نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات شهرداری‌ استانبول: شکست کاندیدای حزب حاکم؛ بن‌علی ییلدیریم به اکرم امام‌اوغلو تبریک گفت

بر اساس آخرین نتایج شمارش آرا در انتخابات شهرداری استانبول، اکرم امام‌اوغلو از حزب جمهوری‌خواه خلق و نامزد ائتلاف ملت با کسب ۵۴.۴ از کل آرا پیشتاز این انتخابات است. با مشخص و قطعی شدن پیروزی امام اوغلو، بن‌علی ییلدریم، رقیب اصلی او از حزب حاکم عدالت و توسعه و نامزد ائتلاف جمهور، این پیروزی را به او تبریک گفت. تاکنون نزدیک به ۹۹ درصد از آرای ماخوذه در انتخابات امروز شهرداری استانبول شمارش شده است. در این انتخابات نامزدهای دو حزب سعادت و وطن نیز حضور داشتند. بیش از ۳۱ هزار صندوق ویژه برای این انتخابات در سراسر استانبول در نظر گرفته شده بود. پیش از این شورای عالی انتخابات ترکیه با پذیرفتن اعتراض حزب حاکم به نتیجه انتخابات قبلی در استانبول، حکم به برگزاری دوباره این انتخابات داده بود که حالا بار دیگر به پیروزی امام‌اوغلو انجامید. گفته می‌شود اهمیت پیروزی در انتخابات شهرداری استانبول تا آنجاست که سیاستمداران ترک گفته‌اند «هر که انتخابات استانبول را ببرد، ترکیه را فتح کرده است» یا به عبارت دیگر: «آنکه استانبول را از دست بدهد، ترکیه را از دست داده است.» بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهر استانبول واجد شرایط رأی دادن بودند.

برایان هوک: دنیا باید ایران را برای کاستن تنش‌ و روی ‌آوردن به دیپلماسی متقاعد کند

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران و مسئول «کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا» روز یک‌شنبه ۲۳ ژوئن/ دوم تیر از همه کشورها خواست تا با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک ایران را متقاعد کنند از تنش‌‌ (بین تهران و واشنگتن) بکاهد و «دیپلماسی را با دیپلماسی جواب دهد». به گزارش خبرگزاری فرانسه، برایان هوک در کویت به خبرنگاران گفت: «ما علاقه‌ای به اقدام نظامی علیه ایران نداریم. تغییر آرایش نیروهای ما در منطقه تنها برای مقاصد دفاعی بود». هوک روز جمعه نیز در نشستی خبری در عربستان سعودی گفته بود: «دیپلماسی ما به ایران حق پاسخ‌دادن با زور نظامی را نمی‌دهد. ایران باید به دیپلماسی با دیپلماسی پاسخ دهد و نه با زور نظامی.»

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده را مانع کاهش تنش در منطقه دانست

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی روز یک‌شنبه دوم تیر ماه پس از دیدار با مشاور وزیر امور خارجه بریتانیا گفت تهران پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه کاهش التزام خود به برجام، گام‌های جدیدی برمی‌دارد و مسئولان در تصمیم‌های برجامی خود جدی هستند. خرازی گفت: «باید دید آیا اروپا صرفا وعده می‌دهد یا گام‌های عملی خود را در دو هفته باقی‌مانده تا پایان مهلت تعیین شده برمی‌دارد.» او همچنین گفت نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده دولت بریتانیا کمکی به کاهش تنش در منطقه نخواهد کرد. خرازی پس از دیدار با اندرو موریسون، مشاور وزیر امور خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، در مورد محورهای این دیدار گفت: «سفر وزیر مشاور و معاون وزیر امور خارجه انگلیس به تهران برای پیگیری روابط دو کشور انجام شده است.» او اما سابقه بریتانیا در ذهن مردم ایران را «بسیار منفی» دانست و گفت: «کشور انگلیس باید برای رفع سابقه بد خود گام‌های جدی بردارد. آنها در حفظ برجام اقدام جدی انجام نداده‌اند.» در روزهای گذشته و پس از اظهارات جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا در مورد تایید حمله ایران به دو نفت‌کش در دریای عمان، وزارت امور خارجه ایران سفیر بریتانیا در تهران را احضار و اعتراض خود را نسبت به این موضع‌گیری به او ابلاغ کرده بود.

