نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وال‌استریت ژورنال: #طالبان به نماینده #آمریکا تضمین داد که #داعش و #القاعده در خاک افغانستان عملیات تروریستی انجام ندهند

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه که نام آن‌ها را افشا نکرده گزارش داده که در چهارمین دور مذاکرات صلح افغانستان در دوحه پایتخت قطر طالبان در گفت‌وگو با زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان ضمانت داده‌اند که پس از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، گروه‌های تروریستی مانند القاعده و گروه دولت اسلامی (داعش) از خاک افغانستان عملیات انجام ندهند. مراجع رسمی هنوز این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند. مذاکرات طالبان با زلمی‌خلیل‌زاد دو روز قبل آغاز شد و برای نخستین بار، وزارت خارجه آمریکا هم برگزاری این مذاکرات را تأیید کرد. دولت ترامپ ماه گذشته اعلام کرد که احتمال دارد نیمی از ۱۴ هزار سرباز آمریکایی مستقر در افغانستان را از این کشور خارج کند. چهارشنبه ۳ بهمن، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در میزگردی که در مجمع اقتصاد جهانی در داووس سوئیس برگزار شد، از جهانیان خواست افغانستان را به حال خود رها نکنند. عبدالله گفت: «تغییر سیاست از این‌که اصلاً با طالبان و تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم به این‌که مذاکره یگانه راه حل مشکل به شمار می‌رود به حل مشکل و دست یافتن به صلح کمک نمی‌کند.» نمایندگان دولت افغانستان در مذاکرات طالبان با نماینده آمریکا حضور ندارند.

#چین #روسیه و #ترکیه از دولت #ونزوئلا حمایت کردند

در پی ناآرامی‌های چهارشنبه ۲۳ ژانویه / ۳ بهمن در ونزوئلا و کشته شدن دست‌کم ۱۳ نفر و در پی آن اعلام خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا که خود را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، روسیه، چین و ترکیه از نیکولاس مادورو، رئیس‌ جمهوری این کشور حمایت کردند. وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای با حمایت از اقدامات دولت ونزوئلا برای پایان دادن به بحران این کشور، از دخالت‌های خارجی در امور داخلی ونزوئلا شدیداً انتقاد کرد. روسیه نیز گفته است که مادورو رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا است و دخالت خارجی در امور این کشور ناقض قوانین بین‌المللی است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز با نیکولاس مادورو، تلفنی گفت‌وگو و حمایت خود از او را اعلام کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفته که جمهوری اسلامی ایران از دولت ونزوئلا در برابر مداخلات واشنگتن حمایت می‌کند. در ساعات اخیر پس از آمریکا که ریاست جمهوری موقت خوان گوایدو را به‌رسمیت شناخت، کانادا، برزیل، کلمبیا، و پاراگوئه هم ریاست جمهوری رهبر مخالفان دولت نیکولاس مادورو را به‌رسمیت شناختند.

#جلیقه‌زردهای_فرانسه می‌خواهند در انتخابات #پارلمان_اروپا شرکت کنند

جلیقه‌زردهای فرانسه فهرستی از نامزدهای خود برای انتخابات پارلمان اروپا در مه سال جاری را اعلام کرده‌اند. یک پرستار فرانسوی به نام «اینگرید لاوا واسور» و از چهره‌های شاخص این حرکت اعتراضی در صدر این فهرست قرار دارد. در بیانیه جلیقه‌زردها آمده است که فهرست نامزدهای این گروه از معترضان به سیاست‌های نئولیبرالیستی دولت مکرون که جناح‌ها و گروه‌های مختلف را زیر سقف خود گرد آورده و متحد کرده فعلاً دربردارنده ۱۰ نامزد است اما تا اواسط فوریه سال جاری این تعداد به ۷۹ نفر خواهد رسید. افزایش قدرت خرید و مالیات کمتر از خواسته‌های جلیقه‌زردهاست. تجمعات اعتراضی جلیقه‌زردها در سراسر فرانسه اغلب به درگیری با نیروهای پلیس می‌انجامد. دولت فرانسه هفته گذشته اعلام کرد که قیمت مواد غذایی در این کشور ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

