ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سنتکام: احتمال سرنگونی دومین پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکا

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال کنث مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه/۱ مرداد به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا اعلام کرد یکی از ناوهای آمریکا ممکن است پهپاد دوم ایران را نیز سرنگون کرده باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه اعلام کرده بود ناو آمریکایی«یو اس اس باکسر» یک پهپاد ایرانی را ساقط کرده اما مقامات جمهوری اسلامی این ادعای آمریکا را رد کرده‌اند. مک‌کنزی به سی‌بی‌اس گفت: «ما اطمینان داریم که یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده‌ایم، امکان دارد که دو پهپاد را سرنگون کرده باشیم». به نوشته رویترز یک مقام رسمی آمریکا که مایل به فاش شدن نامش نبوده، این خبر را تایید کرده است.

نخست‌وزیر #عراق می‌گوید شبه‌نظامیان #حشد_الشعبی با نیروهای مسلح ادغام نمی‌شوند بلکه باید ساختارمند و منضبط شوند

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که گروه حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) با نیروهای مسلح این کشور ادغام نمی‌شود، بلکه این گروه باید مانند ارتش و پلیس، یک صنف سازمان‌یافته و منضبط شود که دارای ساختار، درجه‌بندی و آیین‌نامه داخلی باشد. عادل عبدالمهدی افزود: «هر شخصی که سلاح حمل می‌کند، باید تحت حاکمیت عراق باشد. هیچ سلاحی خارج از حکومت و هیچ فعالیتی خارج از آن وجود ندارد.» نخست‌وزیر عراق حشد الشعبی را حقیقتی دانست که به‌گفته او نمی‌توان به تضعیف و یا کنار گذاشتن آن فکر کرد. او گفت: «هرکسی که به چنین چیزی فکر کند به این معناست که اهمیتی برای امنیت عراق قائل نیست و به برقراری امنیت در این کشور تمایلی ندارد». حشد الشعبی نیروهای شبه‌نظامی عمدتاً شیعه عراقی بالغ بر ۱۵۰۰۰۰ نفر هستند که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند. عراق در تلاش است تا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را تحت کنترل خود درآورد. این شبه‌نظامیان به‌طور رسمی بخشی از نیروهای امنیتی عراق هستند، اما به صورت نیمه‌مستقل فعالیت می‌کنند و در حال توسعه قدرت اقتصادی خود هستند. آمریکا نیز خواهان کنترل بیشتر بر این نیروها در عراق است. پس از سیل اخیر در ایران شماری از نیروهای حشد الشعبی به نام کمک به سیل‌زدگان وارد خاک ایران شدند که با واکنش‌های منفی همراه شد.

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه #روسیه و #فرانسه قبل از برگزاری نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک #برجام در #وین

سرگئی لاوروف و ژان ایو لودریان، وزیران خارجه روسیه و فرانسه در یک تماس تلفنی درباره ایران و تحولات اوکراین یا یکدیگر گفت‌وگو کردند. به گزارش اینترفکس، وزیران خارجه روسیه و فرانسه در این گفت‌وگو بر اتخاذ گام‌هایی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران ۱+۴ (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) تأکید کردند. در همان حال به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه/ ۱ مرداد در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که به درخواست فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایران ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار خواهد شد. .هلگا اشمید ریاست نشست فوق‌العاده ششم مرداد کمیسیون مشترک برجام را بر عهده خواهد داشت. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا در این نشست مسائل مرتبط با «اجرای برجام و همه ابعاد آن» بررسی خواهد شد. یکی از این ابعاد کاهش تعهدات ایران در برجام استو بعد دیگر تصمیم‌گیری درباره گنجاندن معاملات نفتی ایران در چارچوب اینستکس.

