نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جانشین فرمانده سپاه «تکلیف» نیروهای امنیتی را سرکوب شدیدتر معترضان عنوان کرد

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران چهارشنبه ۲ آذر سرکوب اعتراضات سراسری را «تکلیف» خواند و گفت: «ما به تکلیف‌مان عمل می‌کنیم نه به آن‌چه که دشمن تصور یا پیش‌بینی می‌کند. تکلیف ما بر مبنای آن چیزی است که فرمانده ما امر می‌کند و شرایط میدانی ایجاب می‌کند تا چگونه این تکلیف را عملیاتی کنیم.» فدوی همچون دیگر مسئولان جمهوری اسلامی روایت «جدا کردن فریب‌خورده و اغتشاشگر» را تکرار کرد و افزود: «با آشوبگران قاطعانه برخورد می‌کنیم.»

پارلمان اروپا روسیه را حامی تروریسم اعلام کرد

پارلمان اروپا در نشست چهارشنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر روسیه را به‌عنوان کشور حامی تروریسم شناخت. دلیل این تصمیم حملات نظامی مسکو به اهداف غیرنظامی در اوکراین، مانند زیرساخت‌های انرژی، بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها و اقامتگاه‌ها عنوان شده و چنین اقداماتی نقض قوانین بین‌المللی دانسته شده است. پارلمان اروپا همچنین خواستار کاهش بیشتر روابط دیپلماتیک با روسیه و به حداقل رساندن تماس با مقامات روسی در تمام سطوح شد.

اساتید و دانشجویان دانشگاه کردستان در اعتراض به وضعیت موجود تحصن کردند

امروز چهارشنبه دوم آذر ۱۴۰۱، اساتید دانشگاه کردستان در اعتراض به وضعیت موجود و محکومیت بازداشت اساتید و دانشجویان دانشگاه کردستان، مقابل ورودی سازمان مرکزی دانشگاه کردستان تحصن کردند. از این تحصن ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد دانشجویان این دانشگاه با پوشش اختیاری در این تحصن حاضر شده‌اند. در بخشی از بیانیه اساتید دانشگاه کردستان که از سوی یکی از اساتید قرائت می ‌شود، آمده است: «دانشجویان و کارمندان دانشگاه کردستان با یادآوری آزادی‌های مصوب در قانون اساسی و لزوم پایبندی به آزادی آکادمیک در فضای دانشگاهی بر حق اعتراض و انتقاد مسالمت‌آمیز دانشجویان، کارمندان و استادان در دانشگاه تأکید نموده، و در اعتراض به بازداشت همکاران‌مان و دانشجویان در اینجا جمع شده‌ایم. لذا با توجه به ناروا بودن چنین روندی، ما تا آزادی آن‌ها به تحصن خود ادامه می‌دهیم». ‌همچنین اساتید دانشگاه کردستان در بخش دیگری از بیانیه‌شان خواستار توقف هرگونه احضار، بازجویی، بازداشت و تهدید اساتید دانشگاه، کارمندان و دانشجویان این دانشگاه از سوی نهادهای خارج از دانشگاه (نهادهای امنیتی و نظامی) در قبال اعتراض‌های مدنی در داخل دانشگاه شدند. پیش‌تر دانشگاه کردستان به دنبال حوادث خونین در شهرهای کردستان، سایر دانشگاه‌ها را به تحصن در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه یکم و دوم آذر دعوت کرده بود. هم‌چنین در روزهای اخیر استادان دانشگاه کردستان حمله نیروهای سرکوب به این دانشگاه را محکوم کردند و خواهان برخورد قانونی با مسببان این فاجعه شدند.

بر اثر واژگونی وانت‌بار حامل کارگران یک تن کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) یکم آذر ۱۴۰۱، بر اثر واژگونی یک دستگاه وانت‌بار حامل کارگران کشاورزی در محور جاده شوش به اهواز در استان خوزستان، یک کارگر زن ۳۹ ساله کشته و ۱۴ کارگر دیگر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. در این گزارش اشاره‌ای به هویت این کارگر زن نشده است. بر اساس این گزارش مصدوم شدگان این حادثه کارگران کشاورزی بودند که پنچ نفر از این کارگران زن و ۱۰ نفر نیز مرد بودند. وضعیت دو تن دیگر از کارگران وخیم گزارش شده است. واژگونی خودروهای باربری با مسافر در منطقه پیش از این وجود داشته و بارها باعث وقوع حوادث تلخ برای کارگران شده است.

