ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه حسن روحانی پس از رد صلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان: با رأی‌دادن اعتراض کنیم

پس از آن‌که شورای نگهبان صلاحیت حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین ایران را برای انتخابات مجلس خبرگان تأیید نکرد، روحانی چهارشنبه ۴ بهمن در بیانیه‌ای از شورای نگهبان شکایت کرد که «جریان مأیوس‌سازی‌ مردم» را تقویت می‌کند و با «انگیزه‌های سیاسی» دست به رد صلاحیت او زده است. روحانی ضمن این پرسش که «چرا دلایل رد صلاحیت را با مردم در میان نمی‌گذارید؟» افزود: «آیا شما مصلحت نظام را بهتر از مردم و رهبری تشخیص می‌دهید؟» روحانی با این تحلیل که «اقلیت حاکم، رسماً و علناً کاهش حضور مردم در انتخابات را می‌خواهند» چنین نتیجه‌گیری کرده است که «باید در انتخابات شرکت کرد اگرچه مرا هم رد کرده باشند. باید با رأی، اعتراض کرد.» این استدلال بارها در دوره‌های قبلی انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان و نیروهای اطراف آن‌ها تکرار شده است و بیشتر آن‌ها به‌رغم رد صلاحیت‌های گسترده از شرکت در انتخابات پشتیبانی کرده‌اند. حسن روحانی در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ دو دوره رئیس‌جمهوری ایران و پیش از آن برای بیش از یک دهه نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی بود. انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

سه نفر را در همدان و کرج اعدام کردند

بامداد یکشنبه یکم بهمن ۱۴۰۲، دو زندانی در زندان همدان اعدام شدند. اتهام‌های آن‌ها به جرایم مواد مخدر مربوط می‌شد. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هویت آن‌ها را سلمان سلیمی و احمد حائری عنوان کرد. اعدام این دو نفر از سوی مسئولان زندان به‌شکل رسمی اعلام نشد. همچنین سحرگاه روز گذشته، سه‌شنبه سوم بهمن، حکم اعدام یک زندانی به نام احمد عسگرات به اتهام قتل در زندان قزل‌حصار کرج اجرا شد. اعدام این زندانی نیز به‌شکل رسمی اعلام نشده است. روز گذشته دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی و فرهاد سلیمی، زندانی عقیدتی اهل سنت کُرد را هم اعدام کرد. اعدام این دو بازتاب گسترده‌ای یافت و در پی آن ده‌ها تن از زندانیان سیاسی اعلام کردند که روز پنج‌شنبه ۵ بهمن «علیه اعدام» دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد که با پیوستن سوئد به ناتو موافق است

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان چهارشنبه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه گفت که طرفدار پیوستن سوئد به ناتو است. اوربان پس از تماس تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که از پارلمان مجارستان می‌خواهد که در اسرع وقت به پیوستن سوئد در ناتو رأی مثبت دهد. دبیرکل ناتو نیز در این تماس تلفنی تأکید کرد که مشتاقانه منتظر تصویب این الحاق در پارلمان مجارستان است. روز گذشته، سه‌شنبه ۳ بهمن / ۲۳ ژانویه نیز پارلمان ترکیه با ۲۸۷ رأی موافق در برابر ۵۵ رأی مخالف درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ ارائه شد، تأیید کرد. اکنون باید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این مصوبه را امضا کند. همه اعضای ناتو باید درخواست‌های کشورهایی را که به‌دنبال پیوستن به این ائتلاف نظامی هستند، تأیید کنند و آنکارا و بوداپست ماه‌ها مانع از الحاق سوئد شده بودند. ویکتور اوربان به‌تازگی از نیاز به گفت‌وگو با اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد سخن گفته و او را به رایزنی دعوت کرده بود. دیپلمات‌های بروکسل این را واکنشی به انتقاد سوئد از کمبودهای حاکمیت قانون در مجارستان دانسته بودند. اوربان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه روابط دوستانه‌ای دارد. مجارستان اکنون تنها کشور ناتو است که الحاق سوئد را تأیید نکرده است.