#ظریف خطاب به #جانسون: همتای سابقم بداند ۱۵۰۰ مایل در خلیج فارس خط ساحلی داریم. از این آب‌ها حفاظت می‌کنیم

بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه نتایج رای‌گیری حزب محافظه‌کار بریتانیا اعلام شد. بر این اساس از چهارشنبه ۲۴ ژوئیه بوریس جانسون، شهردار پیشین لندن و وزیر امور خارجه سابق بریتانیا جانشین ترزا می می‌شود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ساعتی بعد از اعلام نخست‌وزیری بوریس جانسون، خطاب به او گفت: «مشخص است که دولت ترزا می نفتکش ایرانی را به دستور آمریکا توقیف کرد. من به همتای سابقم، بوریس جانسون که به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا انتخاب شد تبریک می‌گویم. ایران به دنبال تقابل نیست. اما ۱۵۰۰ مایل در خلیج فارس خط ساحلی داریم. اینها آب‌های ما هستند و از آن‌ها حفاظت خواهیم کرد.» روز گذشته (دوشنبه) جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در پارلمان این کشور تأکید کرد که بریتانیا در پی رویارویی نظامی با ایران نیست و از سیاست‌های فشار حداکثری دولت ترامپ نیز پیروی نمی‌کند.

تهران تشکیل ائتلاف اروپایی برای حفظ امنیت در #خلیج_فارس را رد کرد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به سخنان جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا مبنی بر تشکیل یک ائتلاف اروپایی برای ایجاد امنیت در تنگه هرمز گفت: «نیازی نیست ائتلافی تشکیل شود چرا که این‌گونه ائتلاف‌ها و حضور بیگانگان در منطقه خودش موجب ناامنی است و جز دامن زدن به ناامنی کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند». جرمی هانت روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که بریتانیا در پاسخ به توقیف نفتکش این کشور توسط سپاه پاسداران در نظر دارد یک نیروی حفاظتی با مشارکت کشورهای اروپایی برای تضمین امنیت ناوبری و دریانوردی در تنگه هرمز تشکیل دهد. جهانگیری افزود: «امنیت منطقه را فقط ایران با کمک کشور‌های منطقه می‌تواند تأمین کند بنابراین فشارشان را از روی ایران بردارند و با ایران وارد مذاکره منطقی و بدون تحمیل فشار شوند».

تجمع #کارکنان_دانشگاه_آزاد_پرند مقابل دفتر ریاست‌جمهوری در اعتراض به #تعویق_حقوق

گروهی از #کارکنان_دانشگاه_آزاد_واحد_پرند که در ماه‌های اخیر حقوق نگرفته‌اند روز دوشنبه ۳۱ تیر مقابل دفتر ریاست‌جمهوری در خیابان پاستور تجمع کردند. در پی این تجمع اعتراضی، رئیس دانشگاه وعده کرده است حقوق معوقه کارکنان را پرداخت کند. دانشگاه آزاد واحد پرند در شهر پرند در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی خمینی قرار دارد.

اعتصاب #کارکنان_بیمارستان_آریای رشت در #اعتراض_به_کاهش_حقوق

کارکنان #بیمارستان_آریا واقع در شهر رشت صبح روز سه‌شنبه اول مرداد در اعتراض به #تعویق_مطالبات و کاهش ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان حقوق خود #اعتصاب و در محوطه بیمارستان تجمع کردند. بیش از یک سال است که کارانه و سایر مزایای کارکنان قطع شده است. فراتر از این، در در ماه‌های اخیر حقوق پرسنل بدون دلیل کسر می‌شود. به گفته‌ی یکی از اعتصاب‌کنندگان: «در این ماه حقوق تمامی پرسنل بیمارستان بدون دلیل بین مبلغ ۵۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان کسر شده است و هیچ نظارتی بر این وضعیت وجود ندارد.» بیمارستان آرای شهر رشت ۲۵۰ نفر پرسنل دارد.