روحانی: اقدامات تجاوزکارانه آمریکا باعث آغاز تنشی جدید در منطقه خواهد شد

حسن روحانی در دیدار با رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی با تجاوزکارانه خواندن اقدامات آمریکا در منطقه گفت امنیت خلیج فارس باید به دست کشورهای منطقه تامین شود. رئیس جمهوری ایران در دیدار با گابریلا کوئواس بارون با اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط نیروهای سپاه پاسداران گفت: «این اقدام تجاوزکارانه آمریکا باعث آغاز تنشی جدید در منطقه خواهد بود.» گابریلا کوئواس بارون نیز با تاکید بر اینکه یک‌جانبه گرایی هیچ راه‌حلی برای مشکلات جهانی ارائه نمی‌دهد گفت: «مشکل مهاجرت و مشکلات اقتصادی تنها توسط یک کشور قابل حل نیست و امروزه ساختار نهادهای بین‌المللی باید تغییر یافته و در پی توسعه چند جانبه گرایی و بهبود آن باشیم.» گابریلا کوئواس روز یک‌شنبه دوم تیر با کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و همین‌طور علی لاریجانی، رئیس مجلس هم دیدار و گفت‌وگو کرد. او قرار است در ادامه سفر خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و چند نفر دیگر از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس ملاقات کند.

شهردار تهران می‌گوید شهرداری مسئولیتی در قبال «کودکان کار» ندارد

شهردار تهران روز یک‌شنبه دوم تیر ماه در باره آسیب اجتماعی «کودکان کار» گفت: «#شهرداری_تهران از نظر قانونی وظیفه مستقیمی در این باره ندارد.» به گفته #پیروز_حناچی شرایط حاد اقتصادی سرعت نزول به زیر خط فقر را افزایش داده و این مساله از عوامل اصلی گسترش پدیده #کودکان_کار است. شهردار تهران در ادامه با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت سوء استفاده از کودکان گفت: «در حوزه نگهداری و آموزش کودکان در کنار سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد کارهایی را انجام داده‌ایم و شهرداری وظیفه مستقیمی در مساله کودکان کار ندارد.» بر اساس آمار اداره بهزیستی شهر تهران در حال حاضر تعداد کودکان کار در تهران دو برابر متوسط کشوری‌ است و این کودکان اغلب به دلیل بد سرپرستی و فقر، قادر به ادامه تحصیل نیستند.

برگزاری #انتخابات و رقابت در #استانبول برای رسیدن به مقام شهرداری

در پی رای شورای عالی انتخابات ترکیه مبنی بر ابطال نتایج انتخابات پیشین و برگزاری دوباره انتخابات شهرداری استانبول، امروز ۲۳ ژوئن/ دوم تیر شهروندان این شهر بار دیگر پای صندوق‌های رأی ‌رفتند تا شهردارشان را انتخاب کنند. نامزدهای اصلی رقابت بر سر مقام شهرداری، اکرم امام‌اوغلو از حزب جمهوری‌خواه خلق و نامزد ائتلاف ملت در برابر بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر سابق و نامزد حزب عدالت و توسعه و نامزد ائتلاف جمهور هستند که با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این انتخابات که از ساعت هشت صبح روز جاری به وقت محلی در شهر استانبول آغاز شده است، تا ساعت ۱۷ عصر ادامه خواهد یافت. در این انتخابات نامزدهای دو حزب سعادت و وطن نیز حضور دارند. بیش از ۳۱ هزار صندوق ویژه برای این انتخابات در سراسر استانبول در نظر گرفته شده است. گفتنی‌ست شورای عالی انتخابات ترکیه با قبول اعتراضات حزب حاکم به نتیجه انتخابات قبلی در استانبول، حکم به برگزاری دوباره این انتخابات داد. بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهر استانبول واجد شرایط رأی دادن هستند.

فرمانده #قرارگاه_مرکزی_خاتم‌الانبیا به #ایالات_متحده در باره حفظ جان سربازانش هشدار داد

#غلامعلی_رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا از دولت #آمریکا خواست برای حفظ جان نیروهایش مسئولانه رفتار کند و از رفتارهای به گفته او اشتباه در منطقه دست بردارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی، رشید روز یک‌شنبه دوم تیر ماه هنگام بازدید از مرکز سامانه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه گفت ایران در رویارویی راهبردی در برابر ائتلاف آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است. او گفتار را برای جلوگیری از جنگ به تنهایی کافی ندانست و گفت برای اینکه جنگی در نگیرد، به اراده و رفتار مناسب نیاز است. تنش در روابط میان تهران و واشنگتن بالا گرفته است. به دنبال ساقط کردن یک پهپاد جاسوسی ارتش ایالات متحده به دست نیروهای سپاه پاسداران، آمریکا ایران را هدف حمله‌های سایبری قرار داده است. مقام‌های آمریکایی این خبر را منتشر کرده‌اند اما تهران هنوز واکنشی به آن نشان نداده و چنین حمله‌هایی را تایید نکرده است.

