ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حدود ۶۰ تن از کارگران روغن نباتی جهان در زنجان از کار اخراج شدند

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، امروز یکم شهریورماه ۱۴۰۱ مدیران کارخانه روغن نباتی زنجان از مجموعه هلدینگ داروگر به دلیل کمبود منابع مالی از ورود حدود ۶۰ کارگر از مجموع ۸۵ کارگر این کارخانه به محل کارشان جلوگیری کردند. منابع نزدیک به کارگران گزارش کردند، این کارگران در اعتراض به اخراج‌شان مقابل شرکت و سپس مقابل ساختمان استانداری زنجان دست به تجمع زدند. یکی از کارگران روغن نباتی جهان با بیان این‌که میانگین سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ۱۵سال می‌رسد، به ایلنا گفته در حالی کارگران با اتمام قرارداد یک ماهه اخراج شده‌اند که علیرغم مطالبات چهارماهه سال جاری، هنوز موفق به دریافت مطالبات قدیمی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ خود نشده‌اند. به‌گفته این کارگر، کارفرما هیچ اعتنایی به درخواست بازگشت به کار کارگران نداشته و برای کاهش هزینه‌های کارخانه «ناچار به تعدیل» (اخراج) این تعداد از کارگران شده است. یکی دیگر از کارگران اخراجی به ایلنا گفت: «در شهر زنجان کسی پیگیر مشکلات‌شان نیست از این رو کارگران با تجمع مقابل اداره کار شهرستان زنجان، نارضایتی خود را اعلام کردند.» به‌گفته این کارگر درحال حاضر کارفرما به کارگرانی که در کارخانه برای نگهبانی و مواظبت از ماشین‌آلات باقی مانده‌اند، اعلام کرده چند ماه توانایی پرداخت حقوق ندارد: «در سال جاری تولید متوقف شده بود و سال قبل هم تولید مستمر نبود و هر چند هفته یک بار اگر مواد اولیه تهیه می‌شد، تولید داشتیم.» در سال‌های اخیر کارگران روغن نباتی جهان در زنجان بارها نسبت به روند پرداخت مطالبات مزدی خود اعتراض کرده بودند.

هکرهای ایرانی به‌منظور جاسوسی چندین سازمان و شرکت اسرائیلی را هدف قرار دادند

شرکت امنیت سایبری Mandiant اعلام کرد که هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران به سازمان‌های کشتی‌رانی، دولتی، بخش‌های انرژی و مراقبت‌های بهداشتی اسرائیل حمله کرده‌اند. این حملات با کارزاری که در اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شد و بر اقدامات جاسوسی متمرکز است، پیوند دارد. شرکت امنیت سایبری در حال ردیابی این گروه هکری با نام UNC3890 است. گمان می‌رود این گروه عملیاتی را انجام می‌دهد که با منافع ایران همسو هستند. تیم تحقیقاتی اسرائیل در این شرکت گفت: «داده‌های جمع‌آوری‌شده ممکن است برای پشتیبانی از فعالیت‌های مختلف، از هک و نشت اطلاعات، تا حملات سایبری مانند حملاتی که در سال‌های اخیر صنعت کشتی‌رانی را دچار مشکل کرد، استفاده شوند». هکرها همچنین اطلاعات رمز عبور ایمیل‌های مرتبط با سرویس‌های جی‌میل، یاهو و پروتون‌میل را استخراج کرده‌اند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعتراف کرد طرح پیام‌رسان‌های داخلی شکست خورده است

به نوشته خبرگزاری حکومتی تسنیم ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور سه شنبه یکم شهریور/۲۳ اوت به شکست طرح حکومت ایران برای راه‌ اندازی پیام‌رسان‌های داخلی اعتراف کرد و گفت: «در شبکه ملی اطلاعات در حوزه‌های بانکی، خدماتی و فروش کالا مبتنی بر آخرین تکنولوژی‌ها پیشرفت داشته و موفق بوده‌ایم و همچنین تاکنون در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی ناموفق بوده‌ایم». فیروزآبادی گفت رسانه‌ها باید از دولت پیام‌رسان مورد نیاز را مطالبه کنند و افزود: «کشور ما نیازمند پیام‌رسانی است که در کنار اطلاع‌رسانی، بتواند خدماتی همچون احراز هویت، فروش و تراکنش‌های بانکی را انجام دهد و می‌خواهیم رسانه‌ها از دولت مطالبه جدی کنند.» دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور نقض حریم خصوصی و امنیت کاربران و رصد پیام‌رسان‌های داخلی را هم که به گفته کارشناسان یکی از اهداف طرح‌ پیام‌رسان‌های داخلی و «طرح صیانت» است، بی‌اهمیت خواند و گفت: «این‌که پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی نشت زیادی دارند، شکی نیست اما در محیطی که روزانه میلیاردها مطالب تولید می‌شود این موضوع مهمی نمی‌تواند باشد.» او احتمال رفع فیلترینگ از تلگرام را نیز رد کرده و آن‌را منوط به تصمیم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دانست. دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره سرنوشت طرح صیانت از فضای مجازی نیز گفت: «طرح صیانت فضای مجازی به شورای عالی فضای مجازی ارسال نشده است و فقط آقای قالیباف در نامه‌ای خواستار اصلاح این طرح شده بود.»