#فرنگیس مظلوم مادر #سهیل_عربی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی فرنگیس مظلوم، مادر #سهیل_عربی زندانی عقیدتی زندان تهران بزرگ (فشافویه) را روز دوشنبه ۳۱ تیر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. ۸ مأمور امنیتی که یکی از آن‌ها زن بود، حدود ساعت ۲ ظهر دوشنبه در منزل خواهر #فرنگیس_مظلوم او را بازداشت کردند. اطلاعی از دلایل بازداشت و محل نگهداری او در دست نیست. سهیل عربی، فرزند فرنگیس مظلوم، از آذرماه ۱۳۹۲ در بازداشت و زندان به‌سر می‌برد. او که در آن زمان به‌عنوان عکاس و فعال در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک شناخته می‌شد، در سال ۱۳۹۳ به اتهام «سب‌النبی» به مرگ محکوم شد اما به دنبال تلاش‌های خانواده و وکیلان او و دخالت نهادهای بین‌المللی، پرونده او در شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور بررسی و مجازات اعدامش لغو شد. عربی به ۷ سال و شش ماه زندان محکوم شده بود که با پرونده‌ای جدید که در زندان علیه او مفتوح شده بود در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» به ۳ سال حبس، ۳ سال تبعید و جزای نقدی محکوم شد. سهیل عربی در تاریخ ۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری به دلیل درد شدید به بیمارستان فیروزآبادی تهران اعزام و پس از انجام معاینات ابتدایی بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شد. با وجود تداوم درد شدید، مسئولان زندان تاکنون با اعزام مجدد او به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی موافقت نکرده‌اند. عربی در فروردین‌ماه سال جاری در نامه‌ای وضعیت نامناسب خود و زندانیان محبوس در تیپ ۱ زندان تهران بزرگ (فشافویه) را یادآوری کرده بود. به گفته فرنگیس مظلوم فرزندش از مدتی قبل در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می‌برد. فرنگیس مظلوم آذر‌‌ماه سال گذشته در گفت‌وگویی با زمانه شرایط فرزندش را اسفناک خوانده و آن را به «زندگی در جهنم» تشبیه کرده بود.

یک کارشناس #اقتصادی در ایران می‌گوید یک درصد جمعیت کشور ۸۵ درصد #دارایی‌ها را در اختیار دارند

علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از «نابرابری شدید در دارایی نقد در نزد بانک‌ها» سخن گفته و افزوده است که چیزی حدود یک درصد جمعیت کشور حدود ۸۵ درصد دارایی‌ها را در اختیار دارند. او مقصد بعدی صاحبان نقدینگی را بازار بورس دانسته و گفته است صاحبان دارایی‌های کلان بازار بورس را به‌خوبی می‌شناسند. سعدوندی درباره بازار مسکن گفت این بازار به اشباع رسیده و به سمت رکود در حال حرکت است و در دوره رکود مسکن ممکن است چند درصد افت قیمت‌ رخ دهد.

دولت افغانستان از واشنگتن درمورد سخنان ترامپ مبنی بر «محو افغانستان از صحنه روزگار» توضیح خواست

دولت افغانستان در مورد اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر توان آمریکا برای محو افغانستان از صحنه روزگار توضیح خواست. به گزارش خبرگزاری رویترز ریاست جمهوری افغانستان شه‌سنبه ۲۳ ژوئیه/۱ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ملت افغانستان اجازه تعیین سرنوشت خود را هرگز به یک قدرت خارجی نداده و نخواهد داد» و از ایالات متحده خواست تا درباره سخنان دونالد ترامپ که دوشنبه در ملاقات با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفته بود آمریکا می‌تواند جنگ افغانستان را ۱۰ روزه و با «محو افغانستان از صحنه روزگار» ببرد، توضیح دهد. رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر پاکستان دوشنبه در کاخ سفید درباره روند مذاکرات صلح افغانستان گفتگو کردند. ترامپ در این ملاقات گفته بود «من می‌توانستم ظرف یک هفته در این جنگ پیروز شوم. من فقط نمی‌خواهم ۱۰ میلیون نفر را به کشتن بدهم. طرح‌هایی درباره افغانستان دارم که اگر می‌خواستم در آن جنگ پیروز شوم افغانستان از صحنه روزگار محو می‌شد و واقعاً ظرف ۱۰ روز تمام می‌شد. نمی‌خواهم این کار را انجام دهم.»

در خردادماه حدود ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های #جنگلی ایران در آتش‌ سوخت

علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران اعلام کرد که در خردادماه سال جاری حدود ۵۰۰ هکتار جنگل و اراضی جنگلی دچار حریق شد. بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در مراتع صورت گرفته است. به‌گفته عباس‌نژاد در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال آمار حریق در عرصه‌های طبیعی نسبت به سال گذشته بسیار پایین بود، اما در خرداد و تیر آمار حریق بالا رفته است. آمار حریق در تیرماه هنوز منتشر نشده است. او گفت: «بسیاری از کشاورزان متأسفانه پس‌چرا را در اراضی کشاورزی آتش می‌زنند و بعد نمی‌‌توانند این آتش را کنترل کنند و آتش گسترش پیدا کرده و به عرصه منابع طبیعی وارد می‌شود». فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها این اقدام را براساس قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی جرم دانست و گفت برای متخلفان مجازات تعیین شده است.