عرضه نان به نرخ‌های مختلف در مناطق مختلف شهر

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده که عرضه #نان سفارشی به اجبار از سوی برخی واحدهای نانوایی صورت می‌گیرد و در مناطق مختلف شهر، نانوایی‌ها به‌ویژه در رسته سنگک، قیمت‌های متفاوتی برای این محصول اعلام می‌کنند. بر اساس این گزارش، در چند سال اخیر نان سفارشی به محل درآمد بیشتر برای واحدهای نانوایی بدل و عاملی شده تا در کنار نان‌های کنجدی، نان سبزیجات و سبوس‌‌دار به واحدهای نانوایی و فهرست مصرف افزوده شوند. یکی دیگر از راه‌های افزایش درآمد به‌ویژه در چند ماه اخیر، تغییر اندازه نان‌های سنگک و بربری بوده است. این گزارش می‌گوید قیمت نان در مناطق مختلف شهر متفاوت است. برخی نانوایان #افزایش_قیمت_نان را به دلیل عدم دسترسی راحت به آرد، کنجد و سبوس می‌دانند. بیژن مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی به ایسنا گفته تفاوت قیمت نان‌های سفارشی در محله‌های مختلف یک شهر به دلیل تفاوت هزینه تمام شده واحد صنفی، هزینه اجاره و موقعیت ملکی واحد است. عرضه نان در نانوایی‌های آزادپز از دهه ۸۰ شروع شده است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی #ارتش برای تامین نیازهای دفاع هوایی #عراق اعلام آمادگی کرد

بر اساس گزارش روابط عمومی #ارتش، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی برای تامین نیازهای دفاع هوایی کشور عراق در تمامی تخصص‌ها اعلام آمادگی کرده است. بر اساس اعلام روابط عمومی ارتش، سرلشکر طارق عباس ابراهیم عبدالحسین، رئیس کمیسیون مشترک ایران و عراق و امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در ستاد این نیرو ملاقات کرده‌اند و در این ملاقات سرلشکر طارق «خواستار همکاری متخصصان دفاع هوایی ایران در زمینه ساخت، آموزش و پشتیبانی‌های فنی در تخصص‌های مختلف عملیات جنگ الکترونیک، رادار، مراقبت‌های بصری، فرماندهی و کنترل، محاسبات راداری و همچنین امور نرم افزاری» شده است. در این گزارش به توافق رسمی میان ارتش ایران و عراق اشاره نشده اما صباحی‌فرد اعلام کرده که ایران آمادگی دارد نیازهای دفاعی عراق را تامین کند. عراق پیش از این برای مقابله با داعش یک توافق‌نامه همکاری نظامی با جمهوری اسلامی امضا کرد تا به موجب آن از ایران به صورت مستقیم حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی دریافت کند.

وزیر امور خارجه از مذاکره برای انعقاد پیمان‌های پولی میان ایران و چند کشور خبر داد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد معاونت اقتصادی این وزارت‌خانه در زمینه انعقاد پیمان‌های پولی با کشورهای مختلف مذاکرات و توافقاتی انجام داده است. بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) معاونت اقتصادی وزارت خارجه به همراه بانک مرکزی در حال مذاکره با چندین کشور طرف معامله با ایران هستند تا در شرایط تحریم با این کشورها پیمان‌های پولی منعقد کنند. ظریف در این رابطه گفته: «در زمینه پیمان‌های پولی با ترکیه، روسیه، چین، آذربایجان، هند و کشورهای مختلف از چند سال قبل مذاکراتی انجام شده و با برخی از کشورها توافقاتی در این رابطه صورت گرفته و در حال انجام است اما در هر صورت کار اصلی را باید بانک مرکزی انجام دهد و وزارت امور خارجه وظیفه تسهیل امور اقتصادی را برعهده دارد». تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا علیه ایران، فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی را محدود و با مشکل مواجه کرده است. جمهوری اسلامی همچنین تلاش می‌کند اینستکس (کانال مالی مبادلات تجاری با ایران) را که به گفته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی «در حد کاغذ مانده است» اجرایی کند.

معاون حقوقی رییس جمهوری ایران: اقدامات حقوقی در باره فرستادن پهپاد به ایران انجام خواهد شد

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ایران گفته اقدام آمریکا در فرستادن #پهپاد جاسوسی به مرزهای هوایی ایران، نقض حقوق بین‌ الملل از سوی واشنگتن است و اقدامات حقوقی در این زمینه انجام خواهد شد. لعیا #جنیدی گفته: «تعرض به مرزهای آبی و خاکی و هوایی در هیچ حال قابل قبول و تحمل نیست اما در همه حال باید مراقب بود تا همه تلاش‌های لازم برای احتراز از وقوع جنگ به عمل آید.» جزییات بیشتری درباره شیوه انجام این اقدامات حقوقی ارائه نشده است. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره تمدید تعلیق مجدد اقدامات تقابلی گروه مالی اقدام مشترک (FATF) گفت: «اعلام اعمال اقدامات تقابلی بیشتر در آینده در ذیل تصمیم به تمدید تعلیق توسط FATF‌ نگران‌کننده است و به صورت قدم‌به‌قدم در حال بازگشت به نقطه ابتدایی هستیم یعنی بازگشت اقدامات تقابلی و بی‌اثر شدن تعلیق که نباید اجازه بدهیم این‌طور بشود.» جنیدی اظهار امیدواری کرده مجمع تشخیص مصلحت نظام برای جلوگیری از اعمال اقدامات تقابلی بیشتر، دو لایحه مبارزه با پولشویی را زودتر نهایی کند.

