نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#آمریکا دو ایرانی که با نیروی #قدس #سپاه_پاسداران در ارتباط بودند و شش نفر مرتبط با طالبان را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه ۲۳ اکتبر / یکم آبان تحریم‌هایی را علیه دو ایرانی که با نیروی قدس سپاه پاسداران در ارتباط بودند و شش عضو شورشی طالبان اعلام کرد. به‌گزارش وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا دو تن از شش عضو طالبان پاکستانی و چهار نفر دیگر افغانستانی هستند. وزارت خزانه‌داری آمریکا این هشت نفر را «تروریست‌های بین‌المللی» نامیده و گفته است که دارایی این افراد در املاک و مستغلات تحت اختیار دستگاه قضائی آمریکا قرار می‌گیرد. این وزارتخانه گفته است: «آمریکا و هم‌پیمانان ما سوء استفاده رژیم ایران از افغانستان برای پیشبرد رفتارهای بی‌ثبات‌کننده خود را تحمل نخواهد کرد.»

#دیده‌بان_حقوق_بشر: حکومت خودگردان #فلسطین منتقدان خود را زندانی و شکنجه می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که سه‌شنبه 23 اکتبر منتشر کرده، «بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه» منتقدان و نقض سیستماتیک حقوق بشر را توسط حکومت خودگران فلسطین و حماس را محکوم کرده است. حکومت خودگردان و حماس این گزارش را رد کرده‌اند و آن را «نادرست» و «یک‌جانبه» خوانده‌اند. گزارش ۱۴۹ صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر که حاصل دو سال تحقیق و بررسی ۸۶ پرونده و مصاحبه با ۱۴۷ نفر از زندانیان سابق حکومت خودگردان فلسطین و حماس، خانواده‌های آن‌ها، وکیلان و فعالان سازمان‌های غیردولتی است، روند مشابهی را در دستگیری منتقدان، زندانی کردن و شکنجه آنها نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است که مقامات فلسطینی از تفسیر گسترده از قانون استفاده می‌کنند تا موارد بیشتری را به عنوان جرم مطرح کنند و از این طریق منتقدان را برای مدت نامعلوم در بازداشت نگه دارند. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید حکومت خودگردان در کرانه باختری و حماس در غزه با این روش منتقدان را مجازات و ساکت می‌کنند و با بازداشت آنها بدون محاکمه و تهدید مداوم سعی دارند تا از فعالیت‌های بیشتر جلوگیری کنند.

مسئولان دانشگاه فرهنگیان ساری کراوات مجسمه #علی_شریعتی را حذف کردند

مسؤولان پردیس دکتر #شریعتی دانشگاه فرهنگیان ساری کراوات مجسمه علی شریعتی در این دانشگاه را حذف کردند. مصطفی داننده، روزنامه‌نگار، در یادداشتی در سایت «عصر ایران» ضمن اعلام این خبر نوشت: «تمام عکس‌های دکتر شریعتی با کراوات است و این کراوات بخشی از شریعتی است که مردم آن را می‌شناسند.» او این کار را «دست بردن در تاریخ» نامید. علی شریعتی، نویسنده و پژوهشگر دینی از فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود که در ۴۴ سالگی، یک سال قبل از انقلاب ایران در خرداد ۱۳۵۶ درگذشت.

