ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی دو روز آخر هفته و ۴۰ ساعت کار در هفته موافقت کرد

حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی چهارشنبه یکم شهریور درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: «اعضای کمیسیون با تعطیلی دو روز آخر هفته موافقت کردند و نظر کمیسیون تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها است.» گودرزی افزود: «همچنین ساعت کاری که دولت پیشنهاد ۴۲ونیم ساعت را داده بود با مصوبه اعضای کمیسیون اجتماعی به ۴۰ ساعت کاهش می‌یابد.» بدین ترتیب با مصوبه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس روز‌های کاری از روز یکشنبه تا پنج‌شنبه خواهد بود. لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری جهت بررسی در جلسه علنی به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد.

هند برای نخستین بار کاوشگر خود را با موفقیت روی ماه فرود آورد

هند برای اولین بار موفق شد کاوشگر «چاندرایان۳» را با موفقیت بر قطب جنوبی ماه فرود آورد. این سومین مأموریت برنامه‌ریزی شده اکتشافی ماه توسط سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) است. این مأموریت ماه گذشته به‌منظور قرار دادن یک فرودگر بدون سرنشین در منطقه قطب جنوبی ماه که پیش از این هیچ وسیله‌ای بر آن فرود نیامده بود، آغاز شد. کاوشگر «چاندرایان۳» که قرار است به مدت دو هفته فعالیت کند شامل یک فرودگر به نام «ویکرام» و یک ماه‌نورد به نام «پراگیان» است و ماژول پیشران سفینه در مدار اطراف ماه باقی می‌ماند تا به‌عنوان یک مدارگرد عمل کند. این ماموریت پس از ماموریت «چاندرایان۲» انجام می‌شود که در سال ۲۰۱۹ پرتاب شد و منجر به حضور یک فضاپیمای مدارگرد موفق و یک تلاش فرود ناموفق شد. دانشمندان امیدوارند با مأموریت کاوشگر «چاندرایان۳» به بینش جدیدی در مورد ترکیبات معدنی سطح ماه دست یابند. یخ موجود در این منطقه می‌تواند سوخت، اکسیژن و آب آشامیدنی را برای مأموریت‌های فضایی آینده فراهم کند. هند پس از آمریکا، روسیه و چین چهارمین کشوری است که روی ماه فرود آمده است. این رویداد موفقیت‌آمیز در هند شادی بزرگی به‌همراه داشت. برای بسیاری مأموریت «چاندرایان۳» نشان‌دهنده ظهور هند به‌عنوان یک قطب فضایی جدید در جهان است. موفقیت هند در حالی رخ داد که ما‌ه‌نشین لونا ۲۵ سازمان فضایی روسیه چند روز قبل هنگام فرود روی سطح ماه از کنترل خارج و در پی اصابت کنترل نشده با سطح ماه از بین رفت و نخستین ماموریت فضایی روسیه به مقصد کره ماه در ۴۷ سال اخیر ناکام ماند.

راه حل مسئولان شیراز برای مقابله با حمله‌های تروریستی به شاهچراغ: سکونت اتباع خارجی در اطراف شاهچراغ ممنوع شد

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس چهارشنبه یکم شهریورماه در ارتباط با حمله تروریستی اخیر به شاهچراغ شیراز از اقدام‌های جدید برای ارتقاء امنیت مکان‌های مذهبی در این شهر خبر داد و گفت: «براساس مصوبه اخیر، در محدود بافت ۵۷ هکتاری اطراف حرم‌های شریف، سکونت اتباع بیگانه کاملاً ممنوع شده است، مگر این‌که اداره اطلاعات، این اجازه را برای فرد یا افراد صادر کرده باشد.» او افزود: «هیچ کارفرمایی در شیراز برای هیچ یک از مشاغل اعم از ساختمانی، باغبانی، کشاورزی و… اجازه به‌کارگیری اتباع بیگانه را ندارد، مگر با مجوز مستقیم اداره اطلاعات.» به‌گفته استاندار فارس «تمکین نکردن از این مصوبه توسط مالکان املاک محدوده پیرامونی حرم یا کارفرمایان، منجر به برخورد قانونی و مواجهه افراد با اتهام ضد امنیتی خواهد شد». شامگاه یکشنبه ۲۲ مرداد بار دیگر به شاهچراغ شیراز حمله مسلحانه شد. رسانه‌های جمهوری اسلامی از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن هشت نفر خبر دادند. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه عامل این حمله را یک مرد تاجیک‌تبار و اهل ولایت بدخشان دانست. دادگستری استان فارس نیز «هشت مظنون» بازداشت‌شده این رویداد را از «اتباع خارجی» عنوان کرد. این دومین حمله مسلحانه به شاهچراغ در فاصله کمتر از یک سال بود. چهارم آبان ۱۴۰۱ هم در حمله مسلحانه به این مکان مذهبی ۱۳ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند. جمهوری اسلامی در یک پرونده پرابهام در نهایت محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی دو تبعه افغانستانی را به عنوان مهاجمان به شاهچراغ در تابستان ۱۴۰۲ اعدام کرد.

