نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش عضو #مجلس_خبرگان به اجرای #رقص_صبحگاهی در برخی مدارس #مازندران: #سند_۲۰۳۰_یونسکو را اجرا می‌کنند

علی معلمی نماینده مازندران در مجلس خبرگان و امام جمعه قائم‌شهر از مدیرکل آموزش و پرورش مازندران انتقاد کرد که با «راه‌اندازی ساز و آواز و رقص به بهانه‌های آئین تکریم و ورزش صبحگاهی»، شئونات اسلامی را زیر پا می‌گذارد و «ناهنجاری‌های فرهنگی» ایجاد می‌کند. معلمی گفت: «بارها به دلیل برخی از برنامه‌های بدآموزی به مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تذکر داده شد تا شاید برخی کارهای ضدارزشی و پنهانی در حوزه مدیریت‌شان کاهش یابد اما با تأسف این مدیر کل همچنان ساز خود و سند ۲۰۳۰ [یونسکو] را می‌زند تا از قافله اصلاحات مخربانه و تهدیدآمیز تعلیم و تربیت جا نماند». او افزود: «اکنون ما در استان مازندران در حوزه آموزش و پرورش گرفتار مدیری هستیم که چندان پایبند به ارزش‌ها و تعهد ایمانی، انسانی و اداری و اخلاقی نیست و قانون و شرع را در سند ۲۰۳۰ می‌بیند که با این اوصاف مردم دیندار ما تحمل این افراد را نخواهند داشت». به‌تازگی در آبان‌ماه سال جاری در شبکه‌های اجتماعی فیلمی از ورزش صبحگاهی مدرسه‌ای در ساری منتشر شد که در آن دانش‌آموزان با ترانه یکی از خوانندگان پاپ حرکات نرمشی انجام می‌دادند. در سند ۲۰۳۰ یونسکو با عنوان «دگرگون‌ساختن جهان ما: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار» که شورای انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی آن را کنار گذاشت، از مسائلی مانند ایجاد امکانات آموزشی برابر برای همه کودکان و جوانان و به‌ویژه رفع تبعیض جنسیتی و آموزش زبان مادری سخن رفته و ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل موظف شده‌اند برای شهروندانشان فارغ از جنسیت و قومیت و سن و سال آن‌ها امکانات برابر تحصیلی با کیفیت بالا فراهم کنند. این سند در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در نیویورک به تصویب کشورهای عضو یونسکو رسید و دولت ایران هم آن را به‌طور مشروط پذیرفت.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس: آمار کشته‌شدگان را داریم اما مجاز نیستیم اعلام کنیم

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲ دی در گفت وگو با رسانه‌‌های داخلی درباره تعداد جانباختگان در اعتراضات آبان ۹۸ گفت: «ما در جلسات خودمان آمار (کشته‌شدگان) را گرفته‌ایم اما مجاز به اعلام آن نیستیم.» خبرگزاری رویترز صبح دوشنبه ۲ دی در یک گزارش اختصاصی اعلام کرد «خونین‌ترین سرکوب معترضان« از صدر انقلاب تاکنون در جریان اعتراضات آبان ۹۸ اتفاق افتاد. بر این اساس حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در اعتراضات کشته شدند.» غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در ادامه سخنانش از مراجع قضایی، پزشکی قانونی و وزارت کشور خواست که تعداد کشته‌شدگان را به تفکیک اعلام کنند. رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: «چرا در این یک ماه نتوانسته‌ایم به یک جمع بندی برسیم، چه اشکالی دارد یک آمار اعلام شود. دیگر چه دلیلی دارد وقتی که رهبر معظم انقلاب این افراد آشوبگر می‌نامند، آمار اینها اعلام نشود.»

