ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارزش پول افغانستان در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود در دو دهه گذشته سقوط کرد

در روز سه‌شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر بهای هر دلار آمریکا به بیش از ۹۵ افغانی رسید. در این روز یک دلار در سرای شهزاده، بزرگترین مرکز مبادلات ارزی در افغانستان معادل ۹۵,۱۰ افغانی خریداری و به ۹۵,۲۰ افغانی فروخته شد. این پایین‌ترین ارزش افغانی در برابر دلار در دو دهه‌ گذشته است. عمده‌ترین دلیل افزایش نرخ دلار در مقابل افغانی پرداخت دستمزد چند ماهه‌ کارمندان دولت عنوان شده است. با بالا رفتن بهای دلار نرخ مواد اولیه در بازار نیز به‌دلیل آن‌که واردات افغانستان با دلار خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد. با روی کار آمدن طالبان در افغانستان بهای دلار در برابر افغانی به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. اصلی‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود ۹ میلیارد دلار سرمایه‌ بانک مرکزی افغانستان توسط دولت آمریکا، قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و عرضه‌ پول افغانی توسط بانک‌ها به مشتریان خوانده می‌شود. بانک مرکزی حکومت طالبان اما به‌منظور ثابت‌ نگهداشتن قیمت افغانی در مقابل ارزهای خارجی در ۲۵ آبان / ۱۶ نوامبر ۱۰ میلیون دلار را به فروش رساند.

دانشجویان استان سلیمانیه اقلیم کردستان در اعتراض به قطع کمک‌های مالی، برای سومین روز دست به تظاهرات زدند

دانشجویان استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق سه‌شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر برای سومین روز متوالی در اعتراض به قطع کمک‌های مالی وزارت آموزش عالی اقلیم کردستان به دانشجویان تظاهرات کردند. در این حرکت اعتراضی، دانشجویان بیشتر خیابان‌های مرکز شهر سلیمانیه و جاده‌های اصلی استان را بستند و یکی از دفاتر حزب اتحادیه میهنی در سلیمانیه را به آتش کشیدند. نیروهای امنیتی در سلیمانیه برای پراکنده کردن دانشجویان معترض از گاز اشک‌آور استفاده کردند. در شهرهای دیگر استان سلیمانیه از جمله حلیچه، چرمو، گرمیان و رابرین نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد. اتحادیه میهنی کردستان با انتشار بیانیه‌ای از مطالبات دانشجویان حمایت کرد و از اقلیم کردستان خواست که به مطالبات آن‌ها درباره دریافتی ماهانه‌شان رسیدگی کند. این اتحادیه خواستار خویشتن‌داری نیروهای امنیتی شد و از دانشجویان خواست که اعتراضات خود را به‌شکل مدنی و به دور از خشونت پیش ببرند. رضا حسن، رئیس دانشگاه سلیمانیه نیز با انتشار بیانیه‌ای از مطالبات دانشجویان و پیگیری آن پشتیبانی کرد. اقلیم کردستان به دانشجویانی که ساکن سلیمانیه باشند ۵۰ هزار دینار و دانشجویانی که خارج از این شهر ساکن هستند ۱۰۰ هزار دینار پرداخت می‌کند. دانشجویان نسبت به وضعیت نابه‌سامان خوابگاه‌های دانشجویی نیز اعتراض دارند.

