ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین پذیرفتنی نیست

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین قابل قبول نیست و آنکارا از تلاش اوکراین برای حفاظت از تمامیت ارضی خود حمایت می‌کند. اردوغان گفت: «این اقدام از نظر ما مغایر با قوانین بین‌المللی است و ضربه سنگینی به صلح، آرامش و ثبات منطقه وارد کرد.» او تأکید کرد که ترکیه خواستار حل بحران روسیه و اوکراین از طریق گفت‌وگو و مذاکره در چارچوب توافق مینسک است.

دبیر کمیسیون ویژه طرح صیانت: این طرح به صحن مجلس ارسال نشده و هنوز در دستور کار کمیسیون قرار دارد

پس از آن‌که هیأت رئیسه مجلس کلیات طرح صیانت از فضای مجازی را که در کمیسیون مشترک مجلس تصویب شده بود رد کرد، مهرداد ویس‌کرمی، دبیر این کمیسیون گفت: «بررسی این طرح هنوز در دستور کار کمیسیون مشترک قرار دارد و به صحن مجلس ارسال نشده است.» به‌گفته ویس‌کرمی «بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به کمیسیون مشترک ارجاع شده است». این نماینده مجلس افزود: «یک بار تعدادی از نمایندگان تلاش کردند که بررسی این طرح به صحن علنی ارجاع شود اما نتوانستند، زیرا طبق آیین‌نامه تصمیم‌گیری در این خصوص باید در صحن علنی مجلس انجام شود.» کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی ۳ اسفند در جلسه‌ای چنددقیقه‌ای کلیات طرح «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» موسوم به «طرح صیانت» را تصویب کرد و از آن روز بر سر چگونگی تصویب آن اختلاف نظرهایی بروز کرده است. مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بعد از ظهر پنج‌شنبه ۵ اسفند در توئیتر اعلام کرد که هیأت رئیسه مجلس مصوبه کمیسیون مشترک در مورد طرح صیانت را رد کرد. طرح صیانت که بعدها به «طرح حمایت از کاربران» تغییر نام پیدا کرد، با دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و برای تحدید بیش از پیش دسترسی کاربران به اینترنت جهانی، تشدید نظارت بر کاربران و جرم‌انگاری فعالیت‌های اینترنتی تدوین شده است.

راه برای بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس باز شد: هیأت رئیسه مجلس تصویب کلیات آن را رد کرد

در حالی‌که اختلاف‌ها بر سر تصویب کلیات طرح «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» موسوم به «طرح صیانت» بالا گرفته بود، مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی پنج‌شنبه ۵ اسفند در توئیتر خبر داد: «هیأت رئیسه مجلس مصوبه کمیسیون مشترک در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی را به دلیل ایراداتی که معاونت قوانین وارد کرده بود، رد کرد و نظر آن معاونت را پذیرفت.» پیش از این سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از برگزاری جلسه هیأت رئیسه برای بررسی ایرادهای معاونت قوانین مجلس به طرح صیانت خبر داده بود. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی نیز گفته بود کلیات این طرح «همچنان اشکالات جدی دارد.» طرح جنجالی «صیانت از فضای مجازی» که بعدها به «طرح حمایت از کاربران» تغییر نام پیدا کرد، با دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و برای تحدید بیش از پیش دسترسی کاربران به اینترنت جهانی، تشدید نظارت بر کاربران و جرم‌انگاری فعالیت‌های اینترنتی تدوین شده است. «کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» کلیات این طرح را سه‌شنبه ۳ اسفند در جلسه‌ای چنددقیقه‌ای در مجلس تصویب کرده بود.

در پی حمله روسیه به شرق اوکراین قیمت نفت و طلا در جهان به‌شدت افزایش یافت

به‌گزارش رویترز، پس از آن‌که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، صبح پنج‌شنبه ۵ اسفند / ۲۴ فوریه قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل با ۴,۳ درصد افزایش، به ۱۰۱ دلار در هر بشکه رسید. این بالاترین قیمت در ۸ سال اخیر است. قیمت معاملات آتی نفت خام در بورس نایمکس نیز با رشد ۴,۴۶ درصدی به ۹۶,۲۱ سنت در هر بشکه رسید. قیمت هر اونس طلا نیز همزمان با آغاز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین با ۱,۰۷ درصد افزایش به ۱۹۲۸,۶ دلار رسید. این بالاترین قیمت طلا پس از ماه اوت دو سال پیش است. رویترز نوشته است که تغییر این وضعیت مستلزم اقدام روسیه است.

