نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در سقوط اتوبوس ‌خبرنگاران‌ به یک دره در نقده چندین خبرنگار کشته و مجروح شدند

منوچهر شاکر، فرماندار نقده عصر چهارشنبه ۲ تیر از واژگونی اتوبوس حامل خبرنگارانی که برای بازدید از سد کانی سیب به استان آذربایجان غربی سفر کرده بودند خبر داد. باقر بهرامی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی گفت در این حادثه که در مسیر تونل کانی سیب در شهرستان نقده رخ داد، دو زن خبرنگار به نام‌های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی که برای خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا کار می‌کردند کشته و ۲۱ نفر مصدوم شدند. به‌گفته بهرامی حال دو سه نفر از مجروحان خوب نیست و همه مصدومان به بیمارستان نقده اعزام شده و تحت درمان هستند. کیومرث پاکدل فرمانده انتظامی شهرستان نقده درباره این حادثه گفت: «مأموران علت این حادثه دردناک را نقص فنی و ترمز اتوبوس حامل خبرنگاران عنوان کردند.» این خبرنگاران برای تهیه گزارش از احیای دریاچه ارومیه وارد آذربایجان غربی شده بودند.

وزیر امور خارجه کره شمالی مذاکره با آمریکا را رد کرد

کره شمالی در حال حاضر علاقه‌ای به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده آمریکا ندارد. ری سون گوون، وزیر امور خارجه کره شمالی ضمن بیان این‌که این کشور تصمیمی برای مذاکره با آمریکا ندارد، گفت: «ما حتی احتمال برقراری ارتباط با ایالات متحده را در نظر نمی‌گیریم، چه رسد به داشتن آن، که ما را به جایی نمی‌رساند.» در اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی، آمریکا مذاکرات بدون قید و شرط را به این کشور پیشنهاد داده بود. مذاکرات دو کشور در مورد خلع سلاح هسته‌ای از زمان اجلاس ناکام دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ویتنام در سال ۲۰۱۹، هیچ پیشرفتی نداشته است.

تجمع کارگران «سیم بان» شرکت توزیع برق تهران با خواست حذف پیمانکاران

حدود دو هزار کارگر توزیع برق (سیم بان) شاغل در شرکت توزیع برق تهران با معضل کمی دستمزد، شرایط کار پرخطر، تعویق پرداخت مطالبات و عدم امنیت شغلی برخوردارند. گروهی از کارگران چهارشنبه دوم تیر با تجمع مقابل شرکت خواستار حذف پیمانکاران و قرارداد مستقیم با شرکت برق شدند. کارگران گفته‌اند پیمانکار به هیچیک از تعهدات خود عمل نمی‌کند.

تجمع کارگران نیروگاه حرارتی رامین در شهر اهواز

کارکنان نیروگاه رامین اهواز روز چهارشنبه دوم تیر در اعتراض به تعویق مطالبات مزدی دست از کار کشیدند و مقابل نیروگاه تجمع کردند. بازگذاشتن دست پیمانکاران، تعویق در پرداخت دستمزد، حذف مزایا و عدم امنیت شغلی بارها به اعتصاب و تجمع کارگران انجامیده است. پائیز سال ۹۹ همزمان با تصمیم دولت مبنی بر واگذاری ۴۹ درصد نیروگاه به بخش خصوصی به اعتراض گسترده کارگران انجامید. نیروگاه حرارتی رامین (واقع در شهر ویس در نزدیکی اهواز) با شش واحد تولیدی بزرگ‌ترین نیروگاه بخاری کشور است و بیش از ۴۰ درصد از برق استان خوزستان را تأمین می‌کند. تعداد کارگران این نیروگاه از دو هزار نفر به حدود یک‌هزار نفر کاهش یافته که اغلب به صورت نوبت کاری کار می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان: صحت انتخابات ریاست جمهوری تایید شد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، چهارشنبه ۲ تیر در گفت‌وگو با بخش خبری ۱۴ شبکه یک سیما گفت: «گزارش وزیر کشور را دیروز دریافت کردیم و نسبت به نتایج نهایی موضوع بررسی شد و همکاران ما در ستاد نظارت انتخابات گزارش‌های واصله را بررسی کردند و امروز صبح موضوع را به بحث گذاشتیم و اعضای شورای نگهبان با توجه نتایج اعلامی به استناد ماده ۷۸ قانون انتخابات و تبصره ۸ ماده ۳۱ قانون انتخابات، صحت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مورد تایید قرار دادند.» کدخدایی در ادامه افزود: «ما گزارش موثری که بر سرنوشت انتخابات اثر گذاشته باشد، نداشتیم و بر همین اساس اعضای شورای نگهبان صحت سیزدهمین دوره انتخابات را تایید کردند.»

