نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه انقلاب رضا شهابی و حسن سعیدی را در مجموع به ۱۰ سال زندان و ممنوعیت اقامت در تهران و استان‌های مجاور محکوم کرد

رضا شهابی و حسن سعیدی هر یک به شش سال حبس محکوم شدند. پنج سال از این حکم قابل اجرا است. حسین تاج، وکیل این دو عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفته است «علیرغم نقص در پرونده و ایرادهای گزارش نهاد امنیتی، شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ⁧رضا شهابی⁩ و ⁧حسن سعیدی⁩ از فعالان صنفی سندیکای شرکت واحد را به اتهام‌های فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، به مجموعاً ۶سال حبس تعزیری (۵سال اجرایی) محکوم کرد. و در حکم صادره مجازات تکمیلی مبنی بر ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و منع از اقامت در تهران و استان‌های مجاور به مدت ۲سال تعیین شده‌است». جلسه رسیدگی به اتهام این دو عضو سندیکا در غیاب آنها تشکیل شده بود. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب را غیرعادلانه خواند و خواستار آزادی فوری این دو فعال کارگری شد. شهابی و سعیدی از اردیبهشت سال جاری در زندان اوین حبس شده‌اند و دستگاه‌ امنیتی و قضایی در یک سناریو امنیتی آنها را به همکاری با نیروی خارجی متهم کرده است. سه عضو کانون‌های صنفی معلمان نیز که با اتهام مشابه حدود شش ماه است در زندان حبس شده‌اند، به حبس از سه سال و هفت ماه تا پنج سال و شش ماه محکوم شده‌اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: تورم لبنیات و گوشت قرمز و سفید ۶۰ درصد است

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تأخیر دولت در توزیع کالابرگ انتقاد کرد و گفت یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی هنوز به پایان نرسیده «ارزشش به دلیل تورم ۶۰درصدی ۱۲۰هزار تومان شده است». توزیع کالابرگ برای جبران کاهش قدرت خرید یکی از شرط‌های مجلس هنگام تصویب حذف ارز ترجیحی بود. دولت متعهد شده بود به فاصله کوتاهی پس از آزادسازی قیمت‌ها کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی کند. با‌ گذشت هفت ماه از تصویب قانون بودجه اما توزیع کالابرگ همچنان سرنوشتی مبهم دارد. ارکانی وعده کرد که مجلس در روزهای آینده علت این تأخیر را بررسی کند. او نرخ تورم مواد غذایی چون گوشت، لبنیات، تخم مرغ، برنج و محصولات آردی را «حدود ۶۰ درصد» اعلام کرد و گفت: «اگر در شهریور ۱۴۰۰ قیمت یک کیلو مرغ ۴۰ هزار تومان بوده الان کیلویی ۶۵هزارتومان شده است یعنی به قیمت مرغ ۲۵ هزار تومان اضافه شده است». ارکانی با بیان اینکه «باید ببینیم یک خانواده چهارنفره مصرف ماهیانه مرغش چند کیلوگرم بوده است بعد هزینه مازاد این را حساب کنیم»، افزود: هزینه مازاد باید در قالب کالابرگ پرداخت شود. او پرداخت یارانه نقدی را تورم زا دانست و گفت: «بهترین راه جبران این تورم ارائه کالا برگ است چراکه هرسال با قیمت کالاها ارزشش حفظ می شود و اعتبارش بیشتر می‌شود». گزارش مرکز آمار نرخ تورم مواد غذایی را بزرگ‌تر از ۷۵ درصد برای شهریور برآورد کرده است.