رئیسی می‌گوید برای شنیدن حرف مخالف «گوش شنوا» دارند اما سرکوب هم می‌کنند

مسئولان حکومت اسلامی مدام سناریوی نخ‌نمای خود را در برابر اعتراضات مردمی تکرار می‌کنند: جدا کردن «معترضِ» آرام از «آشوبگرِ عامل دشمن». ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و از عاملان اصلی کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، بار دیگر در جلسه امروز چهارشنبه ۲ آذر هیئت دولت همین روایت را تکرار کرد و گفت: «دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد، اما اعتراض با آشوب و اغتشاش تفاوت دارد. اغتشاش هم مانع گفت‌وگو و هم مانع هر نوع توسعه‌یافتگی است و مردم انتظار دارند با آن برخورد قاطع شود.» او نگفت کدام «مردم» خواهان سرکوب مخالفان هستند. رئیسی «ناامنی» را خط قرمز دولت دانست و گفت: «امنیت و آرامش زیربنای رشد و پیشرفت کشور و فعالیت‌های علمی، اقتصادی و کسب و کارهای مردم است که دستگاه‌های مسئول باید به آن توجه ویژه داشته باشند.» او نگفت زمانی که «آرامش» برقرار بود مسئولان جمهوری اسلامی چه کاری برای «رشد و پیشرفت کشور» کرده‌اند که اکنون ناآرامی‌ها مانع از آن شده است.

انسیه خزعلی می‌گوید حجاب مثل «کمربند ایمنی» است و «مصونیت» می‌آورد

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در مصاحبه جدیدی درباره حجاب گفته است: «حجاب می‌تواند به کمربند ایمنی تشبیه شود که شاید محدودیتی ایجاد کند، ولی مصونیت هم دارد.» او حجاب را نه انتخاب فرد بلکه موضوعی اجتماعی خواند و گفت: «حجاب، تضمین‌کننده حرکت اجتماعی زن است.» او همچنین حجاب را عاملی برای مقابله با خشونت دانست و افزود برای این‌که زنان مورد آزار، اذیت و خشونت قرار نگیرند باید حجاب سر کنند «همان‌طور که ما نخبه‌های خود را به‌طور فیزیکی و معنوی حفاظت می‌کنیم». او این استدلال همیشگی مسئولان حکومتی را هم تکرار کرد که «زن با عقل و توانمندی‌هایش، نه با جسم و ظاهر، در جامعه حاضر می‌شود. اما در فرهنگ مبتذل غربی زن را با جسم مطرح می‌کنند.» انسیه خزعلی که از چهره‌های محافظه‌کار و به‌شدت سنتی جمهوری اسلامی است در هیچ جای این گفت‌وگو نگفته است که پس چرا در اسلام‌شان چنین محدودیت‌های شدیدی برای «مصونیت» مردان اعمال نمی‌شود و چرا مردان «کمربند ایمنی» نمی‌بندند یا «کمربند ایمنی»شان آن‌چنان محکم نیست.

سازمان غذا و دارو می‌گوید آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی هندی ماده‌موثره قابل قبولی ندارد

سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت از شرکت واردکننده آنتی‌بیوتیک‌های هندی خواست تا این دارو را از داروخانه‌ها جمع‌آوری کنند. در نامه این سازمان آمده است که داروی سوسپانسیون خوراکی کو آموکسی کلاو با برند MAGAMOX CV-DUO ساخت شرکت India Limited Abbott که بصورت فوری وارد شده به لحاظ آزمون تعیین مقدار ماده موثره غیر قابل قبول است. در هفته‌های گذشته ایران با بحران کمبود آنتی‌بیوتیک به ویژه برای کودکان مواجه بوده است. در روز ۷ آبان ۱۴۰۱، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت رئیسی با حضور رد فرودگاه خمینی تهران از ورود یک محموله آنتی‌بیوتیک از هند به صورت فوری خبر داد. او در آن روز گفت که به دلیل نیاز مبرم بازار از گمرک خواسته با ترک تشریفات این داروها ترخیص شوند. حال رسانه‌های جمهوری اسلامی نوشته‌اند که همان محموله آنتی‌بیوتیک تقلبی از کار درآمده و به دلیل کم بودن ماده موثره باید جمع‌آوری شود.