دادگاه تجدیدنظر حکم مجید توکلی را عیناً تأیید کرد: شش سال زندان و مجازات‌های تکمیلی

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران به ریاست قاضی حوزان و قاضی خلیلی، چهارشنبه یکم شهریور حکم اولیه علیه مجید توکلی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، از بازداشت‌شدگان جنبش سراسری ۱۴۰۱ را عیناً تأیید کرد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران پیش از این مجید توکلی را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان محکوم کرده بود. او همچنین در مجازات‌های تکمیلی به دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی، دو سال ممنوعیت اقامت در تهران و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود. براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال زندان در مورد مجید توکلی قابل اجرا خواهد بود. آخرین جلسه رسیدگی به اتهام‌های مجید توکلی ۲۴ تیرماه سال جاری برگزار شد. مجید توکلی در سال‌های گذشته چندین بار بازداشت شده بود. آخرین‌بار یکم مهرماه سال گذشته در رابطه با جنبش زن، زندگی، آزادی بود که در نهایت ۲۸ آذرماه همان سال با سپردن وثیقه آزاد شد.

جمعی از زنان زندانی در اوین در اعتراض به افزایش هزینه و محدودیت تماس تلفنی برای زندانیان، خواهان تحریم شرکت آسیاتک شدند

بنا بر اخبار رسیده به «زمانه» جمعی از زنان محبوس در بند زنان زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای مشترک، در اعتراض به محدودیت‌های تماس تلفنی برای زندانیان پس از واگذاری قرارداد بهره‌برداری از تلفن‌های داخل زندان به شرکت آسیاتک، خواهان تحریم این شرکت از سوی شهروندان در همبستگی با زنان زندانی شدند. آنها در این بیانیه که یک نسخه آن به دست زمانه رسیده است، گفته‌اند: «ما جمعی از زندانیان در بند سیاسی زندان زنان اوین اعلام می‌کنیم از زمان عقد قرارداد سازمان زندان‌ها با شرکت آسیاتک برای تلفن زندانیان (یعنی تنها راه تماس زندانیان با بیرون از زندان)، نه‌تنها هزینه‌ی تلفن برای زندانیان تا چهار برابر گران‌تر شده، بلکه کیفیت تماس‌ها بسیار افت کرده است، به‌طوری‌که مداوم با قطعی و اختلال تماس روبروییم و درعمل امکان ارتباطی ما بسیار محدودتر از قبل و با ادیت و آزار همراه شده است.». امضاء کنندگان این بیانیه که اسامی آن‌ها محفوظ است با بیان اینکه این مشکل تنها به بند زنان زندان اوین «محدود نیست و زندانیان بی‌صدای دیگر استان‌ها و زندان‌های جرائم عادی نیز از آن رنج می‌برند»، افزوده‌اند به رغم اعتراض‌های چندباره زندانیان بند زنان و بند مردان، نه مسئولان سازمان زندان‌ها و نه مدیران شرکت آسیاتک «هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت تماس ما نکرده‌اند.». امضاء کنندگان این بیانیه در انتها محدودیت و افزایش هزینه تماس تلفنی برای زندانیان را «حاصل همدستی نهادهای امنیتی در جهت کاهش امکان ارتباطی زندانیان» خوانده‌اند و از «هر فرد آگاه» خواسته‌اند «با اعتراض به سازمان زندان‌ها به هر نحوی و همچنین تحریم شریک تجاری‌اش شرکت آسیاتک به بلند کردن صدای اعتراض زنان زندانی در مقابل این وضعیت کمک کند».