ادعای فرمانده #نیروی_دریایی ارتش: #پهپادهای_قاره‌_پیما هم داریم

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است جمهوری اسلامی پهپادهای جدید قاره‌پیما در اختیار دارد و «اگر ضرورت داشته باشد حتماً از آن‌ها استفاده می‌شود». خانزادی در تشریح این پهپاد گفت: «هدایت برد بلند این نوع هم می‌تواند با لینک ارتباطی و هم از طریق "کات لینک" صورت گیرد، این کار اشاره به این نکته دارد که دشمن در جایی ما را می‌بیند و در جایی دیگر هم نمی‌تواند ببیند. این پهپاد‌ها در منطقه گسترده اقیانوس هند هم در حال استفاده است.» مقام‌های نظامی ایران در پی افزایش تنش بین واشنگتن و تهران در منطقه خلیج فارس بارها قدرت نظامی جمهوری اسلامی را به رخ کشیده و چنین وانمود می‌کنند که هیچ کشوری توان مقابله با ایران را ندارد. فرمانده نیروی دریایی ارتش در این مصاحبه همچنین گفته است «پهپاد‌های جدید به‌طور مرتب به ناوگان نیروی دریایی اضافه می‌شود. (...) ما امروز پهپاد را به‌عنوان یک وسیله ارزان قیمت با هزینه نگهداری پایین برای پایش منطقه مدنظر داریم». او مدعی شده که مجموعه پهپاد‌های نیروی دریایی در ارتش و سپاه پاسداران «به‌طور کامل» منطقه خلیج فارس و دریای عمان را زیر نظر دارند.

روحانی در دیدار با #عبدالمهدی: #روابط_ایران_و_عراق برای افزایش امنیت و ثبات منطقه اهمیت دارد

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق شامگاه دوشنبه ۳۱ تیر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. روحانی با اشاره به تنش‌ها در خلیج فارس گفت: «در شرایطی که هنوز در منطقه ثبات و امنیت لازم و پایدار به وجود نیامده، توسعه همکاری‌ها و روابط همه جانبه تهران – بغداد مطمئناً در گسترش و افزایش امنیت و ثبات منطقه تأثیرگذار خواهد بود.» روحانی اظهار امیدواری کرد که ایران و عراق به عنوان دو کشور دوست و همسایه همکاری‌های خود را در راستای توسعه ثبات و امنیت منطقه گسترش دهند. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق هم به روحانی اطمینان داد که این کشور هرگز با تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران همراهی نخواهد کرد. این نخستین بار است که عادل عبدالمهدی در مقام نخست‌وزیری عراق به ایران سفر می‌کند. یک هیأت بلندپایه اقتصادی و سیاسی نیز او را همراهی می‌کند. راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه به بصره، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک مرزی، گسترش همکاری‌های در بخش انرژی به ویژه نفت و برق، توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و حمایت از همکاری‌های سرمایه‌گذاران دو کشور، همکاری در زمینه استاندارد برای تبادل کالاها و توسعه روابط بانکی بین دو کشور در دستور کار قرار دارد.

حسام‌الدین #آشنا، مشاور رسانه‌ای #روحانی: #جاسوسان_واقعی را می‌بایست در لباس انقلابیون دوآتش جست

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای روحانی با انتشار پبامی تلویحاً اعلام کرد که جاسوسان واقعی را می‌بایست در لباس انقلابیون دوآتش جست که در مراکز حساس دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی کار می‌کنند نه در میان فعالان زیست‌محیطی و روزنامه‌نگاران که بیابان‌ها و دفاتر روزنامه‌ها محل کار و فعالیت آن‌هاست. مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات صبح دوشنبه از شناسایی و دستگیری ۱۷ نفر از جاسوسان ترتبیت شده مرتبط با سازمان سیا در ایران خبر داد و مستند کوتاهی هم درباره نحوه فعالیت این شبکه از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. بیش و کم در حال و هوای مجموعه تلویزیونی «گاندو» که در آن محمد جواد ظریف و حسن روحانی به عنوان شخصبت‌های نفوذپذیر معرفی شده بودند.