دعوت از ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) برای شرکت در اجلاس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل در اسکاتلند

از ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) دعوت شده است در مقام رئیس جمهوری ایران برای شرکت در اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل که قرار است طی سال جاری در سطح سران کشورهای عضو سازمان ملل در اسکاتلند برگزار شود، شرکت کند. اگر بپذیرد، این نخستین سفر رئیسی به یک کشور خارجی است. بیست و ششمین اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل در فاصله ۳۱ اکتبر/ ۹ آبان تا ۱۲ نوامبر/۲۱ آبان سال جاری در شهر گلاسگوی اسکاتلند برگزار شود. این کنفرانس در چارچوب دستور کار سازمان ملل و به‌میزبانی مشترک بریتانیا و ایتالیا برگزار خواهد شد. بیش از هفتاد تن از سران کشورهای جهان به این اجلاس دعوت شده‌اند. ابراهیم رئیسی تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا از ۲۰۱۱ قرار دارد. شنبه، ۲۹ خرداد که روشن شد رئیسی همانطور که انتظار می‌رفت برنده سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای یادآوری کرد که رئیسی متهم به جنایت علیه بشریت است و به قدرت رسیدن او «نمودی فجیع از قصور جامعه بین‌المللی در رسیدگی به بحران مصونیت ساختاری در ایران است». در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران، بازماندگان اعدام‌های تابستان ۶۷ و خانواده قربانیان کشتار آبان ۹۸، در بیانیه‌های متعددی با اشاره به سوابق ابراهیم رئیسی در این رویدادها، خواستار تحریم انتخابات و دادخواهی برای رسیدن به عدالت شده بودند. اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل قرار بود در آذر ۱۳۹۹ برگزار شود اما به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به آبان ۱۴۰۰ موکول شد.

دادگاه هلندی ضارب صادق زرزا را به ۱۶ سال زندان محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری امروپ‌فریسلند دادسرای عمومی هلند ضارب صادق زرزا، از اعضای سابق رهبری حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) را به جرم تلاش برای قتل به ۱۶ سال زندان محکوم کرد. سال گذشته در تاریخ جمعه ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ / ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ یک فرد ایرانی در ایستگاه قطار شهر لِئوواردن به صادق زرزا حمله کرد و او را ۲۲ مرتبه با چاقوی بزرگ از ناحیه سر، گردن، شکم و سینه مورد اصابت قرار داد. زرزا از این اقدام به قتل جان به در برد. فرد ضارب که فرزند یکی از نزدیکان صادق زرزا معرفی شد از محل حادثه فرار نکرد و توسط پلیس دستگیر شد. طبق اعلام پلیس هلند ضارب مردی ۳۸ ساله و اهل اشنویه در ایران است که سال گذشته چند روز قبل از تلاش برای کشتن صادق زرزا در شهر رتردام ساکن شده بود. طاهر زرزا، برادر صادق زرزا پیش‌تر گفته بود انگیزه ضارب برای به قتل رساندن برادرش سیاسی بوده، چرا که او قبلا در لیست ترور جمهوری اسلامی قرار داشت. اما تحقیقات قضائی به مدارکی دست نیافت که نشان دهد انگیزه سیاسی در کار بوده و یا از طرف شخص دیگری اقدام به قتل هدایت شده است. پدر ضارب همکلاسی سابق صادق زرزا است که اکنون در ایران زندگی می‌کند و چند روز قبل از حادثه با او تماس تلفنی داشته و درخواست می‌کند به پسرش که تنها چند ماه است به هلند آمده و قصد تحصیل در رتردام دارد، کمک کند. به گفته خانواده ضارب او مدت‌هاست با مشکلات جدی روانی دست به گریبان است و به نوشته روزنامه امروپ‌فریسلند ضارب از عمل خود اظهار پیشمانی نکرده است.

