ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فرامرز سه‌‌دهی شاعر خوزستانی در اهواز برگزار شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های فرامرز سه‌‌دهی، شاعر خوزستانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران، روز سه‌شنبه ۳۱ خردادماه در دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد. فرامرز سه‌دهی در این جلسه توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مورد محاکمه قرار گرفت. از جمله مصادیق اتهام مطرح شده علیه این شاعر پست‌های اینستاگرامی و برخی اشعار چاپ شده کتاب‌هایش عنوان شده، اتهامی که از سوی او و کیلش رد شده است. فرامرز سه‌دهی در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱، توسط شعبه‌ ۱۱۱ دادگاه کیفری دو شهرستان اهواز به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» محاکمه شده بود. او پیش‌تر نیز در تاریخ ۲۲ فروردین ماه سال جاری، توسط شعبه ۱۳ دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» تفهیم اتهام شد. این شاعر خوزستانی اسفندماه ۱۳۹۹ نیز حدود ۱۰ روز توسط سازمان اطلاعات سپاه خوزستان مورد بازجویی قرار گرفته بود و شب‌ها تحت الحفظ به منزل باز می‌گشت.

کارکنان دستگاه حفاری ۳۷ فتح در اعتراض به کمبود غذا و آب آشامیدنی دست از کار کشیدند

کارکنان دستگاه حفاری ۳۷ فتح در نامه‌ای به مسئولان شرکت ملی حفاری اعلام کردند به دلیل کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی قادر به ادامه کار در دمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد نیستند. نامه اعلام اعتصاب کارکنان دستگاه حفاری ۳۷ فتح در رسانه‌های اجتماعی کارکنان رسمی نفت منتشر شده و در آن آمده است: «احتراما به استحضار می‌رساند به دلیل فقدان بیش از دو ماه مواد غذایی و آب آشامیدنی که کارکردن پرسنل حفاری را در دمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد غیرممکن ساخته است، کارکنان دستگاه فتح قادر به ادامه کار نمی‌باشند. لازم به ذکر است پرسنل دستگاه ۳۷ فتح تاکنون با جان و دل در این شرایط سخت دمایی و کمبود شدید مواد غذایی و بهداشتی همکاری کرده‌اند. انا ادامه حفاری بر روی سکو و دیگر بخش‌های عملیاتی نه تنها امکانپذیر نیست بلکه سلامتی کارکنان را به خطر می‌اندازد و امکان بروز حوادث جانی و مالی را فراهم می‌سازد.» دستگاه حفاری خشکی ۳۷ فتح به شرکت ملی حفاری ایران (از شرکت‌های بالادستی تابع شرکت ملی نفت ایران) تعلق دارد و سال ۹۰ در اهواز راه اندازی شده است.

قارچ تبدیل به کالای لوکس شده، مردم توان خرید قارچ هم ندارند

نیما باغبانی، دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران به ایلنا گفت که پس از حذف ارز ترجیحی، قارچ هم از سفره ایرانی‌ها حذف شده است: «تولید قارچ پیش از اصلاح نظام یارانه‌ای مزیت مطلق سرمایه‌گذاری بود اما هم اکنون جزو مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری هم قرار نمی‌گیرد چراکه به دلیل تورم بالای سایر کالاهای اساسی از سبد غذایی خانوارها خارج و به یک محصول لوکس تبدیل شده است. این در حالیست که قارچ می‌تواند غذای قشر متوسط به پایین جامعه شده و بهترین و سالم‌ترین جایگزین برای محصولات گوشتی است.» باغبانی گفت که به دلیل کاهش مصرف در داخل و دشواری‌های صادرات از ایران، احتمالا تولید این محصول در کشور با مشکل مواجه خواهد شد. «تعرفه صادراتی قارچ به کشورهای هدف صادراتی توجیه اقتصادی این محصول را از بین برده است از این‌رو تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که این محصول را در بازار داخلی عرضه کنند چراکه می‌توانند معادل قیمت صادراتی بدون تحمل دردسرهای ناشی از بازگشت ارز این محصول را در بازار داخلی عرضه کند.» قیمت قارچ در بازار ایران هم‌اکنون به بیش از ۶۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. براساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خردادماه امسال برای خانوارهای کشور به ۵۲,۵ درصد رسید که نسبت به اردیبهشت‌ماه افزایش ۱۳,۲ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