عضو اتاق بازرگانی ایران: با وجود عضویت ایران در گروه‌های همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای، بیش از آنکه صادرکننده باشیم واردکننده شده‌ایم

علی شریعتی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت با وجود عضویت کشور در گروه‌های همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم دستیابی به اهداف را دشوار کرده است. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه این مصاحبه گفت: « قهر بودن اقتصاد ما با جهان، فرصت حضور در عرصه‌های بین‌المللی و توسعه تجارت را گرفته که این قطعا به ضرر کشور تمام می‌شود.» علی شریعتی در ادامه افزود: «تجارت یک جاده دو طرفه است. وقتی از عضویت در توافق‌های همکاری اقتصادی صحبت می‌کنیم باید به طور دقیق مشخص کنیم که چه نیازی داریم و در عوض توانایی برای صادرات به کشورهای مقصد خواهیم داشت. برای مثال در اورسیا ما از سویی با مشکل حمل و نقل و از سوی دیگر با نبود آموزش و توانمندی مواجه بودیم و از این‌رو می‌بینیم که ما در این توافق بیشتر از آنکه صادرکننده باشیم، وارد کننده شده‌ایم.» عضو اتاق بازرگانی اضافه کرد: «پاکستان به عنوان یکی از اعضای ابتدایی گروه اکو که مرز مشترک زمینی با ایران دارد، ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات برای ما فراهم کرده اما با توجه به تعرفه بالا، صادرات کالاهای ایرانی به این کشور محدود است. در سال‌های گذشته یک توافق برای صادرات شیرینی و شکلات توانست بستر قابل توجهی در این عرصه فراهم کند و با مذاکرات مشترک در قالب همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه، می‌توان انتظار داشت که بستر مساعدی برای افزایش صادرات کشور به همسایگان فراهم شود.»

با حذف ظریف، همتی، زنگنه و حناچی، قالیباف و زاکانی عضو هیأت امنای دانشگاه تهران شدند

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیئت امنای دانشگاه تهران سه‌شنبه ۲ آذر در احکامی جداگانه، محمدباقر قالیباف، محمدحسن صادقی مقدم، علیرضا زاکانی، سید جواد ساداتی‌نژاد، محمدمهدی اسماعیلی و عباس مصلی‌نژاد را به عنوان اعضای حقیقی دوره هشتم هیأت امنای دانشگاه تهران منصوب کرد. سید محمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران و دبیر هیئت امنای دانشگاه تهران نیز در نامه‌هایی جداگانه از زحمات و تلاش‌های محمدرضا عارف، عبدالناصر همتی، عباس مصلی‌نژاد، پیروز حناچی، محمدجواد ظریف و بیژن نامدار زنگنه که اعضای حقیقی دوره هفتم هیأت امنای دانشگاه تهران را تشکیل می‌دادند، تقدیر و تشکر کرد.

آمار وزارت بهداشت: ابتلای ۵ هزار و ۱۴۴ تن دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۱۳۲ تن از بیماران کووید-۱۹

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران سه‌شنبه دوم آذر/۲۳ نوامبر از مرگ ۱۳۲ نفر براثر ابتلا به کووید-۱۹ خبر داد. میزان مرگ و میر روزانه شهروندان روز دوشنبه به زیر ۱۰۰ نفر رسیده بود اما بار دیگر افزایش پیدا کرده است. بر مبنای گزارش وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته ۵ هزار و ۱۴۴ تن دیگر نیز به ویروس کرونا مبتلا شده و دست کم ۷۶۲ نفر بستری شده‌اند. به اعتراف مقام‌های رسمی، آمارهای واقعی کرونا در ایران دست کم تا سه‌برابر این ارقام برآورد می‌شوند. در شرایط کنونی ۸ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی همه‌گیری کووید-۱۹ قرار دارند. همزمان هشدارها درباره موج ششم ادامه دارد. کانال تلگرامی اپلیکیشن ماسک روز سه‌شنبه هشدار داد در شرایطی که تنها نزدیک به ۵۴ درصد از جمعیت ایران واکسینه شده‌اند، موج دیگری از کرونا می‌تواند به از دست رفتن جان ده ها هزار نفر منجر شود. بسیاری از کودکان نیز به خاطر مرگ والدینشان «بی‌سرپرست شده و فرصت تحصیل را برای همیشه از دست داده‌اند».

