نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۸ هزار تن در تصادفات جاده‌ای ایران فوت کردند

خبرگزاری دولتی «مهر» یکشنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه) به نقل از ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، از کشته شدن ۲۸هزار نفر در سال ۹۷ در تصادفات جاده‌ای خبر داد. این خبرگزاری ساعاتی بعد از انتشار خبر، عنوان آن را به «کمبود چهار هزار دوربین نظارتی در جاده‌های کشور» تغییر داد و آمار ذکر شده درباره میزان تلفات جاده‌ای در سال ۱۳۹۷ را از متن خبر حذف کرد. اینبار به نقل از سلیمانی گزارش داده شد که آمار تصادفات جاده‌ای از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ رشد دو درصدی داشته است. ایوب سلیمانی گفته است که از آمار کل تلفات تصادفات جاده‌ای، حدود ۵۱ درصد از تلفات در جاده، حدود ۷ درصد در راه بیمارستان، و ۴۱ درصد در بیمارستان‌ها رخ می‌دهند. او افزود که دلیل عمده تلفات در مسیر و بیمارستان‌ها «کمبود تجهیزات پلیس برای رساندن مصدوم به بیمارستان است؛ که اگر بتوانیم با تجهیزات نوین خدمات بهتری را به مصدوم در سر صحنه بدهیم هم آن ۴۱ درصد و هم آن ۷ درصد قابل کاهش است.» به گفته او، «پلیس باید به بالگرد مجهز شود، باید به پهپاد مجهز شود و سازمان دیگر باید به پلیس کمک کنند و دراین رابطه به ۱۵۰۰ گشت جدید در جاده ها نیاز داریم.» سلیمانی در عین حال تاکید کرده که برای به حداقل رساندن تصادفات باید ۶ هزار دوربین نظارتی در کشور نصب شود و در حال حاضر تنها دو هزار دوربین برای نظارت بر راهها و جاده‌ها نصب شده اند.

معاون وزیر خارجه #ونزوئلا با #ظریف دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، معاون وزیر خارجه ونزوئلا یکشنبه ۲۴ فوریه / ۵ اسفند با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. روبن داریو مولینا، معاون آسیا، خاورمیانه و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ونزوئلا، برای دیدار با مقامات ایران به تهران سفر کرده است. این دیدار یک ماه بعد از گفتگوی تلفنی ظریف و خورخه آرره آسا، وزیر امور خارجه ونزوئلا صورت می‌گیرد. ونزوئلا در بحران عمیق سیاسی و اقتصادی به سر می‌برد و مخالفان نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور، خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند. خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا و رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور نیز تلاش دارد با اتکا به برخی قدرت‌های غربی و با حمایت ایالات متحده مادورو را وادار به کناره‌گیری کند. در مقابل کشورهایی نظیر چین، روسیه و ایران از دولت مادورو حمایت کرده اند. ظریف نیز در گفتگوی تلفنی خود با وزیر امور خارجه ونزوئلا حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت مادورو را اعلام کرد و بر سر راه‌های مقابله با ایالات متحده به تبادل نظر پرداختند. وزارت خارجه ایران «مداخله» آمریکا در «امور داخلی» ونزوئلا را محکوم کرده و «راه حل مشکلات داخلی ونزوئلا» را تنها از طریق «گفت‌وگوی نیروهای سیاسی داخلی» بر اساس چارچوب‌های قانونی این کشور قابل حل و فصل دانسته است. سیاستمداران آمریکا در ماه‌های اخیر به پیگیری سیاست «رژیم چِینج» در ونزوئلا متهم شده اند. نیویورک‌تایمز در گزارشی که سپتامبر سال گذشته میلادی منتشر شد نوشت که مقام‌های آمریکایی با افسران ناراضی ارتش ونزوئلا دیدارهایی مخفیانه برای بحث درباره یک کودتای احتمالی ترتیب داده بودند.