پرتاب ناموفق ماهواره، انکار دولت ایران

به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، وزرت دفاع آمریکا اواسط ژوئن/ خرداد سال جاری اقدام ناموفق ایران برای پرتاب یک ماهواره دیگر به مدار زمین را تحت نظر داشته است. یک مقام پنتاگون در پاسخ به پرسش سی ان ان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد وزات دفاع آمریکا تایید می‌کند که ایران ۱۲ ژوئن/۲۲ خرداد سال جاری تلاش کرد ماهواره به مدار زمین پرتاب کند اما موفق نشد. در همان حال، تصاویرماهواره‌ای از افزایش فعالیت پایانه فضایی خمینی و تلاش ایران برای پرتاب ماهواره در آینده نزدیک خبر می‌دهد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، چهارشنبه ۲ تیر در حاشیه جلسه هیات دولت خبر پرتاب ناموفق ماهواره از سوی ایران را رد کرد و گفت: «‌ماهواره پارس یک و ناهید تمام فرایندهایشان طی شده و در سازمان فضایی موجود هستند» او افزود: «ما ماهواره‌های خود را تحویل ندادیم و پیگیر پرتاب آن هستیم.» وزیر ارتباطات اعلام کرد برنامه فضایی ایران فعلا سه هدف دارد: ساخت ماهواره با قدرت تصویربرداری یک متر، دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری مدار ژئو که خامنه‌ای بر آن تاکید کرده‌ است و سرانجام اعزام موجود زنده به فضا. آذری جهرمی گفت: «به زودی خبرهای واقعی از ماهواره و پرتاب آن به مدار را خودمان منتشر می‌کنیم.» پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با «ان بی سی نیوز» فروش فن‌آوری فضایی توسط روسیه به ایران را تکذیب کرده و گفته بود ایران اصولاً آمادگی پذیرش فن‌آوری پیچیده فضایی را ندارد.

ثبت پهپادهای غیرنظامی در ایران الزامی شد

در روزی که خبرگزاری‌های داخلی خبر ساقط شدن یک کوادکوپتر بر فراز یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج را مخابره کردند، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ثبت پهپادها را الزامی اعلام کرد. به گزارش سایت سازمان هواپیمایی کشوری، محمدحسن ذیبخش چهارشنبه دوم تیر گفت: «تمامی کاربران پهبادهای غیرنظامی، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی از امروز به مدت شش ماه فرصت دارند نسبت به دریافت پلاک ثبتی از سامانه پرنده‌های هدایت پذیر از راه دور سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کنند.» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین اعلام کرد سازمان هواپیمایی کشوری تنها مرجع رسمی ثبت پهپادها به شمار می‌رود و «پهپادهایی که در سامانه مذکور ثبت نشوند، قاچاق محسوب می‌شود.» این مقام مسئول بدون اشاره به خبر حمله پهپادی ناموفق امروز درنزدیکی کرج گفت که «پهپادهایی که در گذشته توسط سایر مراجع ثبت شده‌اند فاقد اعتبار است.»