فرزند درویش جان‌باخته در حوادث گلستان هفتم به ۹۱ روز حبس محکوم شد

#محمدعلی_راجی، فرزند #محمد_راجی، درویشی که در جریان حوادث #گلستان_هفتم پاسداران مورد ضرب و شتم شدید نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی قرار گرفت و پس از انتقال به #آگاهی_شاپور جان باخت، با حکم قاضی #ابوالقاسم_صلواتی، رییس شعبه ۱۵ #دادگاه_انقلاب تهران به ۹۱ روز حبس محکوم شد. محمدعلی راجی که خود از #درویشان_گنابادی است، هنگام دستگیری در سحرگاه اول اسفند ۹۶ از نزدیک شاهد ضرب و جرح شدید پدرش توسط ماموران و بازداشت و انتقال او به بازداشتگاه بوده است. به گزارش سایت مجذوبان نور که اخبار مربوط درویشان گنابادی را پوشش می‌دهد، محمدعلی راجی در هفدهمین روز بازداشت انفرادی، پس از آنکه خبر درگذشت پدرش در هنگام بازجویی منتشر شد، با قرار #وثیقه از #زندان آزاد شد، اما اجازه شرکت در مراسم خاکسپاری پدرش به او داده نشد. پیش از این #طیبه_راجی، دختر محمد راجی گفته بود بیمه پدرش را قطع کرده‌اند و به سنگ مزار او تعرض ‌شده است: «بیمه پدرم که به مدت ۳۰سال از حقوق او کسر می‌شده از سوی اداره بیمه قطع شده و ادامه‌ پرداخت آن موکول شده است به اینکه اثبات شود محمد راجی مخالف و معاند نظام نبوده است.»

افزایش مصرف #مواد_مخدر صنعتی در ایران: یک سوم جمعیت خدمات #درمان_اعتیاد دریافت می‌کند

در حالیکه نهادهای حکومتی جمعیت معتادان در ایران را ۲,۸ میلیون تا سه میلیون تن گزارش می‌کنند، حمیدرضا صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی روند افزایش مصرف قرص‌های روان‌گردان و مواد مخدر را «نگران کننده» توصیف کرده است. او گفته که از هر سه تن در ایران یکی خدمات درمانی اعتیاد دریافت می‌کند. به گفته او طی سال‌های گذشته مصرف قرص‌های متادون‌ها، برخی دیازپام‌ها، داروهای خواب‌آور و مسکن‌ها به صورت غیرپزشکی افزایش یافته و این مسئله «مبارزه با اعتیاد را دشوارتر می‌کند». صرامی گفته که براساس تحقیقی مرکز پژوهش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران «تا سال ۱۴۰۴ با رشد فزاینده تقاضای مواد مخدر روبه رو خواهد شد». پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر هم میانگین مصرف مواد مخدر در ایران را به نسبت دیگر کشورها بالا دانسته و گفته که جمهوری اسلامی در مبارزه با مصرف مواد مخدر دچار فقر دانش است.

#اعتراضات: #کارگران_شهرداری منطقه یک #اهواز در #اعتراض به #معوقات_مزدی #تجمع کردند

#کارگران سازمان فضای سبز #شهرداری منطقه یک #اهواز در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد‌هایشان اعتصاب کردند. آنها گفته‌اند که چند ماه است دستمزدهایشان پرداخت نمی‌شود و با ده سال سابقه کار برای تمدید دفترچه بیمه درمانی با مشکل روبرو هستند. کارگران شهرداری اهواز پیش از این نیز چند مرتبه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهایشان مقابل ساختمان شهرداری، شورای شهر و فرمانداری اهواز تجمع کردند. بحران مالی شهرداری‌ها در شهرهای مختلف موجب بروز اعتراض‌های کارگران شده است. در استان خوزستان کارگران شهرداری آبادان، شوشتر، مسجد سلیمان، شوش بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی و تاخیر در پرداخت دستمزدها اعتصاب و تجمع کردند.

در تیراندازی مقابل دادگاه شهرستان #هیرمند در #سیستان_و_بلوچستان یک مامور #نیروی_انتظامی کشته و یک نفر زخمی شدند

‌محمد پیری، فرماندار شهرستان هیرمند در #سیستان_و_بلوچستان اعلام کرد که بر اثر تیراندازی در مقابل دادگاه این شهرستان یک مأمور نیروی انتظامی کشته و یک نفر زخمی شدند. مأمور کشته شده مرتضی میری از پاسگاه کیخواه این شهرستان بود که با اصابت گلوله به ناحیه پهلو زخمی و در بیمارستان جان سپرد. جراحت مأمور دیگر نیز شدید گزارش شده است. این درگیری میان دو طایفه میر و میربلوچزهی صورت گرفت که به‌گفته فرماندار هیرمند شماری از آن‌ها دستگیر شدند. دو نفر از عوامل تیراندازی متواری هستند. گزارشی از علت این درگیری منتشر نشده است. پیش از این نیز بارها در هیرمند درگیری مسلحانه رخ داده است.