دادستانی کل جمهوری اسلامی از #وزیر_ارتباطات شکایت کرد

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، طرح شکایتی از سوی دادستانی کل کشور و «دو هزار نفر از مردم اهواز» علیه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات صورت گرفته و در دادستانی تهران در دست بررسی است. جواد جاویدنیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل جمهوری اسلامی با اعلام این خبر دلیل طرح شکایت را عدم تمکین وزیر به تذکرات متعدد «در رابطه با ضرورت اجرای قوانین و مصوبات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و اجرای دستورات قضایی» دانست. دومین عنوان شکایت از وزیر ارتباطات «بسترسازی برای جاسوسی رایانه‌ای دشمنان از اطلاعات کلان مردم (big data)» است که به گفته جاویدنیا در دسترس قرار دادن این اطلاعات شرایط جاسوسی یارانه‌ای را برای دشمنان به وجود آورده است. او همچنین گفته است که دلیل شکایت مردم اهواز از وزیر ارتباطات «عدم ایجاد بستر امن و لازم برای فضای مجازی» بوده است. به گفته جوادنیا، مردم اهواز «جذب شدن جوانان در گروه‌های تکفیری» و «در نهایت حادثه تروریستی رژه نیروهای مسلح» را نتیجه سهل‌انگاری وزارت ارتباطات در زمینه تامین امنیت فضای مجازی می‌دانند و در این رابطه علاوه بر وزیر ارتباطات، از مدیران اینستاگرام و تلگرام نیز طرح شکایت کردند.

برای بار دوم در طی یک ماه: مشروب مسموم در #هند جان ۱۵۰ نفر را گرفت

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، حداقل ۱۵۰ نفر در استان آسام، در شمال شرقی هند، بر اثر نوشیدن مشروب مسموم جان باختند. در ماه اخیر این بار دومی است که چنین تراژدی‌ای در هند رخ می‌دهد. تعداد زیادی از مسمومین نیز در بیمارستان بستری شده‌اند. مقامات قضایی به دنبال یافتن منبع توزیع این مشروب و دستگیری مقصران است. وزیر بهداشت هند گفت که بیش از ۱۷۰ نفر در بیمارستان پذیرش شده‌اند و از مناطق اطراف نیز بیماران جدیدی ثبت می‌شوند. او افزوده که برخی از این افراد دو روز بعد از مصرف این لیکور علایم بیماری را در خود مشاهده کردند. تراژدی آسام دو هفته بعد از آن روی می‌دهد که در دو استان شمالی اوتاراکند و اوتار پرادش بیش از صد نفر به خاطر نوشیدن مشروب الکلی مسموم فوت کردند. این بدترین فاجعه در نوع خود بعد از ۲۰۱۱ است. مرگ ناشی از الکل غیرقانونی و دست‌ساز یک اتفاق مکرر در هند است. با این حال بیشتر مردم توانایی خرید نوشیدنی‌های استاندارد و تاییدشده را ندارند. تولید و مصرف مشروب دست‌ساز در آسام بیشتر در کنار و اطراف مزارع چای صورت می‌گیرد و بسیاری از کارگران که درآمد ناچیزی دارند این نوع مشروب را مصرف می‌کنند. یک مقام محلی هند تخمین زده است که احتمالاً نزدیک به هزار و پانصد نفر از این مشروب نوشیده اند که منجر به مرگ ۱۵۰ نفر شده است. پلیس تا کنون ۱۶ نفر را در این رابطه دستگیر کرده است و تحقیقات برای یافتن مقصران و علل اصلی این فاجعه ادامه دارد.

ایران در آخرین روز رزمایش «ولایت ۹۷» پرتاب #موشک_کروز از #زیردریایی_غدیر را آزمایش کرد

به گزارش خبرگزاری دولتی «ایرنا»، ایران یکشنبه ۵ اسفند/ ۲۴ فوریه در سومین روز رزمایش نظامی ایران، نیروی دریایی ارتش با موفقیت یک موشک کروز را آزمایش کرد. رزمایش نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی با نام «ولایت ۹۷» همزمان با اوج گرفتن تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده به مدت سه روز در دریای عمان اجرا شد. خبرگزاری «رویترز» نیز با اعلام این خبر به تهدیدهای ایران برای بستن تنگه هرمز اشاره کرد. پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهری آمریکا مبنی بر خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در تابستان گذشته، ایران یک موشک ضدکشتی کوتاه‌برد را در یک رزمایش دریایی آزمایش کرد. واشنگتن این آزمایش را تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز تعبیر کرد. به گزارش ایرنا، موشک کروز آزمایش‌شده از یک زیردریایی سبک از کلاس غدیر و از «ژرفای دریا به سمت هدف» پرتاب شد، به این ترتیب زیردریایی مزبور «بدون این که مکان پرتاب و موقعیت کشف شود»، می‌تواند عملیات را انجام دهد و «یگان های دشمن را مورد اصابت قرار دهد.» ایران ادعا کرده است که سایر زیردریایی‌هایش نظیر زیردریایی سنگین کلاس طارق و زیردریایی فاتح نیز از قابلیت پرتاب موشک برخوردارند. بیش از صد کشتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در گستره وسیعی از تنگه هرمز تا اقیانوس هند در این رزمایش سه روزه شرکت داشتند. در دومین روز رزمایش نیز هواناوهای یگان هوادریای نیروی دریایی موشک کروز سطح به سطح نیز شلیک کردند. در این رابطه خبرگزاری مهر نوشت که «برای اولین بار هواناوهایی که تاکنون فقط ماموریت جابه‌جایی نیروها را بر عهده داشتند به سامانه‌های پرتاپ موشک مجهز کرده و در این رزمایش با موفقیت به سمت اهداف از پیش تعیین شده پرتاب کنند.» گسترش توان موشکی ایران موجب نگرانی ایالات متحده و کشورهای اروپایی شده است، اما ایران می‌گوید که توان موشکی این کشور مسئله دفاعی و پدافندی است. متخصصان غربی می‌گویند که ایران اغلب درباره توان نظامی خود اغراق می‌کند، اما با این حال موشک‌های دوربرد ایران موجب نگرانی آنها شده است.