سقوط هواپیمای نظامی در بلگورود: روسیه می‌گوید ۶۵ اسیر جنگی اوکراینی کشته شدند

چهارشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن یک هواپیمای نظامی روسیه در منطقه بلگورود سقوط کرده است که وزارت دفاع روسیه می‌گوید همه ۷۴ سرنشین آن شامل ۶۵ اسیر جنگی اوکراین کشته شده اند. بنا بر گزارش‌ ریا، رسانه دولتی روسیه، اسيران جنگی کشته شده به منطقه مرزی منتقل می‌شدند تا با اسیران جنگی روسیه معارضه شوند. روزنامه اوکراینی «اوکراین سکایا پراودا» بعد از اعلام خبر سقوط هواپیما به نقل از منابع نظامی این کشور نوشت که نیروهای اوکراینی هواپیمای ایلیوشین ایل-۷۶ روسیه را ساقط کرده‌اند و این هواپیما حامل موشک‌های ضدهوایی اس-۳۰۰ بوده است. این روزنامه کمی بعد ادعای خود را پس گرفت و با انتشار اصلاحیه‌ای نوشت که منابع این روزنامه درباره نقش اوکراین در سقوط هواپیما چیزی نگفته‌اند. هواپیما نظامی روسیه از نوع ایلیوشین ایل-۷۶ معمولا برای جا به جایی محموله، تجهیزات یا نفرات نظامی استفاده می‌شود. به گزارش اسوشیتدپرس مقامات اوکراینی نسبت به انتشار هر گونه اطلاعات تاییدنشده هشدار دادند. مقر هماهنگی اوکراین برای رسیدگی به اسیران جنگی در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «ما تاکید می‌کنیم که دشمن فعالانه در حال انجام عملیات ویژه انتشار اطلاعات برای بر هم زدن نظم جامعه اوکراین است» بلگرود در ماه‌های اخیر هدف حملات متعدد اوکراین بوده است، از جمله حمله موشکی در دسامبر که بر اثر آن ۲۵ نفر کشته شدند.

بازداشت متین حسنی و امير شاه‌ولایتی، دو آسیب‌دیده چشمی اعتراضات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱

دو آسیب‌دیده چشمی اعتراضات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ در بوکان و تهران روز سه‌شنبه ۳ بهمن‌ بازداشت شدند. به گزارش هرانا (ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران) متين حسنی، شهروند ساكن بوکان و از آسیب‌دیدگان اعتراضات آبان ۹۸ روز سه‌شنبه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. یک منبع مطلع به هرانا گفته است که نیروهای امنیتی هنگام بازداشت متین حسنی در منزل خانوادگی‌اش هیچ گونه حکم قضایی ارائه ندادند و در نتيجه از علت بازداشت، محل نگهداری و اتهام‌های مطرح‌شده علیه او هیچ اطلاعی در دست نیست. متين حسنی در جریان اعتراضات آبان ۹۸ هدف شلیک نیروهای امنیتی قرار گرفت و در سن ۱۹ سالگی بینایی یک چشمش را از دست داد. همزمان امیر شاه‌ولایتی یکی از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات ۱۴۰۱ پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. هرانا به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده گزارش داد که امیر شاه‌ولایتی در دادسرای اوین بابت «اتهام تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه باغی و اقدام علیه امنیت کشور» تفهیم اتهام شده است. او در اردیبهشت امسال نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و منزل شخصی‌اش تفتیش شد و دو ماه بعد با تودیع وثیقه آزاد شد. امیر شاه‌ولایتی دوم مهرماه ۱۴۰۱ با شلیک گلوله ساچمه‌ای در محله نارمک تهران از ناحیه چشم آسیب دید. به گفته یک منبع مطلع به هرانا او اکنون به درمان نیاز دارد.

بیانیه نخست‌وزیر عراق: حملات آمریکا «اقداماتی خصمانه» در جهت «تنش‌افزایی غیرمسئولانه» است