#اعتراضات: دستمزد شش ماه #کارگران #شهرداری_لوشان پرداخت نشده است

خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گزارش کرد: دستمزد #کارگران #شهرداری_لوشان طی هفت ماه گذشته پرداخت نشده است. شمار این کارگران که شهرداری لوشان از اسفند سال گذشته مطالبات مزدی‌شان را پرداخت نکرده، ۸۰ تن گزارش شده است. آنها گفته‌اند که پس از اعتراض‌شان به وضعیت کنونی، شهرداری تنها ۳۰۰ هزار تومان به هر یک از کارگران پرداخته که جوابگوی نیازهای آنان نیست. معاون شهردار لوشان هم مطالبات مزدی معوق کارگران را تائید کرده و آن را ناشی از «کمبود منابع مالی شهرداری» دانسته است. کارگران شهرداری لوشان گفته‌اند که در صورت عدم پرداخت مطالباتشان، تجمع خواهند کرد.

#اعتراضات: #رانندگان_تاکسی #مریوان در اعتراض به وضعیت معیشتی دست به #تجمع زدند

جمعی از #رانندگان_تاکسی شهر #مریوان استان کردستان در اعتراض به #وضعیت_معیشتی خود و پایین بودن کرایه‌ها مقابل شهرداری این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نوشته است که آن‌ها بابت هزینه‌های جانبی تاکسی نیز انتقاد دارند و می‌گویند: «بخشی از درآمد محدودمان صرف هزینه‌های جانبی می‌شود و با پولی که باقی می‌ماند، نمی‌توانیم هزینه‌های زندگی خانوار را تأمین کنیم.» همچنین مسافر نیز کم شده است. رانندگان تاکسی می‌گویند به دلیل شرایط بد معیشتی مردم، تعداد مسافران کاهش یافته و کار و بار ما کساد شده ‌است. معترضان خواستار رسیدگی شهرداری مریوان به موضوع شدند.

#اعتراضات: #رانندگان_وانت‌بار تهران خواستار لغو مصوبه #شورای_شهر مبنی بر واگذاری حمل و نقل بار درون شهری به #شرکت‌های_خصوصی شدند

جمعی از #رانندگان_وانت‌بار تهران در طوماری به مسئولان خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی خود شدند. این رانندگان پیشتر نیز با تجمع در مصلی تهران به مصوبه شورای اسلامی این شهر مبنی بر واگذاری حمل و نقل بار درون شهری به شرکت‌های خصوصی اعتراض کرده بودند. آنها در این طومار خواستار لغو مصوبه شورای شهر شدند. رانندگان وانت‌بار در این نامه شرکت‌های خصوصی را «صوری» و «مورد حمایت شهرداری» دانسته‌اند که «فقط به دنبال پر کردن جیب خود بوده و منافع رانندگان وانت را در نظر نمی‌گیرند». تامین قطعات، لاستیک و دیگر لوازم مصرفی خودروها، برقراری بیمه تمین اجتماعی و تکمیلی و کاهش سهم پرداختی حق بیمه، همچنین اختصاص یارانه سوخت از دیگر خواست‌های رانندگان وانت‌بار تهران در این طومار است.

