نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات: #کارگران #کاوش_قزوین و #بلبرینگ‌سازی_تبریز تجمع کردند

#کارگران «کاوش» در شهر صنعتی البرز قزوین و #بلبرینگ‌سازی_تبریز در استان آذربایجان‌شرقی به صورت جداگانه در محل کار تجمع کردند. در قزوین مدیران شرکت سازنده مخازن تحت فشار کاوش (سانکا) به بهانه کمبود منابع مالی از ورود ۸۰ تن از کارگران به محل کار جلوگیری کردند. این اقدام با اعتراض کارگران همراه شد و آنها مقابل در ورودی این واحد تولیدی تجمع کردند. به گفته کارگران، کارفرما از یکم دی ۸۰ کارگر را تحت عنوان «تعدیل» اخراج کرده است. پیشتر هم در شهریور ۶۵ تن از کارگران کاوش اخراج شده بودند. در تبریز هم کارگران بلبرینگ‌سازی در اعتراض به پرداخت نشدن ۴ ماه دستمزد و مزایای شغلی تحصن کردند. کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز آبان سال گذشته با خلع ید از مالک بخش خصوصی در اختیار هیئت حمایت از صنایع قرار گرفت. اما به گفته کارگران، این اقدام هم تغییری در وضعیت آنان ایجاد نکرده است.

۲۶ #کارگر #فولاد_اهواز همچنان در زندان نگهداری می‌شوند، سه #کارگر_زندانی آزاد شدند

وکیل مدافع #کارگران گروه صنعتی ملی #فولاد_اهواز از آزادی سه تن از کارگران بازداشت شده خبر داد. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، ۲۶ کارگر همچنان در زندان نگهداری می‌شوند. محمدعلی جداری فروغی، وکیل کارگران بازداشت شده گروه ملی فولاد اهواز یکشنبه دوم دی به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفت که سه تن دیگر از کارگران بازداشت شده آزاد شدند. یکم دی نیز سه کارگر به صورت موقت آزاد شده بودند. شماری از کارگر گروه ملی فولاد اهواز طی روزهای ۲۵ تا ۲۶ آذر با هجوم نیروهای امنیتی بازداشت شدند. منابع خبری شمار کارگران بازداشت شده را ۴۱ یا ۴۲ تن گزارش کردند. هویت ۴۱ تن از دستگیر شدگان اعلام شده و از این تعداد ۱۱ تن ۲۸ آذر آزاد شدند. کانال تلگرامی کارگران گروه ملی فولاد، آزاد نشدن همه کارگران را خلاف وعده و توافق مقام‌های دولتی و کارگران معترض دانست و خواستار آزادی همه کارگران زندانی شد. کارگران فولاد اعلام کردند؛ در صورت آزاد نشدن همه کارگران زندانی، اعتراضات را از سر خواهند گرفت و مقابل ساختمان دادگستری اهواز تجمع می‌کنند.

#رضا_خندان آزاد شد. #فرهاد_میثمی و #نسرین_ستوده به #اعتصاب خود پایان دادند

رضا خندان با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.محمد مقیمی، وکیل رضا خندان در توییتر خود اعلام کرد: «درپی برگزاری دادگاه رضا خندان و فرهاد میثمی و موافقت با تبدیل قرار تامین، دقایقی پیش رضا خندان با قرار کفالت آزاد شد. با آزادی ایشان و برآورده شدن خواسته موکلم فرهاد میثمی، ایشان نیز پس از ۱۴۵ روز به اعتصاب_غذا پایان داد. دیگر موکلم بانو ستوده نیز به اعتصاب غذای خود پایان داد#.» رضا خندان در شهریورماه توسط نهادهای امنیتی در منزلش بازداشت شده بود.

#دستمزد #کارگران #قطار_شهری_اهواز پرداخت نشد، کارگران تجمع کردند

کارگران قطار شهری اهواز یکشنبه دوم دی برای دومین روز پیاپی تجمع کردند. کارگران معترض گفتند که مدیران شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز به وعده خود مبنی بر پرداخت مطالبات مزدی کارگران عمل نکرده است. این کارگران ۱۱ تا ۱۳ آذر نیز در اعتراض به بیش از ۱۸ ماه دستمزد پرداخت نشده تجمع کردند. همزمان با این تجمع سه روزه مدیران شرکت کیسون و قطار شهری اهواز وعده کردند تا پایان آذر بخشی از مطالبات کارگران را پرداخت کنند. یکی از کارگران که نامش فاش نشد، به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفت: هنوز پاسخ روشنی از سوی شرکت پیمانکاری کیسون و مسئولان سازمان قطار شهری اهواز به عنوان کارفرمای اصلی، درباره پرداخت حداقل بخشی از معوقات ۱۹ ماهه مزدی به آنان داده نشده است.