یک نماینده مجلس از مردم به دلیل آن که به گفته او «اعتراضات صنفی را سیاسی نمی‌کنند» تشکر کرد

حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن شکایت از اوضاع اقتصادی کشور گفت: «رویکرد فعلی، تورم افسارگسیخته را به‌بار آورده که در پی آن، شاهد اعتراضات مردمی و صنفی هستیم. من از مردم ایران تشکر می‌کنم که اعتراضات را سیاسی نکردند و رنگ‌وبوی آن، اقتصادی و معیشتی است.» او همچنین افزود برخی از مسئولان «به جای حل مسئله، با امنیتی کردن فضا، دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند». به‌گفته لطفی «مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، نهایتاً ۲۰ درصد ماجراست و ابتکار عمل در ۸۰ درصد موضوع به دست خودمان است». با این حال او هرگونه مسئولیت مجلس در بروز چنین شرایطی در کشور را رد کرد و گفت: «برخی در تلاشند این ضعف و مشکلات را به مجلس نسبت دهند، اما ارتباطی ندارد و قابل قبول نیست. وظیفه مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است. شاید در اجرای امور کشور، تعدد قانون باشد، اما کمبود قوانین به چشم نمی‌آید، پس دستگاه اجرایی باید کارش را درست انجام دهد.» این نماینده مجلس در حالی از مردم برای «سیاسی نکردن اعتراضات» تشکر می‌کند که در سال‌های اخیر افزون بر اعتراضات صنفی اقشار مختلف، چندین تظاهرات اعتراضی گسترده نیز انجام شده که در آن‌ها مردم شعارهای ساختارشکنانه سرداده و به‌شکل مستقیم کل حکومت را هدف خود قرار داده‌اند. این اعتراضات همواره با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند.

شهریار نادری، فعال صنفی معلمان و معلم تبعیدی در کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان بامداد پنج‌شنبه ۲ تیر ماه، شهریار نادری، فعال صنفی معلمان در «تبعید» توسط نیروهای امنیتی در شهر کرمانشاه بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. این معلم که اهل پاوه و ساکن سنندج است، از سال ۱۳۹۵ به دلیل فعالیت‌های صنفی به کرمانشاه تبعید شده است. روز گذشته نیز دو عضو دیگر انجمن صنفی معلمان به نام‌های صادق کنعانی و آرام ابراهیمی توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. تنها در یک هفته گذشته ‌دست‌کم ۳۹ فعال صنفی معلمان در شهرهای سقز، دیواندره، مریوان، سنندج و کرمانشاه بازداشت شده‌اند. از این تعداد ۲۳ فعال صنفی معلمان کماکان در بازداشت به‌سر می‌برند.

صدای مکارم شیرازی هم در آمد: داد مردم از گرانی‌ها بلند است، اجاره‌ها غوغا می‌کند

وضعیت اقتصادی و معیشتی کنونی در کشور زبان آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع دینی شیعه را هم به شکایت گشود. او گفت: «امروز داد مردم از گرانی‌ها بلند است و می‌گویند که قیمت‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. این گرانی‌های افسارگسیخته با وجود افزایش درآمد‌های نفتی دولت به‌عنوان معمایی برای مردم شده است.» مکارم شیرازی همچنین از گرانی مسکن و اجاره بها و همچنین «دست‌های پشت پرده» در بازار خودرو سخن گفت و از مسئولان خواست به این مشکلات رسیدگی کنند. او گفت اگر آثار و نتایج برنامه‌های دولت در جامعه و زندگی مردم احساس نشود، «می‌تواند سبب بی‌اعتمادی و ناامیدی از دولت شود». مکارم شیرازی بر افزایش تعزیرات حکومتی نیز تأکید کرد و گفت: «باید تعزیرات حکومتی نسبت به گرانی‌ها ورود پیدا کند.» این مرجع دینی شیعه همچنین اقرار کرد که مردم از این‌که چرا «مراجع دینی نسبت به گرانی‌ها ساکت هستند و صحبت نمی‌کنند»، «گلایه» کرده‌اند. در جمهوری اسلامی تقریباً همه مسئولان از مشکلات و وضعیت ناگوار کشور می‌نالند اما زمانی که مردم به اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند آن‌ها را سرکوب می‌کنند. هیچ‌یک از مسئولان حکومتی در مورد وضعیت کنونی مسئولیت نمی‌پذیرد و گناه را به گردن «دشمن»، دیگران و دولت‌های قبلی می‌اندازد.