محمد خاتمی: حکومت باید بگوید اشتباه کرده‌ام و خود را اصلاح کند

سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران در سخنانی با انتقاد از شیوه کنونی حکمرانی در جمهوری اسلامی گفت که او نه از انقلاب و نه از جمهوری اسلامی پشیمان نیست ولی حکومت باید شیوه اعمال قدرت و نحوه تعاملش با مردم را عوض کند. متن‌صحبت‌های خاتمی در دیدار با «شورای مرکزی کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب» در روز چهارشنبه ۱ شهریور منتشر شده است ولی مشخص نیست که زمان این دیدار کی بوده است. محمد خاتمی رئیس‌جمهوری پیشین ایران در این صحبت‌ها اشاره مستقیمی به عملکرد رهبر جمهوری اسلامی نداشت و در انتقادش به شیوه اعمال حاکمیت در جمهوری اسلامی گفت که «(مجلس) خبرگان (رهبری) اگر در جایگاه واقعی خود باشد، کارش نصب و عزل رهبری و نظارت بر رهبر و دستگاه‌های منسوب به ایشان است و شورای نگهبان باید مراقبت کند که رای مردم دزدیده نشود و حکومت‌ها رای مردم را نخورند؛ نه اینکه قیمومیّت بر مردم داشته باشد.» او در ادامه صحبت‌هایش باز هم بدون اشاره مستقیم به علی خامنه‌ای گفت که در اصلاح ساختاری جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل شود که «خبرگان به نمایندگی از مردم نقش کنترل قدرت فائقه را داشته باشد و شورای نگهبان در نقش درست خود باشد و مجمع تشخیص نماینده عرف کارشناس باشد.» محمد خاتمی گفت که در شرایط کنونی طرفدار اصلاح قانون اساسی نیست و با همین قانون اساسی هم می‌توان روندها را تغییر داد: «باید مشخص شود که آیا اپوزیسیون مورد قبول حاکمیت است یا نه؟ اگر بگویید هر کس با روال و روش و رویکرد موجود مخالف است، او ضد است و باید نابود شود که این بدترین شکل دیکتاتوری است. اگر کسی بگوید با قانون شما و در چارچوب آن کار می‌کند ولو آن را قبول ندارد، چه؟ حال حرف‌های جذاب پیش از انقلاب که کمونیست‌ها و حتی خداناباوران هم شهروند و آزادند مگر اینکه توطئه آمیز دست به خشونت و بهم زدن نظم کنند، پیشکش.»

زبان چینی وارد برنامه آموزشی دبیرستان‌های عربستان سعودی شد

روزنامه عکاظ عربستان سعودی اعلام کرد که اداره‌های آموزش و پرورش این کشور آماده اجرای برنامه آموزش زبان چینی به دانش‌آموزان دبیرستان‌‌ها می‌شوند. وزارت آموزش و پرورش سعودی تأکید کرده است که در تمامی دبیرستان‌ها باید دو واحد زبان چینی در هفته تدریس شود. این تصمیم پس از موافقت هیئت دولت عربستان سعودی با تفاهم‌نامه وزارت‌های آموزش و پرورش چین و عربستان سعودی بر سر آموزش زبان چینی گرفته شد. تدریس زبان چینی در عربستان سعودی در جریان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به پکن توافق شد. عربستان سعودی در یک سال اخیر گام‌های شتابانی در راه گسترش روابط خود با چین برداشته است.

مردی دخترش را که قربانی کودک‌همسری بود کُشت

روزنامه اعتماد گزارش داد که در روز ۲۶ تیر‌ماه سال جاری مردی در اهواز دختر جوان خود را که قربانی کودک‌همسری بود، به دلیل طلاق از همسرش با ۲۰ ضربه چاقو به قتل رساند. این حادثه در خانه‌ای در خیابان دانش منطقه پاداد اهواز رخ داد و پدر ۵۸ ساله هم‌اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد. مادر این دختر جوان در این‌باره گفت: «دخترم را در ۱۵‌ سالگی مجبور کردند با کسی که نمی‌خواهد ازدواج کند. پس از حدود ۱۵ سال که دخترم از همسرش جدا می‌شود پدرش به دلیل همین موضوع او را به قتل می‌رساند. شب حادثه یک فرد ناشناس با پلیس تماس می‌گیرد و جریان را اطلاع می‌دهد. سپس همسر سابقم را بازداشت می‌کنند.» این مادر افزود: «شب عموی فرشته برادرش را که پدر دخترم است تحریک کرده و گفته باید سریعاً فرشته را بکُشی. یکی از مأموران آگاهی به من گفت؛ پدرش او را کشته و نهایت سه تا شش ماه بازداشت و در آخر با قید وثیقه آزاد می‌شود.»