اعتصاب #کارگران_تراورس_کرج با خواست #قرارداد_مستقیم و پرداخت #مطالبات_معوقه

کارگران #راه‌آهن_کرج که تحت پوشش #شرکت_تراورس قرار دارند، دوشنبه دوم دی در اعتراض به عدم پرداخت پنج ماه حقوق و حق بیمه، و عدم #امنیت_شغلی دست به #اعتصاب زدند و در محوطه راه‌آهن تجمع کردند. کارگران #تراورس زاگرس با خواست‌های مشابهی قصد اعتصاب دارند. کارگران راه‌آهن کرج که بعنوان راننده کامیون، راننده درزین (وسیله نقلیه ریلی تردد ماموران راه‌آهن)، جوشکار و غیره مشغول کارند خواستار پرداخت حقوق خود، حق بیمه، بهبود شرایط کار و قرارداد مستقیم با شرکت راه‌آهن هستند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از یکی از کارگران نوشته است: «در نتیجه حضور پیمانکاران در راه‌آهن هر ماه حقوق کارگران با تاخیر پرداخت می‌شود و کارگران فاقد امنیت شغلی بوده و در صورت اخراج هیچیک از آنها امکان پیگیری مطالباتشان را ندارند... کارگران خواستار آن هستند که با حذف شرکت‌های پیمانکاری در راه‌آهن، دوباره آنها تحت قرارداد مستقیم و نظارت دولت کار کنند.» این کارگر افزوده است شرکت تراورس می‌بایست هر شش ماه یک بار لباس ایمنی و هر سال یکبار کفش ایمنی در اختیار کارگران بگذارد. اما شرکت این مساله را رعایت نمی‌کند و کارگران این هزینه‌ها را از جیب خودشان پرداخت می‌کنند. به نوشته ایلنا، در پی اعتصاب امروز کارگران راه‌آهن کرج، حق بیمه آن‌ها پرداخت شده است. طبق اعلام کانال‌های تلگرامی کارگران ابنیه راه‌آهن، کارگران راه‌آهن زاگرس اعلام کرده‌اند در صورتی که مطالباتشان امروز پرداخت نشود، فردا دست به اعتصاب خواهند زد.

شش تن از #کارگران #هفت‌تپه از اتهام «اخلال در نظم عمومی و تجمع غیرمجاز» تبرئه شدند

به گزارش یک کانال تلگرامی متعلق به کارگران مجتمع نیشکر صنعتی #هفت‌تپه، دو پرونده قضائی علیه شش تن از کارگران این مجتمع مختومه شد و متهمان تبرئه شدند. «هفت‌تپه ــ کانال مستقل کارگران» دوشنبه دوم دی نوشت که یوسف بهمنی، محمد خنیفر، ابراهیم عباسی منجزی، مسلم چشمه خاور، ایمان اخضری و محمود خدایی، شماری از نمایندگان کارگران هفت‌تپه، در دو پرونده قضائی با اتهام‌های «اخلال در نظم» و «تجمع غیرقانونی» متهم شده بودند که دوشنبه برای آنها قرار منع تعقیب صادر شد. اگرچه جزئیات دقیق‌تری منتشر نشده است، در یکی از این پرونده‌ها سه تن از این کارگران متهم بودند و در پرونده دیگر، هر شش تن. جلسه رسیدگی به اتهام‌های این شش کارگر ۲۷ آذر در شعبه ۱۰۲ کیفری دو شهرستان شوش به ریاست قاضی سراج برگزار شده بود. به گزارش کانال تلگرامی «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه»، فرزانه زیلابی، وکیل متهمان دوشنبه اعلام کرد که این شش تن از اتهام انتسابی «اخلال در نظم عمومی از طریق انجام حرکات نا متعارف بوسیله تحریک کارگران به ایجاد اعتصاب و تجمع غیرمجاز منجر به اخلال در روند تولید شرکت» با تأکید بر اصل ۲۷ قانون اساسی ــ آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی به شرط آنکه مخل اسلام و بدون سلاح باشد ــ تبرئه شده اند. این شش تن مهر سال جاری در مسیر سفر به تهران برای دیدار با نمایندگان مجلس در عوارضی خرم‌آباد به دستور استاندار خوزستان و دادستان کل استان بازداشت شده بودند. هرچند محمد خنیفر در این پرونده تبرئه شد، او و اسماعیل بخشی، دیگر نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه هر دو به پنج سال حبس قابل اجرا محکوم شده اند. حکم آنها در دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شده است.

