو «تیم تروریستی» در استان سیستان و بلوچستان و یک «تیم تروریستی» در استان آذربایجان‌غربی را «شناسایی» و اعضای آن را دستگیر کردند. وزارت اطلاعات در باره هویت دستگیرشدگان و محل دستگیری آنها توضیحی نداد و تنها مدعی شد که در یک عملیات اعضای یک گروه وابسته به «جیش العدل» که در انفجار یکم فروردین در شهر سراوان دست داشتند را «شناسایی و دستگیر کرده است». این نهاد امنیتی همچنین مدعی شد که در یک عملیات دیگر «اعضای یک گروه» که با «هدایت از اروپا» به دنبال «اقدامات تروریستی در سطح استان و انفجار وحشیانه در اماکن مذهبی، برای تفرقه افکنی و اختلافات مذهبی بود» را دستگیر کرده است. «یک تیم مسلح که برای اخاذی و اقدام تروریستی از اقلیم [کردستان]عراق وارد کشور شده بود» نیز سومین گروهی است که وزارت اطلاعات مدعی شد ماموران امنیتی توانسته‌اند پس از «درگیری مسلحانه» دو تن از اعضای آن را بکشند. در این گزارش آمده است که یک تن دیگر از اعضای این «تیم» متواری شده است. وزارت اطلاعات ایران هفته قبل نیز مدعی شده بود که دو «گروه تروریستی» را شناسایی و اعضای آن را دستگیر کرده است. با وجود انتشار این اخبار اما تا به حال هویت بازداشت‌شدگان فاش نشده است.

تشدید حملات طالبان پس از خروج نیروهای خارجی: طالبان در یک شبانه‌روز به ۱۵ ولایت حمله کردند

براساس گزارش رسانه‌های افغانستان به‌دنبال اعلام زمان خروج نیروهای خارجی، میزان حملات طالبان به مناطق مختلف این کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است. روزنامه ۸ صبح یکشنبه ۲ خرداد/۲۳ مه نوشت تنها در شبانه‌روز گذشته طالبان دست کم در ۱۵ ولایت افغانستان با نیروهای امنیتی درگیر شده‌ و به‌رغم تلفات سنگین مناطق بیشتری را متصرف شده‌اند. طبق این گزارش جهادگران طالبان به ولایت‌های لغمان، میدان‌وردک، لوگر، سرپل، بلخ، هلمند، بغلان، تخار، کندز، بدخشان، بادغیس و ارزگان حمله کرده‌اند. در این درگیری‌ها بیش از ۱۷۳ جنگجوی طالبان اخیر کشته شده و بالغ بر ۱۰۰ نفر از آن‌ها زخمی شده‌اند. برمبنای گزارش فوق طالبان که پیشتر حملات خود را بر کلان‌شهرها متمرکز کرده بود، رویکرد جنگی خود را تغییر داده و به تصرف ولسوالی‌ها (شهرستان‌ها) دست زده‌ است. فضل‌کریم ایماق، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس نمایند‌گان افغانستان گفت: گروه طالبان در حال حاضر به مناطقی تعرض می‌کند که تصرف آن‌ها آسان باشد، چرا که طالبان در ولسوالی‌ها اراضی بیش‌تر در اختیار دارند. به باور او طالبان می‌خواهند که برای شرکت در نشست استانبول، دستاورد داشته باشند تا بتوانند براساس آن با حکومت و جامعه بین‌المللی چانه‌زنی کنند. مهدی راسخ، عضو کمیسیون امور دفاعی مجلس نمایندگان هم از «بی‌کفایتی» و فساد مسئولان ارگان‌های امنیتی افغانستان انتقاد کرد. نیروهای امنیتی افغانستان در چندین مورد به خاطر آن‌چه «عقب‌نشینی تاکتیکی» خوانده شده، ولسوالی‌ها را به نفع طالبان رها کردند. به‌علاوه نمایندگان مجلس نسبت به عدم پشتیبانی از ولسوالی‌ها هشدار دادند. در یک نوار صوتی منتشر شده از مجیب‌الله امینی، فرمانده پلیس ولسوالی جلریز میدان‌وردک او گفته سه روز در محاصره طالبان بوده اما در تماس با سرپرست وزارت امور داخله به او گفته شده که کمکی از دست این وزارتخانه برنمی‌آید. طبق آمارهای «پروژه داده‌های رویدادها و نقاط درگیری مسلحانه» (ACLED) در سال جاری میلادی میانگین تلفات روزانه جنگ افغانستان به بیش از ۸۰ نفر می‌رسد و در درگیری‌های چهارماه گذشته حدود ۱۰ هزار نفر از طرف‌های درگیر جنگ و غیرنظامیان کشته شده‌اند. طالبان هرگز خشونت علیه نظامیان و غیرنظامیان را متوقف نکرده و در درگیری‌های اخیر از خانه‌های مردم به‌عنوان سنگر استفاده می‌کند.

