نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس دفتر سیاسی #حماس: صدور #کیفرخواست برای نخست وزیر #اسرائیل «روحیه‌بخش» است

رئیس دفتر سیاسی گروه شبه نظامی #حماس با اشاره به صدور #کیفرخواست علیه نخست وزیر #اسرائیل در پرونده‌های موسوم به ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ گفت که کیفر‌خواست صادر شده علیه #بنیامین_نتانیاهو باعث تقویت روحیه فلسطینیان می‌شود. #اسماعیل_هنیه روز شنبه ۲۳ نوامبر/ دوم آذر، در رفح در جنوب نوار #غزه در جمع خبرنگاران گفت اثبات اتهامات جدی در مورد #فساد بنیامین نتانیاهو نشانه ضرورت «مقاومت» بیشتر برای فلسطینی‌هاست. هنیه در شرح منظور خود از واژه مقاومت گفت: «این مقاومت برای ما دو وجه مردمی و مسلحانه دارد.»  حازم قاسم، سخنگوی حماس هم در فیس‌بوک خود نوشت: «سران اسرائیل بزرگ‌ترین عملیات فساد در تاریخ را مرتکب شدند.» روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان، آویخای مندل‌بلیت، دادستان کل اسرائیل علیه نتانیاهو به اتهام کلاهبرداری، خیانت در امانت و پذیرش رشوه اعلام جرم کرد. او در پرونده‌ موسوم به ۱۰۰۰ متهم است هدایای غیرقانونی از میلیاردرهای خارجی برای خود و همسرش گرفته که اتهاماتش «فریبکاری» و «خیانت در امانت» است. در پرونده موسوم به ۲۰۰۰ او متهم است با مِنی موزِس، مالک روزنامه «یدیعوت آخرونوت» برای پوشش خبری مثبت و فشار بر روزنامه رقیب آن «اسرائیل هیوم» تبانی کرده و به «خیانت در امانت» متهم است. در پرونده ۴۰۰۰ هم نتانیاهو متهم است یک شرکت مخابراتی دولتی را که مدت‌ها تنها شرکت مخابراتی اسرائیل بود، به شائول آلوویچ، مالک پایگاه خبری والانیوز فروخته و با دادن تسهیلات به او، وب‌سایت والانیوز خبرهای مثبتی از نتانیاهو منتشر کرده. در این پرونده اتهام او دادن رشوه‌ است. نتانیاهو اما صدور کیفرخواست علیه خود را #کودتا خوانده و خواستار تشکیل کمیته مستقلی برای رسیدگی به پرونده خود شده است. این چندمین پرونده‌ تشکیل شده علیه نتانیاهو به اتهام فساد مالی در دستگاه قضائی اسرائیل است. ۱۴ آبان شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع قضائی اعلام کرده بود در صورت صدور کیفرخواست علیه نتانیاهو، او باید بازداشت شود.

مرکز آمار: نرخ #تورم سالانه در آبان ماه به ۴۱,۱ درصد رسید

بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار از تغییر شاخص کالا و خدمات، نرخ #تورم در آبان ماه امسال به ۴۱,۱ درصد رسیده است. به گزارش سایت اعتماد آنلاین، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۴۰,۳ درصد است که نسبت به ماه قبل یک درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۵,۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱,۲ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای آبان ماه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با ماه قبل ۱,۳ واحد درصد کاهش یافته است. به نوشته اعتماد آنلاین، نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۲۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱,۳ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۷,۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱,۲ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ۱۳۹۸ به عدد ۲۷ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۲۷ درصد بیشتر از آبان ۱۳۹۷ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. به گفته کارشناسان، آمار‌های به دست آمده نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله #بنزین در دوره‌های مختلف، قیمت کالاهای اساسی و خدمات نیز افزایش چند برابری داشته است. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، از اواسط دهه ۸۰ شمسی که اولین فاز افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی سوخت اجرایی شد، نرخ تورم روندی افزایشی داشته است. افزایش بدون برنامه قیمت بنزین در آبان ماه ۹۸ در حالی رخ داد که به گفته فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، در تابستان امسال میزان سبد معاش یک خانواده کارگری از مرز هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گذشته است.