کشف سه جسد، احتمالاً جسد معترضان در خرابه‌های شعبه بانک ملی نسیم‌شهر #بهارستان

مجتبی خانجانی، فرماندار شهرستان بهارستان دوشنبه ۲ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که پس از خاکبرداری از یک بانک که در اعتراض‌های آبان ۹۸ به آتش کشیده و تخریب شده بود،سه جسد در میان مخروبه‌ها پیدا شده است: «اجساد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی منتقل شده‌اند و پس از بررسی نتیجه آن به مراجع قضایی اعلام خواهد شد. ممکن است اجساد متعلق به افراد معترض آبانماه ۹۸ باشد.» به گفته سرهنگ مهدی سرپناه، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران، معترضان شعبه بانک ملی در نسیم شهر بهارستان را به آتش کشیده بودند و حریق به قدری وسیع بود که سبب تخریب ساختمان شد. به گفته سرپناه، بعد از یک ماه مسئولان بانک تصمیم می‌گیرند، خاکبرداری و ساختمانی جدید بنا کنند و در حین خاکبرداری متوجه سه جسد می‌شوند که با حضور ماموران نیروی انتظامی اجساد برای تشخیص هویت در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته است. خبرگزاری صدا و سیما به نقل از یک شاعد عینی نوشته که هنگام آتش گرفتن بانک «سه‌ نفر وارد بانک شدند» و لحظاتی بعد سقف بانک فرو ریخت.

سخنگوی #سازمان_اورژانس_ایران: تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۲۶ نفر به دلیل آلودگی هوا راهی بیمارستان‌ها شدند

سخنگوی سازمان اورژانس کشور دوشنبه ۲ دی در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت طی ۲۴ ساعت گذشته و با افزایش آلودگی هوا، ۲۴۲۶ نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و تنفسی به مراکز اورژانس استان‌های تهران،‌ اصفهان، البرز، مرکزی، قزوین، قم، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی مراجعه کردند. به گفته مجتبی خالدی از این تعداد ۹۵۵ نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی و ۱۴۷۱ نفر به دلیل بیماری‌های قلبی به این مراکز مراجعه کرده‌اند. بر این اساس استان تهران با ۱۲۰۹ مراجعه در صدر آمار قرار دارد. سخنگوی سازمان اورژانس کشور در ادامه این مصاحبه گفت استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز و مرکزی در رده‌های بعدی مراجعات بیماران قلبی و تنفسی قرار گرفته‌اند. خالدی توضیح داد: در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز و مرکزی به ترتیب ۳۷۵، ۳۱۷، ۲۲۷، ۱۲۹ و ۷۱ نفر به بخش اورژانس مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

#پروانه_سلحشوری: آمار #وزارت_علوم درباره‌ به‌کارگیری #زنان در هیئت علمی ناقص و مخدوش است

پروانه سلحشوری، نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی آمار ارائه‌شده از سوی وزارت علوم در مورد به‌کارگیری زنان در هیئت‌های علمی را «مخدوش و ناقص» توصیف کرد. سلحشوری در جریان طرح سئوال خود از وزیر علوم در مورد علت تبعیض در جذب فاغ‌التحصیلان زن به‌عنوان هیئت علمی گفت: «من در مورد جذب زنان در هیئت علمی از وزیر سئوال کردم اما ایشان به جز کلی‌گویی درباره‌ آمار دانشجویان چیزی نگفتند. همچنین ارائه آمار مخدوش در این زمینه باعث شرم من شد». او گفت: «وزارت علوم جاهایی که هیئت علمی زن کم بوده را حذف کرده تا فاصله را حفظ کند و آمار مخدوش ۲۰ درصد زن هیئت علمی را به ما ارائه کند». سلحشوری با اشاره به ناهمخوانی آمار سازمان امور استخدامی و وزارت علوم گفت هیچ جا آمار درستی در زمینه مدیریتی وجود ندارد: «یک جا پنج هزار و ۸۰۰ نفر و یک جا ۱۲ هزار نفر را به‌عنوان زنان عضو هیئت علمی به من گفتند. در حالی که بر اساس جدول‌هایی که برای ما فرستادند ما به عدد پنج هزار و ۷۰۰ نفر رسیدیم. همچنین میزان حضور زنان در هیئت علمی را ۱۲ درصد عنوان کردند در حالی که این رقم در مورد مدیریت دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها به‌مراتب پایین‌تر است». به‌گفته سلحشوری وزارت علوم از جمله وزارت‌خانه‌هایی است که زنان توانمند و با سابقه‌ای در آن حضور دارند اما دولت حسن روحانی این زنان را به کار نگرفته است. او گفت: ‌ «آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد ایران جزو چهار کشور آخر در زمینه شکاف جنسیتی است و در واقع فاصله عدالت جنسیتی بین زنان و مردان در ایران مثل بسیاری از کشورهای عقب‌مانده دنیا است. چه کسی باید در این زمینه احساس مسئولیت کند تا وضع زنان را ارتقا دهد. وقتی ۴۴ درصد فارغ‌التحصیلان دکترا از زنان هستند این شکاف چطور باید پر شود».

