ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل در روز جهانی آموزش: سیاست آموزشی طالبان خودویرانگر است

سازمان ملل سه‌شنبه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه به‌مناسبت روز جهانی آموزش از طالبان خواست تا ممنوعیت تحصیل دختران و زنان را لغو کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به این مناسبت گفت قوانین کنونی در افغانستان «خودویرانگر» است. گوترش در پیام خود افزود: «اکنون زمان پایان‌دادن به تمامی قوانین و شیوه‌های تبعیض‌آمیزی است که مانع دسترسی به آموزش می‌شود. (...) من به‌ویژه از مقام‌های حاکم در افغانستان می‌خواهم که ممنوعیت ظالمانه دسترسی دختران به آموزش متوسطه و عالی را لغو کنند.» اُدری آزولای، دبیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نیز روز سه‌شنبه به‌مناسبت روز جهانی آموزش گفت: «هیچ کشوری در جهان نباید زنان و دختران را از تحصیل منع کند.» یونسکو در توییتی گفته است که افغانستان در ۲۰ سال گذشته گام‌های بزرگی در گسترش حق تحصیل، به‌ویژه برای دختران و زنان برداشته است و عقب‌نشینی از این مسیر «در حال حاضر یک گزینه نیست». طالبان از زمان به‌دست گرفتن دوباره قدرت در افغانستان، دختران بالاتر از کلاس ششم را از رفتن به مدرسه منع کرده‌اند. این گروه ۲۹ آذر سال جاری (۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دختران را از رفتن به دانشگاه نیز منع کرد. ممنوعیت تحصیل در داخل افغانستان نیز با خشم زنان روبه‌رو شده است. آن‌ها بارها در واکنش به این اقدامات در خیابان‌ها دست به اعتراض زده‌اند اما اعتراضات آن‌ها سرکوب شده است.

با افزایش ارزش دلار در لبنان، قیمت سوخت هم رکورد شکست

بعد از ظهر سه‌شنبه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه قیمت دلار در لبنان به بیش از ۵۴ هزار لیره رسید و در پی آن رکورد گرانی سوخت نیز شکست. براساس اعلام وزارت انرژی و آب لبنان، برای نخستین بار قیمت هر گالن مازوت از یک میلیون لیره فراتر رفت. همچنین قیمت هر گالن بنزین با ۵۰ هزار لیره افزایش نسبت به روز گذشته به ۹۸۲ هزار لیره رسید. قیمت هر کپسول گاز هم که دیروز ۵۸۱ هزار لیره بود به ۶۱۳ هزار لیره افزایش یافت. به‌دلیل بحران سیاسی در لبنان این کشور همچنان نه رئیس جمهوری دارد و نه نخست‌وزیر و دولت.

وریا غفوری بازیکن فوتبال و از پشتیبان‌های جنبش اعتراضی، از تیم فوتبال فولاد خوزستان کنار گذاشته شد

به‌گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، وریا غفوری، مدافع راست تیم فوتبال فولاد خوزستان، بازیکن سابق تیم ملی ایران و کاپیتان سابق تیم فوتبال استقلال تهران در فاصله ۴۸ ساعت مانده به پایان مهلت نقل و انتقالات باشگاه‌های ایران، از تیم فولاد کنار گذاشته شد. وریا غفوری در جریان اعتراضات سراسری، به دلیل همراهی‌ با مردم سوم آبان‌ سال جاری به اتهام «تخریب و توهین به تیم ملی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت و هشتم آذر با سپردن وثیقه به‌طور موقت آزاد شد. او از ماه‌ها پیش هم به دلیل انتقادهایش از تبعیض و سرکوب در نظام جمهوری اسلامی هدف حمله‌های گروه‌های حامی جمهوری اسلامی قرار گرفته بود. از ابتدای خیزش انقلابی ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، چندین بازیکن پیشین و فعلی تیم ملی ایران احضار یا بازداشت شده‌اند.

#داوود_کابالی، شهروند معترض اهل ارومیه، به مجموعاً پنج سال و نیم زندان محکوم شد

بنا به اطلاعات رسیده به دست «زمانه»، داوود کابالی، شهروند ترک اهل ارومیه، از سوی دادگاه انقلاب این شهرستان به مجموعاً پنج سال و نیم زندان محکوم شد. داوود کابالی از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «اهانت به رهبری» به ۱۸ ماه زندان و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی کشور از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی و سردادن شعارهای ساختارشکن» به چهار سال زندان محکوم شده که بنا به قوانین کیفری تنها اشد مجازات یعنی چهار سال حبس قابل اجراست. این رأی بدوی است. پیش از این رسانه‌های حقوق بشری گزارش داده بودند که داوود کابالی چهارشنبه ۴ آبان در تجمع خیابان استادان ارومیه دستگیر و به بازداشتگاه پلیس اطلاعات و امنیت (۹ پله) این شهر منتقل شده و به مدت ۱۰ روز، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این زندانی سیاسی در اعتراض به شرایط بازداشت از ۵ آذر به مدت یک هفته دست به اعتصاب غذا زد.

