نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتنا دائمی پس از هفت سال از زندان آزاد شد

آتنا دائمی، فعال مدنی و زندانی سیاسی که به‌ دلیل فعالیت‌هایش از هفت سال پیش در بند زنان زندان اوین در حبس به‌ سر می‌برد، دوشنبه ۴ بهمن از زندان آزاد شد. خانواده او در خانه از آتنا استقبال گرمی کردند. آتنا دائمی قرار بود ۱۴ تیرماه ۹۹ و پس از پایان یافتن دوران محکومیتش از زندان آزاد شود اما دو روز مانده به پایان محکومیتش با پرونده جدیدی با اتهامات «اخلال در نظم زندان» و «تبلیغ علیه نظام» که در دوران حبس علیه او گشوده شد، مجموعاً به دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق دیگر محکوم شد. احکام جدید علیه این زندانی سیاسی واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. آتنا دائمی از جمله فعالان مدنی است که در اواسط مهرماه ۱۳۹۳ در تجمعات شکل گرفته در حمایت از کوبانی مقابل دفتر سازمان ملل در تهران شرکت داشت. دائمی از آن زمان که برای اولین بار از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، با اتهامات و پرونده‌سازی‌های متعددی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی مواجه بوده است.

با حملات موشکی دوباره حوثی‌ها به ابوظبی، آمریکا به شهروندان خود در امارات هشدار داد

در پی حملات موشکی مجدد حوثی‌های یمن به ابوظبی، سفارت آمریکا در امارات متحده عربی به شهروندان خود در این کشور هشدار داد و از آن‌ها خواست هوشیاری امنیتی خود را در بالاترین سطح حفظ کنند. سفارت آمریکا به شهروندان خود گفته است ضمن پیگیری خبرها هنگام شنیدن صدای انفجار فوراً به پناهگاه یا پایین‌ترین طبقه ساختمان خود بروند. در نخستین ساعات بامداد دوشنبه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه، چند موشک به سمت ابوظبی و عسیر در عربستان سعودی پرتاب شد. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای نظامی حوثی‌ها گفت در این رویداد از موشک‌های بالستیک ذوالفقار و پهپادهای صماد و قاصف استفاده شده است. او گفت موشک‌های بالستیک پرتاب‌شده به ابوظبی، پایگاه الظفره، محل انجام عملیات لجستیکی برای کمک به شبه‌نظامیان مخالف حوثی‌ها در یمن را هدف قرار دادند. در مقابل رسانه‌های عربی نوشتند که امارات موفق شده که دو موشک شلیک شده به ابوظبی را شناسایی و منهدم کند.

امیرعبداللهیان می‌گوید آمریکایی‌ها مدام خواهان مذاکره هستند اما هنوز برای مذاکره مستقیم با آمریکا به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دوشنبه ۴ بهمن درباره گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا در چهارچوب مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «آمریکایی‌ها مکرراً برای مذاکره درخواست دارند، اما هنوز به این مسأله در جمع‌بندی‌های خودمان نرسیدیم.» امیرعبداللهیان افزود مسئولان جمهوری اسلامی سعی دارند خبرهای مذاکرات احیای برجام را در صدر خبرها قرار ندهند و «زمانی مردم در جریان دقیق مسایل قرار گیرند که در میز مذاکرات اتفاق خوبی رخ داده شود». رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران یکشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن گفت بعید است که ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران به توافق برسد، مگر اینکه تهران چهار شهروند آمریکایی زندانی را آزاد کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح دوشنبه در یک نشست خبری در تهران درباره شهروندان زندانی دوتابعیتی آمریکایی در ایران و همچنین اتباع ایرانی زندانی در آمریکا گفت: «اگر آمریکا به توافقاتی که از قبل بود پایبند باشد این موضوع انسانی قابل حل است.»

