ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مانیفست تازه‌ای برای سینمای پایدار: سینماگران در جشنواره کن برای صنعت سینمای پاک و منطبق بر ارزش‌های زیست‌محیطی گرد هم آمدند

در هفتادوششمین دوره جشنواره فیلم کن سینماگران دست به ابتکار تازه‌ای برای ارتقای آگاهی از پالش‌های محیط زیست در صنعت سینما زدند. این ابتکار CUT نامیده می‌شود که مخفف «Cinéma uni pour la transition» (سینمای متحد برای تغییر) است. بیش از ۴۰۰ سینماگر از جمله بازیگران نامداری مانند ناتالی پورتمن، ایزابل آجانی و لوئیس گارل به این کارزار پیوسته‌اند. در این جمع تکنسین‌ها و تهیه‌کنندگان سینما نیز شرکت دارند. در مانیفست این جمع آمده است که آن‌ها قصد دارند تمام ابتکارات سینمایی را که خواهان جهانی قابل سکونت برای همه باشد گرد آورند. این سینماگران می‌گویند صنعت سینما صنعتی آلاینده است: یک فیلمبرداری متوسط به اندازه ۳۷ پرواز رفت و برگشت از پاریس به نیویورک دی‌اکسید کربن منتشر می‌کند. آن‌ها افزوده‌اند که در حال حاضر صنعت سینما حاضر است در مورد چگونگی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این صنعت، بدون به خطر انداختن ابتکارات هنری بیندیشد با این حال شرایط به اقدام‌های بیشتری نیاز دارد. فیلم می‌تواند الهام‌بخش مردم برای اتحاد و رویارویی با چالش‌های آینده باشد. برخی از سینماگران برای نشان دادن حمایت خود از این ابتکار روی فرش قرمز جشنواره کن تجمع کردند.

چلوکباب ۲۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر شد

به‌گزارش «همشهری آنلاین» در پی گران‌تر شدن گوشت قرمز و گوشت مرغ، خوردن یک پرس چلو کباب یا چلو جوجه کباب هم گران‌تر تمام می‌شود. از آغاز سال ۱۴۰۲ قیمت چلو کباب و جوجه کباب نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر شده است. براین اساس، در آبان سال گذشته هر پرس کباب گوسفندی شامل دو سیخ کباب لقمه که وزن هر سیخ ۲۵۰ گرم است، به همراه یک پرس چلو کره ۴۰۰ هزار تومان می‌شد، اما امسال هر پرس لقمه گوسفندی با برنج ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود یا هر پرس جوجه کباب فیله (۵۰۰ گرمی) بدون برنج که سال گذشته ۲۳۰ هزار تومان بود اکنون ۳۰۰ هزار تومان شده است. علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران در مورد علت گرانی انواع کباب گفت: «مواد اولیه بسیار گران شده است. گوسفند خیلی گران شده است به‌طوری که ما هر کیلو گوسفند زنده را بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌خریم این در حالی است که هر کیلو ران گوسفندی پاک نشده ۴۶۰ هزار تومان و هر کیلو راسته گوسفندی هم ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. همچنین، ما هر کیلو مرغ را ۹۰ هزار تومان و هر کیلو فیله را حدود ۲۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم.» به‌گفته میرابراهیمی برنج و روغن هم بسیار گران است: «ما هر کیلو برنج را ۱۳۰ هزار تومان می‌خریم. همچنین، هر کیلو زعفران ۴۰ میلیون تومان شده است و حتی مواد مصرفی کنار غذا هم بسیار گران شده است برای مثال، ما هر کیلو گوجه را ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خریم.» افزون بر این هزینه‌های دیگر از جمله هزینه آب و برق و گاز و حقوق کارگر و مالیات را هم باید افزود. در چنین وضعیتی رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران تهران با این گرانی‌ها، «قدرت خرید مردم کاهش یافته و تقاضا برای غذا‌های کبابی کاهش داشته است».