علیرضا بیگی: ۳۰۰ خودروی شاسی بلند به نمایندگان دادند و معاون مجلس گفت که آن‌ها را به نام اطرافیانتان سند بزنید

احمد علیرضا بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی که در ماه‌های گذشته واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان مجلس شورای اسلامی را افشا کرده بود در جدیدترین اظهاراتش پیرامون همین موضوع جزئیات بیشتری افشا کرد. براساس روایتی که باشگاه خبرنگاران جوان از اظهارات جدید او منتشر کرد، این نماینده مجلس گفت که همکارانش «در معرض یک توطئه‌ قرار گرفتند» و «معاون مجلس» با نمایندگان تماس گرفته و گفته که «برای شما این ماشین‌ها را در نظر گرفتیم» و شرط واگذاری آن این است که «باید به اسم داماد، عروس، شوفر و رئیس دفترتان باشد». پس از افشای این فساد در ماه‌های گذشته، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، با رد آن، شکایتی از این نماینده مجلس در قوه قضائیه ثبت کرد. علیرضا بیگی براساس حکم دادگاه بدوی به یک سال حبس محکوم شده و هم‌اکنون پرونده او در دادگاه تجدیدنظر است. این نماینده مجلس در مورد نحوه برخورد قضایی با خودش گفت: «چرا نماینده‌ای که این تخلف را آشکار کرده باید یک سال حبس بکشد. هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بر چه مبنایی چنین تصمیمی گرفت که تریبون نماینده را ببندید و خودش را هم به دادگاه بفرستند و دادگاه هم به یک سال زندان محکومش کند... این مصونیت پارلمانی چه شد؟ اصل ۸۴ و اصل ۸۶ قانون اساسی چه شد؟»

سه کارگر در شیروان، اصفهان و تهران حین کار جان خود را از دست دادند

در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه سه کارگر در شیروان، اصفهان و تهران در حین انجام کار دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند. یک کارگر نیز مصدوم شد. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد، یک کارگر چاه‌‌کن حدود ۶۲ ساله، در روستای گدوگانلو از توابع شهر شیروان، واقع در استان خراسان شمالی بر اثر ریزش دیواره چاه زیر خروارها خاک و سنگ مدفون شد و جان باخت. این کارگر با تلاش امدادگران پس از یک ساعت از زیر خاک بیرون کشیده شد. مسئولان گفتند سست بودن خاک و فرونشستن آن هنگام حفر چاه باعث ریزش دیواره چاه شده بود. روز دوشنبه ۳۰ مرداد در خیابان سجاد زرین‌‌شهر اصفهان نیز دو کارگر بر اثر آتش‌سوزی و انفجار سیلندرهای گاز مایع در یک کارگاه صنعتی دچار حادثه شدند. یک نفر از این کارگران به‌دلیل شدت جراحات وارده در همان لحظات نخست جان خود را از دست داد و دیگری مصدوم شد. خبرگزاری رکنا نیز گزارش داد که روز دوشنبه یک کارگر چاه‌کن ۲۵ ساله افغانستانی در تهران در پی ریزش ناگهانی دیواره‌‌های یک چاه در محدوده دریاچه خلیج فارس واقع در خیابان تهرانی در عمق دو متری از چاه مدفون شد و جان خود را از دست داد. در مورد این حادثه نیز آتش‌نشانی علت ریزش چاه را خاک سست آن عنوان کرد. در سال ۱۴۰۱ سازمان پزشکی قانونی ۱۹۰۰ مرگ ناشی از حوادث کار را ثبت کرد.

ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی معترض اعدام شده، بازداشت شد

بر اساس گزارش‌های منتشرشده و اطلاع یک منبع آگاه به «زمانه»، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد نیروهای امنیتی به منزل ماشاالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، معترض اعدام شده، یورش برده و او را بازداشت کرده‌اند. گفته‌ می‌شود که امیرحسین کوهکن، وکیل محمد مهدی کرمی نیز بازداشت شده است. این تازه‌ترین خبر از موج محدودیت‌ها، بازداشت‌ها و فشارها بر اعضای خانواده‌های جان‌باختگان جنبش ژینا در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی است. ماشاالله کرمی به یکی از چهره‌های برجسته دادخواهی بدل شده است. او به یاد فرزندش مرتب غذای خیریه پخش می‌کرد و به‌تازگی پای پیاده مسیر ۹۰ کیلومتری خانه‌ تا مزار فرزندش را پیمود. بازداشت ماشاالله کرمی در حالی صورت می‌گیرد که ساعاتی قبل، شرمین حبیبی، همسر فریدون محمودی از کشته‌شدگان سقز بازداشت شد. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از نهاد بازداشت‌کننده، علت بازداشت و محل نگهداری ماشاالله کرمی وجود ندارد.