نرخ رسمی تورم سالانه به ۴۱ درصد رسید، میانگین قیمت پروتئین‌ها بیش از ۷۰ درصد افزایش یافت

نرخ تورم سالانه ایران به ۴۱ درصد رسید. همانند ماه‌های قبل میانگین قیمت برخی کالاهای خوارکی از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد روند صعودی نرخ تورم نقطه به نقطه که میزان افزایش میانگین قیمت‌ها در یک دوره ۱۲ ماهه را نشان می‌دهد، در پایان اردیبهشت ماه متوقف شده اما نرخ رسمی تورم سالانه به بالاترین رقم در هشت سال گذشته رسیده است. براین اساس شاخص تورم نقطه به نقطه که در فروردین ماه به نزدیکی ۵۰ درصد رسیده بود با ۲,۶ واحد کاهش به رقم ۴۶,۹ درصد بازگشت. برخلاف ماه‌های گذشته که تنها میانگین قیمت کالاهای غیرخوراکی کاهش پیدا می‌کرد، مرکز آمار از کاهش نرخ تورم کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در اردیبهشت خبر داده است. به ادعای این مرکز نرخ تورم کالاهای خوراکی و دخانی با ۲ واحد درصد کاهش به ۶۱,۱ درصد و تورم کالاهای غیرخوراکی با ۲,۷ واحد درصد کاهش به ۴۰,۳ درصد تنزل کرده است. در سطح خرده‌فروشی و برای مصرف‌کنندگان اما کاهش نرخ تورم نه تنها ملموس نیست که از آنها از آغاز سال جدید شاهد افزایش قیمت مواد خوراکی بوده‌اند. در گزارش مرکز آمار افزایش ۷۰ تا ۱۰۸ درصدی حداقل شش گروه مواد غذایی تایید شده است. روغن و چربی‌ها که در ماه‌های گذشته کمیاب شده بود با ۱۰۸,۸ درصد بیشترین نرخ افزایش قیمت طی ۱۲ ماه گذشته را داشت. «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه» (۷۸,۴)، «شیر، پنیر و تخم مرغ» (۷۵,۳)، «ماهی و صدف داران» (۷۳,۱)، «گوشت قرمز و ماکیان» و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» (۷۲,۹) درصد دیگر گروه‌های کالایی با نرخ تورم بیش از هفتاد درصد اعلام شدند.

انفجار در یک مجتمع شیمیاییٍ تحت نظر شورای عالی امنیت ملی، ۹ نفر را مصدوم کرد

مقامات محلی در استان اصفهان وقوع انفجار در مجتمع صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان در این استان را تایید کردند. به گفته آن‌ها در جریان این «حادثه» که بامداد یکشنبه دوم خرداد رخ داد، نُه تن مصدوم شده‌اند. منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در پیوند با این موضوع گفت که علت دقیق حادثه در دست بررسی است و کارشناسان برای بررسی موضوع در محل حضور دارند. کارخانه صنایع شیمایی نارگستر سپاهان واقع در شاهین شهر، کیلومتر ۷ جاده علویجه یکی از کارخانه‌های تولید باروت و مواد انفجاری در ایران است که بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران زیر نظر شورای عالی امنیت ملی اداره می‌شود و تنها مرجع تولید و توزیع کننده مواد نورافشانی بی‌خطر در کشور معرفی شده است.