حمید مجیری فعال صنفی معلمان خمینی‌شهر پس از گذراندن حکم زندان، به اجبار بازنشسته شد

حمید مجیری معلم ریاضی و از اعضای کانون صنفی معلمان خمینی‌شهر واقع در استان اصفهان پس از تحمل هفت ماه حبس به دلیل فعالیت صنفی، با رای هیئت تخلفات اداری به اجبار بازنشسته شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان درباره پرونده این معلم نوشته است او در پی پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای فعالان صنفی معلمان ۲۰ مهر ۱۴۰۱ به هفت ماه حبس محکوم شد. پس از آزادی از زندان این بار نوبت هیئت تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش بود که این فعال صنفی را به سه ماه انفصال خدمت محکوم کند. این نهاد پیش از اتمام دوره سه ماه انفصال خدمت، با رای دوم حمید مجیری را به اجبار بازنشسته کرد. حمید مجیری سال ۱۳۸۶ نیز در ارتباط با فعالیت در تشکل صنفی معلمان سه سال به میبد یزد تبعید شده بود. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خطاب به نهادهای امنیتی نوشته است: «با سیاست نخ نمای وحشت پراکنی نمی‌تواند چراغ حق طلبی را خاموش کند». شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نوشته است به معلمان شجاعی که در مسیر حق طلبی هزینه‌های متعددی پرداخته‌اند افتخار می‌کند.

زنان معترض افغانستان خطاب به جهانیان: سکوت و باج‌دهی به طالبان زنده به‌‌ گور کردن زنان است

به‌گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان، «جنبش زنان برای صلح‌ و آزادی» در یک حرکت اعتراضی سیاست‌های جامعه بین‌المللی در تعامل با طالبان را به باد انتقاد گرفتند. اعضای این جنبش سه‌شنبه ۲ خرداد / ۲۳ مه در یک‌ نوار تصویری گفتند که نزدیک به دو سال از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد و‌ زنان همچنان در خانه‌ها زندانی‌اند و هیچ تغییری در وضعیت‌شان صورت نگرفته است. «جنبش زنان برای صلح‌ و آزادی» با بیان این‌که زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت افغانستان از جامعه حذف شده‌اند، تأکید کردند که موضع نه‌چندان جدی جامعه بین‌المللی سبب شده تا طالبان نسبت به گذشته «خشن‌تر و شنیع‌تر» عمل کنند. اعضای این جنبش همچنین افزودند که «ادامه سکوت و باج‌‌دهی به طالبان نه‌تنها مخالف اصول آزادی، عدالت، دموکراسی و قوانین بین‌المللی، بلکه زنده به گور کردن زنان افغانستان نیز است». آن‌ها از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل خواستند که به معاملات پنهان با گروه طالبان پایان داده و «از ادامه ارسال کمک‌های میلیون دلاری به ناقضان حقوق بشر و جنایتکاران معلوم‌الحال بپرهیزند». گروه طالبان از بدو تسلط‌ مجددش بر افغانستان تا کنون به هیچ یک از درخواست‌های جهانیان در زمینه رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان عمل نکرده‌ است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از «متلاشی کردن یک شبکه‌ همکار با سرویس اطلاعاتی بیگانه» خبر داد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲ خرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «پروژه‌ بزرگ یکی از سازمان‌های جاسوسی بیگانه برای دست‌اندازی به اطلاعات مترددین ایرانی به خارج از کشور» را شناسایی و افراد آن را بازداشت کرده است. به‌گفته وزارت اطلاعات این «سازمان جاسوسی بیگانه» که نامی از آن برده نشده، «افراد دارای مسئولیت در مناصب مختلف یا دسترسی به اطلاعات مهم در نهادهای حساس کشور و دارندگان تخصص‌های ویژه در رشته‌های مختلف» را مورد «رصد متمرکز» قرار می‌داده و از طریق آن‌ها به «سامانه‌های اداری در چندین سازمان کشوری» دست می‌یافته است. وزارت اطلاعات خطاب به «معدود فریب‌خوردگانی که به هر دلیل به دام دشمنان افتاده‌اند» اعلام کرد که «راه برای بازگشت آن‌ها، معرفی خویش و برخورداری از حداکثر گذشت و رأفت اسلامی باز است». این اطلاعیه مبهم جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