معاون فرهنگی #دانشگاه_تهران: آمار دقیقی از #دانشجویان_بازداشتی نداریم

معاون فرهنگی و اجتماعی #دانشگاه_تهران با اعلام اینکه تعدادی از دانشجویان بازداشت شده از سوی نیروهای امنیتی در روزهای اخیر آزاد شده‌اند گفت همچنان آمار دقیقی از دانشجویان بازداشتی وجود ندارد اما او می‌داند تعدادی از آنها آزاد شده‌اند. #مجید_سرسنگی روز شنبه دوم آذر ماه گفت که آماری کلی در مورد دانشجویان بازداشتی در دست نیست. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، سرسنگی در مورد وضعیت دانشجویان دانشگاه تهران نیز که در پی تجمعات اعتراضی اخیر بازداشت شده‌اند گفت: «برخی از دانشجویان آزاد شده #وثیقه گذاشته‌اند و برخی دیگر نه.» او گفت اطلاعی از میزان وثیقه‌ها ندارد. سرسنگی در ادامه درباره یکی از فعالان صنفی دانشگاه تهران به نام ابوالفضل نژاد فتح که در پی تجمعات اعتراضی اخیر دانشگاه بازداشت شده گفت: «این شخص در حال حاضر دانشجوی دانشگاه تهران نیست و از دانشگاه ما فارغ‌التحصیل شده‌ است.» در پی خیزش مردمی و شکل‌گیری اعتراضات سراسری آبان ۹۸، دانشجویان دانشگاه تهران نیز در حمایت از معترضان اقدام به برپایی تجمع در محوطه دانشگاه کردند. به گفته منابع دانشجویی، دو دستگاه آمبولانس وارد دانشگاه شده‌اند و پس از حمله به دانشجویان، تعداد زیادی از آنان را بازداشت کرده‌اند. بنا بر اخبار منتشر شده، شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و فعالان دانشجویی در سراسر ایران در روزهای اخیر از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. ‎

نزدیک به ۴۸ درصد نسخه‌های دارو در ایران حاوی #آنتی‌_بیوتیک هستند

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف بی‌رویه یا نادرست #آنتی‌_بیوتیک‌ هشدار داد. #مهرناز_خیراندیش گفت که حدود ۴۸ درصد نسخه‌های تجویزی در سال ۱۳۹۷ حاوی آنتی‌بیوتیک بوده است. او این مقدار را بیشتر از نُرم بیماری‌های عفونی دانست. مدیر دفتر نظارت سازمان غذا و دارو در عین حال گفت که مشکل کشور بیشتر در حوزه تجویز آنتی‌بیوتیک نیست، بلکه «در حوزه مقاومت میکروبی در نحوه مصرف آنتی‌بیوتیک است.» به گفته خیراندیش آمار دقیقی از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در کشور وجود ندارد، اما مصادیق متعددی از مصرف خودسرانه مشاهده می‌شود. برخی بیماران آنتی‌بیوتیک تجویز شده از سوی پزشک را زودتر از زمان مقرر قطع می‌کنند یا طبق دستورات پزشک آن را مصرف نمی‌کنند که در این صورت به مقاومت میکروبی منجر می‌شود. در موراد دیگر بیماران به پزشک اصرار می‌کنند برایشان آنتی‌بیوتیک تجویز کند یا پزشک را وادار می‌کنند آنتی‌بیوتیک قوی‌تر یا تزریقی تجویز کند که به گفته مدیر دفتر نظارت سازمان غذا و دارو، در این موارد نیز به دلیل مداخله بیمار در تجویز پزشک، مصادیق مصرف خودسرانه دارو وجود دارد. خیراندیش یکی از اقدامات برای جلوگیری از تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک را فعالیت کمیته‌های تجویز و مصرف منطقی دارو دانست و گفت که کمیته‌های تجویز و مصرف منطقی دارو در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال هستند تا بر نسخ پزشکان نظارت کنند. او همچنین از وجود گایدلاین (دستورالعمل) در بیمارستان‌ها برای شیوه تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک خبر داد. مهرناز خیراندیش برنامه‌های آگاه‌سازی درباره مقاومت میکروبی و برنامه‌های آموزشی-بهداشتی برای کودکان و دانش‌آموزان را برای اصلاح رفتارهای مصرفی و بهداشتی موثر دانست.

