ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسر عالی حقوق بشر #سازمان_ملل خواهان تجدیدنظر در #تحریم‌ها علیه کشورهایی شد که با شیوع کرونا مواجه‌اند

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار بازنگری در تحریم‌ها علیه کشورهایی مانند ایران شد که با گسترش شیوع ویروس کرونا روبه‌رو هستند. باشله گفت: «در این برهه حساس، تحریم‌های اعمال‌شده علیه بخش‌های اقتصاد کشورها باید برای رعایت سلامت عمومی جهان و برای حمایت از حقوق و زندگی میلیون‌ها نفر در این کشورها کاهش یافته یا معلق شوند.» او افزود: «در شرایط وقوع یک بیماری عالم‌گیر، اخلال در تلاش‌های پزشکی یک کشور خطرات موجود برای همه ما را بالا می‌برد.» جمهوری اسلامی ایران از زمان شیوع کروناویروس فشارهای دیپلماتیک خود را برای لغو تحریم‌های آمریکا بیشتر کرده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا جمهوری اسلامی را متهم کرده است که با پنهانکاری سبب گسترش کرونا در جهان شده و به سبب فساد اقتصادی، تجهیزات پزشکی و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را به جای آن‌که در اختیار بیماران قرار دهد، روانه بازار سیاه می‌کند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم با انتشار پیامی در توییتر آمریکا را متهم کرد که با تحریم ایران مانع از مقابله مؤثر آن کشور با همه‌گیری ویروس کرونا شده است. ‎

وزارت بهداشت: تعداد مبتلایان به #کرونا در ایران به ۲۴۸۱۱ نفر رسید. تاکنون ۱۹۳۴ نفر جان خود را از دست دادند

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت سه‌شنبه ۵ فروردین اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۶۲ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شده و به این ترتیب تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۴۸۱۱ نفر افزایش یافته است. بر همین اساس تاکنون ۸۹۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. در همان حال در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۲ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان این بیماری در ایران به ۱۹۳۴ نفر رسید. آمار روزانه وزارت بهداشت بر اساس نتایج آزمایشگاهی اعلام می‌شود در حالی که بسیاری از بیماران بر اساس تظاهرات بالینی و عکس‌برداری از ریه در مراکز درمانی بستری‌اند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که معمولاً در سراسر جهان تعداد مبتلایان ۵ تا ۱۰ برابر بیش از آمار رسمی است. ۸۵ درصد از مبتلایان هم نیازمند درمان در بیمارستان‌ها نیستند. سخنگوی وزارت بهداشت از همه کسانی که دارای علائو بیماری‌اند (تب، سرفه، تنگی نفس) خواست در سامانه وزارت بهداشت خود را معرفی کنند.( https://salamat.gov.ir )

سخنگوی سپاه پاسداران در واکنش به انتقادات از تشییع عمومی یکی از سرداران سپاه در شرایط شیوع ویروس کرونا: این مراسم برنامه‌ریزی‌شده نبود و به صورت خودجوش برگزار شد

حسین اسداللهی فرمانده سابق لشکر عملیاتی ۲۷ محمدرسول الله و یکی از فرماندهان سپاه ۲ فروردین ۹۹ درگذشت. در شرایطی که ویروس جدید کرونا در ایران همه‌گیر شده و با وجود تذکرات مکرر وزارت بهداشت، روز گذشته تشییع جنازه بزرگی برای این فرمانده سابق سپاه برگزار شد. برگزاری چنین تجمعی سبب انتقاد از سپاه شد. رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح سه‌شنبه ۵ فروردین در پاسخ به انتقادها گفت: «سپاه خود را ملزم به رعایت تمهیدات و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌داند.» رمضان شریف گفت سپاه برای تشییع جنازه اسدالهی برنامه‌ای نداشته و حضور مردم خودجوش بوده است. روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت با انتشار عکسی از تشییع جنازه اسداللهی در توییتر نوشته بود: «این هم احتمالا یه جور پروتکل بهداشتی جدید در تشییع و اعمال محدودیت در تجمعات است. تصاویر گویاست، فقط باید گریست، بدون نیاز به شرح!» روز گذشته ستاد بحران و سازمان بهداشت سپاه که یک تشکیلات موازی با ستاد ملی مقابله با کروناست با انتشار اطلاعیه‌ای گفته بود فضای تشییع جنازه را ضد عفونی کرده و با توزیع ماسک و اقلام بهداشتی به «حضور خودجوش امت حزب الله» به بهترین شکل نظم داده است.