#اعتراضات: #معلمان و #فرهنگیان_بازنشسته در #تبریز تجمع کردند

به گزارش کانال صنفی معلمان، شماری از #معلمان شاغل و #بازنشسته استان #آذربایجان‌شرقی صبح یکشنبه دوم دی مقابل ساختمان آموزش و پرورش #تبریز تجمع کردند. اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و بهبود وضعیت معیشتی و خدمات درمانی از مهمترین خواسته‌های تجمع معلمان بازنشسته و شاغل اعلام شده است. معترضان همچنین خواستار آزادی معلمان و کارگران زندانی شدند و شعار دادند: «کارگر، معلم/ اتحاد، اتحاد»، «معلم زندانی آزاد باید گردد» و «ای داد از این همه بیداد». ۲۸ آذر نیز بازنشستگان در تهران و چند شهر دیگر در اعتراض به عدم همسان‌سازی مستمری‌ها، برخوردار نبودن از بیمه درمانی رایگان، کالایی شدن آموزش و لایحه بودجه ۱۳۹۸ که تنها ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران پیش‌بینی کرده، تجمع کردند.

یکی از مظنونان #حمله_شارلی_ابدو به #فرانسه مسترد شد

مقامات فرانسوی یک #افراط‌گرای_اسلامی را در ارتباط با حمله به هفته‌نامه طنز #شارلی_ابدو (در سال ۲۰۱۵) دستگیر کردند. اتهام اولیه او #تروریسم است. دفتر دادستانی پاریس خبر داد که #پیتر_شریف بعد از دستگیری در #جیبوتی به فرانسه مسترد شد. پلیس فرانسه او را روز شنبه به محض ورودش به #فرودگاه_شارل_دوگل دستگیر کرد. #وزیر_دفاع_فرانسه گفته است که او نقش مهمی در سازماندهی حمله به شارلی ابدو بازی کرده است. شریف، ملقب به ابوحمزه، دوست نزدیک دو برادری بود که ۱۱ نفر در دفتر شارلی ابدو، و یک پلیس در نزدیکی پاریس را کشتند. او در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به عراق و سوریه سفر کرده بود و از سال ۲۰۱۱ در حال گریز از از نیروهای امنیتی فرانسه است.

از هشت هزار مورد #مرگ_مغزی در ایران تنها اعضای ۹۰۰ نفر اهدا می‌شود

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفته سالانه از پنج تا هشت هزار مورد مرگ مغزی در کشور تنها اعضای ۹۰۰ نفر به افراد نیازمند اهدا می‌شود و نیاز است این فرهنگ در بین عموم مردم رواج یابد. به گزارش ایرنا، کتایون نجفی زاده، روز یکشنبه، دوم دی ماه، در نخستین دوره آموزشی تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی در اردبیل گفت: «آمار #اهدای_عضو مرگ مغزی در کشور برازنده نیست و باید سازمان‌های مردم نهاد، خیران و رسانه‌ها در این راه پیشگام بوده و آن را به فرهنگ جامعه تبدیل کنند. وی با بیان اینکه هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضا و نسوج خود می تواند جان یک تا هشت نفر را نجات دهد، اضافه کرد: «سالانه یک هزار و ۴۰۰ مورد پیوند از اهدا کننده مرگ مغزی و یک هزار و ۱۰۰ مورد پیوند از اهدا کننده زنده در کشور انجام می‌شود.» نجفی زاده گفته: «فرد دچار مرگ مغزی را نمی توان بیش از ۱۴ روز نگه داشت زیرا پس از مرگ مغزی، مواد سمی در بدن فرد تولید و منجر به از بین رفتن اعضای بدنش می شود.»