رسانه نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از «احتمال تمدید توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خبر داد

نور نیوز، سایت خبری که گفته می‌شود به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است، یکشنبه ۲ خرداد/۲۳ مه به نقل از یک «عضو مطلع» در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نوشت: با توجه به پایان یافتن ضرب‌الاجل سه ماهه ایران به آژانس، احتمال تمدید مشروط توافق قبلی برای مدت یک ماه وجود دارد. مجلس ایران بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» دولت را مکلف کرده است چنانچه تا اول خرداد طرف‌های خارجی برجام گام عملی برای لغو تحریم‌ها برندارند، به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاتمه دهد و دسترسی بازرسان انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را قطع کند. سازمان انرژی اتمی ایران اسفند سال قبل در جریان سفر رافائل گروسی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران اعلام کرد که تا سه ماه اجازه می‌دهد دوربین‌های متعلق به آژانس در مراکز هسته‌ای ایران روشن بمانند اما تصاویر ضبط شده این دوربین‌ها در ایران می‌ماند و در صورت توافق برای رفع تحریم‌ها در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت. مهلت تعیین شده از سوی ایران روز گذشته به پایان رسید. رئیس مجلس شورای اسلامی ایران صبح امروز گفته بود که آژانس حق دسترسی به دوربین‌ها و اطلاعات تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد. چند ساعت پس از این اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت که جمهوری اسلامی به مذاکرات در وین تا رسیدن به توافق ادامه خواهد داد. منبع مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم تمدید موقت توافق ایران به آژانس را نشانه «حسن نیت» ایران ناشی برای فرصت دادن به روند مذاکرات جاری در وین عنوان کرد.

سرایداران مدارس در تهران، شیراز و قزوین تجمع کردند

گروهی از سرایداران و خدمتگزاران مدارس صبح یکشنبه ۲ خرداد در چند شهر ایران تجمع کردند. در تهران سرایداران مدارس مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی رفتند. آنها بر روی پلاکاردهایی که به همراه داشتند نوشته بودند: «افزایش حقوق حق مسلم ماست». سرایداران و خدمتگزاران مدارس خواستار اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی مشاغل و پرداخت فوق‌العاده و دیگر مزایای شغلی هستند. همزمان با تجمع گروهی از سرایداران در تهران، در قزوین و شیراز نیز جمعی از سرایداران مدارس مقابل ساختمان آموزش و پرورش تجمع کردند. سرایداران و خدمتگزاران مدارس که سال گذشته نیز چند مرتبه در اعتراض به وضعیت معیشتی خود تجمع کردند، می‌گویند کمترین حقوق را دریافت می‌کنند و با اعمال افزایش‌های امسال حقوق‌شان بازهم کمتر از چهار میلیون تومان خواهد بود.

معلمان مدارس غیرانتفاعی در چند شهر تجمع کردند

گروهی از معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی یکشنبه دوم خرداد/۲۳ مه در اعتراض به قراردادهای موقت، حقوق ناکافی و پرداخت نشدن حقوق کامل در دوره کرونا مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. همزمان با این تجمع معلمان مدارس غیرانتفاعی در شهرهای زرند استان کرمان و رفسنجان نیز با تجمع مقابل ساختمان‌های آموزش و پرورش و فرمانداری خواستار رفع تبعیض از معلمان «غیررسمی» شدند. معلمان معترض در رفسنجان یک پلاکارد به همراه داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «ما معلمان مدارس غیرانتفاعی استان کرمان خواستار استخدام بی‌قید و شرط در آموزش و پرورش هستیم». معلمان مدارس غیرانتفاعی در روزهای گذشته نیز در ایلام، خرم‌آباد و چند شهر دیگر با خواسته مشابه تجمع کرده بودند. مجلس شورای اسلامی ایران در اصلاح آیین‌نامه آزمون استخدامی معلمان وزارت آموزش و پرورش را به برگزاری تنها یک مرتبه آزمون برای معلمان خرید خدمت و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مکلف کرده است. اغلب معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی با قراردادهای ساعتی مشغول به کار هستند.