#میرسلیم عضو #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام اعلام کرد که ۷۰ درصد #کارخانه‌_ها و #معادن کشور تعطیل شده‌‌اند

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیشین ایران گفت: «نزدیک ۷۰ درصد کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و معادن در کشور تعطیل یا ورشکسته شده‌اند.» او با تأکید بر «رکود فلج‌کننده کنونى» در اقتصاد کشور گفت: «فرصتى که رئیس‌جمهور با تأخیر در اصلاحِ ترکیب گروه وزراى اقتصادى دولت از دست داده قابل جبران نیست و بى‌سروسامانى وزارتخانه‌ها نسبت به عدم انتخاب افراد واجد تمام شرایط مطلوب بیشتر به ما ضرر مى‌زند.» با این حال میرسلیم از گزینه‌های پیشنهادی حسن روحانی به‌عنوان وزیران کار، اقتصاد، صنعت و راه حمایت کرد و اظهار امیدواری کرد که هر چهار گزینه رأی بیاورند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران چهار وزیر پیشنهادی خود را ۲۹ مهرماه طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس معرفی کرد. روحانی، محمد شریعتمداری را برای تصدی بر وزارتخانه کار، فرهاد دژپسند را برای ریاست بر وزارت اقتصاد، محمد اسلامی را برای تصدی بر وزارتخانه راه و شهرسازی و رضا رحمانی را برای ریاست بر وزارت صنایع و معادن و تعاون (صمت) معرفی کرده است.

دست‌کم ۴ کشته و ۱۵ زخمی در انفجار بمب در القیاره عراق

انفجار بمب در القیاره عراق حداقل ۴ کشته و ۱۵ زخمی برجا گذاشت. بر اساس گزارش پلیس سه‌شنبه ۱ آبان/ ۲۳ اکتبر انفجار خودرویی پر از مواد منفجره که نزدیک یک رستوران و در منطقه شلوغ بازار پارک شده بود، در شهر القیاره در جنوب موصل ۴ نفر را کشت و ۱۵ نفر را زخمی کرد. منابع پزشکی می‌گویند به علت وخامت حال زخمی‌ها، تعداد کشته‌ها ممکن است افزایش یابد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است اما گمان می‌رود داعش مسئولیت این بمب‌گذاری را بپذیرد.

پرونده دو وکیل دادگستری در بازداشت به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شد

پرونده #قاسم_شعله‌سعدی و #آرش_کیخسروی، دو وکیل دادگستری در بازداشت که ۲۷ مرداد در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شدند، برای رسیدگی به شعبه ۱۵ #دادگاه_انقلاب به ریاست قاضی #ابوالقاسم_صلواتی ارجاع شده است. #محمدحسین_آقاسی، وکیل مدافع قاسم شعله‌سعدی ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته است دادگاه هنوز وقت رسیدگی به این پرونده را تعیین نکرده است. به گفته این وکیل دادگستری شعبه بازپرسی قرار بازداشت کیخسروی و شعله سعدی را به ترتیب به ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومان تبدیل کرده. عنوان اتهامی این دو، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی‌ست که در هر دو پرونده مشترک است. پیشتر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، اعتراض این دو به قرار بازداشتشان را رد کرده و تمدید قرار بازداشت آنان را تایید کرده بود. این دو، ۲۷ مرداد در جریان تجمع مسالمت‌آمیز در اعتراض به #نظارت_استصوابی #شورای_نگهبان و قرارداد دریای خزر در مقابل #مجلس بازداشت شدند.

#وزیر_اطلاعات ایران می‌گوید «سه تیم تروریستی» در #خوزستان دستگیر و منهدم شدند

محمود علوی، #وزیر_اطلاعات ایران اعلام کرد که طی چند روز گذشته سه «تیم تروریستی» که بنا بر اعترافشان قصد انجام #عملیات_انتحاری در ایام اربعین در میان زائران را داشتند، توسط مأموران وزارت اطلاعات در استان خوزستان شناسایی و منهدم شدند. او شمار افراد دستگیرشده را ۱۵ نفر اعلام کرد. به‌گفته او آن‌ها قصد عملیات انتحاری داشتند. ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز حمله مسلحانه شد که در این حمله ۲۶ نفر کشته و ۶۱ نفر مجروح شدند.