اسرائیل سپاه پاسداران را به استفاده از کشتی‌های تجاری برای پرتاب موشک و پهپاد و حمل مخفیانه تسلیحات و نیرو متهم کرد

اسرائیل روز دوشنبه ۲۲ مه / یکم خرداد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که از کشتی‌های تجاری به‌عنوان سکوی پرتاب موشک، پهپاد و حمل نیروهای ویژه و بارگیری تسلیحات استفاده می‌کند. یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس امنیتی هرتسلیا با نمایش تصاویر شش کشتی ایرانی از جمله کشتی‌های «شهید سیاوشی، رودکی، مکران، مهدوی و شهید باقری» که ظاهراً تغییر کاربردی داده‌اند، گفت این‌ها «پایگاه‌های شناور ترور»اند و اخیراً یکی از آن‌ها به سمت خلیج عدن حرکت کرده است. اسرائیل می‌گوید سپاه پاسداران به‌دنبال گسترش نفوذ دریایی مخفی تهران به فراسوی خلیج فارس است. گالانت گفت: «این [اقدام سپاه] به‌طور مستقیم در ادامه تروریسم دریایی است که ایران به خلیج فارس و دریای عرب تحمیل کرده است. این کشور در تلاش است تا فعالیت‌های خود را به اقیانوس هند نیز گسترش دهد و بعداً به دریای سرخ و دریای مدیترانه نیز برسد.» مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز به اظهارات وزیر دفاع اسرائیل واکنشی نشان نداده‌‌اند.

رئيس بانک مرکزی روسیه وارد تهران شد

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از ورود الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه به تهران خبر داد. طبق این گزارش رئیس بانک مرکزی روسیه برای شرکت در پنجاه‌ویکمین اجلاس پایاپای آسیایی و همچنین مذاکره با رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره گفت‌وگوها و توافق‌های انجام‌شده بین ایران و روسیه به تهران سفر کرده است. اجلاس گروه پایاپای آسیایی قرار است سه‌شنبه و چهارشنبه دوم و سوم خرداد برگزار شود. این گروه یک اتحادیه مالی برای افزایش مبادلات تجاری بین ۹ کشور جنوب آسیا شامل بنگلادش، بوتان، هند، ایران، مالدیو، میانمار، نپال، پاکستان و سریلانکا است. در اجلاس تهران روسیه، بلاروس، افغانستان و بانک توسعه اسلامی نیز حضور خواهند داشتند. محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی روز سه‌شنبه به رسانه‌های داخلی ایران گفت که در این اجلاس «علاوه بر تصمیمات مهمی در زمینه دلار‌زدایی و کاهش وابستگی به دلار در مبادلات بین اعضا، از پیام‌رسان بین‌بانکی اعضا برای بی‌نیاز شدن از سوئیفت رونمایی خواهد شد».

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت: کارگران شرکت پتروشیمی صدف دست از کار کشیدند