تیراندازی در دانشگاه هایدلبرگ آلمان چند کشته و مجروح بر جا گذاشت

یک فرد مهاجم دوشنبه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه با تفنگ لوله بلند به یک تالار سخنرانی دانشکده پزشکی دانشگاه هایدلبرگ آلمان، واقع در جنوب غربی این کشور حمله و چهار نفر را زخمی کرد. خبرگزاری آلمان گزارش داد که یکی از مجروحان بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد. پلیس گفته که فرد مهاجم کشته شده است اما هنوز از هویت و انگیزه حمله او اطلاعی در دست نیست. براساس تحقیقات اولیه فرد مهاجم به تنهایی عمل کرده است. نهاد دانشجویی دانشگاه هایدلبرگ گفته است دانشجویان در پی این حمله شوکه شده‌اند. از دانشجویان خواسته‌شده که از ورود به محوطه دانشگاه خودداری کنند. پلیس قرار است شامگاه دوشنبه در یک کنفرانس خبری در این‌باره اظهار نظر کند.

رئیس‌جمهوری بورکینا فاسو بازداشت شد

رویترز دوشنبه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه به نقل از چهار منبع امنیتی و یک دیپلمات غرب آفریقا خبر داد که شماری از نظامیان شورشی راک مارک کریستین کابوره، رئیس‌ جمهوری بورکینا فاسو را بازداشت کرده‌اند. این رویداد پس از تیراندازی شدید یکشنبه شب در اطراف محل اقامت کابوره در آواگادوگو، پایتخت بورکینا فاسو رخ داده است. یک پادگان نظامی در آواگادوگو به‌دست نظامیان شورشی افتاد و تجمعی در حمایت از آن‌ها برپا شد اما نیروهای امنیتی شرکت‌کنندگان در این تجمع را پراکنده کردند. کابوره در ماه‌های اخیر با موجی از اعتراضات خیابانی روبه‌رو شده است زیرا ناامیدی از کشتار مکرر غیرنظامیان و سربازان توسط ستیزه‌جویان که برخی از آن‌ها با گروه «دولت اسلامی» (داعش) و القاعده ارتباط دارند، افزایش یافته است. تنها در یک حمله ستیزه‌جویان در ماه نوامبر به یک پست ژاندارمری ۴۹ افسر پلیس و چهار غیرنظامی کشته شدند. دولت تا اطلاع ثانوی قانون منع رفت‌و‌آمد اعلام و مدارس را به مدت دو روز تعطیل کرده است. اسلام‌گرایان تندرو بخش‌هایی از کشور را تحت کنترل دارند و ساکنان برخی مناطق را مجبور کرده‌اند که از قوانین سخت‌گیرانه شریعت اسلامی پیروی کنند.

کارگران پتروشیمی رازی بندر ماهشهر در اعتراض به ممنوعیت ورود نمایندگان به شرکت، دست از کار کشیدند

کارگران پتروشیمی رازی واقع در بندر ماهشهر صبح روز دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ در اعتراض به ممانعت حراست شرکت از ورود نمایندگان کارگران به محل کار دست از کار کشیدند و مقابل دفتر حراست تجمع کردند. کارگران ماه‌هاست با خواست افزایش حقوق، برخورداری از بیمه درمانی تکمیلی، بهبود شرایط کار و کیفیت غذا بارها دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند. آن‌ها در آبان اعتصاب چند روزه‌ای را سازمان دادند. کارفرما به جای پاسخگویی به خواست‌های آنان، چند تن از کارگران از جمله یک نماینده کارگری را از ورود به شرکت منع کرد. کارگران خواستار بازگشت به کار همکارانشان و به‌رسمیت شناختن حق انتخاب نماینده برای پیگیری مطالبات خود هستند.

عفو بین‌الملل خواهان گشودن مدرسه‌ها به‌ روی دختران افغانستان شد

سازمان عفوبین‌الملل در روز جهانی آموزش با راه‌اندازی هشتگ «OpenSchoolsForGirls#» از طالبان خواست که مدرسه‌ها را به‌روی دانش‌‌آموزان دختر باز کنند. عفو بین‌الملل در توئیتی گفته است که طالبان ۱۲۹ روز است دختران بالاتر از ۱۲ سال را از رفتن به مدرسه محروم کرده‌اند و دختران افغانستان از حق اساسی برای تحصیل بازمانده‌اند. طالبان هیچ تاریخی را برای بازگشایی مدارس دختران تعیین نکرده‌اند و تنها وعده داده‌اند که در سال آینده مدارس دختران باز خواهد شد. آن‌ها گفته‌اند مدارس دخترانه زمانی بازگشایی خواهد شد که محیط مناسب از لحاظ دینی و فرهنگی برای آموزش دختران فراهم شود. مقام‌های وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز گفته‌اند به‌زودی دانشگاه‌های دولتی به‌ روی دانشجویان پسر و دختر با حذف نظام آموزشی مختلط بازگشایی خواهند شد.

