ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاطمه زم خواهر روح‌الله زم از تخریب سنگ مزار برادرش توسط افراد ناشناس خبر داد

در حالی که ۱۰ روز از نخستین سالروز اعدام روح‌الله زم، مدیر وب‌سایت خبری و کانال تلگرام «آمدنیوز» گذشته است، سنگ مزار او توسط افراد ناشناس با قیر داغ تخریب شد. فاطمه زم خواهر این زندانی سیاسی اعدام‌شده، پنج‌شنبه ۲ دی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از این اقدام نوشت: «این‌جا مزار انسانی است که می‌گفت یکی از سه آرزویم این بود که در وطن بمیرم...» سپاه پاسداران، روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ساکن فرانسه را مهرماه سال ۱۳۹۸ پس از سفر به عراق ربود و دستگاه قضائی جمهوری اسلامی پس از انتقال زم به ایران در ۲۲ آذر سال ۱۳۹۹ او را اعدام کرد. محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم در مراسم نخستین سالگرد اعدام فرزندش اعلام کرد که حکومت قصد دارد علیه او نیز پرونده‌سازی کند و مانع از پوشیدن لباس روحانیت او شود. محمدعلی زم در پی این سخنان به اعتراض لباس روحانیت را از تن خود در آورد.

دانشگاه فرایبورگ آلمان برنامه تبادل دانشجو با دانشگاه اصفهان را به‌دلیل «افزایش درگیری‌های سیاسی در ایران» و اختلاف‌ها تعلیق کرده است

به‌گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم‌ پست، باستیان اشتراوخ، سخنگوی دانشگاه فرایبورگ، واقع‌در ایالت بادن-وورتمبرگ در جنوب‌ غربی آلمان، گفته است که برنامه تبادل دانشگاهی این دانشگاه با دانشگاه دولتی اصفهان به‌دلیل «درگیری‌های سیاسی در ایران» و اختلاف‌ها در زمینه «همکاری‌های آموزشی دوجانبه بین ایران و آلمان»، در سال ۲۰۱۹ به حالت تعلیق درآمده است. اشتراوخ گفت «در حال حاضر، شمار کمی از دانشجویان [ایرانی] در دانشگاه فرایبورگ تحصیل می‌کنند و دانشجویان فرایبورگ در دانشگاه اصفهان حضور نداشته‌اند». سخنگوی دانشگاه فرایبورگ در پاسخ به پرسش جروزالم‌ پست درباره گسترش یهودی‌ستیزی در وب‌سایت دانشگاه اصفهان، گفت: «دانشگاه فرایبورگ به‌شدت هرگونه یهودی‌‌ستیزی را محکوم می‌کند. در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) دانشگاه به‌صراحت از دانشگاه اصفهان انتقاد کرد و از مدیریت آن خواست که از گرایش‌های یهودی‌ستیزانه فاصله بگیرد که متعاقباً دانشگاه این کار را انجام داد.» اشتراوخ همچنین اعلام کرد که همکاری مجدد بین فرایبورگ و اصفهان، «به‌طور دقیق و با جزئیات بررسی خواهد شد». او تأکید کرد که همکاری دانشگاهی با هدف پشتیبانی از «علم و جامعه مدنی به حاشیه رانده‌شده» انجام می‌شود. گزارش‌های اطلاعاتی آلمان که جروزالم‌ پست آن‌ها را بررسی کرده، حاکی از حضور ایرانیان طرفدار جمهوری اسلامی در آلمان است که در پی استخراج دانش و فن‌آوری برای برنامه‌های نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند. فرایبورگ تنها شهر آلمانی است که به‌عنوان خواهرخوانده یک شهر ایرانی، نزدیک به دو دهه، مشارکت شهری بحث‌برانگیزی با رژیم ایران در شهر اصفهان داشته است.

فرمانده‌کل سپاه پاسداران از پهپادهای تهاجمی و انتحاری به‌عنوان اجزای جدید قدرت تهاجمی نیروی زمینی سپاه نام برد

سپاه پاسداران اعلام کرد که مرحله زمینی رزمایش «پیامبر اعظم ۱۷» در جنوب کشور با اجرای عملیات «رزم گسترده شبانه» پایان یافت. سرلشکر پاسدار، حسین سلامی در طی سخنانی که به این مناسبت ایراد کرد گفت: «نکات جدیدی که در این رزمایش وجود دارد، شامل استفاده‌ مؤثر از پهپادهای تهاجمی انتحاری و شناسایی است که اجزای جدیدی از قدرت تهاجمی نیروی زمینی ما هستند. استفاده مؤثر از قدرت تهاجمی توسط بالگردها، شلیک موشک‌ها و راکت‌ها در فواصل دور از بالگردها و همچنین استفاده مؤثر از مین‌های جهنده علیه اهداف متحرک دشمن و قدرت آتش دقیق واحدهای توپ‌خانه، نکات جدید این رزمایش است.» رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ روز دوشنبه ۲۹ آذر به مدت پنج روز در سواحل خلیج فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان با حضور یگان‌هایی از نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه همچنین برخی یگان‌های مردم پایه بسیج مستضعفین آغاز شد.