سازمان اورژانس ایران: ۱۱ استان ایران درگیر حوادث جوی و سیل است. ۱۲ نفر کشته و ۲۱ نفر مجروح شدند

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران صبح سه‌شنبه ۵ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد ۱۱ استان از جمله هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، سمنان و کرمان درگیر حوادث جوی و سیل شده‌اند. به گفته خالدی در این حوادث در مجموع ۱۲ نفر کشته و ۲۱ نفر محروح شدند. سخنگوی سازمان اورژانس ایران گفت: «دو نفر خانم ۳۲ ساله و دختر ۵ ساله به علت گرفتار شدن در مسیر سیلاب در بندرعباس و یک مرد ۵۸ ساله به علت گرفتار شدن خودرو در مسیر سیلاب جان ‌باختند. همچنین یک نفر در بندر کنگان، سه نفر در قم، چهار نفر در شهرستان مهر و یک نفر نیز در شهرستان قصرقند جان خود را از دست داده است.» بر همین اساس در شهرستان رودان هم یک نفر مفقود شده است.

#کرونا در جهان: مراکز تجاری و فروشگاه‌های غیرضروری بریتانیا به مدت سه هفته تعطیل شد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا شامگاه دوشنبه ۲۳ مارس/ ۴ فروردین با هدف کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در این کشور دستور داد مراکز تجاری و فروشگاه‌های غیر ضروری به مدت سه هفته تعطیل شده و اجتماع بیش از دو نفر در این کشور نیز ممنوع شد. در بریتانیا تاکنون ۶۶۵۰ مورد قطعی ابتلا به کووید ۱۹ به ثبت رسیده و ۸۶۰ نفر هم جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند. جانسون گفت خروج شهروندان از منازل جز برای خرید موادغذایی و دارو ممنوع است. نخست‌وزیر بریتانیا وعده داد که دولت او در پی تقویت نظام درمانی کشور و یافتن واکسن کروناست. پیش از این امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی با جانسون هشدار داده بود که اگر بریتانیا قرنطینه خانگی اعلام نکند، فرانسه مرزهایش با آن کشور را می‌بندد.

#کرونا و «فاصله‌گذاری اجتماعی»: سربازان اسپانیایی جنازه افراد سالمند را که در خانه‌های سالمندان به حال خود رها شده بودند یافتند

به گزارش خبرگزاری آلمان سربازان اسپانیایی که برای ضد عفونی کردن یکی از خانه‌های سالمندان در آن کشور اعزام شده بودند، در یکی از این خانه‌ها جنازه چندین فرد سالمند را که به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به حال خود رها شده بودند یافتند. در روزهای گذشته خبرهای مشابهی از وضع بد خانه‌‌های سالمندان در اسپانیا منتشر شده و افکار عمومی را جریحه‌دار کرده بود. سالمندان به دلیل کهولت سن و ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و کلیوی و فشار خون و همینطور بیماری قند در خطر بیشتری قرار دارند. مقامات دولت اسپانیا اعلام کردند مسئولان را تحت پیگرد قضایی قرار می‌دهند. در اسپانیا تا دوشنبه ۲۳ مارس/ ۴ فروردین ۳۵۱۳۶ مورد اثبات شده ابتلا به کووید ۱۹ به ثبت رسیده بود. در این کشور که بعد از ایتالیا یکی از کانون‌های شیوع کروناست تاکنون ۲۳۱۱ نفر در اثر ابتلا به ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

#کرونا: دولت #هلند گردهم‌آیی‌های عمومی را تا اول ژوئن (۱۲ خرداد) ممنوع کرد

دولت هلند دوشنبه ۲۳ مارس / ۴ فروردین اعلام کرد که دوره ممنوعیت گردهم‌آیی‌های عمومی برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا را تا اول ژوئن / ۱۲ خرداد سال جاری تمدید خواهد کرد. پیشتر دولت هلند گردهم‌آیی‌های بیش از ۱۰۰ تن را تا ۶ آوریل ممنوع کرده بود و توصیه کرده بود که دیگر گردهم‌آیی‌های عمومی نیز برگزار نشوند. علی‌رغم توصیه دولت به فاصله‌گیری اجتماعی، شمار قابل توجهی آخر هفته گذشته با آفتابی شدن هوا به پارک‌ها رفتند. دوشنبه مقام‌های هلندی به تندی از این رفتار انتقاد کردند و اعلام کردند که پلیس از این پس توان متفرق‌کردن گروه‌های بیش از سه تن را در فضای عمومی دارد و «جریمه‌های سنگینی» علیه آنها وضع خواهد شد. احتمالاً هر فرد خاطی تا ۴۰۰ یورو و هر کسب‌و‌کار خاطی تا ۴۰۰۰ یورو جریمه می‌شوند. مارک روته، نخست‌وزیر نیز رفتار مردمی را که به مکان‌های عمومی رفته بودند، «ضداجتماعی» خواند. تا کنون چهار هزار و ۷۴۹ تن در هلند به بیماری کرونا (کووید‌۱۹) مبتلا شده اند و ۲۱۳ تن بر اثر این بیماری جان داده اند.