#وزارت_خارجه_ایران «مداخله» #آمریکا در «امور داخلی» #ونزوئلا را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را به «مداخله‌جویی» در امور داخلی ونزوئلا محکوم کرد. بهرام قاسمی صبح پنجشنبه اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران از دولت ونزوئلا در برابر مداخلات واشنگتن حمایت می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «ما معتقدیم که راه‌حل مشکلات داخلی ونزوئلا تنها از طریق گفت‌وگوی نیروهای سیاسی داخلی بر اساس چارچوب‌های قانونی این کشور قابل حل و فصل است و هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور غیر سازنده بوده و صرفاً باعث پیچیده شدن اوضاع خواهد شد.»

وزیر خارجه #ترکیه: معلوم نیست #منطقه_حائل در شمال #سوریه ایجاد شود

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه صبح پنجشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن در گفت‌وگو با هابرترک اعلام کرد که هنوز معلوم نیست منطقه حائل در شمال سوریه ایجاد شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شامگاه گذشته برای جلب موافقت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با ایجاد یک منطقه حائل در شمال سوریه به طول ۳۲ کیلومتر به مسکو سفر کرد. کردهای شمال سوریه با ایجاد این منطقه مخالفت کرده‌اند و روسیه هم خواهان تسلط حکومت اسد بر این بخش از سوریه بعد از خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور است. چاووش‌اوغلو در گفت‌وگو با هابرترک گفت ترکیه و آمریکا گفت‌وگوهایی را آغاز کرده‌اند با این موضوع که بعد از خروج آمریکا از سوریه چه کسی کنترل منبج را به دست بگیرد. این شهر پیش از این در اختیار کردهای شمال سوریه قرار داشت.

فردی که در یک پمپ‌بنزین در #لنگرود ادعا کرده بود #عامل_انتحاری است بازداشت شد

سرهنگ مجید رسول‌زاده، معاون اجتماعی پلیس گیلان از دستگیری یک عامل انتحاری در پمپ‌بنزینی در لنگرود خبر داد. به گفته این مقام مسئول مردی ۳۲ ساله ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه عصر چهارشنبه ۳ بهمن با حضور در جایگاه پمپ بنزین ادعا کرده بود که مجهز به کمربند انتحاری است. شهروندان که وحشت‌زده شده بودند با نیروی انتظامی تماس گرفتند. به گفته معاون اجتماعی پلیس گیلان، مأموران ابتدا با شلیک تیر هوایی تلاش کرد مانع از انتحار او بشود و وقتی که موثر نیفتاد، مأموران پای چپ او را هدف قرار دادند. گروه چک و بررسی بمب به محل حادثه اعزام شد اما کمربند انتحاری فاقد بمب بود. به گفته سرهنگ رسول‌زاده این فرد که از سلامت روان برخوردار نیست، در بیمارستان بستری شده است.

#مرضیه_هاشمی، مجری «پرس تی وی» آزاد شد

ملانی فرانکلین مجری آمریکایی شبکه «پرس تی وی» که به دین اسلام درآمده و نام مرضیه هاشمی را برای خود انتخاب کرده پس از ۱۱ روز بازداشت در آمریکا از زندان آزاد و به خانواده‌اش در واشنگتن‌ ملحق شد. هاشمی که برای دیدار با اعضای خانواده‌اش به آمریکا سفر کرده، یکشنبه ۲۳‌ دی در فرودگاه توسط پلیس آمریکا بازداشت شد. طبق قوانین آمریکا اگر شبکه‌ای عامل دولت خارجی باشد، باید در این کشور به عنوان «عامل دولت بیگانه» به طور رسمی ثبت شود. مرضیه هاشمی برای ارائه شهادت در دادگاهی که به این پرونده رسیدگی می‌کرد بازداشت شده بود. انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به بازداشت خبرنگار پرس تی‌وی اعتراض و دولت ترامپ را متهم کرده بود که در این پرونده به روش‌های مرسوم در چین و ایران روی آورده است.