ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#قاچاق_مواد_مخدر به ترکمنستان، یکی از منابع مالی #طالبان

خبرگزاری سلام‌وطندار افغانستان به‌نقل از شماری از ساکنان ولسوالی قرقین جوزجان می‌گویند، گروه طالبان در این ولسوالی از راه قاچاق مواد مخدر به ترکمنستان هزینه‌های جنگی خود را تأمین می‌کنند و با نیروهای امنیتی افغانستان می‌جنگند. این افراد که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند، در حال حاضر جنگجویان خارجی از کشورهای پاکستان، ازبکستان و چچن‌ در ولسوالی قرقین فعالیت دارند. به‌گفته آن‌ها طالبان با گسترش حملات خود این ولسوالی را از چهار سو محاصره کرده‌اند. شکورالله جاهد، فرماندار قرقین جوزجان ضمن تأیید این سخنان وضعیت امنیتی این ولسوالی را نگران‌کننده ‌خوانده و گفته است که تاکنون عملیات گسترده‌ای در این ولسوالی به‌اجرا در نیامده است. ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان قاچاق مواد مخدر از سوی افراد این گروه را رد می‌کند. او می‌گوید، اگر این موضوع ثابت شود با عاملان آن برخورد جدی خواهد شد. افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک در جهان به شمار می‌رود. از زمان حمله نیروهای ناتو به این کشور، برنامه‌های متعددی به منظور کاهش سطح زیر کشت خشخاش اجراء شده است اما هیچ یک نتوانسته تولید مواد مخدر و به ویژه تریاک را در این کشور کنترل و کاهش دهد. پیش از این محمدهاشم اورتاق، مسئول مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان گفته بود درآمد سالانه طالبان از محل فروش مواد مخدر حدود ۵۰۰ میلیون دلار است.

مشاجره #ظریف با #الجبیر بر سر این‌که عربستان «کشور عادی» است یا ایران

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی روز پنج‌شنبه ۳ بهمن / ۲۳ ژانویه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفته بود: «زمانی که ایران مانند یک کشور عادی عمل کند می‌توانیم روابط خود را با این کشور احیا کنیم». الجبیر از دخالت ایران در امور عراق ابراز نگرانی کرده و افزوده بود عربستان سعودی به دنبال تنش در منطقه نیست. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی جمعه ۴ بهمن در واکنش به سخنان الجبیر در توئیتی نوشت: «کشورهای عادی کنسولگری‌شان را به کشتارگاه تبدیل نمی‌کنند. کشورهای عادی به همسایگان‌شان حمله نمی‌کنند، باعث ایجاد بحران‌های انسانی نمی‌شوند و از مذاکره سرباز نمی‌زنند». ظریف همچنین افزود: «با تمام این اوصاف ما هیچ پیششرطی برای مذاکره تعیین نمی‌کنیم». ظریف روز گذشته (پنج‌شنبه) نیز با انتشار پیامی در توئیتر از آمادگی ایران برای مذاکره با همسایگانش در منطقه خبر داد. چهارشنبه ۲ بهمن فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی گفته بود این کشور آماده مذاکره با ایران است، اما این گفت‌وگوها بیش از همه به سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی بستگی دارد. به گفته بن‌فرحان جمهوری اسلامی باید بپذیرد که «بیش از این نمی‌تواند خواسته‌های خود در منطقه را از طریق خشونت‌ورزی دنبال کند.»

رئیس ستاد #انتخابات #اصلاح‌_طلبان از «کمبود بی‌سابقه‌ کاندیدا» برای بستن لیست اصلاح‌طلبان خبر داد

حسن رسولی، رئیس ستاد انتخابات جبهه ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: «جریان اصلاحات به‌طرز بی‌سابقه‌ای در تهران و سراسر کشور با نبود یا کمبود نامزد تأیید صلاحیت شده برای بستن لیست انتخاباتی مواجه است». او با استناد به اعلام وزارت کشور گفت «از ۲۹۰ کرسی در ۱۵۸ کرسی رقابتی وجود ندارد». رسولی از مسئولان انتخابات خواست تا اقداماتی صورت دهند که «انتخابات در کمال آرامش، امنیت و سلامت و به‌صورت کاملاً رقابتی برگزار شود». اصلاح‌طلبان می‌گویند بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای مطرح‌شان رد صلاحیت شده‌اند. صلاحیت‌ ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس نیز پذیرفته نشده است. حسن رسولی گفت جریان اصول‌گرا، نه تنها در بستن لیست با محدودیتی مواجه نیست بلکه به‌گفته او «کثرت ظرفیت‌ها برای این جریان مشکل‌ساز شده و شاید اگر نتواند این جریان به یک لیست واحد در سراسر کشور برسد متأثر از فراوانی نامزدهای انتخاباتی و به‌نوعی رقابت درون جریانی است». با این حال رسولی به‌رغم آن‌که می‌گوید مؤلفه‌های لازم در اختیار جریان فکری‌اش نیست، رویکرد اصلاح‌طلبان را شرکت در انتخابات عنوان کرد. او اظهار امیدواری کرد که در فرصت باقی مانده شورای نگهبان تجدید نظر کند تا اصلاح‌طلبان در همه ۲۰۷ حوزه انتخابیه کشور نامزد داشته باشند.