باهنر: همه جریان‌های اصولگرایی در #انتخابات۱۴۰۰ از رئیسی حمایت می‌کنند

محمدرضا باهنر، رئیس «جبهه پیروان خط امام و رهبری» و دبیرکل «جامعه اسلامی مهندسین» شامگاه شنبه یکم خرداد اعلام کرد اصولگرایان به‌صورت یکپارچه از نامزدی ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کنند. باهنر در نشست شورای مرکزی «جامعه اسلامی مهندسین» گفت: «به طور رسمی اعلام کردم که جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری ذیل شورای وحدت اصولگرایان در انتخابات نقش آفرینی خواهد داشت و به‌حمدلله با حضور جناب آقای رئیسی وحدت اصولگرایان رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت و همه جریان‌های اصولگرایی از ایشان حمایت خواهند نمود». باهنر از شعبه‌های استانی این تشکل خواست با ستادهای ابراهیم رئیسی همکاری کنند و «برای پیروزی جبهه اصولگرایی تمام تلاش و امکانات خود را در استانها بکارگیرند». ابراهیم رئیسی که در جایگاه عضویت «هیئت مرگ» در تابستان ۱۳۶۷ حکم اعدام هزاران زندانی سیاسی را صادر کرد، پیش از این با حکم علی خامنه‌ای به ریاست قوه قضاییه رسید و اکنون برای دومین دوره متوالی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرده است. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌ دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

قالیباف: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی که صبح یکشنبه دوم خرداد خواستار پاک کردن تمامی فیلم‌ها و عکس‌های ضبط شده توسط دوربین‌های آژانس بی‌المللی انرژی اتمی در ایران شده بود، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد. بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که آذر سال گذشته در مجلس تصویب شد، چنانچه تا نخستین روز خرداد/ بیست و یکم مه اقدام عملی برای رفع تحریم‌ها صورت نگیرد، دولت موظف است دسترسی آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای ایران را به صورت کامل قطع کند. علیرضا سلیمی در تذکر رسمی که در مجلس قرائت شد گفت با توجه به اینکه مهلت سه ماهه ایران به آژانس به پایان رسیده «بر اساس قانون باید کلیه تصاویر و فیلم‌هایی که توسط دوربین‌های سازمان انرژی اتمی ضبط شده است، پاک شود و انتظار ما از رئیس سازمان انرژی اتمی این است که هر چه سریع‌تر خبر دهد که فرصت آژانس تمام شده و ذخیره تصاویر و فیلم‌ها پاک شده است. ما به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مانند قانون اقدام متقابل در اجرای برجام شود چرا که آن قانون به خوبی اجرا نشد.» رئیس مجلس هم بدون اینکه توضیح بیشتری بدهد پاسخ داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد و روز گذشته هم در این باره بحث و تصمیم‌گیری شد.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند سال قبل به ایران سفر کرد تا با مقام‌های جمهوری اسلامی برای ادامه بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران به توافق برسد. او قرار است امروز در یک نشست خبری با خبرنگاران صحبت کند. پیش‌بینی می‌شود مسئله هسته‌ای ایران مهمترین موضوع نشست خبری امروز رافائل گروسی باشد.

سخنگوی ستاد کرونا نسبت به موج پنجم همه‌گیری کرونا در سه استان بوشهر، هرمزگان و سیستان بلوچستان هشدار داد

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ایران شامگاه شنبه یکم خرداد در یک برنامه تلویزیونی گفت تعطیلات نیمه خرداد، گرم شدن هوا و آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله «عوامل خطرزا» برای شروع موج پنجم همه‌گیری کرونا در ایران هستند. او مدعی شد که موج چهارم در بیست و هشت استان روند نزولی دارد. به گفته رئیسی در سه استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان اما سیر نزولی متوقف شده است. او گفت که مواردی از نمونه‌های ویروس جهش‌یافته در هند و آفریقا در سه استان جنوبی ایران مشاهده شده است. سخنگوی ستاد کرونا در باره تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت: آنقدر که نگران تبلیغات شوراها هستم نگران تبلیغات ریاست جمهوری نیستم، برای اینکه در شوراها، تجمعات و دورهمی‌ها خانوادگی رخ می‌دهد که غیرقابل کنترل هستند. به گفته او سخنرانی نامزدها در فضاهای سرپوشیده ممنوع است.