خبرگزاری قوه قضائیه: فرجام‌خواهی محمد قبادلو هنوز پذیرفته نشده است

در حالی‌که بیشتر رسانه‌های ایران روز گذشته، دوشنبه ۳ بهمن اعلام کردند فرجام‌خواهی حکم اعدام محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در دیوان عالی کشور پذیرفته شده است، محمد فراهانی، سردبیر خبرگزاری «میزان»، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی در توئیتر نوشت: «این‌که برخی از کانال‌ها تیتر زده‌اند فرجام‌خواهی محمد قبادلو پذیرفته شد، اشتباه است. بنا بر اعلام دیوان عالی کشور فرجام‌خواهی وکیل وی در دیوان عالی کشور ثبت و پرونده جهت رسیدگی به یکی از شعب دیوان ارجاع گردیده است.» دیوان عالی کشور سوم دی‌ماه سال جاری خبر پذیرش فرجام‌خواهی محمد قبادلو را منتشر کرد اما ساعاتی بعد در خبر دیگری اعلام کرد که درخواست فرجام‌خواهی محمد قبادلو رد و حکم اعدام او تأیید شده است. محمد قبادلو، ۲۲ ساله و کارگر آرایشگر است. او را متهم کرده‌اند که در جریان اعتراضات ۳۰ شهریور با خودروی سواری به مأموران موتوری حکومتی حمله کرده و در این حمله یک مأمور به نام استوار فرید کرم‌پور حسنوند بر اثر «ضربه به سر» کشته شده است. اتهام رسمی قبادلو «افساد فی‌الارض» است که براساس آن حکم اعدام او را صادر کرده‌اند. این در حالی است که امیر رئیسیان وکیل انتخابی قبادلو گفته بود سلامت روان او و این‌که مبتلا به اختلال دوقطبی است را در نظر نگرفته‌اند. مادر محمد قبادلو و وکیل او سپس اسناد بیماری اختلال دوقطبی او را منتشر کردند. سازمان عفو بین‌الملل نیز نسبت به صدور حکم اعدام محمد قبادلو واکنش نشان داده و ضمن اشاره به سابقه طولانی اختلالات روانی او، این حکم اعدام را «محرومیت خودسرانه از حق حیات او» دانسته و روند دادرسی قبادلو را هم ناعادلانه خوانده است.

دولت اسپانیا برای رسیدگی به موارد زن‌کشی تشکیل جلسه اضطراری می‌دهد

دولت اسپانیا پس از انتشار خبر قتل شش زن و یک دختر هشت ‌ساله در یک ماه گذشته از سال جدید میلادی، دومین جلسه اضطراری را با حضور کارشناسان خشونت خانگی برگزار می‌کند. جلسه قبلی روز جمعه از سوی وزارت برابری اسپانیا و با حضور مقام‌هایی از وزارتخانه‌های برابری، کشور و دادگستری و نمایندگانی از مناطق خودگردان این کشور تشکیل شد. روز دوشنبه مردی در استان وایادولید در شمال غربی اسپانیا یک زن ۴۵ ساله، شریک زندگی‌اش و دختر هشت ساله این زن را کشت و پس از آن تلاش کرد خودکشی کند. پنج‌ روز پیشتر، مرد دیگری در کاتالونیا شریک زندگی ۳۸ ساله‌اش را که مادر پنج فرزند بود کشت و قتل او را خودکشی جلوه داد. هر دو مرد سابقه قبلی خشونت داشتند. در ماه ژانویه در چهار نقطه دیگر اسپانیا هم زنان به دست‌ مردان به قتل رسیدند که در یکی از موارد جسد به‌صورت ناقص و مثله‌شده کشف شد. دولت سوسیالیست اسپانیا برای مواجهه با افزایش موارد زن‌کشی در حال بررسی طرحی است که به مقامات اجازه می‌دهد زنان قربانی خشونت خانگی را از محکومیت‌های قبلی شریک زندگی خود آگاه کنند. با این حال، دادستان عمومی اسپانیا می‌گوید که چنین هشدارهایی را نمی‌توان «به‌طور خودکار یا کلی» صادر کرد و باید که شرایط خاص هر مورد در نظر گرفته شود. ماه گذشته، دولت اسپانیا از دادگاه‌ها و دادستان‌ها خواست تا استفاده از دستبندهای الکترونیکی را برای کمک به محافظت از زنانی که شرکای سابقشان مشمول دستورات منع شده بودند، افزایش دهند. این دستبندها که از سال ۲۰۰۹ تاکنون برای کمک به قربانیان خشونت خانگی به‌کار گرفته می‌شوند، زنان را از حضور کسانی که سابقه خشونت جنیستی دارند از جمله شریک زندگی یا دوست سابقی که با حکم قضایی حق حضور در نزدیکی آن‌ها را ندارد، آگاه می‌کند.