یک کتابچه آموزشی نیروی دریایی آمریکا «سوسیالیسم» را نوعی «تروریسم سیاسی» می‌داند

وب‌سایت انگلیسی اینترسپت که پیش از این اسناد مربوط به افشاگری‌های ادوارد اسنودن را منتشر کرده بود در گزارش تازه‌ای از یک سند آموزش نظامی نیروی دریایی آمریکا پرده برداشته که در آن «سوسیالیسم» نماینده «ایدئولوژی تروریستی» شناخته شده است. در بخشی از این سند پرسیده شده که «آنارشیست‌ها، سوسیالیست‌ها و نئونازی‌ها نمایانگر کدام ایدئولوژی تروریستی هستند؟» یک منبع آگاه در بخش آموزش نظامی به اینترسپت گفته است پاسخ صحیح «تروریسم سیاسی» است. این سند با عنوان «مقدمه‌ای بر تروریسم / عملیات تروریستی» بخشی از یک کتابچه آموزشی مفصل‌تر نیروی دریایی آمریکاست که به‌تازگی مرکز آموزش تاکتیکی نیروی دریایی و فرماندهی نیروی دریایی با همکاری مرکز نیروهای امنیتی آن را منتشر کرده‌اند. منبع نظامی گفت: «این آموزش برای سربازان، پلیس داخلی و نیروی دریایی طراحی شده است.» این مقام نظامی که مجاز به صحبت علنی در این زمینه نبود، افزود: «به‌رغم این واقعیت که مهم‌ترین تهدید راست‌ها هستند، هر کس که برنامه درسی ضدتروریسم نیروی دریایی را هدایت می‌کند ترجیح می‌دهد چپ را تحقیر کند.» هم اف‌بی‌آی و هم وزارت امنیت داخلی آمریکا برتری‌طلبان سفیدپوست را به‌عنوان مهلک‌ترین تهدید تروریستی برای ایالات متحده معرفی کرده‌اند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق: راه برای خرید واکسن از طریق عراق باز شد

سید حمید حسینی، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد سخنان رضا اردکانیان، وزیر نیرو مبنی بر واردات ۱۶ میلیون دوز واکسن کواکس از محل پول‌های ایران در عراق گفت: «عراق در ازای ۱۶ میلیون دوز واکسن کواکس، ۱۱۵ میلیون فرانک سوئیس، معادل ۱۲۵ میلیون دلار پرداخت کرده است. قاعدتاً از این پس عراقی‌ها می‌توانند از محل پول ایران در این کشور پول پرداخت کنند تا بتوانیم واکسن وارد کنیم.» او افزود: «دیگر باید بتوانیم پول ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک روسیه را نیز از این محل پرداخت کنیم، فکر می‌کنم دیگر برای پرداخت پول مانعی وجود نداشته باشد.» رضا اردکانیان روز سه‌شنبه یکم تیر اعلام کرد که امروز مبلغ ۱۱۵ میلیون فرانک سوئیس به حساب بانک سوئیسی برای دریافت ۱۶ میلیون دوز واکسن کوواکس واریز شد. او هشتم خرداد از صدور مجوز برای تأمین منابع ارزی ایران در عراق برای خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن کواکس و انتقال این مبلغ به یک بانک اروپایی خبر داده بود. حسینی گفت: «این میزان واکسن سهمیه ما در کواکس بوده که از یک سال قبل باید پرداخت می‌کردیم اما به علت تحریم‌های آمریکا این اتفاق رخ نمی‌داد. در چند مدت اخیر که آمریکایی‌ها تحریم‌های مربوط به کرونا را لغو کردند، عراقی‌ها توانستند از محل پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور پول واکسن را پرداخت کنند.» او افزود: «در مورد بقیه پول‌های ایران در عراق نیز مبادلات ادامه دارد و در ازای بخشی از آن در حال دریافت کالا هستیم.»

