نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده سراوان در مجلس کشته شدن سه نفر از سوخت‌بران بلوچ را تائید کرد

ملک فاضلی نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی کشته شدن حداقل سه نفر در جریان تیراندازی به سوخت‌بران بلوچ در منطقه مرزی سراوان را تائید کرد اما مدعی شد که یک تن از آنان در داخل پاکستان کشته شده است. شامگاه دوشنبه چهارم اسفند نیروهای نظامی ایران به سوخت‌بران در نزدیکی پاسگاه شمسر شلیک کردند. به گفته منابع نزدیک به فعالان بلوچ در جریان این تیراندازی دست‌کم ده تن کشته شدند. کمپین فعالان بلوچ هویت ده تن از کشته شدگان را احراز کرده است. فاضلی اما همانند دیگر مسئولان حکومتی در ایران چهارشنبه ششم اسفند مدعی شد که تنها دو نفر در جریان تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سوخت‌بران کشته و ۹ تن دیگر نیز زخمی شدند. فاضلی این آمار را «ناصحیح» خواند و گفت که در سفر هفته آینده هیئت ویژه نمایندگان مجلس به سراوان این موضوع را «حتما پیگیری خواهند کرد». هیئت نمایندگان قرار است اوایل هفته آینده برای بررسی «وقایع رخ‌ داده» به سراوان سفر کنند. به گفته فاضلی این سفر دو روزه و برای «دلجویی» از مردم سراوان خواهد بود. سه‌شنبه پنجم اسفند معترضان خشمگین به ساختمان فرمانداری سراوان هجوم بردند و به گفته مسئولان دولتی شیشه‌های ساختمان را شکستند. تصاویری از آتش زدن یک خودرو پلیس به دست معترضان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بر اساس گزارش منابع نزدیک به فعالان بلوچ فضای سراوان و دیگر شهرهای بلوچستان از یک روز قبل «امنیتی» است و در برخی شهرها اصناف و بازاریان به نشانه اعتراض اعتصاب کرده‌اند.

تجمع کارکنان قرارداد موقت صنعت نفت مقابل مجلس همزمان با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰

گروهی از کارکنان قرارداد موقت وزارت نفت صبح چهارشنبه ششم اسفند همزمان با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ مقابل مجلس تجمع کردندو خواستار امنیت شغلی و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل شدند. ده‌ها هزار کارگر نفت سال هاست به واسطه پیمانکاران با قراردادهای موقت به کار گرفته شده‌اند. آن‌ها که اغلب کارگران ماهرند، به دلیل عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل با دستمزدی نازل کار می‌کنند و از حقوق مستتر در قانون کار بی بهره‌اند.

دادگاهی در آلمان یک افسر سازمان اطلاعات سوریه را به دلیل جنایت علیه بشریت به چهار سال و شش ماه زندان محکوم کرد

یک دادگاه در آلمان عیاض الغریب عضو سابق سازمان اطلاعاتی سوریه را به چهار سال و شش ماه زندان محکوم کرد. دست داشتن در دستگیری دست‌کم ۳۰ معترض در تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه بشار اسد در شهر دوما در سال ۲۰۱۱ و انتقال آنان به یک بازداشتگاه زیر نظر سازمان اطلاعات سوریه یکی از اتهامات عیاض الغریب است که روز چهارشنبه ۲۴ فوریه/ ۶ اسفند در دادگاهی در شهر کوبلنتس آلمان محاکمه شد. دادگاه او را به مشارکت در جنایت علیه بشریت محکوم شناخت. الغریب پس از اوج گرفتن اعتراض‌های ضد دولتی در سوریه به گفته برخی منابع به «مخالفان پیوست» و از سوریه خارج و در آلمان پناهنده شد. در آلمان اما فعالان حقوق بشر و مخالفان دولت که به این کشور پناهنده شده بودند او و یک تن دیگر از همکاران ارشد سازمان اطلاعات سوریه را شناسایی کردند. انور رسلان، از افسران ارش سابق دستگاه سازمان اطلاعات و امنیت سوریه دیگر متهم این پرونده است که به دست داشتن در شکنجه و نیز ۵۸ مورد قتل متهم شده است. رسیدگی به اتهامات انور ارسلان که بر اساس کیفرخواست مسئول شکنجه شدن ۴۰۰۰ زندانی در یکی از زندان‌های دمشق بود، ادامه دارد. هاینک ماس، وزیر خارجه آلمان محکومیت الغریب را تاریخی خواند و نوشت این برای نخستین بار است که در آلمان یک نفر به خاطر شکنجه در زندان‌های سوریه پاسخگو می‌شود. سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار ادامه اقدامات این چنینی شد. فعالان حقوق بشر اما محکومیت ۴ سال و نیم زندان برای الغریب را کمتر از آنچه که در کیفرخواست درخواست شده بود، دانستند. محاکمه این دو آوریل ۲۰۲۰ آغاز شد.

