ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه اواخر ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ در خلیج فارس برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران دوشنبه ۲۳ اوت/ یکم شهریور اعلام کرد رزمایش دریایی مشترک روسیه، چین و ایران اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ در خلیج فارس برگزار می‌شود. به گفته جاگاریان این رزمایش با حضور کشتی‌های جنگی سه کشور و با تمرکز بر امنیت دریانوردی و مبارزه با دزدی دریایی انجام می‌شود. نخستین رزمایش مشترک ایران و دو قدرت جهانی ششم دی ۱۳۹۸ به مدت چهار روز در آب‌های دریای عمان برگزار شد. وسعت عملیاتی این رزمایش ۱۷ هزارکیلومتر مربع بود. وزارت دفاع آمریکا در آن زمان در واکنش به این رزمایش اعلام کرده بود که آن را رصد می‌کند. در مقابل سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک دریایی این کشور با ایران و روسیه اظهار داشت: نشان دادن حسن نیت و توانایی سه طرف در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده مشترک آغاز شده است. به تازگی نیز وزیر دفاع روسیه از شرکت شناورهای نظامی چند کشور از جمله ایران در یک رژه دریایی در آب‌های سنت‌پترزبورگ در روز سوم مرداد خبر داده بود. پیش از این آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا ایران را متهم به حمله به کشتی مرسر استریت در آب‌های نزدیک به عمان کرده بودند. ایران اما این اتهام را نپذیرفته بود.

کرملین: پوتین از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان نگران است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دوشنبه ۲۳ اوت/یکم شهریور اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از اشغال افغانستان به دست طالبان نگران است. به گزارش رسانه‌های روسی، پسکوف در یک نشست خبری با اشاره به سخنان پوتین در نشست «سازمان پیمان امنیت جمعی» گفت: «رئیس جمهوری بر ضرورت جلوگیری از نفوذ تفکرات افراط‌گرایانه از افغانستان به کشورهای این سازمان و ممانعت از جذب شبه‌نظامی تاکید کرد.» سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چندمنظوره در حوزه آسیای میانه و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای ارتقای توان سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه و کاهش نفوذ ناتو در حوزه کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ روسیه بنیان گذاشته شد. به نوشته ریانووستی، رئیس‌جمهوری روسیه طی سخنانی در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرد: «روسیه قصد دخالت در رویدادهای افغانستان را ندارد زیرا این امر ممکن است منجر به جنگ داخلی شود. با این حال داعش در افغانستان هنوز تهدیدی جدی است.» به گزارش «ریانووستی»، در این نشست مقرر شد که هیچ طرفی در وقایع افغانستان دخالت نکند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه در سخنانی در کاخ سفید احتمال داده بود که ممکن است شاخه داعش در افغانستان موانعی در عملیات خروج شهروندان آمریکایی و شهروندان ناراضی افغانستانی از کابل به وجود بیاورد.

نماینده خرم‌آباد: فضای مجلس را از روی خودشیرینی به سمتی بردند که امکان نقد وزیران پیشنهادی وجود نداشته باشد

نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی دوشنبه یکم شهریور در مخالفت با سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی گفت: «بعضی فضای مجلس را از روی خودشیرینی به سمتی بردند که امکان نقد وزیری که هنوز تعیین نشده، وجود نداشته باشد.» مهرداد ویس کرمی در ادامه سخنانش گفت: «فردی که آدم شوخ طبعی بود، مرده بود. خوابش را دیدند. به او گفتند چه خبر؟ گفت هر چه شوخی کردیم، جدی گرفتند. اعمالم را نوشتند و دارند مرا می‌زنند. ما چه به شوخی و چه جدی به هر وزیری رأی دهیم، در روز قیامت جدی بررسی خواهد شد. این مدت از جنبه‌های مختلف فشار آوردند تا کسی خلاف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حرف نزند. بنده هم‌اکنون ۳۰ نفر را از خودم دلگیر کرده‌ام.» این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: «حیطه‌های بسیار گسترده مانند شیلات، منابع طبیعی، جنگل‌ها، مراتع، آبخیزداری، صنایع تبدیلی، بازرگانی کشاورزی، صادرات و واردات کشاورزی، دامپزشکی، سازمان تحقیقات و... تنها بخش‌هایی از این وزارت خانه عریض و طویل است. کسی می‌تواند چنین وزارتخانه‌ای را اداره کند، که علم و تخصص داشته باشد؛ زوایای مخفی جهاد کشاورزی را بشناسد چرا که گردش مالی جهاد کشاورزی به نفت پهلو می‌زند.» ویس کرمی در ادامه سخنانش گفت: «همانند ایشان در هر استان صدها نفر وجود دارد. شک دارید ما از استان خودمان معرفی کنیم. ما در استان خودمان در سال ۹۰ چهار مهندس کشاورزی بیکار داشتیم. بالاخره همای سعادت روی دوش بعضی‌ها بیشتر می‌نشیند. کسی که این عرصه را نشناسد، هر که باشد کلاه سرش می‌رود. با این میزان گستردگی و شناخت اندکی که ایشان دارند، از این همه سلطان و فساد در کود و مرغ و تخم مرغ و صادرات و واردات نهاده‌ها و محصولات چطور می‌خواهند مدیریت کنند؟»