زن‌کشی: مردی در شهرستان فردیس همسرش را با ضربات چاقو به قتل رساند و جسد او را به بیابان برد و سوزاند

رئیس پلیس آگاهی استان البرز سه‌شنبه یکم شهریور/۲۳ اوت از مورد دیگری از زن‌کشی در شهرستان فردیس خبر داد. طبق گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) مردی در این شهرستان همسر ۳۹ ساله خود را با ضربات چاقو به قتل رسانده و سپس جسد این زن را به بیابان برده و سوزانده است. انگیزه این قتل مشخص نیست و هویت قاتل و مقتول اعلام نشده است. محمد نادربیگی، رئیس پلیس آگاهی البرز در این‌باره گفت: «در پی اعلام مفقودی یک خانم ۳۹ ساله، در تحقیقات و بررسی‌های اولیه مشخص شد که در روز مفقود شدن نامبرده، همسر مفقودی با عجله از منزل خارج شده و اطلاعی از او در اختیار اطرافیان نیست». نادربیگی در ادامه افزود: «دستور توقیف خودروی این شخص از مراجع قضایی دریافت و در سامانه‌های پلیس ثبت شد که پس از چندین روز خودرو متهم در استان قزوین توقیف و متهم به پلیس آگاهی فردیس منتقل شد». طبق اظهارات رئيس پلیس آگاهی البرز متهم پس از دستگیری به قتل همسرش با ضربات چاقو و انتقال جسد او به بیابان و سوزاندن آن اعتراف کرده است. در سه ماه اول سال جاری حداقل هشت زن به دست مردان خانواده‌شان به قتل رسیدند. این رقم تنها مواردی را که در رسانه‌ها مطرح شده، شامل می‌شود. آمار دقیقی از زن‌کشی در ایران وجود ندارد و پرونده‌های قتل زنان به‌دست مردان غالباً تحت «اختلافات خانوادگی» بسته می‌شود. در ایران نبود قوانین بازدارنده علیه خشونت خانگی و زن‌کشی، از جمله قتل‌های موسوم به قتل‌های ناموسی از یک‌سو و وجود تخفیف در مجازات یا مصونیت از مجازات در موارد این‌چنینی به خشونت‌های مرگبار علیه زنان دامن زده است.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس: زنان متولد دهه ۶۰ تا هفت سال دیگر از سن باروری خارج می‌شوند و باید از این فرصت برای افزایش جمعیت استفاده کرد

فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس خواستار اجرای «مجدانه» قانون جوانی جمعیت شد و آن‌را برای حکومت ایران «استراتژیک» خواند. بر مبنای گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس روز سه‌شنبه یکم شهریور در نشست توجیهی کشوری مدیران و کارشناسان اداره جوانی جمعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت زنان متولد دهه ۶۰ تا ۷ سال دیگر از سن باروری خارج می‌شوند و ایران باید از این پنجره جمعیتی موجود استفاده کند. او تاکید کرد: «متولدین دهه ۶۰ اکنون در سنین باروری قرار دارند که فقط ۶ الی ۷ سال آن باقی مانده است چرا که بانوان دهه ۶۰ از دوره باروری خارج می شوند و اگر ما در این ۷ سال از این فرصت استفاده نکنیم از قطار جمعیتی دنیا عقب خواهیم ماند و دیگر چالش جمعیتی برای ما جبران پذیر نخواهد بود.» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: «برای پویا خواندن جامعه ایران ما نیازمند رشد جمعیتی ۲،۸ دهم درصدی یا سه فرزند برای هر خانواده هستیم. در سال ۱۳۸۹ بعد از سخنان مقام معظم رهبری، هسته هایی را برای تبیین موضوع تشکیل دادیم و امروز معتقدیم که باید مجدانه قانون جوانی جمعیت اجرایی و عملیاتی شود.» او افزود قانون جوانی جمعیت یک قانون ابر استراتژیک چرا که میزان رشد اقتصادی، تکنولوژی و علمی و پیشرفت‌های اجتماعی، مدنی و سلامت‌محور ایران را که بر اساس نیروی انسانی شکل می‌گیرند و همچنین موضع ایران را در آن‌چه او جنگ قدرت، اقتصاد و جمعیت در دنیا خواند، تعیین می‌کند. فاطمه محمد بیگی درباره افزایش جمعیت سالمندان ایران هم گفت: «همواره جمعیت سالمندی در کشور ما بین ۴ تا ۸ درصد را به خود اختصاص می‌داد اما اکنون ما از عدد ۸ درصدی عبور کردیم و سالانه ۱ الی ۱،۵ درصد به جمعیت سالمندی ما اضافه می‌شود و اکنون این میزان به ۱۰،۵ درصد رسیده است و این رقم در سال آینده به ۱۱،۵ درصد می رسد.» قانون موسوم به جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با تکیه بر مسائل اقتصادی و فرهنگی، از جمله تخصیص وام به زوج‌های جوان و تامین بخش اعظم هزینه‌های ناباروی از سوی دولت، و علیه مسئله سلامت زنان و حق انتخاب برای بارداری و فرزندآوری نوشته شده است. بندهای این قانون، پیشگیری از بارداری را ممنوع کرده و سقط جنین و غربالگری را به صورت جدی محدود کرده‌اند.

حدود نیمی از خاک اتحادیه اروپا در خطر خشکسالی قرار دارد

بر اساس گزارش کارشناسان، تقریباً نیمی از خاک اتحادیه اروپا در معرض خطر خشکسالی قرار دارد. بر اساس گزارش نهاد اروپایی ناظر بر خشکسالی در بروکسل، در حال حاضر ۴۷ درصد خاک این منطقه با خطر خشکسالی مواجه است. به دلیل کاهش بارندگی، ۱۷ درصد از خاک اتحادیه اروپا در حالت هشدار در مورد خشکسالی قرار دارد و این بر پوشش گیاهی و کیفیت محصولات کشاورزی تأثیر می‌گذارد. بنا به این گزارش، خشکسالی شدیدی که از ابتدای سال جاری میلادی بسیاری از مناطق اروپا را تحت تأثیر قرار داده است، از ابتدای ماه اوت همچنان گسترش یافته و تشدید شده است. گفته می‌شود مناطقی که بیشتر تحت تأثیر کمبود باران قرار گرفته‌اند، بخش‌هایی از پرتغال، تمام اسپانیا، جنوب فرانسه، مرکز ایتالیا، جنوب آلمان و منطقه وسیعی است که شامل اسلواکی، مجارستان و رومانی می‌شود. نهاد اروپایی ناظر بر خشکسالی بخشی از مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اتحادیه اروپا است.

بورل: ایران چند تعدیل در پیشنهاد اتحادیه اروپا درخواست کرده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه یکم شهریور / ۲۳ اوت در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی TVE اسپانیا گفت: «بیشتر کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت دارند، با طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا که هدف آن حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است، موافق هستند.» بورل افزود: «من هنوز پاسخی از سوی ایالات متحده ندارم. می‌دانم باید در مورد آن بحث کنند. ما انتظار داریم در این هفته پاسخ [آن‌ها] را دریافت کنیم.» بورل همچنین گفت ایران چند تعدیل در طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا درخواست کرده است که علنی نشده‌اند. او روز گذشته (دوشنبه) پاسخ تهران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را «معقول» خوانده بود.

یکی دیگر از فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه کشته شد

خبرگزاری «دفاع‌پرس» اعلام کرد که سردار ابوالفضل علیجانی، از فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران اصفهان یکشنبه شب ۳۰ مرداد در جریان «دفاع از حرم» در سوریه کشته شده است. به‌گفته رسانه‌های جمهوری اسلامی، ابوالفضل علیجانی، اهل شهرستان درچه در استان اصفهان، از افسران دانشگاه علوم و فنون امیرالمؤمنین نیروی زمینی سپاه و از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی در سوریه بود. قرار است جنازه این سردار سپاه پس از بازگشت به ایران تشییع شود. این نخستین بار نیست که فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران در سوریه کشته می‌شوند. جمهوری اسلامی میلیاردها دلار کمک مالی، نظامی و فن‌آوری به رژیم بشار اسد کرده و نیروی قدس سپاه پاسداران هزاران نفر را به سوریه فرستاده است. در سال‌های اخیر با حملات مکرر اسرائیل به پایگاه‌هایی در سوریه ده‌ها نفر از فرماندهان و اعضای سپاه کشته شده‌اند.

اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

بنا بر گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته پس از ۱۷ ماه زندان، سه‌‎شنبه اول شهریور ۱۴۰۱ به قید وثیقه‌ ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین به مرخصی آمد. پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده این فعال کارگری به «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفته بود: «تست کرونای آقای گرامی در تاریخ ۸ مردادماه مثبت اعلام شده و در پی آن او از بند عمومی زندان اوین به قرنطینه بهداری این زندان منتقل شد.» اسماعیل گرامی در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۹۹، همزمان با اعتراضات سراسری بازنشستگان در کشور و تجمع کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت کار در تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یک روز بعد آزاد شد. این بازنشسته و فعال کارگری مجدداً در تاریخ ۱۴ فروردین‌ ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین منتقل شد. اسماعیل گرامی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود. این حکم در شهریورماه سال ۱۴۰۰ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عیناً تایید شد.

تقلید از گشت ارشاد جمهوری اسلامی؛ طالبان از تشکیل «ریاست محتسبین زنان» در افغانستان خبر دادند

مسئولان طالبان در چهارچوب وزارت امر به معروف و نهی از منکرِ خود نهادی به نام «ریاست محتسبین زنان» ایجاد کردند. «ریاست محتسبین زنان» در واقع همان گشت ارشاد جمهوری اسلامی در ایران است. محمد‌صادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفت «ریاست محتسبین زنان» قرار است «اصلاح زنان» را انجام دهد و مانع از بی‌حجابی یا «بدحجابی» شود. عاکف حجاب شرعی را چنین توصیف کرد: «لباس، تنگ، باریک و نازک نباشد و شبیه به لباس‌هایی که مردم غیرمسلمان استفاده می‌کنند، نباشد.» مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته‌اند فرمان حجاب در افغانستان تاکنون به‌درستی اجرا شده است. وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در حالی از ایجاد «ریاست محتسبین زنان» خبر داده‌ است که شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر از موجودیت و شیوه‌ عملکرد این وزارت به‌شدت انتقاد دارند و گفته‌اند که این وزارتخانه در ایجاد محدودیت‌ها بر زنان و نقض آزادی‌های فردی نقش برجسته داشته است.

رئیس سازمان هواپیمایی ادعای رئیسی درباره ساخت هواپیمای مسافربری را تکمیل کرد: کشورهای صاحب تکنولوژی برای تعمیر قطعات هواپیما سراغ ما می‌آیند

روز گذشته، دوشنبه ۳۱ مرداد ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم مدعی شد که: «دانشمندان و نخبگان ما در وزارت دفاع تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌اند و از آن‌ها خواسته‌ام که این مسیر را تا حصول نتیجه با قدرت و قوت ادامه دهند.» در تکمیل این ادعای رئیسی، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دوشنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از ظرفیت ساخت هواپیمای بومی که با کمک وزارت دفاع در کنار بخش سیویل (هوانوردی غیرنظامی) در حال اجراست خبر داد و گفت: «با افتخار می‌گوییم هیچ موتوری برای تعمیر به خارج از کشور ارسال نمی‌شود و حتی میزبان کشورهای صاحب تکنولوژی برای تعمیر قطعات هواپیما هستیم.» محمدی‌بخش افزود: «مسیری که راهگشاست ساخت هواپیمای بومی است. در حوزه هوافضا سرآمد و در لبه تکنولوژی هستیم. استفاده از ظرفیت کنسرسیومی با محوریت وزارت دفاع و صنعت و معدن تشکیل شده و قاطع می‌گوییم ساخت هواپیما امکان‌پذیر است و به‌زودی جوانان ایرانی خبرهای خوبی دارند.» محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران نیز در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۵ گفته بود یک دختر دانش‌آموز در خانه‌اش انرژی هسته‌ای تولید کرده است. حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در اواخر فروردین ۱۳۹۹ از دستگاه «مستعان ۱۱۰» رونمایی کرد و مدعی شد این دستگاه، «ویروس‌یاب» کرونا است. هم سخنان احمدی‌نژاد و هم رونمایی سپاه از چنین دستگاهی با واکنش‌های طنزآمیزی روبه‌رو شد.