نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو کودک ۶ و ۳ ساله در نهر آب #اروند_رود (#شط‌العرب) #اروندکنار #آبادان غرق شدند

بخشدار اروندکنار در آبادان استان خوزستان از جان باختن دو کودک بر اثر غرق شدن در یکی از نهرهای این شهر خبر داد. به ادیب مهاوی، در باره علت غرق شدن این دو کودک سه و شش ساله که برادر هم بودند، توضیحی ارائه نکرد و تنها به این نکته بسنده کرد که نیروی انتظامی علت مرگ این دو را بررسی می‌کند. او گفت که «این دو بردار به تنهایی در کنار یکی از نهرها درحال بازی بودند که به درون آن افتادند و با توجه به شدت داشتن جریان آب غرق شدند». سایت «عصرجنوب» و کانال تلگرام «خاکزدگان» اما طغیان اروند رود (شط‌العرب) را علت غرق شدن این دو کودک گزارش کردند. به گزارش منابع خبری طغیان اروند رود موجب جاری شدن سیل در برخی مناطق استان خوزستان شد و خساراتی به بار آورده است. سازمان هواشناسی ایران صبح امروز نسبت به جاری شدن سیل در ۱۰ استان هشدار داده بود. سخنگوی وزارت کشور هم گفته بود که در پنج استان ستاد بحران برای مقابله با جاری شدن سیل خبر داده بود. غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم خروج مدیران دولتی از استان را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده است.

#ختنه خانگی در ایتالیا جان یک نوزاد پسر ۵ ماهه را گرفت

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس و به‌نقل از رسانه‌های داخلی ایتالیا، یک نوزاد پسر در ایتالیا پس از ختنه خانگی جان خود را از دست داد. طبق این گزارش این نوزاد ۵ ماهه پس از اینکه پدر و مادرش در خانه روی او عمل ختنه را انجام دادند دچار ایست قلبی شد و علی‌رغم انتقال به بیمارستان توسط بالگرد پزشکان نتوانستند جان او را نجات دهند. دادستان عمومی استان شمالی امیلیا در مورد مرگ این نوزاد تحقیق می‌کند و جسد او تحت کالبدشکافی قرار خواهد گرفت. پیش از این و در دسامبر ۲۰۱۸ در شهر رم جان دو کودک دوساله نیز به خاطر خونریزی ناشی از ختنه خانگی به‌خطر افتاد که تنها یکی از آن‌ها با مراقبات پزشکی نجات پیدا کرد. عمل ختنه در ایتالیا بیشتر میان مهاجران و به دلایل مذهبی و فرهنگی رواج دارد و برخی از آن‌ها به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های بیمارستان یا خودداری پزشکان از انجام آن پیش از سن ۴ سالگی، این عمل را در خانه انجام می‌دهند. انجمن «پزشکان خارجی» در ایتالیا از مقامات این کشور درخواست کرده با کاهش هزینه‌ها و پایین‌آوردن سن ختنه از مرگ کودکان براثر ختنه‌های پنهانی جلوگیری کنند.

مدرسان دانشگاه در #افغانستان پس از ۱۴ روز به #اعتصاب خاتمه دادند

اساتید دانشگاه در افغانستان پس از ۱۴ روز به اعتصاب خود پایان دادند. این اعتصاب در اعتراض به وضع معیشت و امتیازات اساتید دانشگاه (از جمله روند بازنشستگی) و عدم پرداخت حقوقشان صورت گرفته بود. به گزارش وب‌سایت ۸ صبح، دانشگاهیان خواستار وضع قانونی برای پرداخت حقوق و امتیازاتشان بودند. به‌دنبال این اعتصاب، وزارت تحصیلات عالی افغانستان، چهارشنبه، ۲۹ اسفند، اعلام کرده بود که موارد اصلی «قانون معاشات و امتیازات اعضای کادر علمی مؤسسات تحصیلات عالی دولتی»، از سوی کابینه‌ مورد تأیید قرار گرفته است. این وزارتخانه شنبه نیز در دیدار با هیأت رهبری اتحادیه‌ استادان دانشگاه‌ها، شماری از پیشنهادهای این استادان را پذیرفت. اساتید دانشگاه کابل و نمایندگان استادان دانشگاه‌های ولایت‌های مختلف هم در جلسه‌ای تصمیم گرفتند مشروط بر این‌که درباره قانون‌مندسازی پرداخت حقوق و امتیازات به استادان اطمینان داده شود، به اعتصاب خود خاتمه دهند. به گفته عبدالمجید صمیم، معاون انجمن استادان دانشگاه هرات اعتصاب درسی اساتید دانشگاه و درخواست قانون‌مند شدن معاشات و امتیازات‌شان و نتیجه‌بخشی آن، یک دست‌آورد و پیشرفت برای اعضای کادر علمی مؤسسه‌های تحصیلات عالی دولتی به‌شمار می‌آید. طبق اعلام او اگر دولت افغانستان در پرداخت مقرری تعیین‌شده کم‌کاری کند، اعتصاب از سوی اتحادیه‌ی دانشگاه‌های افغانستان و انجمن‌های استادان دانشگاه، از سر گرفته خواهد شد.