واکنش وزیر خارجه ایران به حمله روسیه به اوکراین: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد

وزارت خارجه ایران در مورد بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور موضع‌گیری کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۵ اسفند در توئیتر نوشت: «بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم. برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.» ارتش روسیه صبح پنج‌شنبه شرق اوکراین را مورد حمله و هدف بمباران قرار داد. این حمله با واکنش‌های اعتراضی بسیاری از کشورها روبه‌رو شده است.

یک کارگر شیرازی به‌دلیل مشکلات معیشتی به زندگی خود و چهار عضو خانواده‌اش پایان داد

مشکلات شدید مالی موجب شد که یک کارگر ۴۳ ساله شیرازی به زندگی خود، همسر و سه دخترش پایان دهد. بنا به گزارش روزنامه همشهری، پدر خانواده، کارگر ساده و نصب‌کننده کولر بود که ابتدا با ریختن سم داخل آبمیوه سه دخترش را کُشت، سپس با چاقو همسرش را به قتل رساند و در نهایت به زندگی خود پایان داد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این کارگر به‌دلیل بیکاری و مشکلات شدید مالی موفق به پرداخت کرایه خانه نمی‌شد و همین باعث شده بود که صاحب‌خانه از آن‌ها بخواهد که خانه را تخلیه کنند. این مسأله سبب اختلاف میان مستأجر و صاحب‌خانه شد و کار به جایی رسید که صاحب‌خانه به دادگاه رفت و پس از شکایت حکم تخلیه آپارتمان را گرفت. اما مرد مستأجر توانایی پرداخت اجاره آپارتمان دیگری را نداشت. همه این دلایل باعث شد تا این کارگر چنین تصمیم وحشتناکی را بگیرد. تشدید بحران معیشتی، بی‌حقوقی و بی‌پناهی در سال‌های اخیر عوامل مهمی در افزایش خودکشی میان کارگران در ایران بوده‌اند. در طول یک سال اخیر ده‌ها گزارش از خودکشی کارگران و اقشار کم‌درآمد در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی حکومت طالبان در قطر شد که مهمترین نهاد نمایندگی این حکومت در خارج از افغانستان است

سهیل شاهین، نماینده پیشنهادی امارت اسلامی طالبان برای کرسی افغانستان در سازمان ملل، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر شد. یک منبع دولتی طالبان به شبکه طلوع‌نیوز افغانستان گفت شاهین همزمان نماینده پیشنهادی برای کرسی افغانستان در سازمان ملل نیز هست. پیش از این و به‌ویژه در زمان گفت‌وگوهای صلح، ملاعبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرا (نخست‌وزیر طالبان) رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر بود. دفتر سیاسی طالبان سال ۲۰۱۳ در قطر به شکل رسمی آغاز به کار کرد.

شمخانی: مسائل بسیار مهمی در مذاکرات وین باقی مانده

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران صبح پنجشنبه ۵ اسفند با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «دستیابی به توافق خوب به دلیل پیشرفت‌های قابل اعتنا در مذاکرات که عمدتاً ناشی از ابتکارات ایران بوده، امکان‌پذیر است، اما مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای حل مسائل بسیار مهم باقی‌مانده که لازمه متوازن‌سازی توافق است، شکل نخواهد گرفت.» دور هشتم مذاکرات وین ۸ فوریه/ ۱۹ بهمن از سر گرفته شد و اکنون به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. ایران و آمریکا تأکید کرده‌اند که مذاکرات در مراحل پایانی است اما مسائل باقی‌مانده مهم هستند. علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ایران شامگاه گذشته در سفری کوتاه از وین به تهران بازگشته است. در همان حال مذاکرات ادامه دارد.

ناتو برای رایزنی درباره حمله روسیه به اوکراین تشکیل جلسه فوق‌العاده می‌دهد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با انتشار پیامی در توییتر حمله روسیه به اوکراین را گستاخانه و نقض عیان حقوق بین‌الملل خوانده. به گزارش خبرگزاری آلمان ناتو برای بحث درباره نحوه واکنش به این حمله در طی روز پنجشنبه ۲۴ فوریه/ ۵ اسفند تشکیل جلسه فوق‌العاده می‌دهد. استولتنبرگ اعلام کرد ناتو هر آنچه را که لازم است برای دفاع و حمایت از متحدانش انجام می‌دهد. دبیرکل ناتو از روسیه خواست هرچه سریع‌تر عملیات نظامی در خاک اوکراین را متوقف کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/ ۵ اسفند اعلام کرد به ارتش روسیه دستور داده «عملیات ویژه‌ای» را در منطقه دونباس انجام دهد. ارتش روسیه ساعت پنج صبح امروز از سه سمت وارد خاک اوکراین شد و همزمان زیرساخت‌های نظامی در سراسر این کشور را مورد حملات متعدد قرار داد. خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند از سراسر اوکراین صدای انفجار شنیده می‌شود.