آیت‌الله #سیستانی بر لزوم احترام به استقلال سیاسی #عراق، اجرای هرچه سریعتر اصلاحات و تشکیل سریع دولت تأکید کرد

سیداحمد الصافی، نماینده آیت‌الله علی سیستانی، در نماز جمعه نجف آخرین دیدگاه‌های این مرجع شیعیان عراق را در مورد مسائل روز کشور بیان کرد. به‌گفته الصافی، آیت‌الله سیستانی نسبت به لزوم احترام به حاکمیت و استقلال عراق در تصمیم‌گیری‌های سیاسی تأکید کرده و گفته است: «شهروندان با آزادی بیان می‌توانند از راه‌های مسالمت‌آمیز در این رابطه عقاید خود را بیان کنند و هر آن‌چه را که برای صیانت از حاکمیت ملی لازم است به دور از دخالت‌های خارجی خواستار شوند». سیستانی همچنین بر لزوم اجرای اصلاحات حقیقی «که مدت‌هاست ملت خواستار آن است» تأکید کرد و با اشاره به طولانی شدن مدت تشکیل دولت جدید، گفت: «باید همه طرف‌های مرتبط با این موضوع برای پایان دادن به این موضوع همکاری کنند زیرا این موضوع گام مهمی در مسیر حل بحران کنونی است».

سفارت ایران در پکن: ایرانیان مقیم چین به دلیل شیوع ویروس کرونا از حضور در اماکن پر تردد بپرهیزند

جمعه ۴ بهمن سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن در پی شیوع ویروس کرونا در چین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، از هموطنان ارجمند مقیم چین درخواست می‌شود، ضمن توجه به هشدارهای پزشکی و بهداشتی در این خصوص، تا حد امکان از حضور در اماکن پر تردد اجتناب ورزند.» سفرها به ۸ شهر ووهان، هوانگ گانگ، ایجو، چیبی، شیان تایو، چیانگ جیانگ، جی جیانگ و لی چوان ممنوع و راه‌های ورود و خروج به این شهرها بسته شده است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن در ادامه اطلاعیه خود از ایرانیانی که قصد سفر به چین را دارند خواسته پیش از سفر آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد کرده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند و در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس‌ به مراکز درمانی مراجعه و جهت دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران تماس بگیرند. کمیسیون بهداشت ملی چین شمار قربانیان ویروس کرونا را ۲۵ تن اعلام کرد. بر همین اساس در ٢٩ استان و منطقه اداری چین ٨٣٠ نفر به کرونا آلوده شده‌اند که حال ١٧٧ نفر وخیم است. همچنین تاکنون ۹ هزار و ۵۰۷ تن هم تحت شرایط قرنطینه قرار گرفته‌اند که یک هزار و ۷۸ تن آنها بعد از اطمینان از سلامت ترخیص و هشت هزار و ۴۲۰ تن دیگر همچنان در قرنطینه هستند.

وال استریت‌ژورنال: با پافشاری عراق بر اخراج سربازان آمریکایی، واشنگتن حساب عراق در «بانک فدرال رزرو» را مسدود و معافیت از تحریم‌های ایران را تمدید نمی‌کند

وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام عراقی که نام آن‌ها نیز افشا نشده ادعا کرده دولت آمریکا به دولت عراق هشدار داده که اگر قطعنامه پارلمان مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از آن کشور را پیگیری کند حساب دولت عراق در «بانک فدرال رزرو» در نیویورک را مسدود خواهد کرد. نمایندگان شیعه پارلمان عراق شنبه ۴ ژانویه/ ۱۴ دی در واکنش به ترور قاسم سلیمانی در بغداد در جلسه فوق‌العاده پارلمان، با ۱۷۰ امضا قطعنامه اخراج سربازان آمریکایی از خاک عراق را به تصویب رساندند. دونالد ترامپ در واکنش به قطعنامه پارلمان عراق، آن کشور را به اعمال تحریم‌های اقتصادی تهدید کرد: «ما یک پایگاه هوایی بسیار گران‌قیمت در آنجا داریم. ساخت این پایگاه سال‌ها قبل از ریاست جمهوری من میلیاردها دلار هزینه داشته. تا هزینه آن را نپردازند، جایی نمی‌رویم.» یک مقام دفتر نخست‌وزیری عراق گفته است که اخیراً عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی و مسئول پیشبرد امور نامه‌ای درباره احتمال مسدود شدن حساب دولت عراق دریافت کرده است. به گزارش وال استریت ژورنال ظاهراً تا پایان سال ۲۰۱۸ موجودی دولت عراق در آن حساب بالغ بر ۳ میلیارد دلار بوده است. آمریکا به عراق اجازه داده علی‌رغم تحریم‌ها، گاز مورد نیاز خود برای تامین سوخت ژنراتورهای تولید برق را از ایران وارد کند اما این توافق در ماه فوریه ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد. یکی دیگر از گزینه‌های دولت آمریکا در صورت اصرار دولت عراق بر اخراج سربازان آمریکایی عدم تمدید این معافیت است.