احتمال شیوع #وبا و #سالک در #اهواز، کارگران شهرداری بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند

دوشنبه ۲۵ آذر با بارش باران خیابان‌های اهواز دچار آبگرفتگی شد و فاضلاب به خیابان‌ها و حتی به برخی خانه‌های شهروندان سررزیر کرد. کارگران شهرداری اهواز را بدون چکمه، لباس کار و ماسک وادار به جمع‌آوری فاضلاب کردند. مهرداد شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز دوشنبه ۲ دی در جلسه شورای سلامت شهرداری اهواز اعلام کرد که این کارگران در معرض ابتلا به بیماری‌ وبا و سالک قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری ایرنا این مقام مسئول هشدار داد که احتمال شیوع وبا و سالک در اهواز وجود دارد و در مجموع با سرریز شدن فاضلاب به برخی مناطق شهر اهواز از جمله کوت عبدالله، محله حاشیه‌نشین جنویب اهواز، زندگی ۲۰۰ هزار نفر تحت تأثیر قرار گرفته است. شریفی از این وضعیت به عنوان یک «بحران زیست‌محیطی» نام برد و اعلام کرد فاضلاب شهری، صنعتی و بیمارستانی وارد خانه‌های مردم، مدارس، مساجد و سازمان‌ها هم شده است.

بازداشت خشونت‌آمیز یک نوجوان کرد در #مریوان به علت #اعتراض به وضعیت #کولبران

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی یکشنبه اول دی نوجوان ۱۵ ساله‌ای به نام #میلاد_فیضی‌پور را که در مریوان به کشتار کولبران اعتراض می‌کرد، کتک زدند و همراه خود بردند. این نوجوان پلاکاردی در دست داشت که بر آن نوشته شده بود: «تا کی باید خون جوانان ما به ناحق ریخته شود». او نوشته دیگری نیز به یاد فرهاد و آزاد خسروی، دو نوجوان کولبر که هفته گذشته در ارتفاعات مریوان جان باختند، در دست داشت. مرکز دمکراسی و حقوق بشر کردستان با انتشار این خبر افزوده است میلاد فیضی‌پور در ابندای بلوار بعثت در شهر مریوان پس از ضرب و شتم ربوده شده است. برخی منابع دیگر میلاد فیضی‌پور را نوجوانی ۱۷ ساله معرفی کرده اند. مرگ فرهاد و آزاد خسروی، دو #کولبر ۱۴ و ۱۷ ساله در ارتفاعات ته ته در نزدیکی #مریوان، اعتراض‌های بسیاری را برانگیخت. روز جمعه ۲۹ آذر مراسم تشییع جنازه #فرهاد_خسروی در مریوان به تظاهرات ضد حکومتی تبدیل شد.

#گاردین گزارش داد که حال سلطان #عمان رو به وخامت گذاشت، #ظریف عازم مسقط شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری ایران دوشنبه ۲ دی در چارچوب رایزنی های مستمر دو جانبه میان ایران و عمان عازم مسقط شد. روز گذشته روزنامه گاردین گزارش داد که حال جسمانی قابوس بن سعید، سلطان عُمان نامساعد است. سلطان قابوس نقش مهمی در میانجیگری بین ایران و آمریکا ایفا کرده است. قابوس فرزندی ندارد. او به صورت محرمانه گزینه خود را در یک نامه مهر و موم شده برای شورای خاندان سلطنتی معین کرده است.

رسانه‌های ایران خبر کشته شدن #امیر_علی_حاجی‌زاده فرمانده #نیروی_هوافضای_سپاه پاسداران در حمله #اسرائیل به دمشق را تکذیب کردند

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه بامداد دوشنبه ۲۳ دسامبر/ ۲ دی چهار راکت را که از سمت اسرائیل شلیک شده بود در حومه دمشق رهگیری و منهدم کرد. الحدث ادعا کرده است که اسرائیل یک فرمانده بلندپایه سپاه در پایگاهی در حومه دمشق را هدف قرار داده بود. ساعتی بعد باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما نوشت که پس از پیگیری‌ها مشخص شد که خبر کشته شدن سردار سرتیپ پاسدار امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران صحت ندارد.