مجلس شورای اسلامی یک هیئت برای بررسی «وقایع رخ‌داده» به سراوان اعزام می‌کند

منابع نزدیک به فعالان بلوچ از اعتصاب اصناف زاهدان و چند شهر دیگر بلوچستان در اعتراض به کشته شدن ۱۰ سوخت‌بر که دوشنبه چهارم اسفند با شلیک نیروهای سپاه پاسداران در مرز سراوان کشته شدند، خبر داده‌اند. فرماندار سراوان عصر ششم اسفند به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفت که اوضاع و شرایط در شهر «عادی است و مشکلی وجود ندارد». خلاف اظهارات او منابع نزدیک به فعالان بلوچ گفته‌اند که در سراوان نیز بازار و مغازه‌ها به نشانه اعتراض بسته شده است. در یک خبر دیگر حسن همتی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از اعزام یک هیئت از نمایندگان به سراوان به منظور آنچه که «اتفاقات اخیر در مرز سراوان از جمله خسارات وارد شده به فرمانداری» عنوان کرد، خبر داد. به گفته او این هیئت هفته آینده به سراوان خواهد رفت. یک روز قبل- سه‌شنبه پنجم اسفند- معترضان خشمگین به کشته شدن دست‌کم ۱۰ سوخت‌بر در منطقه مرزی سراوان به فرمانداری این شهر هجوم بردند. کمپین فعالان بلوچ گزارش کرده است در جریان این اعتراض ماموران امنیتی دست‌کم سه شهروند، از جمله یک کودک را بازداشت کردند. هویت بازداشت شدگان محمد شهرسان زهی، عزیز شهرسان زهی و محمد درزاده اعلام شده است. یکی از بازداشت‌شدگان نوجوانی ۱۶ ساله به نام محمد شهرسان زهی، پسر عموی دو تن از سوخت‌بران کشته شده است که برای پیگیری وضعیت آنها به سراوان رفته بود.

۱۰۰ پاسگاه محیط‌بانی در ایران به دلیل کمبود نیرو تعطیل است

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست ایران از تعطیلی یک پنجم پاسگاه‌های محیط‌بانی خبر داد. او چهارشنبه ششم اسفند گفت که از ۶۰۷ پاسگاه محیط‌بانی ۱۰۰ پاسگاه به دلیل کمبود نیرو تعطیل است. به گفته محبت‌خانی تعطیلی این پاسگاه‌ها باعث افزایش کار پاسگاه‌های مجاور شده است. او گفت که سازمان محیط زیست مجوز استخدام سالانه ۳۰۰ محیط‌بان را اخذ کرده اما این بخش به هشت هزار نیروی جدید نیاز دارد. کمبود نیروی انسانی در محیط‌بانی ایران فشار کاری محیط‌بانان را افزایش داده است. محبت‌خانی در بخش دیگری از سخنانش که در خبرگزاری‌های رسمی ایران منتشر شد، گفت: هفت درصد از آتش‌سوزی‌هایی که در سال جاری در منابع طبیعی ایران رخ داد «عمدی» بوده است. طی سال جاری چندین فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس و شمال ایران رخ داد. به گفته محبت‌خانی «تعدادی از افراد متخلف که اقدام به آتش‌سوزی در عرصه‌های محیط زیست کرده، دستگیر و مجازات شده‌اند اما هنوز تعدادی از پرونده‌ها تا زمان دستگیری فرد متخلف مفتوح است».

