ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۸۰۰ سینماگر و منتقد سینمایی در ایران با معترضان در خوزستان اعلام همبستگی کردند

بیش از ۸۰۰ سینماگر و منتقد سینمایی در ایران با معترضان در خوزستان اعلام همبستگی کردند. آن‌ها در این بیانیه که جمعه یکم مرداد در هشتمین روز اعتراضات خورستان و برخی استان‌های همجوار منتشر شده اعلام کردند که «جانِ پیام» آنان «همبستگی» با استان خوزستان است که به تعبیر این هنرمندان و منتقدان سینمایی «مردم شریف‌اش در تشنگی گلوله دیدند و سرکوب.» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که تاکنون هشت نفر در این اعتراض‌ها کشته و تعدادی هم زخمی شده‌اند. سینماگران در این بیانیه اعلام کرده‌اند که نمی‌پذیرند «آنان که پیشتر، توشه خود و هفت پشت‌شان را گستاخانه از سفره فرزندان امروز و فردای این سرزمین به یغما برده‌اند، چوب حراج‌شان را بر جان و حرمت انسان و اصالتِ اندیشیدن نیز آوار کنند و به بهایی گزاف هربار دست‌هایی از ما را به دستِ دست‌های دیگر، مورد هجمه و سرکوب قرار دهند.» داریوش مهرجویی، محمد رسول‌اف، منیژه حکمت، رضا درمیشیان، بهتاش صناعی‌ها، مصطفی عزیزی، کیومرث پوراحمد، مریم مقدم و مجید برزگر از امضاکنندگان این بیانیه‌اند. تعداد امضاکنندگان همچنان در حال افزایش است.

کتک زدنِ سپیده قلیان و محبوبه رضایی در زندان بوشهر

سپیده قلیان، فعال مدنی و محبوبه رضایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان بوشهر توسط زندانیان متهم به جرائم خشن در مقابل دیدگان مسئولان زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. به گزارش هرانا، گفته می‌شود که این امر با تحریک زندانیان توسط فاطمه علی‌وردی، رئیس بند زنان این زندان روز سه‌شنبه ۲۹ تیر اتفاق افتاد. هرانا می‌نویسد سپیده قلیان از حدود دو ماه قبل از حق برقراری تماس تلفنی محروم است. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفته است: «خانم قلیان و خانم رضایی هم ضرب و شتم شده و هم تهدید به مرگ شده‌اند. به همین دلیل سپیده قلیان شب سه‌شنبه را در دمای ۴۷ درجه در هواخوری بند به صبح رسانده است. در پی این تهدیدها محبوبه رضایی درخواست انتقال به زندان شیراز را می‌کند که بلافاصله رد می‌شود.» سپیده قلیان در تاریخ ۲۷ آبان ‌ماه ۹۷ به همراه دست‌کم ۱۹ تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه، چند فعال کارگری و تعدادی از شاغلان و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شد. او ۴ آبان‌ ۹۸ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد و ۲۳ آذر ۹۸ توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۵ سال حبس قطعی محکوم شد. قلیان نهایتا ۱ تیر ۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۲۰ اسفند سال گذشته از بند زنان زندان اوین به زندان بوشهر تبعید شد. محبوبه رضایی نیز ۲۶ اردیبهشت ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. او در شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی محاکمه و به اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در یکی از گروه‌های معاند نظام، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام مجموعا به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

شرکت مدیریت منابع آب ایران: ذخیره سدهای ایران به نصف رسید

شرکت مدیریت منابع آب ایران جمعه یکم مرداد اعلام کرد تا تاریخ ۲۵ تیر سال جاری، مجموع ذخیره آب در سدهای کشور به ۲۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب رسید. این میزان که حدود ۴۹ درصد پرشدگی و ۵۱ درصد ظرفیت خالی مخازن سدهای کشور را نشان می‌دهد، در زمان مشابه سال گذشته ۳۵ میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب بود. بر همین اساس از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ تیر، در مجموع ۲۷ میلیارد و ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدهای کشور شده، در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است. به این ترتیب ۴۷ درصد از میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور کاهش یافته است. میزان ذخایر آبی سدهای کشور در ۲۵ تیرماه امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۲۹ درصد کاهش داشته است.

کرونا در ایران: ۲۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید در طی ۲۴ ساعت

وزارت بهداشت ایران جمعه یکم تیر اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲۴۳۲ نفر از آنان می‌بایست به سبب ابتلا به موارد حاد بیماری در بیمارستان‌ها بستری شوند. به این ترتیب مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران بنا بر آمار رسمی به سه میلیون و ۶۴۵ هزار و ۶۵۴ نفر رسید. همچنین ۲۱۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۸۸ هزار و ۲۷۳ نفر رسید. بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۷ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۵۱۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۷۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۴۸۶ دوز رسید، کمی بیش از ۱۰ درصد جمعیت ایران در طی پنج ماه که از آغاز واکسیناسیون می‌گذرد. همزمان جمال ارونقی، معاون امور فنی گمرک از ورود یک میلیون و ۱۳۰ هزر دوز واکسن کرونا به ایران خبر داد. به گفته این مقام مسئول «از ۱۵ بهمن ۹۹ تا ۳۱ تیر سال جاری حدود ۱۳ میلیون دوز واکسن در ۲۴ محموله وارد ایران شده است.» اگر این آمار صحت داشته باشد ذخایر واکسن ایران حدود سه میلیون دوز است.

مرکز آمار: نرخ تورم در تیر ماه ۴۴,۲ درصد بود

مرکز آمار ایران جمعه یکم مرداد اعلام کرد نرخ تورم سالانه تیر ١۴٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۴,۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در تیر ١۴٠٠ به عدد ۶٣,۶ درصد رسید. به این ترتیب خانوارهای کشور به طور میانگین ۴٣.۶ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم ماهانه تیر ١٤٠٠ به ٣,۵ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٣,١ درصد و ٣,٨ درصد بوده است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است.

طرح افزایش صدور ویزا برای همکاران افغان نیروهای آمریکایی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

طرح تسریع و تسهیل روند صدور ویزای مهاجرت به همکاران محلی نیروهای آمریکایی در افغانستان با ۴۰۷ رأی موافق ۱۶ رأی مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. براساس این طرح هشت‌هزار شهروند دیگر افغانستان به شمار افرادی که قرار است ویزای ویژه‌ مهاجرت آمریکا را دریافت کنند، افزوده می‌شود. این افراد شامل مترجمان و کارمندان محلی نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌شوند. خانواده‌های افرادی که در زمان همکاری با نیروهای آمریکایی در افغانستان، جان‌ خود را از دست داده‌اند، نیز از این طرح بهره‌مند خواهند شد. این طرح قرار است جهت تصویب نهایی به کنگره آمریکا فرستاده شود. تا کنون ۲۶ هزار و ۵۰۰ ویزای ویژه به همکاران محلی نیروهای آمریکایی اختصاص یافته است. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که حدود ۲۰ هزار شهروند افغان برای ویزای ویژه‌ مهاجرت به آمریکا درخواست داده‌اند که نیمی از این درخواست‌ها در مراحل مقدماتی بررسی قرار دارد. روند صدور ویزا برای این افراد که به‌دلیل جلوگیری از شیوع کرونا متوقف شده بود، حدود ۱۰ روز پیش از سر گرفته شد. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که از سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون، در حدود ۷۰ هزار شهروند افغانستان از طریق برنامه ویزای ویژه به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.