#تصادف جاده‌ای طی ۲۴ ساعت جان ۴۱ تن را گرفت

تصادف جاده‌ای در ۲۴ ساعت گذشته جان ۴۱ تن را در ایران گرفت. کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران یکشنبه چهارم فروردین ضمن اعلام این خبر گفت که بیشترین میزان تصادف‌های فوتی و جرحی در استان‌های هرمزگان، یاسوج در کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و قزوین رخ داده است. او ناپایداری جوی و بارندگی را دلیل اصلی افزایش تصادف‌های رانندگی دانست و گفت که خودرو‌های حامل خانواده که مرتکب تخلف حادثه ساز شوند ساعتی توقیف می‌شوند و خودرو‌های تک سرنشین یا فاقد خانواده تا ۷۲ ساعت و برخی خودرو‌ها با توجه به اصرار رانندگان بر تخلفات، منطبق با سوابق گذشته، تا پایان نوروز در توقیف می‌مانند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران: ثبت جهانی #طاق_بستان در حال حاضر امکان‌پذیر نیست

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران یکشنبه چهارم فروردین ثبت جهانی طاق بستان واقع در استان کرمانشاه را در شرایط فعلی امکان‌پذیر ندانست. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) علی‌اصغر مونسان گفت: «تا زمانی که آزادسازی حریم طاق بستان به اتمام نرسد، نمی‌توان آن در اولویت ثبت جهانی قرار داد». او یک روز قبل (سوم فروردین) گفته بود که پرونده ثبت جهانی طاق بستان تشکیل شده و امیدوار است که در سال جاری بتواند این اقدام مهم و ارزشمند را انجام دهد. مجموعه طاق بستان کرمانشاه یکی از آثار تاریخی و منحصر به فرد در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه‌ای واقع در شمال شرقی شهر کرمانشاه است که آثاری همچون سنگ‌نگاره اردشیر دوم در دوران ساسانیان و دو ایوان سنگی به نام‌های ایوان کوچک و بزرگ در آن قرار دارد. طاق بستان در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ به شمارهٔ ثبت ۱۷۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات تشکیل پرونده برای ثبت جهانی آن از چند سال قبل آغاز شده است.