کرونا، امتیاز تاریخی فوتبال زنان ایران را پراند

روز گذشته ۲۳ ژانویه/۳بهمن پس از تایید ابتلای ۱۳ نفر از بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان هند مسابقه این تیم با تایوان لغو و میزبان از مسابقات جام ملت‌های زنان آسیا ۲۰۲۲ اخراج شد. کنفداراسیون آسیا AFC، مطابق ماده ۴.۱ قوانین خود این تصمیم را گرفته است. با حذف تیم ملی فوتبال زنان هند، بازی نخست این تیم با تیم ملی فوتبال زنان ایران هم از جدول مسابقات پاک شد. تیم ملی فوتبال زنان ایران پنج‌شنبه ۳۰ دی / ۲۰ ژانویه نخستین مسابقه خود در جام ملت‌های آسیا را مقابل هند، با نتیجه مساوی صفر بر صفر به پایان رسانده بود و اولین امتیاز تاریخ فوتبال زنان ایران در جام ملت‌های آسیا را کسب کرده بود. تیم ملی فوتبال زنان ایران چهارشنبه باید در مقابل تیم تایوان بازی کند و در صورت کسب پیروزی، جواز یک صعود تاریخی در اولین حضور خود در رقابت‌‌های جام ملت‌‌های آسیا را کسب کند. اکنون و پس از تغییرات حاصل از حذف تیم هند، زنان فوتبال ایران با انجام یک مسابقه و دریافت ۷ گل در بین ۳ تیم، در جایگاه سوم هستند. تیم فوتبال زنان ایران در دومین مسابقه در جام ملت‌های آسیا ۲۳ژانویه در یک بازی سخت با هفت گل بازی را به چین، پرافتخارترین تیم قاره آسیا واگذار کرد.

سازمان راهداری: کابل‌های برق و لامپ‌های جاده‌ای به سرقت می‌رود، سارقان از اقشار بسیار ضعیف جامعه هستند

رضا اکبری، معاون سازمان راهداری با اشاره به افزایش سرقت تابلو‌ها و تجهیزات جاده‌ای ایران گفت: «متاسفانه به شدت با سرقت علایم راهنمایی رانندگی، تجهیزات راهداری، کابل‌های برق و ... در سطح جاده‌های کشور مواجه هستیم. نه تنها تابلو‌، علایم و تجهیزات جاده‌‌ای در استان‌های خلوت و کم تردد مانند سیستان و بلوچستان و کرمان به سرقت می‌روند بلکه در جاده‌های اطراف تهران یعنی ۵۰ کیلومتری پایتخت شاهد شدت سرقت‌ تابلو‌ها و تجهیزات جاده‌ای هستیم.» به گفته معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ‌و نقل ‌جاده‌ای کابل‌های برق تیرهای روشنایی در سطح جاده‌های کشور و حتی لامپ‌ها به سرقت می‌روند و تابلوها و علایم را از بیخ می‌بُرند. این مقام مسئول افزود: «با توجه به اینکه سرقت تابلوها و علایم به طور مستقیم به مباحث ایمنی و جان مردم و مسافران جاده‌ای مرتبط می‌شود، احکام سنگینی را برای سرقت این تجهیزات در نظر گرفته‌اند اما از آنجایی که سارقان تابلو‌ها، علایم سایر تجهیزات اغلب از افراد بسیار ضعیف جامعه هستند، اساسا نمی‌توان این احکام را در رابطه با آنها اجرا کرد.‌»

عضو کمیسیون تلفیق: حداقل حقوق کارکنان در سال آینده، پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که در سال آینده حداقل حقوق کارکنان پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد. محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق گفت: « امروز (دوشنبه) تبصره ۱۲ لایحه بودجه درباره حقوق و دستمزد تصویب شد که به موجب آن حداقل حقوق کارکنان پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد دولت در لایحه حداقل حقوق را چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی کرده بود.» در متن مصوبه کمیسیون تلفیق آمده است: «حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات به‌طور متوسط به میزان ده درصد افزایش می‌یابد.»