اتحادیه اروپا توافق برگزیت را امضا کرد و به این ترتیب اتحاد لندن و بروکسل رسماً به پایان رسید

شارل میشل، رئیس شورای اروپا جمعه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن با انتشار پیامی در توییتر از امضای توافق برگزیت بعد از تصویب این توافق در پارلمان بریتانیا خبر داد. میشل نوشت: «امروز به همراه اورزولا فن درلاین رئیس کمیسیون اروپا، توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را امضا کردیم. امور به طور اجتناب‌ناپذیری تغییر می‌کنند اما دوستی ما باقی می‌ماند. ما فصل جدیدی را با شریکان و متحدانمان آغاز می‌کنیم.» پارلمان بریتانیا چهارشنبه گذشته توافق «برگزیت» را به تصویب نهایی رساند. پنحشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن سخنگوی کاخ «باکینگهام» اعلام کرد الیزابت دوم، ملکه بریتانیا با امضای لایحه توافق خروج از اتحادیه اروپا، آن را به قانون تبدیل کرد. ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

کمیسیون بهداشت ملی چین شمار قربانیان ویروس کرونا را ۲۵ تن اعلام کرد

کمیسیون بهداشت ملی چین شمار قربانیان ویروس کرونا را ۲۵ تن اعلام کرد. بر همین اساس در ٢٩ استان و منطقه اداری چین ٨٣٠ نفر به کرونا آلوده شده‌اند که حال ١٧٧ نفر وخیم است. همچنین تاکنون ۹ هزار و ۵۰۷ تن هم تحت شرایط قرنطینه قرار گرفته‌اند که یک هزار و ۷۸ تن آنها بعد از اطمینان از سلامت ترخیص و هشت هزار و ۴۲۰ تن دیگر همچنان در قرنطینه هستند. سفرها به ۸ شهر ووهان، هوانگ گانگ، ایجو، چیبی، شیان تایو، چیانگ جیانگ، جی جیانگ و لی چوان ممنوع و راه‌های ورود و خروج به این شهرها بسته شده است. این شهرها همگی از توابع استان «هوبی»، کانون شیوع ویروس کرونا هستند. بنا بر گزارش‌ها موارد تازه‌ای هم از ابتلا به ویروس کرونا در ویتنام و سنگاپور گزارش شده است. دولت ژاپن هم از دومین مورد ابتلا به این ویروس خبر داد. ویروس کرونا دوره نهفته طولانی که ممکن است چند روز یا چند هفته به درازا بکشد داردو به همیبن سبب قرنطینه همه کسانی که با مبتلایاندر ارتباط بوده‌اند ضروری است.

فرمانده سنتکام: تهدید ایران باقی است، نیروهای آمریکایی به مدت نامعلومی در خاورمیانه می‌مانند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ژنرال فرانک مکنزی، رییس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا بامداد جمعه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن روی عرشه ناو «باتان» که به همراه دو ناو دیگر نیروی دریایی آمریکا در راه خاورمیانه است، در جمع خبرنگاران گفت نظامیان آمریکایی تا زمانی نامشخص در منطقه خواهند ماند. شبه‌نظامیان حشد الشعبی تحت حمایت ایران با صدور فراخوانی از مردم عراق خواسته‌اند با خواست خروج نظامیان آمریکایی از این کشور بر اساس قطعنامه پارلمان در سراسر کشور تظاهراتی برگزار کنند. مکنزی در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: ایران همچنان تهدیدی واقعی به شمار می‌آید و در حال حاضر به دلیل واکنش آمریکا از اقدام بازداشته شده است. فرمانده سنتکام در ادامه گفت: «معتقدم با وجود آنکه این تهدید باقی است، ما در وضعیتی هستیم که آن‌ها به دنبال افزایش تنش نخواهند بود. پیش‌بینی ایران بسیار سخت است. فکر می‌کنم این که اوضاع برای مدتی آرام باشد، به این معنا نیست که لزوما همه چیز در حال بهتر شدن است.» مکنزی در پایان یادآوری کرد که آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست، تهران هم نباید در پی جنگ با ایالات متحده نباشد.