مرز #شلمچه بعد از یک هفته بازگشایی شد

کمیسیون مرزبانی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد مرز جنوبی این کشور با ایران که در طول هفته گذشته به خاطر اعتراضات در هر دو کشور بسته شده بود، شنبه ۲۳ نوامبر/ دوم آذر بازگشایی شد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مرز شلمچه که در نزدیکی شهر جنوبی بصره در عراق قرار دارد، شنبه گذشته ۱۶ نوامبر/۲۵ آبان در پی درخواست ایران بسته شد. یک دیپلمات ایرانی و یک منبع مطلع امنیتی در آن زمان خبر را تایید کرده بودند. اعتراضات سراسری علیه گرانی بنزین در ایران جمعه ۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان آغاز شد و طی هفته گذشته بیش از ۱۰۰ شهر را در بر گرفت. در آن سوی مرز و در عراق نیز هفته‌ها ناآرامی و تجمعات اعتراضی علیه فساد و ناکارآمدی دولت، بغداد و شهرهای جنوبی را در بر گرفته است. اعتراضات در ایران با برخورد شدید و سرکوبگرانه نیروهای امنیتی روندی کاهشی داشته، اما اعتراضات در عراق همچنان ادامه دارد.

نماینده مجلس: موضوع #بنزین قانون بوده و باید اجرا می‌شده و در حقیقت یک قانون معطل مانده بوده است

#حمید_گرمابی، نماینده #نیشابور در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن، از نحوه افزایش قیمت #بنزین انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گرمابی گفت که مجلس سه سناریوی مختلف را برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بررسی کرده است: سناریوی ملایم، سناریوی متوسط و سناریوی مقداری سخت‌تر. به گفته گرمابی مردم خواسته‌هایی داشته‌اند که شاید می‌شده «به شکل مناسب‌تر مدیریت کرد»، و «شاید آن سناریوی ملایم اولیه می‌توانست مقداری از تبعات را کمتر کند.» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که چرا مجلس نحوه اجرای این طرح را مورد بررسی قرار نداده، گفت که طرح اصلاح قیمت سوخت به شکلی که انجام شد، «قانون بوده و باید اجرا می‌شده و در حقیقت یک قانون معطل مانده (در اجرا) بوده است.» گرمابی اجرای قانونی از این دست را به یک جراحی اقتصادی تشبیه کرد که باید در «زمان مناسب»، و «شرایط اقتصادی مناسب» انجام شود. او دلیل مخالفت برخی نمایندگان مجلس را نظر آنها در مورد فراهم نبودن زمان و شرایط مناسب اقتصادی در کشور دانست. برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند تصمیم برای سهیمه‌بندی و افزایش قیمت بنزین با بی‌توجهی به مخالفت مجلس انجام شده است و آن‌ها از شنیدن این تصمیم یکه خورده‌اند.

اتصال شهرهای ایران به شبکه جهانی #اینترنت در حال بازگشت است

اینترنت شهرهای مختلف ایران، پس از حدوداً یک هفته قطعی، در حال بازگشت است. به گزارش گروه نت‌بلاکس، گروه ناظر بر ترافیک اینترنتی جهانی، سطح اتصال ملی اینترنت ایران بعد از ظهر روز شنبه ۲ آذر (۲۳ نوامبر) به حدود ۷۰ درصد رسیده است. یک روز پس از آغاز اعتراضات به گرانی بنزین در ایران، مقامات حکومتی برای جلوگیری از سازماندهی تجمعات به قطع کردن اینترنت در سرتاسر کشور اقدام کردند، تا جایی که در روزهای گذشته سطح اتصال ملی ایران به اینترنت جهانی، بر اساس گزارش نت‌بلاکس به حدود ۵ درصد کاهش یافت. پس از چند روز قطعی کامل اینترنت مقامات ایران وعده دادند که اینترنت به صورت تدریجی باز خواهد گشت. در مرحله اول، از دو روز پیش اینترنت دانشگاه‌ها، مراکز دولتی و حقوقی به تدریج متصل شد. مدافعان حقوق بشر و آزادی بیان از اقدام دولت ایران در قطع کردن اینترنت به شدت انتقاد کرده‌اند. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد جمعه ۲۲ نوامبر/ یکم آذر با صدور یک بیانیه سرکوب معترضان به گران شدن بنزین را محکوم کردند و در مورد قطع شدن اینترنت نیز تصریح کردند که ساز و کارهای بین‌المللی حقوق بشر از جمله شورای حقوق بشر چنین اقدامات نامتناسبی را محکوم می‌کند. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین روز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که #محمدجواد_آذری جهرمی، #وزیر_ارتباطات به دلیل نقشش در «#سانسور گسترده #اینترنت» در ایران #تحریم شده است.