نامه‌ شخصی رئیس‌جمهوری آمریکا به کیم جونگ اون

کیم جونگ اون، رهبر #کره_شمالی، نامه‌ای شخصی از دونالد #ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دریافت کرده است. او پس از خواندن این نامه محتوای آن را عالی دانسته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، نامه دریافت شده توسط شخص ترامپ نوشته شده و حاوی «مطالب مهمی» است. گفت شده که کیم جونگ اون گفته که درباره محتوای جالب این نامه به طور جدی تأمل خواهد کرد. ترامپ در ماه ژوئن گفته بود که نامه‌ای «بسیار گرم و صمیمانه» از کیم دریافت کرده و احتمال دارد دیدار سوم با او را در آینده نزدیک برگزار کند. رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به محتوای نامه گفته بود که اتفاقات مثبتی درخصوص مذاکرات با کره شمالی در حال روی دادن است. سران آمریکا و کره شمالی تا کنون دو بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند. مذاکرات آنها بر سر مسائلی مانند خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره و رفع تحریم‌های واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ بوده است. در دیدار اول با وعده آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها، کیم جونگ اون اجرای برخی اقدامات هسته‌ای‌زدایی را پذیرفت، اما دیدار دوم به دلیل محقق نشدن قول رفع تحریم‌ها شکست خورد.

#کواکبیان: از آقای #ولایتی چندین شغله می‌خواهیم کارها را به جوان‌ترها واگذار کند

مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس ایران در جلسه علنی روز یک‌شنبه دوم تیر، با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در جلسه علنی پیشین مجلس گفت: «اگرچه برخی شبهه درست کردند که مدیریت فعلی دانشگاه آزاد در حال رفسنجانی‌زدایی از دانشگاه است، اما امیدواریم این روند را محقق شده نبینیم و مدیریت دانشگاه در این خصوص شبهه‌زدایی کند.» روند ایجاد تغییرات گسترده در دانشگاه آزاد اسلامی -پروژه‌ای که به «هاشمی زدایی از دانشگاه آزاد اسلامی» معروف شده- بخشی از برنامه‌ای است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با انتصاب علی‌اکبر ولایتی به عنوان رییس دانشگاه آزاد پیش برده است. کواکبیان همچنین در صحبت‌های خود از علی‌اکبر ولایتی «که چندین شغل دارد» درخواست کرده کارها را به جوان‌ترها واگذار کند تا «دانشگاه آزاد، مهد پرورش دانشجویان نخبه، فرهیخته و عالم باشد.« به دنبال حادثه واژگونی اتوبوس در سال گذشته، صدها دانشجوی واحد علوم و تحقیقات در محوطه این دانشگاه تجمع کردند. آنها یک‌صدا خواستار استعفای علی‌اکبر ولایتی، رئیس دانشگاه آزاد شده بودند.

وکیل پرونده #اتوبوس_مرگ #دانشگاه_آزاد: سهل‌انگاری ریاست دانشگاه محرز است

حسام نواب صفوی، وکیل پرونده حادثه اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، رئیس این دانشگاه را در این حادثه مقصر دانست. او با اعلام اینکه هم اکنون متهمان پرونده با وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد هستند، گفت: «پیش از حادثه، رئیس دانشگاه از نقص فنی اتوبوس‌ها و نبود حفاظ مطلع بوده اما با وجود این امر اقدامی در این رابطه انجام نداده و به همین دلیل بر اساس ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی، بی احتیاطی و بی مبالاتی او در این پرونده محرز است.» به گفته نواب صفوی، پس از برگزاری اولین جلسه دادرسی این پرونده، به دلیل سنگین بودن پرونده، ادامه دادرسی به نوبت بعد موکول شده است. گفتنی‌ست جلسه دوم دادگاه متهمان این پرونده هشتم مرداد ماه برگزار خواهد شد. ‎ در جریان حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد که در دی ماه سال ۹۷ اتفاق افتاد، ۱۰ نفر از دانشجویان علوم و تحقیقات کشته و ۲۸ نفر دیگر مصدوم شدند. ‎