بحران معیشتی: کاهش ۳۰ درصدی مصرف میوه در شب یلدا

اسماعیل مرادیان، نایب رییس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اعلام کرد به سبب بحران معیشتی مردم اشتیاقی برای خرید میوه در شب یلدا از خود نشان ندادند، چنانکه میزان خرید میوه در شب یلدا ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته که ویروس کرونا در کشور همه‌گیر شده بود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز گفت: «استقبال برای خرید میوه قابل توجه نبود؛ چراکه توان خرید مردم به نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.» به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی واحدهای صنفی میوه را با ده درصد تخفیف عرضه کرده بودند اما این تخفیف هم بی‌فایده بود.

رسانه اسرائیلی: حزب‌الله لبنان حدود ۲۰۰۰ پرنده بدون سرنشین در اختیار دارد

به گزارش «جروزالم پست» بر اساس برآورد موسسه «الما»، حزب‌الله لبنان حدود ۲۰۰۰ پرنده بدون سرنشین در اختیار دارد که بخشی از آن‌ها را از ایران وارد کرده و بخشی هم تولید خود حزب‌الله است. در این گزارش آمده که حزب‌الله از سال‌های دهه ۱۹۹۰ این پهپادها را به کار گرفته، تعدادی از آن‌ها را در جنگ سوریه و تعدادی را هم علیه اسرائیل مورد استفاده قرار داده است. جروزالم پست می‌نویسد حزب‌الله در جریان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ از چند پهپاد رزمی و حتی پیش از این جنگ نیز از پهپاد علیه تل‌آویو استفاده کرده است. بر همین اساس حزب‌الله در اکتبر سال ۲۰۱۲ نیز از پهپادهای رزمی علیه اسرائیل استفاده کرده که این پهپادها تا منطقه «النقب» در جنوب اسرائیل پیشروی کرده‌اند. بر اساس بررسی موسسه «الما» حزب‌الله تا سال ۲۰۱۳، ۲۰۰ پهپاد ساخت ایران در اختیار داشته اما به‌تدریج و با همکاری جمهوری اسلامی موفق شده تعداد پهپادهای خود را به‌طور چشمگیری افزایش دهد. بر اساس این گزارش احتمالا حزب‌الله نمونه‌های مختلفی از پهپادهای خود مانند «شاهد»، «صامد» و «مهاجر» را با موفقیت توسعه داده است. علاوه بر این حزب‌الله پهپادهای کوچک‌تری هم از چین وارد کرده که در عملیات شناسایی و رزمی از آن‌ها استفاده می‌کند. پیش از این منابع اسرائیلی ادعا کرده بودند که حزب‌الله ۱۵۰ هزار فروند موشک نیز در اختیار دارد. بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل گفته بود ایران در تلاش است با توسعه برنامه موشکی خود و همچنین با ساخت پهپادهای پیشرفته و ارسال این سلاح‌ها برای نیروهای نیابتی خود در سوریه و لبنان و یمن ضعف نیروی هوایی خود در برابر اسرائیل را جبران کند.

وزارت نیرو: ۹ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور دچار تنش آبی هستند

میثم جعفرزاده، مدیر کل جهاد آبرسانی وزارت نیرو پنجشنبه ۲ دی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی برای آب‌رسانی گفت: «۹ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور با تنش آبی مواجه هستند که بخشی از این جمعیت در ۱۳ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و بقیه در ۱۵ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند.» روز گذشته عباس کشاورز، مشاور وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه برنامه‌های سابق مشکل بی‌آبی را حل نمی‌کند، گفته بود: «۱۰ سال آینده کشور، دوران ریاضت آبی است و برای پایداری سرزمینی، باید سهم آب کشاورزی کاهش یابد.» به گفته این مقام مسئول کمبود آب در آب‌های زیرزمینی بسیار بیشتر از آب‌های جاری است.

شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه: خطای انسانی علت اصلی تصادف قطار در مترو تهران کرج

شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شامگاه چهارشنبه یکم دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از بررسی‌های صورت گرفته، علت‌العلل حادثه مترو تهران-کرج در صبح روز یک دی ماه، ضعف ناوگان، فرسودگی در سیستم سیگنالیگ و تجهیزات تشخیص داده شد که به ایجاد خطاهای متعدد در سیستم اتوماتیک حمل و نقل ریلی و در نتیجه افزایش تکیه سیستم به عوامل انسانی خارج از پروتکل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در سال‌های اخیر منجر شده است‌.» روز گذشته قطار تندرو مسیر کرج - گلشهر به سمت ایستگاه صادقیه (تهران) در حرکت بود که با یک قطار عادی در ایستگاه چیتگر برخورد کرد. ۲۲ نفر در این حادثه مجروح شدند که ۱۱ نفر از آن‌ها در مراکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند و حال یک نفر از آن‌ها هم وخیم گزارش شده است. در اطلاعیه شرکت بهره‌برداری مترو تهران آمده است: «متاسفانه طی سال‌های اخیر اقدامات کافی برای توانمندسازی، ارتقا و ارزیابی نیروی انسانی مترو تهران انجام نشده و از سوی دیگر با فرسودگی و عدم اورهال زیرساخت‌ها، فشار کاری نیز به این کارکنان زحمت‌کش دو چندان شده است.»