سخنگوی سپاه: تعداد مرزبانان ربوده شده از ۱۲ نفر بیشتر نیست

شامگاه سه‌شنبه ۲۴ مهر «جیش‌العدل» تعدادی از نیروهای هنگ مرزی ایران را ربود و به خاک پاکستان منتقل کرد. تعداد این نیروها بین ۱۲ تا ۱۴ نفر گزارش شده بود. معاون روابط عمومی سپاه به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است: «تعداد مرزبانان ۱۲ نفر بوده، چون ظرفیت این پایگاه بیش از ۱۲ نفر نیست و عدد ۱۴ صحیح نیست.» رمضان شریف در ادامه گفته است: «ممکن است از این تعداد برخی هم در میان راه فرار کرده باشند که ما از آن مطلع نیستیم.» محمد پاکپور، صبح دوشنبه، ۳۰ مهر در رأس هیاتی برای پیگیری این موضوع به پاکستان سفر کرده است.

رویترز: یکی از نزدیکان ولیعهد سعودی آمر قتل خاشقجی است

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع اطلاعاتی نزدیک به دیوان پادشاهی سعودی گزارش داده که سعود القطحانی، یکی از نزدیکان ولیعهد سعودی پرونده قتل خاشقجی را از طریق اسکایپ مدیریت کرده بود. بر اساس گزارش رویترز، بین القحطانی و خاشقچی در کنسولگری درگیری لفظی درگرفته بود. به گفته یک منبع اطلاعاتی ترکیه پس از این درگیری، القحطانی به افرادش در کنسولگری دستور داده که «سر سگ» را برایش بیاورند.ظاهراً فایل صوتی مربوط به تماس اسکایپی سعود القحطانی در اختیار رجب طیب اردوغان قرار دارد و او این فایل را در اختیار مقامات آمریکایی قرار نداده است. رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که سه‌شنبه در سخنانی در پارلمان جزئیات قتل خاشقجی را افشا می‌کند.

جبیر: عربستان عاملان قتل خاشقجی را مجازات خواهد کرد

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در یک کنفرانس خبری که صبح سه‌شنبه در اندونزی برگزار شد اعلام کرد که عربستان سعودی خود را موظف می‌داند عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد را شناسایی و مجازات کند. جبیر گفت عربستان سعودی تیمی از کارشناسان و بازرسان را برای تحقیق درباره پرونده قتل خاشقجی به ترکیه اعزام کرده است.

الیاس حضرتی: آهنگ جهانگیری، آهنگ رفتن است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی گفته است که حتی اجازه ندارد یک منشی خود را از کار برکنار کند. الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی که معمولاً از تغییر و تحولات در کابینه دوازدهم مطلع است، به خبرگزاری تسنیم گفته است: «به نظرم آهنگ، آهنگ رفتن آقای جهانگیری است.» گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه قرار است محمد باقرنوبخت جانشین جهانگیری شود. الیاس حضرتی به تسنیم گفته: «من چنین چیزی نشیندم ولی آقای روحانی تصمیم گرفته دولتش را هماهنگ‌تر کند.» کناره‌گیری جهانگیری به معنای افزایش شکاف بین اصلاح‌طلبان و دولت خواهد بود.

جلسه غیرعلنی مجلس درباره «CFT» با حضور ظریف و عراقچی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه یکم آبان در یک جلسه غیرعلنی با حضور محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و عباس عراقچی، معاون او شرکت کردند. این جلسه در حال برگزاری است. قرار است در این جلسه ظریف گزارشی از آخرین مسائل مربوط به الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم«CFT» و همچنین اجلاس FATF و تصمیمات اتخاذ شده برای ایران ارائه دهد. در این جلسه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سه نماینده دیگر نظرات خود را بیان می‌کنند.