ابراهیم رئیسی: «طلاب و روحانیت کمترین حقوق را دریافت می‌کنند»

ابراهیم رئیسی، «تولیت آستان قدس رضوی» که این روزها شایعه قرار گرفتنش بر مسند ریاست قوه قضائیه مطرح است، یکشنبه پنجم اسفند در یک سخنرانی تحت عنوان «اجتماع حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی» که در مقبره روح‌الله خمینی برگزار شد، از به چشم آمدن «اشرافگری و تشریفات» در جامعه انتقاد کرد و در ادامه «طلاب و روحانیت» را کسانی خواند که «زندگی ساده و همانند مردم دارند و هیچ وقت اشرافگری را قبول ندارند و خودشان را بالاتر از مردم نمی‌دانند». او مدعی شد که طلاب و روحانیون «کمترین دریافت حقوق در کشور» را دریافت می‌کنند. رئیسی در بخش دیگری از اظهارات با بیان اینکه « عده‌ای فکر می کنند ما مخالف برخی از کنوانسیون‌ها هستیم»، دلیل مخالفت را «به ضرر مردم» بودن برخی از کنوانسیون‌ها اعلام کرد و از دولتمردان خواست «به لبخند دشمن اعتماد نکنند» چرا که به گفته او «دشمن برای حکومت جمهوری اسلامی نقشه‌ها کشیده است».

واگذاری سیلوها به بخش خصوصی متوقف شد

جواد حسینی‌کیا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ایران یکشنبه ۵ اسفند به خبرگزاری «خانه ملت» گفت: با دستور وزیر اقتصاد و دارایی فعلا واگذاری کلیه سیلوهای کشور متوقف شده تا سازو کار بهتری در نحوه واگذاری و قیمت گذاری آنها مشخص شود. به گفته نماینده کرمانشاه، دستور توقف واگذاری سیلوها پس از پیگیری‌های عدیده‌ای که بعد از واگذاری سیلو کرمانشاه انجام گرفت، صورت گرفته است. سیلو کرمانشاه چندی پیش با یک پنجم ارزش واقعی به قیمت ۲۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد. به گفته حسینی‌کیا، ارزش این سیلو بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است. دولت جمهوری اسلامی در نظر دارد تمامی سیلو و انبارهای غله را تا پایان سال آینده به بخش خصوصی واگذار کند.

یک مدرس دانشگاه در ایران: طرح انتقال آب خزر به سمنان توجیه اقتصادی و محیط زیستی ندارد

دولت حسن روحانی در لایحه بودجه سال آینده اعتبار ویژه‌ای برای انتقال آب دریای خزر به سمنان در نظر گرفته است. نمایندگان استان‌های مازندران و گیلان در مجلس شورای اسلامی خواستار رد این طرح در مجلس شورای اسلامی شده‌اند. یک مدرس دانشگاه در ایران هم معتقد است: طرح توجیه اقتصادی ندارد و می‌تواند سسب نابودی کامل دریای خزر شود. عبدالرضا کرباسی، معاون سابق محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست و مدرس دانشگاه در ایران یکشنبه ۵ اسفند با این طرح مخالفت کرد و گفت که نه توجیه اقتصادی دارد و نه محیط زیستی. به گفته او این طرح موجب افزایش سالانه حدود سه میلیون تن نمک به دریای خزر خواهد شد و یک «تنش زیست محیطی» برای این دریا به وجود خواهد آورد که می‌تواند سبب از بین رفتن «این پهنه دریایی شود». او نمک‌زدایی از آب دریای خزر را هم بسیار گرانقیمت و موجب سرریز آب تلخ که از رشد جلبک در سیستم واحدهای نمک‌زدا جلوگیری می‌کنند و برای آبزیان سمی هستند، دانست.