ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#شکر در یک ماه گذشته ۴۵ درصد #گران شد

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی ایران از افزایش ۴۵ درصدی قیمت شکر در یک ماه گذشته خبر داد. به گفته قاسمعلی قیمت عمده شکر برای بنکداران از ۸۰۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده است. دولت هر یک کیلو شکر را بدون توجه به افزایش قیمت‌ها ۶۶۵۰ در هر کیلو اعلام کرده است. حسنی اما گفت: شکر با قیمت مصوب تنها به دست افرادی که سهمیه دارند می رسد و به صورت قطره چکانی توزیع می شود. این مقام مسئول افزایش قیمت به دلیل کمبود شکر را رد کرد و گفت: بحث کمبود شکر مطرح نیست، زیرا اگر بار شکر کم باشد نباید شکر با قیمت آزاد در بازار به هرمیزانی که نیاز است وجود داشته باشد. به گفته او شکر در مقایسه با یک‌سال قبل بدون در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل و انبارداری ۷۵ درصد گران شده است. شکر تنها کالا خوراکی نیست که رشد قیمت در یک‌سال گذشته را تجربه می‌کند. مرکز آمار ایران در آخرین گزارش نرخ تورم برای کالاهای خوراکی را ۵۸ درصد اعلام کرد. در میان کالاهای خوراکی نان و غلات بیشترین افزایش قیمت را داشتند. افزایش قیمت کالاهای خوراکی موجب کاهش سرانه و تغیر الگوی مصرف اقشار کم‌درآمد شده است. حذف ارز ترجیحی برای واردات مواد غذایی یکی از عامل‌های اصلی افزایش قیمت کالاهای خوراکی است.

#خلیج_گرگان در آستانه نابودی کامل و تبدیل شدن به #تالاب است

بزرگترین خلیج دریای خزر در آستانه خشک شدن است. حمید علیزاده، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به ایرنا گفت که « حدود ۲۷ درصد از خلیج گرگان خشک شده که ارزش زیستگاهی این میزان بیش از ۸۰ درصد ارزش زیستگاهی تمام این خلیج است، در واقع حساس‌ترین واحد اکولوژیکی خلیج گرگان که منطقه زایش تنوع زیستی است از بین رفته و بر این اساس خلیج در معرض فقر غذایی و انرژی قرار گرفته است.» دلیل وضعیت ناگوار این خلیج دلایل و قرار گرفتنش در آستانه خشک شدن «تغییر اقلیم و گرمایش جهانی، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آبی اطراف خلیج، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر» اعلام شده است. آقای علیزاده خواستار اقدام فوری برای احیای این خلیج شد و گفت: «درصورت نبود اقدامات مبتنی بر راهکارهای دقیق علمی برای ‏بهبود شرایط زیست بوم خلیج گرگان در جنوب دریای خزر، این خلیج به یک تالاب مرطوب داخلی تبدیل ‏شود.‏» خلیج گرگان، بزرگ‌ترین خلیج دریای خزر است که در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثبت شد. این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی حتی در سطح دنیاست که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثری مستقیم دارد اما چند سالی است که با خشکی دست به گریبان شده است.

کابینه امارات متحده عربی تاسیس سفارت در اسرائيل را تصویب کرد

کابینه امارات متحده عربی روز یکشنبه ۲۴ ژانویه/۵ بهمن تاسیس سفارت این کشور در تل‌آویو، پایتخت اسرائیل را تصویب کرد. دولت امارات این خبر را در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرده است. تاسیس سفارت در تل‌آویو بخشی از برنامه امارات متحده عربی برای از سرگیری روابط عادی با رژیم اسرائيل است. این کشور به اتفاق بحرین سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر/۲۵ شهریور در کاخ سفید با امضای توافق تاریخی آبراهام (ابراهیم) عادی‌سازی روابط خود با اسرائيل را رسماً اعلام کردند. پس از چند هفته سودان و مراکش نیز به جمع این کشورها پیوستند و این احتمال وجود دارد که ترکیه و اندونزی هم روابط خود با تل‌آویو را از سر بگیرند.