بازداشت محمد مساعد، روزنامه‌نگار به دلیل توییت‌‌هایش در روزهای قطعی اینترنت

بر اساس برخی از اخبار، #محمد_مساعد، روزنامه‌نگار، روز جمعه اول آذر ماه بازداشت شده است. بنا بر این اخبار، ماموران وزارت اطلاعات روز جمعه در تماس با همکاران مساعد گفته‌اند که به خاطر توییت‌هایی که او در روزهای قطعی اینترنت در اکانت توییتر خود نوشته، با او برخورد خواهد شد. مساعد روز اول آذر تاکنون به تماس‌های مستقیم تلفنی پاسخ نداده است. گفته می‌شود ماموران وزارت اطلاعات او را در منزلش بازداشت کرده‌‌اند. مساعد همچنین نقش ویژه‌ای در پوشش اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشت. او همچنین به دلیل گزارش‌های تحقیقی درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران شناخته می‌شود و به دلیل انتشار این گزارش‌ها در سال ۱۳۹۷، برنده جایزه امین‌الضرب، معتبرترین جایزه خبرنگاران اقتصادی در ایران شده‌است.

برای خاموش کردن #اعتراضات:‌ سومین #کمک_حمایتی به حساب مردم ریخته می‌شود

سومین بسته حمایتی ناشی از #افزایش_قیمت_بنزین قرار است امشب به حساب سرپرستان خانوار ریخته شود. به دنبال سه برابر شدن قیمت بنزین در ایران، دولت ۶۰ میلیون نفر را برای کمک حمایتی معرفی کرده تا با پرداخت نقدی به آنها آسیب ناشی از افزایش قیمت بنزین پوشش داده شود. گروه‌های هدف این طرح حدود ۱۹ میلیون خانوار و به عبارتی ۶۰ میلیون نفر هستند. از هفته گذشته برای دو گروه ۲۰ میلیونی در دو مرحله واریز انجام شده است. طبق اعلام دولت برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می شود. گران شدن ناگهانی بنزین که یک هفته پیش اتفاق افتاد، به اعترضات گسترده در سراسر کشور انجامید و طی آن بر اثر سرکوب گسترده این اعتراضات، بیش از ۱۱۸ نفر کشته شدند. علاوه بر این از سرنوشت هزاران مجروح و بازداشتی اطلاعی از دست نیست. اعلام شده که مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد جامعه گروه‌هایی هستند که کمک حمایتی دولت را دریافت می‌کنند.

#قطعی_اینترنت در ایران از مرز ۱۵۰ ساعت گذشت

نت بلاکز، سایت ناظر اینترنت، شنبه دوم آذرماه اعلام کرد قطعی تقریبا کامل ارتباط اینترنتی در ایران از مرز ۱۵۰ساعت گذشت. سایت «#ت‌بلاکز، که قطعی و اختلال در اینترنت جهانی را رصد می‌کند، نوشته سطح دسترسی به اینترنت در ایران همچنان زیر ۲۰ درصد است و اینترنت تلفن‌های همراه در سراسر کشور قطع است. شورای امنیت کشور به ریاست عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور غروب ۲۵ آبان برای مقابله با موج اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین ارتباط ایران با شبکه جهانی اینترنت را قطع کرد. از آن زمان تاکنون شش روز است که اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت برقرار نشده. وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه یکم آذر محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات را تحریم کرد.