رسانه‌های داخلی از یک حمله پهپادی ناموفق درنزدیکی کرج خبر دادند

بنا بر برخی خبرهای منتشر شده یک پهپاد (احتمالا از نوع کوادکوپتر) بر فراز یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج سرنگون شده است. این حادثه که از آن به عنوان حمله یاد شده آنچنان که تا کنون اعلام شده هیچگونه خسارت مالی و جانی در پی نداشته است. پایگاه امنیتی نورنیوز (نزدیک به شورای عالی امنیت ملی) سه‌شنبه دوم تیرماه با انتشار این خبر نوشت: «با توجه به تمهدیدات پیش بینی شده در خصوص حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، اقدام بامداد امروز پیش از آن که صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبرو شدند.» بنا بر این گزارش «چگونگی این رخداد و همچنین شناسایی عوامل آن از سوی مراجع مسئول در دست بررسی و پیگیری است.» تا لحظه تنظیم این خبر هنوز مقام مسئولی درباره آن اظهار نظری نداشته است. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اولین پایگاهی بود که این خبر را با شرح «حمله به خط تولید واکسن برکت با یک‌کوادکوپتر انتحاری» منتشر کرد، اما اندکی پس از انتشار این خبر توسط ایلنا حذف شد. دوشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۵ صدای شلیک ممتد ضدهوایی (توپ ۲۳ میلیمتری) در مناطق مرکزی تهران از جمله میدان انقلاب شینده شد که قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا گفت که شلیک به دلیل ورود یک پهپاد به منطقه پرواز ممنوع بوده است. کمتر از یک ماه پیش از این اتفاق نیز پهپادی که گفته شد برای ساخت یک مستند بر فراز مناطق مرکزی تهران پرواز می‌کرد، هدف شلیک پدافند قرارگاه خاتم الانبیا قرار گرفت.

علی مطهری: نظر رهبر با شورای نگهبان درباره عدم احراز صلاحیت لاریجانی یکی بود

علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم و کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات دوره سیزدهم که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد درباره سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که گفته بود «به برخی کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشد، جفا شد» و «مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول جبران کنند»، گفت: «این اشاره رهبری به جبران، به هیچ وجه حکم حکومتی محسوب نمی‌شد بلکه مقصود ایشان این بود که از خانواده آقای لاریجانی اعاده حیثیت شود و به نوعی از ایشان و خانواده‌شان دلجویی شود.» او افزود: «از نگاه من نظر رهبر انقلاب با شورای نگهبان درباره عدم احراز صلاحیت آقای لاریجانی یکی بود.» به‌گفته مطهری در غیر این صورت با اشاره خامنه‌ای شورای نگهبان علی لاریجانی را تأیید صلاحیت می‌کرد. مطهری گفت: «[خامنه‌ای] در سخنرانی برای نمایندگان مجلس هم گفتند شورای نگهبان همان کاری را که باید می‌کرد انجام داد.» علی لاریجانی، از خرداد ۱۳۸۷ تا خرداد ۱۳۹۹ پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی بود اما شورای نگهبان صلاحیت او را برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم قبول نکرد. علی مطهری درباره این‌که چرا با وجود آن‌کخ رد صلاحیت شده بود در انتخابات شرکت کرد، گفت: «برای دفاع از اصل نظام رأی دادیم.»

کارگران آبدار چهار محال و بختیاری: ۱۷ ماه مزد عقب‌مانده

کارگران آبدار چهارمحال و بختیاری که در بخش‌های مختلف در نگهداری تاسیسات آبرسانی تحت مسئولیت پیمانکار فعالیت دارند، حدود ۱۷ ماه دستمزد و سایر مزایا را از کارفرمای خود طلبکارند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) غیر از معوقات مزدی، سه تا چهار ماه است که حق بیمه کارگران آبدار چهار محال و بختیاری به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است و کارگران نگران‌اند که این مطالبات در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند.کارگران می‌گویند: «در حالی به پرداخت معوقات مزدی ما کارگران آبدار بی‌توجهی می‌شود که در شرایط بد اقتصاد فعلی که همه چیز بیش از اندازه گران شده و ما در حال تجربه کردن شرایط بد معیشتی هستیم، مسئولان آبفا وعده کرده‌اند یک ماه از طلب مزدی و بیمه‌ای کارگران را در ماه جاری بپردازند.» به گفته کارگران؛ تامین نشدن منابع مالی پیمانکاران باعث شده، کارگران آبدار بعد از ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه کار هنوز وضعیت شغلی، حقوقی و بیمه‌ای مشخصی نداشته باشند. احمدرضا محمدی، مدیرکل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره مطالبات کارگران آبفا گفت: «مطالبات معوقه کارگران شرکت آبفا یک مشکل ۲۰ساله است و مربوط به سال جاری نمی‌شود اما موضوع در چارچوب ایجاد شده به صورت تخصصی در حال پیگیری است.»