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اعلام کرد کارگران شرکت جهان پارس پتروشیمی صدف در اعتراض به خلف وعده کارفرما دست از کار کشیدند و تجمع کردند. در اطلاعیه شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت آمده است که کارگران «با وعده دروغ افزایش حقوق ۵۰ درصدی بر سر کار بازگشتند اما بعد مشاهده کردند که حقوق هشت میلیون تومانی ، ۹ میلیون تومان و حقوق ۹ میلیون تومانی، ۱۰ میلیون تومان شده است. در نتیجه کارگران حاضر به قبول قرارداد و بازگشت به کار نشدند.» کارگران پروژه‌ای از یکم اردیبهشت ۱۴۰۲ در اعتراض به گرانی‌ها و بدتر شدن هر روزه وضع معیشتی خود و کل جامعه، با درخواست ۷۹ درصد افزایش حقوق و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی دست به اعتصاب زدند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نوشت: «در جاهایی پیمانکاران با وعد‌ه‌های کاذب و تفرقه‌افکنی میان کارگران تلاش می‌کنند همکاران ما را به کار بازگردانند اما ما کارگران کوتاه نمی‌آییم. نمونه بارز آن اعتصاب همکاران پتروشیمی صدف در اعتراض به وعده‌های کاذب پیمانکاران است.»

قالیباف رئیس مجلس ماند

صبح سه‌شنبه ۲ خرداد انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برای اجلاسیه چهارم برگزار شد. محمد باقر قالیباف در چهارمین انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس شورای اسلامی با ۲۱۰ رأی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. الیاس نادران ۴۷ رأی و فریدون عباسی دوانی ۷ رأی کسب کردند. قالیباف پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست مجلس، گفت: «متشکرم از همه دوستان که اعتماد مجدد خود را به حقیر اعلام کردند، امیدوارم توفیق خدمت به شما عزیزان و مردم شریف و شهیدپرور را داشته باشم.» محمد سبزی، نماینده ساوه، یک روز پیش از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مجلس بدون اشاره به جزئیات فاش کرده بود که با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات هیأت رئیسه مجلس، به برخی از حوزه‌های انتخابیه نمایندگان تبلت هدیه داده شده است. در چهارمین انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه چهارم، با رأی نمایندگان مجلس، عبدالرضا مصری، به‌عنوان نایب‌رئیس اول و مجتبی ذوالنوری به عنوان نایب‌رئیس دوم مجلس انتخاب شدند. به این ترتیب علی نیکزاد، نایب رئیس اجلاسیه سوم مجلس از این سمت کنار رفت.

خبرگزاری امنیتی فارس: علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض می‌شود

خبرگزاری امنیتی فارس احتمال داد علیرضا عنایتی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در ریاض به عربستان سعودی معرفی شود. فارس نوشت که بر اساس شنیده‌هایش عنایتی قرار است به عنوان سفیر جدید ایران در عربستان سعودی بعد از انقطاع روابط دو کشور و با از سرگیری مجدد مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان، عهده‌دار امور سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض شود. در پی توافق ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ در پکن بین تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ظرف مدت حداکثر دو ماه، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی پس از سه دور گفت‌وگوی تلفنی در فروردین سال جاری، سرانجام صبح پنج‌شنبه ۱۷ فروردین، بعد از حدود هفت سال و سه ماه قطع روابط، در پکن رسما دیدار و بیانیه‌ای مشترک امضا کرده و بر آمادگی برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند. پس از آن هیأت‌های فنی دو کشور به پایتخت‌ها سفر کردند تا روند بازگشایی این اماکن را بررسی کنند. علیرضا عنایتی، دستیار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی است.

علی شمخانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور سیاسی رهبر جمهوری اسلامی شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علی شمخانی را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور سیاسی خود منصوب کرد. خامنه‌ای در حکم خود نوشت: «جناب‌عالی را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاورت سیاسی رهبری منصوب می‌کنم. توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.» علی شمخانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ به‌عنوان چهارمین دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در این شورا فعالیت می‌‌کرد. یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت او بر اساس برخی گمانه‌زنی‌های تأیید نشده، در پی اختلاف با ابراهیم رئیسی از این سمت کنار رفت و علی‌اکبر احمدیان جانشین او شد. احمدیان متولد سال ۱۳۴۰، از فرماندهان سپاه پاسداران است که از سال ۱۳۸۶ تاکنون ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده دارد. او همچنین از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. احمدیان از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بود و در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران را بر عهده داشت.