صدور ویزای آمریکا برای زنان باردار لغو شد

وزارت خارجه آمریکا با صدور آیین‌نامه‌ای از کنسولگری‌ها و افسران اداره مهاجرت و گذرنامه ایالات متحده خواست از صدور ویزا برای زنان باردار خودداری کند. زنان باردار می‌بایست مدارکی ارائه دهند که نشان دهد آن‌ها قصد زایمان در بیمارستان‌های آمریکا را ندارند و صرفاً خواهان خدمات درمانی هستند. بر اساس ماده ۱۴ قانون اساسی آمریکا هر نوزادی که در این کشور متولد شود در بدو تولد تابعیت آمریکایی به او تعلق می‌گیرد. اشخاصی که به قصد درمان به آمریکا سفر می‌کنند می‌بایست هنگام درخواست ویزا ثابت کنند که توانایی پرداخت هزینه‌های درمان را دارند. استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت آیین‌نامه وزارت خارجه آمریکا درباره منع سفر زنان باردار به این کشور مانع از سوءاستفاده از حق تابعیت می‌شود و خطرات امنیت ملی آمریکا را کاهش می‌دهد. همچنین به گفته گریشام «مالیات‌دهندگان آمریکایی» هم دیگر ناگزیر نیستند هزینه‌های «گردشکری با هدف تولد نوزاد» را به عهده بگیرند. علاوه بر توریست‌ها، مرزبانی آمریکا مانع از ورود زنان مهاجر باردار از مرز مکزیک به این کشور می‌شود. تا پیش از این، این گروه از مهاجران مانند کودکان مهاجر در رده اشخاص نیازمند حمایت طبقه‌بندی می‌شدند و می‌توانستند تقاضای پناهندگی بدهند. آیین‌نامه جدید از جمعه ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ اجرا می‌شود و شامل درخواست ویزاهای گردشگری، درمانی و دیدار با دوستان و اعضای خانواده خواهد شد. دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس داووس در سوئیس گفته بود دولت او به زودی کشورهای دیگری را به فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا خواهد افزود. ترامپ شرایط «ناامن جهان» را دلیل اتخاذ این تصمیم عنوان کرده و گفته بود که «کشور ما باید امن باشد.»

ترامپ می‌خواهد «طرح صلح» خود برای خاورمیانه را هفته آینده در دیدار با نتانیاهو اعلام کند

به گزارش شبکه الجزیره، پنجشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که برای سفر به میامی در «ایرفورس وان» (هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهوری آمریکا) حضور داشت در جمع خبرنگاران گفت قبل از سفر نتانیاهو به واشنگتن از طرح صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» رونمایی می‌کند. قرار است سه‌شنبه هفته آینده ترامپ در کاخ سفید با نتانیاهو دیدار کند. فلسطینی‌ها نظر مساعدی به طرح صلح خاورمیانه ندارند. ترامپ در جمع خبرنگاران گفت: «طرح بزرگی است. طرحی است که واقعاً کارساز خواهد بود.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا شش شرکت و دو فرد مرتبط با صنایع پتروشیمی ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه ۲۳ ژانویه/۳ بهمن شرکت‌های پتروشیمی تریلیانس (Trilliance) و انرژی سیج (Sage) که هر دو در هنگ‌کنگ مستقرند و همینطور شرکت صنایع پیک‌ویوو(Peakview) مستقر در شانگهای و شرکت Beneathco DMCC مستقر در دوبی را به دلیل نقض تحریم نفتی و تحریم صنایع پتروشیمی ایران به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «صنایع نفتی و پتروشیمی ایران منابع اصلی درآمد رژیم ایران بوده و صرف فعالیت‌های تروریستی در سراسر خاورمیانه می‌شود. نهادهایی که امروز هدف قرار گرفتند در اقدامی مغایر با تحریم‌های اقتصادی آمریکا، صدور محصولات نفتی و پتروشیمی ایران را تسهیل می‌کردند.» وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین علی بایندریان، مرتبط با شرکت پتروشیمی ترلیانس و ژیکینگ ونگ و وانگ زهینگ، شهروند چین را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این در ۱۷ خرداد سال جاری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۳۹ نهاد مرتبط با این صنایع را به دلیل حمایت مالی این صنایع از قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران تحریم کرده بود. مجموعه شرکت‌های تحریم‌شده ۴۰ درصد کل ظرفیت تولید پتروشیمی ایران و ۵۰ درصد کل صادرات پتروشیمی ایران را در دست دارند.