کارگر قراردادی ایران‌تایر سمنان که اقدام به خودسوزی کرده بود، بعد از ۵ روز فوت کرد

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) روز شنبه ۳۰ مهر از مرگ دو کارگر دیگر خبر داد. کاوه جهانبخش، کارگر قراردادی کارخانه در حال ساخت ایران تایر که ۲۵ مهر در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتش اقدام به خودسوزی کرده بود، ۳۰ مهر در بیمارستانی در ساری جان باخت. سه کارگر دیگر که برای نجات او اقدام کرده بودند و دچار سوختگی شده بودند همچنان در بیمارستان بستری هستند. همچنین مهدی جهانی کارگر شرکت نساجی «کویر جبین» در سمنان هم بر اساس گزارش ایلنا روز ۲۸ مهر حین انجام کار دچار حادثه شد و پیش از اینکه به درمانگاه منتقل شود، جان باخت. شاهدان عینی گفته‌اند این کارگر حین کار با دستگاه در پروسه تولید نخ دچار حادثه کار شد و به دلیل کشیده‌شدن به داخل غلطک‌های دستگاه جان خود را از دست داد. نساجی کویر جبین آبان سال گذشته نیز شاهد حادثه‌ای مشابه بود: مرضیه طاهریان،کارگر ۲۱ ساله این کارخانه به دلیل گیرکردن مقنعه‌اش در دستگاه رینگ ریسندگی و کشیده شدن سرش به داخل دستگاه جان سپرد.

بازداشت سه معلم در اهواز، اردبیل و تاکستان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از بازداشت سه معلم دیگر در خوزستان، اردبیل و قزوین خبر داده است. بنابر این گزارش ماموران امنیتی روز شنبه ۳۰ مهر در آستانه تحصن معلمان، پیروز نامی، دبیر کانون صنفی معلمان خوزستان را بازداشت کردند. از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. نامی سال گذشته نیز در جریان اعتراضات معلمان بازداشت و محاکمه شد. در استان قزوین نیز ماموران امنیتی اسماعیل خدایاری، دبیر زبان انگلیسی شاغل در خرمدشت را پس از احضار به یک نهاد امنیتی بازداشت کرده‌اند. تاریخ بازداشت خدایاری ۲۴ مهر اعلام شده است. با‌گذشت شش روز از بازداشت او هنوز نهاد احضار کننده و محل نگهداری این معلم که پیشتر نیز به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از مدیریت یک مدرسه برکنار شده بود، مشخص نشده است. سومین معلمی که طی روزهای گذشته بازداشت شد غلامرضا اصغری، معلم بازنشسته در اردبیل است. نیروهای امنیتی اصغری را ۳۰ مهر بازداشت کردند. از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی دستکم ۲۵ معلم در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند. برخی از معلمان با وثیقه از زندان بیرون آمده‌اند اما شماری از آن‌ها را همچنان حبس کرده‌اند.

رئیس اتحادیه پوشاک ادعا کرد: اعتراضات فروش پوشاک را به صفر رسانده است

رئیس اتحادیه پوشاک ایران به خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت که از آغاز اعتراضات اخیر فروش پوشاک در کشور به مرز صفر رسیده است. مجید نامی با ادبیات مسئولان دولتی اعتراضات مردمی را «اغتشاشات» خواند و گفت: «فروش اینترنتی پوشاک به صفر درصد و فروش حضوری آن درب مغازه‌ها و عمده فروشی‌ها به مرز صفر درصد رسیده است چون مردم از ترس اغتشاشات اخیر به بازار مراجعه نمی‌کنند و فروشگاه‌ها نیز عمدتاً و یا در برخی ساعات واحدهای خود را تعطیل می‌کنند». او در باره تأثیر قطعی اینترنت بر کاهش فروش اینترنتی فروشگاه‌ها اما اظهار نظر نکرد. نامی مدعی شد «با بیشتر شدن ناآرامی‌ها کارخانجات طبیعتاً میزان تولید خود را کاهش داده و نیروهای خود را به شدت تعدیل کرده‌اند». روز گذشته نیز حسن سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی گفته بود اعتراضات بر وضعیت اقتصادی تأثیر گذاشته و خط تولید برخی صنایع از جمله فولاد، نساجی و دارو را دچار مشکل کرده است.