دو هزار پناهجو در بلاروس همچنان بلاتکلیف هستند

حدود دو هزار پناهجو همچنان در یک مرکز نگهداری در بلاروس، در نزدیکی مرز با لهستان بلاتکلیف مانده‌اند. خبرگزاری آلمان سه‌شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر گزارش داده است که بسیاری از آن‌ها هنوز امیدوارند در آلمان پذیرفته شوند. برخی از آن‌ها آلمانی صحبت می‌کنند یا خانواده‌هایی در آلمان دارند، اما به دلیل همه‌گیری کرونا نتوانسته‌اند ویزای این کشور را دریافت کنند. وزارت کشور بلاروس اعلام کرده است که بار دیگر ۱۱۸ پناهجو داوطلبانه این کشور را ترک کرده و به کشور خود بازگشته‌اند اما بیشتر پناهجویان بر پذیرش از سوی اتحادیه اروپا اصرار دارند. الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس خواستار ایجاد کریدور بشردوستانه اتحادیه اروپا برای دو هزار پناهجو شده بود. نمایندگان اتحادیه اروپا و آلمان لوکاشنکو را متهم می‌کنند که عمداً پناهجویان را به این کشور و به مرزها می‌کشاند تا اتحادیه اروپا را بی‌ثبات کند. رهبری بلاروس خواستار حمایت مالی اتحادیه اروپا برای اسکان پناهجویان شده است. هزینه اسکان اضطراری در سالن نگهداری، ۲۰ هزار یورو در روز اعلام شده است.

پیشنهاد یک نماینده مجلس: با تحریک‌کنندگان مهاجرت جوانان به خارج برخورد شود

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه دوم آذر با اشاره به سخنان اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره فرار نخبگان از کشور، گفت: «عده‌ای که در داخل کشور نخبگان را برای رفتن از ایران تحریک می‌کنند و با ارائه تصویری سیاه از وضعیت کشور آن‌ها را به خروج از ایران ترغیب می‌کنند خائن به کشور و نظام هستند و هیچ اعتقاد و دلبستگی به کشورشان ندارند.» او افزود: «اگر کسانی در این کشور اساتید و هیأت علمی هستند و از امکانات این کشور استفاده می‌کنند و علیه منافع کشور اقدام می‌کنند نخبگان را تحریک به رفتن از ایران می‌کنند بلاشک افراد خائنی هستند و باید با آن‌ها برخورد لازم صورت گیرد.» علی خامنه‌ای ۲۶ آبان در دیدار با «نخبگان و استعدادهای برتر علمی» گفته بود: «در بعضی از دانشگاه‌ها عناصری هستند که جوان نخبه را تشویق می‌کنند به ترک کشور، من صریح می‌گویم این خیانت است، این خیانت است، این دشمنی با کشور است، دوستی با آن جوان هم نیست.» علی خامنه‌ای در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به دلایل اجتماعی فرار نخبگان و این‌که آن‌ها چرا مجبور می‌شوند کشور و سرزمین خود را ترک کنند، نکرد. به نظر می‌رسد برخی از مسئولان حکومتی ایران قصد دارند مسئله فرار مغزها را هم امنیتی کنند. روزنامه دولتی «ایران» هم روز سه‌شنبه در یادداشتی خواهان اخذ «مالیات سنگین» از نخبگان شد و نوشت: «نخبگانی که قبلاً از سهم مناسبی در کشور برخوردار شده‌اند، مانند پزشکان متخصص معتبر، در صورتی که تمایل جدی برای مهاجرت دارند، باید مالیات سنگینی بابت استفاده از امکانات کشور در طی سال‌های رشد و اعتباریابی خود پرداخت کنند.» تنها در سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ استاد دانشگاه ایران را ترک کرده‌اند. بر اساس آمار‌هایی که وزارت علوم منتشر کرده است، سالانه ۱۴۵ هزار نفر در حوزه تحصیلی از کشور مهاجرت می‌کنند که از این تعداد ۱۰۵ هزار نفر تحصیلات دانشگاهی دارند و خارج می‌شوند.