کرونای جهش‌یافته در ایران: ۱۱۲ بیمار شناسایی شد، هشت بیمار فوت کردند

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ظهر چهارشنبه ششم اسفند از شناسایی ۱۱۲ مورد ابتلا به کرونای جهش‌یافته طی سه هفته گذشته در مناطق مختلف ایران خبر داد و گفت که هشت تن از این افراد فوت کرده‌اند. نخستین بار ۱۶ بهمن امسال وزیر بهداشت و درمان از شناسایی یک مورد ابتلا به کرونای جهش یافته خبر داده بود. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ایران هم گفت در شبانه‌روز گذشته هشت هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد ۷۴۶ نفر بستری شدند. به گفته او در همین مدت کرونا جان ۷۳ نفر دیگر را گرفت. بر این اساس شمار کشته‌شدگان این بیماری بر اساس آمارهای رسمی به ۵۹ هزار و ۷۳۶ تن رسید. چند شهر در ایران با موج دیگری از همه‌گیری کرونا یا آنگونه که مسئولان وزارت بهداشت و درمان می‌گویند پیک چهارم روبه‌رو شده‌اند. در ۱۱ شهرستان استان خوزستان وضعیت قرمز و ممنوعیت تردد بین استانی وضع شده است. براساس اعلام وزارت بهداشت و درمان وضعیت در ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی است. مسئولان استانی وزارت بهداشت و درمان طی روزهای گذشته روند افزایش شمار بیماران را «نگران‌کننده» توصیف کرده بودند. بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در استان خوزستان منع ورود و خروج بین استانی وضع شده است. سه استان مازندران، گیلان و گلستان نیز مشمول محدودیت‌ها تردد خواهند شد. همچنین ورود مسافر به شهرهای مشهد، یزد، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، قم و جزایر کیش و قشم نیز محدود یا ممنوع اعلام شده است.

مطهری: برخی از انتقادها از وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی درست است

علی مطهری، نایب‌رئیس سابق مجلس می‌گوید انتقاد غربی‌ها از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی درست است و ایران باید عذرخواهی کند. او در مصاحبه با خبرآنلاین و با اشاره به کشته‌شدن بهنام محجوبی از دراویش زندانی گفت: «انتقادهایی که غربی‌ها در زمینه حقوق بشر به ما می‌کنند، درست است. ما گاهی کارهایی می‌کنیم که نباید انجام دهیم... ما باید وضع خودمان را اصلاح کنیم و اگر کار غلطی کردیم اعتراف کنیم و آن را درست کنیم.» او در ادامه به سیاست جمهوری اسلامی در گزارش‌های دوره‌ای به نهادهای بین‌المللی هم انتقاد کرد و گفت که او از مسئولان خواسته برخی از اشکالات حقوق‌بشری را بپذیرند: «من یک وقتی به آقای جواد لاریجانی که معاون حقوق بین‌الملل قوه قضاییه بود و در مجامع بین‌المللی شرکت می‌کرد، ‌گفتم که شما وقتی به این مجامع می‌روید و آنها انتقاد می‌کنند که ایران مثلا ۲۳ مورد نقض حقوق بشر داشته است و شما می‌دانید که مثلا ۳ مورد آن درست است، آنها را بپذیرید و عذرخواهی کنید و بگویید که بقیه‌اش درست نیست، نه اینکه بگویید کار ما نقص ندارد و استکبار جهانی می‌خواهد ما را تضعیف کند. اتفاقا من از نماینده خودمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو پرسیدم که آیا اگر ما این گونه بگوییم بهتر نیست؟ مثلاً دو مورد را که درست است قبول کنیم و بگوییم که اشتباه کردیم و ماموران ما نباید شکنجه می‌کردند. او گفت اگر این گونه بگوییم خیلی بهتر است، کشورهای دیگر همین کار را می‌کنند. اما ما همیشه می‌گوییم که همه کارهایمان درست است و کار ما نقص ندارد چون ما جمهوری اسلامی هستیم پس نمی‌شود که اشتباه کرده باشیم.»