صلیب سرخ: شمار مهاجران کشته‌ شده در دریا سه برابر شده است

صلیب سرخ گزارش داد که تعداد مهاجران کشته شده در سفرهای خارجی بین لیبی و اروپا در یک سال، سه برابر شده است. به گزارش خبرگزاری دولتی هلند ( NOS) در ۲۳ ماه اوت، در نیمه اول سال جاری دست کم ۷۹۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این تعداد سه برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. به گفته این سازمان امداد رسان، تعداد واقعی قربانیان احتمالاً بیشتر است، زیرا بسیاری از مردم هنوز مفقود هستند. صلیب سرخ می‌گوید: «پس از یک سال نسبتاً آرام ۲۰۲۰، شرایط هولناکی در کشورهایی همچون افغانستان و ایالت تیگریای اتیوپی، بسیاری از مردم را فراری داده است.» تیم‌های صلیب سرخ بین‌المللی به‌زودی به خدمه کشتی "وایکینگ دریا"،«Ocean Viking» که متعلق به سازمان کمک‌رسانی " اس اُ اس مدیترانه"، « SOS Méditerranée » است، می‌پیوندند. مهاجرانی که از قایق‌‌ها خارج می‌شوند، در این کشتی مایحتاج اولیه خود را تأمین می‌کنند و از حمایت‌های پزشکی و روانی نیز برخوردار می‌شوند. صلیب سرخ کمپین «کیلومترها برای فرصت‌ها» را راه‌اندازی کرده تا پول کافی جمع‌آوری شود که به مهاجران در طی سفر کمک‌های پزشکی، آب آشامیدنی تمیز، سرپناه و غذا ارائه دهند. هدف این کمپین این است که شرکت‌کنندگان از طریق دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، دویدن یا اسکیت‌سواری تا آنجا که ممکن است کیلومترها را طی کنند و به جمع‌آوری پول بپردازند. به‌گفته صلیب سرخ، کیلومترهایی که شرکت‌کنندگان طی می‌کنند نمادی از مسافتی است که سالانه هشتاد میلیون پناهنده باید طی کنند.

مردم پول ندارند که لوازم خانگی بخرند، قطعی برق سبب افزایش ۱۵ درصدی تقاضای تعمیر لوازم خانگی شده است

محمد حسین اسلامیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران می‌گوید که قطعی مداوم برق سبب خرابی لوازم خانگی شده است «به‌طوری که در مدت خاموشی‌ها شاهد افزایش ۱۵ درصدی تقاضای تعمیرات لوازم خانگی بودیم. این تقاضا به‌ویژه در بخش یخچال و فریزر و تلویزیون که مداوم به برق متصل هستند بیشتر است.» این مقام صنفی گفت که مردم پس‌اندازی برای خرید لوازم خانگی ندارند و «قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های قبل بسیار بسیار کم شد و مردم به‌ویژه از سال گذشته ترجیح می‌دهند اگر کالایی دچار مشکل شد به جای تعویض، آن را تعمیر کنند.» به‌گفته او در حال حاضر قیمت یخچال و فریزر دوقلوی ایرانی ۲۵ میلیون تومان و ساید ایرانی حدود ۳۰ میلیون تومان است. اما قدرت خریدی وجود ندارد که مردم زندگی خود را بچرخانند و همزمان ۳۰ میلیون پس انداز برای خرید لوازم خانگی داشته باشند. او گفت که بازار لوازم خانگی در رکود کامل است و «در عین حال کالای زیادی هم در سطح بازار نیست، چرا که خط تولیدها در سال جاری به خاطر کرونا و قطعی برق با یک سوم ظرفیت کار کردند، اما به‌دلیل نبود تقاضا این کمبود کالا به چشم نمی‌آید و اگر تقاضا ایجاد شود مشخص می‌شود طی پنج ماهه ابتدایی امسال نتوانستیم به‌نحو مطلوب تولید انجام دهیم».