آغاز برخورد با عرضه #پوشاک_قاچاق در واحدهای تجاری

دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آغاز برخورد با عرضه #پوشاک_قاچاق در واحدهای تجاری خبر داده و گفته با این برخوردها، خطرپذیری عرضه پوشاک قاچاق بالا رفته و به نوعی از تولید داخل حمایت می‌شود. به گفته او از امروز، د،م دی ماه ۱۳۹۷مراجعه به واحدهای تجاری برای آگاه سازی فروشندگان آغاز شده و از هفته بعد اقدام مقابله‌ای صورت می‌گیرد و تیم‌های عملیاتی برای برخورد به واحدها مراجعه می‌کنند. ۴۰ مجتمع تجاری توزیع کننده قاچاق پوشاک در تهران با دست کم ۱۵۰ فروشگاه بزرگ شناسایی شده است. این تعداد صد در صد شناسه کالا ندارند و از فرصت داده شده استفاده نکرده اند. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه درباره توزیع پوشاک قاچاق به آنها تذکراتی داده شده است، گفته: «چنانچه برندهای خارجی بخواهند در کشور فعالیت داشته باشند باید در سامانه ثبت و مجوز داشته باشد. طبق استعلام انجام شده از اتاق اصناف ۵۰ شرکت با ۶۷ برند فعالیت خود را ثبت کرده‌اند. دهقانی نیا گفته باید فضای عرضه پوشاک قاچاق به تولید داخل تبدیل شود در این صورت اشتغال بیشتر می‌شود. بخش تولید ظرفیت خود را بالا می‌برد و مشکل اشتغال کشور را حل می‌کند. وی تاکید کرد: به ازای هر مغازه عرضه برند خارجی که جمع شود، یک مغازه تولید داخل در کشور باز خواهد شد که به تولید ملی و اشتغال کمک می‌کند. برآورد از قاچاق در حوزه پوشاک در ایران ،۲.۵ میلیارد دلار است.

بیش از ۶۰۰ نفر از معلمان کشور با امضای بیانیه‌ای خواهان محاکمه عاملان اصلی فاجعه #آتش‌سوزی_مدرسه در #زاهدان شدند

به دنبال وقوع آتش‌سوزی مدرسه اسوه حسنه در زاهدان و مرگ چهار کودک، بیش از ۶۰۰ نفر از معلمان کشور با امضای بیانیه‌ای مشترک، به حادثه آتش‌سوزی مدرسه در زاهدان انتقاد کردند آنها در این بیانیه نوشته‌اند: «در کنار ظلمی که به معلمان با سرکوب معیشت و منزلت رفته است از حقوق دانش آموزان می‌گوییم؛ از فقدان کیفیت در آموزش از مدارس ناایمن و غیراستاندارد که جان معلمان و دانش آموزان را تهدید می‌کنند. آن آتشی که از شین آباد تا زاهدان امروز جان عزیزان ما را می‌سوزاند محصول سال‌ها بی‌توجهی به امر آموزش توسط همین جناح‌های قدرت است که نوبتی قدرت را در دست می‌گیرند؛ نتیجه عملکرد کسانی که صد در صد مراکز پیش دبستانی را خصوصی کرده‌اند و می‌کوشند سیاست‌های ضد آموزشی و پولی‌سازی خود را بر باقیمانده عرصه آموزش عمومی تسری دهند.» این معلمان ایران خواهان محاکمه عاملان اصلی این فاجعه شده‌اند و از تشکل‌های صنفی معلمان و سازمان‌های حامی حقوق کودکان خواسته‌آند باتوجه به ناایمن بودن بیش از نیمی از مدارس کشور، در مقابل این فاجعه سکوت نکنند و به این وضعیت اسفناک اعتراض کنند.

دادستان تهران: اگر #وزارت_ارشاد با #تئاتر #بینوایان برخورد نکند، دادستانی به وظیفه خود عمل خواهد کرد

دادستان تهران از وزارت ارشاد خواست با تئاتری که «برخلاف موازین شرعی» است و در یکی از هتل‌های تهران اجرا می‌شود، برخورد کند. عباس جعفری دولت آبادی گفته در این تئاتر «عدم رعایت حجاب، اختلاط زن و مرد، استفاده از پرچم کشور فرانسه به نشانه حمایت و نقض برخی از ارزش‌ها دیده می‌شود». او تهدید کرد که اگر وزارت ارشاد با این تئاتر برخورد نکند، دادستانی «به وظیفه خود عمل خواهد کرد و آن موقع هیچ‌کس نباید گلایه کند». تئاتر بینوایان به کارگردانی حسین پارسایی در تالار هتل اسپیناس تهران در حال اجراست. دولت‌آبادی گفته: «نظارت بر اقدامات فرهنگی و اجتماعی مثل مطبوعات، فیلم، تئاتر، موسیقی، کنسرت و نظایر آن برعهده دستگاه‌های فرهنگی مثل وزارت ارشاد و سازمان‌های مشابه است که انتظار می‌رود دستگاه‌های فرهنگی و متولیان امور اجتماعی در این گونه امور واقعا به وظایفشان عمل کنند.»