در استان خوزستان برای کنترل چرخه انتقال کرونا محدودیت ورود و خروج خوردو اعمال می‌شود

سرهنگ احمد شیرانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ایران صبح چهارشنبه ششم اسفند گفت: «با توجه به قرار گرفتن شهرهای استان خوزستان در وضعیت قرمز، ورود پلاک‌های غیربومی و خروج پلاکهای بومی از شهرهای استان خوزستان ممنوع اعلام شده است». در استان خوزستان طی یک هفته گذشته شمار بیماران مبتلا به کرونا افزایش چشمگیری یافته است. وزارت بهداشت و درمان در یازده شهرستان این استان وضعیت قرمز اعلام کرده است. نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی پیشتر خواستار تعطیلی و قرنطینه کامل دو هفته‌ای برای کنترل چرخه انتقال کرونا شده بودند. ستاد ملی مقابله با کرونا این درخواست را نپذیرفت. حالا در تعطیلات پایان هفته که از فردا-پنجشنبه- آغاز می‌شود، ورود و خروج به این استان ممنوع خواهد شد. علاوه بر این به گفته شیرانی ورود خودروهای شخصی به استان‌های شمالی با وضعیت زرد و شهرهای مشهد و قم و اصفهان و شیراز و بوشهر و بندرعباس و جزایر قشم و کیش نیز با محدودیت و ممنوعیت همراه است.

پلیس تهران مدعی شد یک فرد «خرابکار» که قصد انجام عملیات انتحاری داشت را بازداشت کرده است

حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران صبح چهارشنبه ششم اسفند مدعی شد پلیس ایران «یک خرابکار با جلیقه انتحاری و انواع سلاح» را در عوارضی اتوبان تهران- قم دستگیر کرده است. او هویت فرد دستگیر شده را فاش نکرد اما ادعا کرد فرد دستگیرشده از سوی «معاندین»، عنوانی که جمهوری اسلامی برای تمامی گروه‌های مخالف خود به کار می‌برد، هدایت شده، «شش ماه تحت آموزش آنها قرار داشته» و «قصد خرابکاری در یکی و دو نقطه را داشته است». بر اساس ادعای رحیمی فرد دستگیر شده در عوارضی تهران- قم ماموران نیروی انتظامی را با نشان دادن ادوات و جلیقه انفجاری تهدید کرده است. به گفته او فرد دستگیر شده به مقام‌های قضایی تحویل شده و تحقیقات از او در حال انجام است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت بررسی لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسیده است

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار توییتی از پایان بررسی دو لایحه سی‌اف‌تی و پالرمو در کمیسیون مشترک مجمع خبر داد. کمیسیون مشترک با هدف جمع‌آوری دیدگاه موافقان و مخالفان پیوستن ایران به لوایح مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم ایجاد شده است. دولت در این کمیسیون ۵ نماینده دارد. معاون حقوقی دولت، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور خارجه، وزیر نفت و وزیر اقتصاد نمایندگان دولت در این کمیسیون هستند. دولت موافق پیوستن ایران به کنوانسیون سی‌اف‌تی و معاهده پالرمو هستند. تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم هم به عنوان مخالف حضور دارند. مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است در جلسه آینده خود درباره پیوستن ایران به این دو سازوکار تصمیم بگیرد. ایران از روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۰ به دلیل نپیوستن به سازوکار‌های جهانی مبارزه با تروریسم و مقابله با پولشویی مجددا در لیست سیاه FATF قرار گرفته است. FATF یا گروه ویژه اقدام مالی یک نهاد بین‌المللی است که بر عملکرد دولت‌ها و سیستم مالی جهانی در راستای حداکثری کردن شفافیت و مقابله با پولشویی و تامین مالی جرایم بین‌المللی فعالیت می‌کند. قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه این نهاد سبب افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و ارتباطات مالی با این کشور شده است. سی‌اف‌تی کنوانسیون جهانی مبارزه با تروریسم و پالرمو معاهده بین‌الملیی مقابله با جرایم سازمان‌یافته است. پیش‌تر مجلس دهم پیوستن ایران به این دو سازوکار را تصویب کرده بود ولی شورای نگهبان با این مصوبه مخالفت کرد و سرنوشت آن در دست مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. مخالفان پیوستن جمهوری اسلامی به این دو سازوکار معتقدند که این اقدام سبب خواهد شد ایران نتواند تحریم‌های آمریکا را به راحتی دور بزند و دستش برای کمک مالی به گروه‌هایی همچون حزب‌الله لبنان و انصار‌الله یمن بسته خواهد شد.