فرمانده هوا و فضای سپاه: توان پدافندی و موشکی‌مان در تراز جهانی است و هر جا را بخواهیم بزنیم، با دقت می‌زنیم

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت که علی خامنه‌ای براساس راهبردهایش ساخت هواپیمار را به ارتش واگذار کرد و از سپاه خواست روی تولید موشک و پهپاد متمرکز شوند. حاجی‌زاده که از متهمان پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی و قتل ۱۷۶ سرنشین آن است گفت که توانایی و دقت موشک‌های سپاه در تراز جهانی است و هر جا را بخواهند بزنند، با دقت این کار را می‌کنند: «در این سه دهه اخیر با تحریم‌های تسلیحاتی بیشتر و تحریم اقتصادی هم روبه‌رو بودیم اما امروز در حوزه تسلیحاتی و سامانه‌های موشکی و پهپادها و رادارها و جنگ الکترونیک در تراز جهانی مطرح هستیم.» در روز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، نیروی هوافضای سپاه پاسداران با شلیک دو موشک به هواپیمای خطوط هوایی اوکراین سبب سرنگونی آن شد. این هواپیما از تهران به مقصد کیف و دقایقی پس از برخاستن سرنگون شد. جمهوری اسلامی سه روز تلاش کرد تا بر این جنایت سرپوش بگذارد و دلیل این رویداد را نقص فنی اعلام کرد. در نهایت ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه هواپیما را سرنگون کرده است. امیرعلی حاجی زاده ساعتی بعد در یک برنامه تلویزیونی مسئولیت حمله موشکی به هواپیمای اوکراینی را پذیرفت و آن را ناشی از خطای نیروهای تحت امرش دانست. پرونده رسیدگی به این جنایت هنوز گشوده است و مقام‌های جمهوری اسلامی متهمان این پرونده را در حد اپراتورهای سامانه موشکی محدود کرده‌اند و به دادخواهی خانواده جانباختگان بی‌توجه‌اند.

درگیری مسلحانه در فرودگاه کابل؛ یک نیروی محافظ افغان کشته شد

در فرودگاه بین‌المللی کابل، در تبادل آتش بین نیروهای آمریکایی و آلمانی از یک سو و مهاجمان ناشناس مسلح از سوی دیگر، یک نیروی امنیتی افغانستانی کشته و دست‌کم سه نفر دیگر مجروح شدند. به گزارش خبرگزاری آلمان، این درگیری در دروازه شمالی فرودگاه بین‌المللی کابل اتفاق افتاد. به‌سبب تراکم و ازدحام جمعیت و همچنین به‌خاطر ملاحظات امنیتی این دروازه مسدود است. در یک هفته‌ای که از اشغال افغانستان توسط طالبان می‌گذرد هزاران نفر به فرودگاه کابل هجوم بردند تا کشور را ترک کنند. حدود ۲۰ نفر نیز در اطراف و داخل فرودگاه بین‌المللی کابل در اثر تراکم جمعیت و تیراندازی کشته شده‌اند. همچنان هزاران نفر از افرادی که گذرنامه معتبر و ویزا دارند در پی فرصتی برای خروج از افغانستان‌اند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه۲۲ اوت/ ۳۱ مرداد در یک نشست خبری در کاخ سفید در جمع خبرنگاران اعلام کرد آمریکا نسبت به خروج شهروندان آمریکایی و افغانستانی‌هایی که در معرض تهدید قرار دارند متعهد است.

پیام خداحافظی ظریف: می‌دانم برخی حرف‌ها و اقداماتم مورد پسندتان نبود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۳۱ مرداد با انتشار یک پیام ویدیویی از عملکردش دفاع کرد و گفت در ۸ سال گذشته تلاش کرده تا « سیاست خارجی موجب ارتقا آرامش، سلامتی و رفاه مردم باشد». او در این پیام به انتقادها به عملکردش اشاره کرد و گفت برخی او را تندرو و برخی دیگر سازشکار می‌دانستند: «می‌دانم که تحمل برخی حرفهایم برای بعضی از شما سخت بوده، تعدادی از شما زبان تیزم در برابر قدرت‌های خارجی را تندروی می‌دانید اما یک گروه هم هر وقت برای مذاکره اعلام آمادگی کردم تصور کردند می‌خواهم بر سر منافع ملی مصالحه کنم.» ماجرای لو رفتن فایل صوتی مصاحبه‌ای که با مرکز تحقیقات استراتژیک انجام داده بود نیز در پیام خداحافظی ظریف جای داشت. ظریف گفت که حرفهایش برای انتقال به کارگزاران آینده بود و «دزدانه» پخش شد. پیام ظریف درست در ساعاتی منتشر شد که حسین امیر عبداللهیان، گزینه پیشنهادی ایراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ، در مجلس شورای اسلامی در حال دفاع از برنامه‌هایش بود. امیرعبداللهیان از منتقدان ظریف و مهره سپاه قدس در وزارت خارجه بوده است. او در دفاع از برنامه‌هایش گفت که برخلاف دوره گذشته، کار وزارت خارجه را به مذاکرات برجام محدود نمی‌کند و منطقه و دفاع از «گروه‌های مقاومت» برای او اولویت دارد.