دفتر نخست وزير عراق چهارشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن در بیانیه‌ای حمله آمریکا به مواضع ارتش عراق را در جهت «تنش‌افزایی غیرمسئولانه» و نقض حاکمیت این کشور دانست. نیروهای آمریکایی بامداد چهارشنبه به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق حمله کردند که در جریان این حمله به نقل از مقامات عراق دو نفر کشته شدند. به گزارش ای‌اف‌پی و به نقل از مقامات عراق، هدف این حملات گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله از گروه‌های ائتلاف حشد‌الشعبی است که اکنون به طور رسمی بخشی از نیروهای مسلح ارتش عراق محسوب می‌شوند. دولت عراق بنا بر بیانیه منتشرشده، عملیات صورت گرفته از سوی آمریکا را «اقداماتی خصمانه» تلقی می‌کند که سال‌ها همکاری دو کشور را زیر سوال می‌برد. موشک‌های آمریکا به مناطقی در جرف‌الصخر در جنوب بغداد و القائم در نزدیکی مرز سوریه اصابت کرد. گزارش شده است که در القائم دو نفر کشته و دو نفر دیگر زحمی شدند. حمله آمریکا چند روز پس از آن رخ داد که ارتش آمریکا در غرب عراق هدف موشک‌های بالستیک و راکت‌هایی قرار گرفت که به گفته ستاد فرماندهی ارتش آمریکا (پنتاگون) از سوی شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران پرتاب شده است.

زهرا رهنورد: حاکمان جمهوری اسلامی در دریای خون غرق خواهند شد و صبح نجات ملت طلوع خواهد کرد

زهرا رهنورد از رهبران جنبش سبز روز سه‌شنبه ۳ بهمن در واکنش به اجرای احکام اعدام معترضان و کشتار مخالفان حکومت علی خامنه‌ای در بیانیه‌ای کوتاه گفت که جمهوری اسلامی در سراسر ایران دریای خون به راه انداخته است. زهرا رهنورد و همسرش میرحسین موسوی از بهمن ۱۳۸۹ در خصر خانگی به‌سر می‌برند. رهنورد در بخش دیگری از بیانیه‌اش که وب‌سایت «کلمه» آن را منتشر کرد، نوشت: «فرزندان ایران را می‌کشند، یا در خیابان، یا در زندان، یا با اعدام، و دل مادران را به داغ نوگلان‌شان غرق در خون می‌کنند.» او نوشت که به‌زودی حاکمان جمهوری اسلامی «خودشان در این دریای خون غرق خواهند شد و صبح نجات ملت طلوع خواهد کرد».

انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در نیوهمپشایر: ترامپ با پیروزی خیره‌کننده بر هیلی یک گام به رقابت نهایی با بایدن نزدیک‌تر شد

روز سه‌شنبه ۳ بهمن/ ۲۳ ژانویه و با شمارش نیمی از آرای انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت نیوهمپشایر مشخص شد که دونالد ترامپ بیش از ۱۰ درصد از رقیب هم‌حزبی‌اش نیکی هیلی پیش است. با پیروزی بر نیکی هیلی، دونالد ترامپ یک گام دیگر به صحنه نهایی انتخابات آمریکا و رقابت با جو بایدن، رقیب حزب دموکرات نزدیکتر شد. چند دقیقه پس از بسته شدن مراکز رأی‌گیری در ایالت نیوهمپشایر، رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که ترامپ رقیب جمهوری‌خواه خود، نیکی هیلی را با اختلاف قابل توجهی شکست داده و ضربه محکمی به کارزار انتخاباتی او وارد کرده است. نتایج نهایی هنوز اعلام نشده است، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ پس از شمارش حدود نیمی از آرا بیش از ۱۰ درصد از هیلی پیش است. پیروزی رئیس جمهوری سابق آمریکا به دنبال نمایش قوی مشابهی در انتخابات مقدماتی حزبی آیووا در هفته گذشته صورت گرفت و پیشتازی او را در رقابت برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر تقویت کرد. نیوهمپشایر به عنوان آخرین بخت هیلی برای ایجاد نفوذ در پیشتازی ترامپ در نظر گرفته شده بود. اما به‌رغم از دست دادن این ایالت، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی سه‌شنبه شب گفت که قصد دارد به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهد.

حسن روحانی برای حضور در مجلس خبرگان رهبری رد صلاحیت شد

وبسایت دولتی برنا نیوز به نقل از منابعش نوشت که شورای نگهبان صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری را تایید نکرد. انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در روز ۱۱ اسفند برگزار می‌شود. پیش از این گزارش‌های متعددی از رد صلاحیت چهره‌های کمتر وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم منتشر شده بود. حسن روحانی در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ دو دوره رئیس‌جمهور و پیش از آن برای بیش از یک دهه نماینده علی خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی بود.