رئیس سازمان بازرسی ایران: #مناف_هاشمی، استاندار سابق #گلستان باید پاسخگو باشد

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی جمهوری اسلامی مناف هاشمی استاندار برکنار شده گلستان را به کوتاهی در انجام مسئولیتش متهم کرد و گفت که این سازمان موضوع کوتاهی استاندار را پیگیری می‌کند. به گفته سراج، مناف هاشمی که شامگاه سوم فروردین از مقام خود برکنار شد، یک روز قبل از نوروز که سیل جاری شد در استان حضور داشته اما گفته است؛ چیزی نیست و اتفاقی نمی‌افتد. او با بیان اینکه استاندار سابق گلستان «قطعا باید پاسخگو اعمال خود باشد»، گفت که اگر مسئله دست‌کم گرفته نمی‌شد و مسیر سیل را به مناطق مختلف هدایت می‌کردند قطعا این اتفاق رخ نمی‌داد. سراج همچنین از تشکیل جلسه مسئولان استان گلستان پیش در نخستین روز جاری شدن سیل پرده برداشت و فاش کرد: وقتی مسئولان به استاندار موضوع را می‌گویند، پاسخ می‌دهد که اتفاقی نمی‌افتد و آب به سمت دریا می‌رود. به گفته سراج همه مردم منطقه آق‌قلا اذعان کردند که اگر سیل دست‌کم گرفته نمی‌شد این خسارت‌ها به وجود نمی‌آمد. مناف هاشمی استاندار گلستان اول فروردین امسال در حالیکه بسیاری از مناطق این استان بر اثر وقوع سیل زیر آب رفته بود، در مرخصی خارج از کشور به سر می‌برد. وزیر کشور جمهوری اسلامی رسیدگی به مشکلات خانوادگی را دلیل مرخصی و سفر هاشمی اعلام کرده اما خود او گفته که برای درمان به خارج از کشور رفته بود. سیل در استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالی موجب کشته شدن شماری از ساکنان و زیر آب رفتن روستاها شده است. سازمان هواشناسی ایران نسبت به بارش شدید باران و وقع سیل در ۱۰ استان دیگر هشدار داده است. وزارت کشور نیز در پنج استان که احتمال وقوع سیل در آنجا بالا است، ستاد ویژه تشکیل داده است.

جهانگیری وعده کرد: دولت به #سیل‌زدگان #مازندران برای بازسازی خانه‌هایشان کمک می‌کند

اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول حسن روحانی یکشنبه ۴ فروردین از چند منطقه سیل‌زده در استان مازنداران بازدید کرد. او در جمع خبرنگاران گفت بازسازی این مناطق پس از خروج آب از منازل مردم ممکن خواهد بود و وعده داد که دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران «از طریق وام‌های قرض الحسنه و کمک‌های بلاعوض مردم را در بازسازی خانه‌های خود مورد حمایت قرار خواهد داد». به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) او به همراه وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، استاندار و جمعی از مدیران به مازندران سفر کرده است و از عملیات بازسازی و احداث پل رستم در شهرستان قائم شهر که در جریان سیل تخریب شده نیز بازدید کرده است.

کارخانه #کمباین‌سازی_تبریز در آستانه تعطیلی است، مسئولان خواسته #کارگران را نادیده می‌گیرند

حبیب بنده رئیس شورای اسلامی کارخانه کمباین‌سازی تبریز یکشنه ۴ فروردین به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت که کارگران این واحد تولیدی خواستار توجه مسئولان برای راه‌اندازی دوباره خط تولید هستند اما مسئولان می‌گویند که مالکیت کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده و آنها دخالتی نمی‌کنند. به گفته بنده، پس از واگذاری این کارخانه شمار کارگران آن از ۷۰۰ تن به ۳۵ نفر کاهش یافته است. او گفت که پیگیری‌های کارگران برای راه‌اندازی دوباره خط تولید در این کارخانه بدون نتیجه مانده و مسئولان در پاسخ به پیگیری‌ها بر تسویه حساب برخی از کارگران تاکید دارند و اصلا توجهی به خواسته بازگشایی دوباره کارخانه ندارند. بنده گفت که این واحد تولیدی در مقابل چشم مسئولان دولتی و کارگران رو به تعطیلی است.

طغیان رودخانه در #سیستان_و_بلوچستان مسیر #ایرانشهر به #دلگان را مسدود کرد، #سیل در استان #خراسان شمالی جان دو چوپان را گرفت

صبح یکشنبه ۴ فروردین طغیان رودخانه‌های محلی جاده ایرانشهر به دلگان را در جنوب استان سیستان و بلوچستان مسدود کرد. عزیز آوازی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بلوچستان صبح همین روز گفت که تلاش برای بازگشایی مسیر ادامه دارد. در یک خبر دیگر رئیس ستاد مدیریت بحران استان خراسان شمالی اعلام کرد: یک‌هزار و ۶۹۵ واحد مسکن روستایی بر اثر وقوع سیل در مانه، سملقان، راز و جرگلان تخریب شد. به گفته جواد نظری، دو چوپان نیز بر اثر سیل فوت کردند. نظری گفت که دولت برای جبران خسارت به خانواده هر یک از چوپان‌های فوت شده ۲۰ میلیون ریال (معادل ۲ میلیون تومان) پرداخت می‌کند. وقوع سیل در استان‌های مازنداران و گلستان هم دست‌کم جان ۹ تن را گرفت.