تجمع اعتراضی مشمولان طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت مقابل مجلس

گروهی از کارگران شرکتی و قراردادی شاغل در نهادهای دولتی سه شنبه چهارم بهمن با خواست اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت و امنیت شغلی مقابل مجلس تجمع کردند. طرح ساماندهی استخدام کارکنان قرار است به بلاتکلیفی شغلی هزاران کارگر پایان دهد که توسط پیمانکاران با قراردادهای موقت با دستمزد ناچیز در نهادها و موسسات دولتی به کار گرفته شده‌اند. طرح ساماندهی استخدام کارگران شرکتی و قراردادی مدت‌هاست در مجلس در دست بررسی است. تصویب طرح با مخالفت رئیس سازمان امور استخدامی روبرو شده است. به گفته‌ی معترضان، برخی مدیران دولتی حامی منافع پیمانکاران هستند و در تصویب و اجرای طرح کارشکنی می‌کنند. کارکنان شرکتی و قراردادی نهادهای دولتی می‌گویند یک سال و نیم در انتظار تصویب مانده‌اند اما تسلیم کارشکنی‌ها نخواهند شد.

هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد شربت سرفه آلوده که در سال گذشته جان بیش از ۳۰۰ کودک را گرفته است

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲، بیش از ۳۰۰ کودک عمدتاً زیر ۵ سال در گامبیا، اندونزی و ازبکستان بر اثر مصرف شربت سرفه‌ آلوده و آسیب حاد کلیوی جان خود را از دست دادند. این شربت‌های سرفه دارای سطوح بالایی از دی اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول بودند که به‌گفته سازمان بهداشت جهانی مواد شیمیایی سمی هستند و در حلال‌های صنعتی و مواد ضد یخ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد شیمیایی حتی در مقادیر کم نیز می‌توانند کشنده باشند. سازمان بهداشت جهانی از ۱۹۴ کشور عضو خود خواسته است که اقدامات فوری در این زمینه انجام دهند و از شرکت‌های تولیدکننده این شربت در هند و اندونزی نیز خواسته است تا این شربت را از قفسه‌های داروی خود حذف کنند. شرکت‌های تولیدکننده آلوده‌بودن محصولات خود را تکذیب کرده‌اند.

در نتیجه حوادث کار یک کارگر تعمیرکاردر فریمان جان باخت، یک کارگر نقاش در اصفهان مصدوم شد

روز دوشنبه ۳ بهمن، یک کارگر تعمیرکار در فریمان هنگام تعمیر یک دستگاه جرثقیل جان خود را از دست داد. یک کارگر نقاش نیز در اثر انفجار در محل کار خود مصدوم شد و به بیمارستان منتقل شد. نام هیچ‌یک از کارگران اعلام نشده است. خبرگزاری دولتی ایلنا درباره حادثه منجر به مرگ کارگر تعمیرکار در فریمان نوشته است کارگر ۲۴ ساله تعمیرکار هنگام کار در محل انبارهای عمومی گمرک فریمان میان سیم‌های بوکسل گیر کرد و به دلیل کشیده‌شدن سیم‌های بوکسل در دم جان باخت. حادثه منجر به مصدومیت کارگر در اصفهان زمانی روی داد که کارگر نقاش حین کار در یک واحد مسکونی در اثر آتش سوزی ناشی از تجمیع بخارهای بنزین و تینر مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. حوادث ناشی از کار در ایران روزانه به مصدومیت ده‌ها کارگر و حتی مرگ آن‌ها می‌انجامد. کارگران بیمه‌نشده در صورت مصدومیت توان کار ندارند و بدون درآمد به حال خود رها می‌شوند.