روحانی: همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم به شرطی که به عراقچی اختیارات بدهیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه ۲ تیر در سخنانی در حاشیه نشست هیات دولت گفت: «آمریکا را پای میز مذاکره نشاندیم و اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. اختیار به عراقچی بدهیم همین امروز می‌رود و توافق را نهایی می‌کند. مردم الان نشاطی پیدا کردند نمی‌خواهیم این نشاط، از بین برود.» روحانی در ادامه سخنانش گفت: «نمی‌دانم برجام چه نیشی به برخی زده است؛ آیا ما معطل برجام ماندیم؟ کشور را برای اولین‌بار در تاریخ بدون نفت اداره کردیم، یک نفر نگفت دستت درد نکند.» سید ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ و رئیس جمهور منتخب) و حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم بعد از جلسه هیئت دولت برای دومین بار با هم دیدار کردند. این دیدار در دفتر رئیس دولت دوازدهم انجام شد. رئیسی (عضو هیئت مرگ) بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود تیم وزارت خارجه او در حال بررسی مذاکرات احیای برجام در وین است.

دولت آمریکا دامنه وب‌سایت‌های عربی و انگلیسی وابسته به رادیو و تلویزیون حکومتی ایران را مسدود کرد

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۲۲ ژوئن / یکم تیر دامنه وب‌سایت‌های تلویزیون «العالم»، «پرس‌ تی‌وی»، و «الکوثر» را مسدود کرد. این وب‌سایت‌ها وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی هستند و به زبان‌های انگلیسی و عربی برنامه پخش می‌کنند. در پیامی که بر این وب‌سایت‌ها قابل مشاهده است، نوشته که توقیف آنها به درخواست دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا رخ داده است. پیش از این خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش داده بود که «وزارت دادگستری آمریکا شبکه ها و رسانه های محور مقاومت» را از دسترس خارج کرد. ایرنا این اتفاق را «حمله آمریکایی» خوانده بود. بر اساس این گزارش، پایگاه اینترنتی رسمی کتائب حزب الله عراق، آژانس خبری المعلومه و کاف مدیا عراق، پایگاه اینترنتی شبکه العالم، المسیره یمن، اللؤلؤة بحرین، فلسطین الیوم و الکوثر از دسترس خارج شده اند. هنوز علت این اقدام مشخص نشده اما پیش از این نیز آمریکا یکی از دامنه‌های خبرگزاری فارس را مسدود کرده بود و به گزارش ایرنا نیز، از مارس ۲۰۲۱، صفحات گروه‌های شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق مانند «کتائب حزب الله» و «جنبش اسلامی النجباء» و همزمان با آن پایگاه‌های خبری نزدیک به آنها نظیر «الاتجاه»، خبرگزاری «المعلومه» و «شبکه رسانه‌ای مقاومت» را مسدود کرده است. اکتبر گذشته همچنین وزارت دادگستری آمریکا از مسدود کردن ۹۲ وب‌سایت متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد که به گفته آمریکا به عنوان «رسانه‌های مستقل» اطلاعات کذب برای مخاطبان در ایالات متحده، اروپا، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی منتشر می‌کردند. مسدودشدن دامنه‌های متعلق به صداوسیمای جمهوری اسلامی همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و یک روز پس از نشست خبری ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در مقام رئیس‌جمهوری منتخب صورت می‌گیرد.