نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#گرتا_تونبرگ، فعال محیط زیست ۱۶ ساله سوئدی در اجلاس اقلیمی نیویورک خطاب به رهبران جهان: امیدهای من و کودکی مرا با کلمات بی‌معنا به باد دادید

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست ۱۶ ساله سوئدی و بنیانگذار جنبش «جمعه‌ها برای آینده» در سخنانی بسیار عاطفی رهبران کشورهای جهان را خطاب قرار داد: «چگونه جرأت می‌کنی؟ این کار غلط است. من نباید اینجا باشم. من در این لحظه می‌بایست در آن سوی اقیانوس به مدرسه بروم. با این‌همه این شما بودید که به سوی ما نوجوانان آمدید که امید خود را بازیابید. چگونه جرأت می‌کنی؟ تو امیدهای من و کودکی مرا با کلمات بی‌معنا به باد دادی.» تونبرگ در ادامه سخنانش گفت حتی اگر اهداف اقلیمی سازمان ملل نیز تحقق یابد، فقط ۵۰ درصد احتمال دارد که گرمایش زمین به میزان چهار دهم درجه سانتی‌گراد متوقف شود. اجلاس «اقدام برای حفاظت از محیط زیست» سازمان ملل متحد در نیویورک دوشنبه یکم مهر/۲۳ سپتامبر با حضور سران و رهبران ۷۰ کشور جهان آغاز شد. این اجلاس بعد از اجلاس اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ مهم‌ترین اجلاس اقلیمی جهان در چهار سال گذشته به شمار می‌آید.

اعتراض فعالان محیط زیست در نیویورک به نظام بانکداری جهانی

همزمان با آغاز اجلاس «اقدام برای حفاظت از محیط زیست» سازمان ملل متحد در نیویورک با حضور سران و رهبران ۷۰ کشور جهان، نمایندگان ۱۳۰ بانک جهانی در شعبه بانک بی ان پی پاریبا در منهتن نیویورک گرد آمدند که توافق‌نامه‌ای با سازمان ملل درباره مسئولیت نظام بانکی جهانی در قبال حفاظت از محیط زیست امضاء کنند. گروهی از حامیان محیط زیست در اعتراض به سودجویی نظام بانکی جهانی مقابل شعبه بی ان پی پاریبا جمع شدند و تظاهراتی به راه انداختند. معترضان اعتقاد دارند که توافق بانکداران با سازمان ملل یک توافق صوری و صرفاً یک اقدام تبلیغاتی برای جلوه این بانک‌ها در انظار عمومی است. بر اساس توافق‌نامه با سازمان ملل، ۱۳۰ بانک جهانی متعهد شده‌اند که در یک بازه زمانی چهار ساله به توافق اقلیمی عمل کنند. در بین این بانک‌ها، بانک‌هایی مانند «سیتی گراپ» آمریکا، بانک «میزوهو» ژاپن و بانک «آی سی بی سی چین» در صنایع نفتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب اراک: ۲۳ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات #هپکو آزاد شدند

عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از آزادی ۲۳ نفر از کارگران بازداشتی‌ در جریان اعتراضات هفته گذشته کارگران هپکو خبر داد. کارگران هپکو هنوز حقوق تیر و مرداد سال جاری را دریافت نکرده‌اند و دستمزدهای سال‌های ۹۵ تا ۹۷ آن‌ها هم همچنان پرداخت نشده است. آن‌ها خواستار پرداخت حقوق معوقه خود و تعیین تکلیف سهامدار عمده شرکت‌اند. کارگران اعتصاب خود را در پی یک مهلت ۱۰ روزه به مسئولان یکشنبه ۲۴ شهریور اعتصاب را از سر گرفتند و دوشنبه ۲۵ شهریور مسیر راه‌آهن شمال – جنوب را مسدود کردند. در حمله گارد ویژه به کارگران، شماری از معترضان بازداشت شدند. قاسمی به خبرگزاری فاس گفت هنوز شش نفر از کارگران در بازداشت‌اند. دادستان عمومی و انقلاب اراک وعده داد که باقی‌ کارگران بازداشتی که «نقش لیدر اعتراضات» را به عهده نداشتند نیز به زودی آزاد شوند. تعداد دقیق کارگران بازداشتی اعلام نشده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران و فرانسه: #رنو و #پژو با چشم گریان از ایران رفتند

محمدرضا نجفی منش عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه دوشنبه یکم مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران گفت: «ما نمی‌توانیم اطراف خودمان حصار بکشیم و بگوییم با دنیا کاری نداریم و هر آنجا که عزت و احترام ما حفظ شود باید ارتباط داشته باشیم. شرکت‌های فرانسوی رنو و پژو با چمدان پر از دلار پشت در ایستاده‌اند و به محض اینکه شرایط برای حضور آنها فراهم و راه باز شود به ایران خواهند آمد. پس نباید خروج آنها را به حساب بد عهدی گذاشت.» رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته (۲۳ شهریور) در گفت‌وگو با ایلنا گفته بود رنو پژو دیگر جایی در ایران ندارند. نجفی منش در پاسخ به وزیر صمت گفت: « نباید به این تندی برخورد کرد. باید با واقعیت‌ها کنار آمد، سهم ایران از تجارت جهانی کمتر از یک درصد و سهم آمریکا بیش از ۲۰ درصد است. نباید فراموش کنیم که این شرکت‌ها با اراده خودشان در ایران سرمایه‌گذاری کردند اما بدون اراده از کشور رفتند.»