#نفتکش_ایرانی به دلیل «#آلودگی_زیست‌محیطی» در آب‌های #اندونزی #توقیف شد

در میانه اختلافات بر سر توقیف نفتکش کره‌ای که خدمه‌های اندونزیایی هم داشته است، نفتکش ایرانی در آب‌های ساحلی اندونزی توقیف شد. گارد ساحلی اندونزی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که دو نفتکش به نام‌های ام‌تی هورس و ام‌تی‌فری روز گذشته توقیف شده‌اند. یکی از این دو نفتکش پرچم ایران و دیگری پرچم پاناما را داشته‌اند. هنوز مشخص نیست که ایا محموله نفتکش با پرچم پاناما نیز به ایران تعلق دارد یا خیر. اندونزی یکی از دلایل توقیف این دو نفتکش را «آلودگی زیست‌محیطی» اعلام کرده است. دقیقا مشابه دلیلی که مقام‌های ایرانی پس از توقیف نفتکش کره جنوبی حامل اتانول از عربستان در ماه گذشته اعلام کردند. علاوه بر آلودگی زیست‌محیطی، اعلام شده این دو نفتکش به صورت غیرقانونی رادارهای خود را خاموش کرده بودند و مقررات ایمنی حمل و نقل را نقض کرده‌اند. همچنین اعلام شده که این دو نفتکس به صورت غیرقانونی در حال انتقال نفت کوره یا همان مازوت بوده اند. مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد توقیف این دو نفتکش سکوت کرده‌اند و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز تا کنون واکنشی به آن نشان نداده است. دو هفته پیش سفارت اندونزی در تهران یادداشتی اعتراضی به وزارت خارجه ایران ارسال کرد و نسبت به بازداشت شهروندان شاغل خود در نفتکش توقیف شده کره جنوبی ابراز ناخرسندی کرد. در این یادداشت اعتراض‌آمیز از ایران خواسته شده تا در رابطه با سرنوشت دو ملوان اندونزیایی شاغل در نفتکش توقیف شده کره جنوبی، به کنسولگری اندونزی اجازه دریافت اطلاعات، دسترسی و ارتباط با این دونفر داده شود.

۱۱ #کارگر_معدن در #چین از عمق ۶۰۰ متری نجات یافتند، جستجو برای یافتن ۱۰ کارگر دیگر ادامه دارد

صبح امروز ۵ بهمن /۲۴ ژانویه ۱۱ کارگر معدن طلای چین به سلامت نجات یافتند و جسد یک معدنچی نیز به سطح زمین منتقل شد. این کارگران در عمق ۶۰۰ متری معدن طلای هوشان در چاندونگ چین گرفتار شده بودند. دو هفته پیش انفجار در این معدن سبب گرفتار شدن ۲۲ کارگر در عمق زمین شد. تلویزیون دولتی چین ساعتی پیش تصاویری از نجات نخستین معدنچی را منتشر کرد. او با ضعف جسمی شدید و چشم‌بندی برای محافظت در برابر نور به سطح زمین رسید و سپس با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد. در ادامه ۱۰ معدنچی دیگر نیز از طریق همین حفره نجات به سطح زمین رسیدند. جسد یک کارگر هم امروز به بیرون منتقل شد. ۶۰۰ نیروی امدادی حاضر در محل تلاش می‌کنند تا در ادامه روز به محل محبوس شدن ۱۰ کارگر باقی مانده دسترسی پیدا کنند. مقام‌های چینی روز پنج‌شنبه، ۲۱ ژانویه اعلام کردند که عملیات نجات این کارگرها و گشودن مسیرهای مسدود شده ممکن است دو هفته به‌طول بینجامد. مدیران این معدن طلا به دلیل تاخیر در گزارش وقوع انفجار در معدن هم‌اکنون تحت بازداشت هستند و یک مقام حزب کمونیست چین در ایالت چاندونگ و شهردار این منطقه نیز برکنار شده‌اند. با اینکه مقام‌های چینی همواره گفته‌اند که درصدد افزایش ایمنی در صنعت معدن این کشور هستند ولی حوادث معدن در این کشور به طور متوسط، سالیانه سبب مرگ ۵ هزار کارگر می‌شود. معادن فلزات گرانبها دو زغال‌سنگ بیشترین شمار حوادث حین کار را به خود اختصاص می‌دهند. سال گذشته دو حادثه مشابه در معادن همین منطقه به مرگ ۳۹ نفر منجر شد.