حمید نیکخواه، گرافیست کُرد را نیروهای امنیتی در تهران بازداشت کردند

بنا بر اطلاعاتی که به دست زمانه رسیده است، شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱، نیروهای امنیتی در تهران حمید نیکخواه، گرافیست و هنرمند کُرد اهل مریوان را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. تا این لحظه روشن نیست که بازداشت او از سوی کدام نهاد امنیتی انجام گرفته است. منبع آگاه زمانه هم‌چنین خبر داده که پیش‌تر نیروهای امنیتی این گرافیست را احضار و تهدید کرده بودند. طی سال‌های اخیر ده‌ها هنر اعتراضی از این هنرمند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که با استقبال کاربران همراه شده است. سنگ‌نگاره‌های کولبران در ارتفاعات کردستان و گرافیتی مشهور شریف باجور، از فعالان خوشنام محیط زیست کردستان که سوم شهریورماه ۹۷ به همراه سه تن دیگر از همراهانش در جریان اطفاء آتش‌سوزی و حفاظت از زیست‌بوم کردستان جان‌باختند، از دیگر کارهای هنری حمید نیکخواه است. بازداشت فعالان مدنی و شهروندان هم‌چنان ادامه دارد. بر اساس گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران از آغاز خیزش «ژن ژیان ئازادی» بیش از ۱۴ هزار نفر در نقاط مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

مدیر توسعه خطوط آبرسانی تهران می‌گوید ذخایر سدهای پایتخت به پایین‌‌ترین سطح ۵۰ سال اخیر رسیده است

مدیر توسعه خطوط آبرسانی شرکت تأمین و تصفیه آبفای تهران گفت: «از سال گذشته تا کنون بارش‌های ناچیزی در سطح حوزه آبریز سد‌های تهران داشتیم و بارش ناچیز موجب شده حجم ذخایر سد‌های تهران به حداقل میزان طی ۵۰ سال گذشته برسد.» تبریزی ذخایر سدهای تهران را ۹۰۸ هزار مترمکعب اعلام کرد. پیش از این نیز مهدی فتوکیان، رئیس گروه نیروگاه‌های برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران از کاهش ۵۰ درصدی ذخیر مخازن سدهای تهران در سال جاری خبر داده بود. مدیر توسعه خطوط آبرسانی شرکت تأمین و تصفیه آبفای تهران از مصرف‌کنندگان خواست تا با کاهش ۲۰ درصدی خود به آبرسانی تهران یاری دهند. به‌گفته او «در حال حاضر مصرف آب تهران ۳۹ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه است، در حالی که ورودی آب به شهر تهران ۳۴ هزار و ۵۰۰ لیتر می‌باشد. حدود ۵ هزار لیتر بر ثانیه کاهش میزان ذخایر آبی داریم که کمتر از تولید، مصرف داریم».

بر اثر تیراندازی در ویرجینیا چندین نفر از جمله مهاجم مسلح کشته شدند

پلیس شهر چساپیک واقع در ایالت ویرجینای آمریکا اعلام کرد که در تیراندازی سه‌شنبه شب یکم آذر / ۲۲ نوامبر در فروشگاه والمارت این شهر چندین نفر کشته و زخمی شدند. فرد تیرانداز نیز کشته شده است. لئو کوسینسکی، افسر اطلاعات عمومی پلیس در یک نشست خبری گفت در ساعت ۲۲ و ۱۲ دقیقه سه‌شنبه، پلیس به گزارش تیراندازی در داخل یک فروشگاه والمارت واکنش نشان داد. او افزود «کمتر از ۱۰ نفر» کشته شده‌اند، اما از دادن آمار دقیق قربانیان خودداری کرد. روشن نیست تیرانداز که هویت‌اش مشخص نیست بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داده است یا خیر. کوسینسکی افزود تا جایی که می‌داند هیچ تیری به سمت پلیس شلیک نشده است. فروشگاه والمارت در بیانیه‌ای که صبح چهارشنبه منتشر کرد گفت از این رویداد شوکه شده است و از نزدیک با مجریان قانون همکاری می‌کند. سخنگوی بیمارستان عمومی سنتارا نورفولک گفت پنج نفر از مجروحان در این بیمارستان تحت درمان هستند.