سویه «اومیکرون» در ایران غالب شد

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره وضعیت ابتلا به کووید۱۹ در ایران گفت: «شرایط کشور به گونه‌ای است که طی دو هفته گذشته از نیمه دی ماه روزانه افزایش موارد جدید کرونا را داشتیم که حدودا روزی ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش نسبت به روز قبلش شاهد بودیم.» مسعود یونسیان درباره میزان گردش اومیکرون در کشور گفت: «در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد موارد کرونایی که در کشور در حال گردش است، از سویه اُمیکرون است و می‌توان گفت که اومیکرون در کشور غالب شده است. در عین حال در کل دنیا ۷۲ درصد موارد ابتلا به کرونایی که بررسی شده، اومیکرون بوده و طبیعی است که کشور ما هم مستثنی نباشد. بنابراین اومیکرون در دنیا غالب شده و در کشور ما هم طبیعتا به ویروس غالب بدل شده است.»

تبریز در دومین روز متوالی لرزید، مسئولان می‌گویند زلزله تلفات جانی و خسارت مالی در پی نداشت

زلزله‌ای به بزرگی ۴,۳ ریشتر مناطقی از آذربایجان شرقی را لرزاند. کانون زلزله صبح دوشنبه، ۳ بهمن حوالی باسمنج در ۱۰ کیلومتری تبریز و در عمق ۱۴ کیلومتری زمین اعلام شد. این سومین زلزله در حوالی تبریز طی ۲۴ ساعت گذشته است. پس از دو زلزله ۴,۴ و ۳,۵ ریشتری در روز یکشنبه، کارگروه اضطرار مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی اعلام کرد مدارس شهرهای تبریز، خسروشاه، اسکو و شهر جدید سهند به شکل حضوری و‌ مجازی در روز دوشنبه تعطیل است. زمین‌لرزه باعث شد که مردم به‌رغم سرمای هوا از خانه‌های خود بیرون بیایند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: زمین‌لرزه صبح امروز تبریز و شهرهای اطراف آن تلفات جانی و مالی نداشته است. محمدباقر هنربر گفت: «بیش از ۱۰ تیم ارزیاب و عملیاتی به شهرها و روستاهای پیرامون کانون زلزله‌زده اعزام شده‌اند که خوشبختانه تا این لحظه تلفات جانی و مالی گزارش نشده است.»

آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان استعفا کرد

آرمن سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان یکشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن با انتشار بیانیه‌ای از استعفای خود خبر داد. به گزارش خبرگزاری آلمان او با اشاره به اختیارات محدود رئیس جمهوری گفت: این تصمیم مطلقاً احساسی نیست و منطق خاصی در آن نهفته است. سرکیسیان در این بیانیه نوشت: رئیس جمهوری ابزار لازم برای تأثیرگذاری بر مهم‌ترین مسائل کشور و ملت چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی را ندارد. او گفت کشورش بیش از هر زمان دیگری به «اقدامات معقول، اندیشیده و متعادل» نیاز دارد و خواستار اصلاح قانون اساسی شد تا رئیس جمهوری آینده بتواند در «محیطی متعادل» کار کند. سرکیسیان در گذشته از سیاست‌های نیکول پاشینیان در جریان جنگ قره‌باغ که به پیروزی آذربایجان انجامید انتقاد کرده بود. او در آن زمان در مذاکرات سه‌جانبه با روسیه و جمهوری آذربایجان شرکت نکرده بود. سرکیسیان درباره تصمیم خود برای استعفا نوشت: «نهاد ریاست جمهوری در این دوران سخت که کشور نیازمند وحدت ملی است نباید موضوع شایعات باشد، تئوری‌های توطئه، توجه عمومی را از مهم‌ترین موضوعات منحرف می‌کند.»