نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ایران به سخنان اشرف غنی در مراسم افتتاح سد کمال‌خان بر رودخانه هیرمند: دولت افغانستان به حق آبه ایران متعهد است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارج ایران در مورد سخنان محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاحیه سد کمال خان بر رودخانه هیرمند گفت: «رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده‌ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانون‌گذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملًا مشخص بوده و دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.» خطیب‌زاده افزود: «حق آبه طبیعت و صیانت از حیات هامون‌ها موضوع جداگانه‌ای است که از مدت‌ها قبل با دولت افعانستان در حال مذاکره است و خوشبختانه اهمیت‌ حیات هامون‌ها و ضرورت تأمین حق آبه آن‌ها مورد توجه دولت افغانستان نیز می‌باشد.» اشرف غنی در مراسم افتتاحیه سد کمال خان خطاب به ایران گفت افغانستان از این پس «مفت» آب به کسی نخواهد داد و ایران می‌تواند در ازای نفت، آب بگیرد. او افزود: «پس از این افغانستان کلید هلمند [هیرمند] را در دست خود دارد.» غنی البته تأکید کرد که ایران و افغانستان باید با یکدیگر همکاری کنند. خطیب‌زاده گفت جمهوری اسلامی ایران از همکاری بین دو کشور درباره مسئله آب استقبال می‌کند. تهران می‌گوید ساخت این سد حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند را که به تالاب هامون می‌ریزد و در کشاورزی به ویژه سیستان و بلوچستان اهمیت دارد، خواهد کاست و به مشکلات زیست‌محیطی همچون ریزگردها خواهد انجامید.

با زلزله ۶,۵ ریشتری ۵۰۰ هزار خانه در تهران تخریب می‌شود

احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد با زلزله‌ای به بزرگای ۶,۵ ریشتر دست‌کم ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران تخریب می‌شود. خرم گفت: «در صورت وقوع زمین لرزه ۶.۵ ریشتری یا بالاتر در تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب ۱۰۰ درصد می‌شود و بیش از ۱,۵ میلیون تلفات جانی خواهیم داشت. بنابراین باید موضوع کیفیت سازه‌ها را جدی بگیریم.» خرم در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت: «تعرفه‌های کنونی برای ناظر صرف نمی‌کند. ما نیاز به اصلاح ساختار و اصلاح برخورد با متخلف داریم که قطعا اگر این دو اقدام انجام شود می‌توانیم عمر مفید ساختمان‌ها را به ۶۰ تا ۷۰ سال برسانیم.» رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران با اشاره به میانگین ۲۸ میلیون تومان قیمت مسکن در شهر تهران گفت: «متوسط قیمت ساخت شش میلیون تومان و میانگین فروش بالای ۲۸ میلیون تومان است. بنابراین سود اصلی به جیب سرمایه‌گذاران و واسطه‌های ملکی می‌رود و سهم مهندسان در فرآیند ساخت و ساز ناچیز است».

تزریق واکسن چینی به جای دوز دوم واکسن روسی در ایران؛ مقام وزارت بهداشت تکذیب کرد

برخی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که در برخی از بیمارستان‌های تهران به جای دوز دوم واکسن «اسپوتنیک وی»، واکسن چینی به دریافت‌کنندگان تزریق شده است. کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پیامی در توییتر ضمن تکذیب این خبر نوشت:«مسئولان بیمارستان اختیاری در انتخاب واکسن ندارند که دوز دوم را تایید کنند. کارت واکسن هر فرد مشخص است، حتی سریال ویال تزریقی هم مشخص است. اسپوتنیک تنها واکسنی است که دوز دومش انحصاری است و کسی نمی‌تواند آن را جای دیگری به عنوان دوز اول استفاده کند.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: بیش از ۶ هزار بیمار کرونا در یک روز نقض قرنطینه کرده و سفر رفته‌اند، این اشخاص به مراجع قضایی معرفی شدند

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا چهارشنبه ۵ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «بر اساس ردیابی بیماران مبتلا به ویروس کرونا فقط در روز سوم فروردین ۱۴۰۰، تعداد ۶ هزار و ۲۴۴ نفر از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹، شرایط قرنطینه در منزل را نقض کرده و از ۲۰ کیلومتر تا ۱۰۰۰ کیلومتر سفر رفته‌اند.» رئیسی در ادامه این مصاحبه افزود: «تعداد زیادی از افراد تست مثبت کرونا دارند و فقط در یک روز بیش از هزار کیلومتر جابه‌جا شده‌اند. این به معنی نقض حقوق دیگران است. وقتی کسی می‌داند که به ویروس کرونا مبتلاست و به او توصیه شده در خانه در قرنطینه بماند و سفر رفته، بیماری را با خود به شهرهای دیگر منتقل می‌کند.» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سفر بیشتر به شهرهای آبی و زرد انجام شده و جابه‌جایی این افراد مبتلا به شهرهای آبی و زرد می‌تواند منجر به تغییر وضعیت شهرها به نارنجی و قرمز شود.» در تعطیلات نوروزی در اثر سفرهای متعدد نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا در سراسر کشور به گردش درآمده است. صبح چهارشنبه نادر توکلی معاون ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرده بود: «نگرانی ما از هفته سوم فروردین است که افراد از نقاط مختلف کشور به تهران برمی‌گردند.» علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت: «نقض قرنطینه جرم بسیار سنگینی است. این افراد نیز به مراجع قضایی معرفی شده و جریمه‌ها و مجازات‌هایی که در ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شده برای آنها اعمال خواهد شد.»

یک کشتی عظیم ۲۲۰ هزارتنی کانال سوئز را مسدود کرد

یک کشتی عظیم ۲۲۰ هزارتنی کانتینربر به نام Ever Given با ۴۰۰ متر طول که با پرچم پاناما در تردد بود، در کانال سوئز ۹۰ درجه چرخید و کانال را از عرض کاملا مسدود کرد و سبب ایجاد ترافیک کشتی‌ها در دو سر شریان حیاتی تجارت بین‌المللی شد. این کشتی عظیم در تملک یک شرکت تایوانی است. مالک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کانتینربر Ever Given در اثر وزش بادهای سهمگین از مسیر خود در کانال سوئز منحرف شده است. در این سانحه به خدمه و محموله کشتی آسیبی وارد نشد. مقامات مصری کشتی‌هایی را همراه با یک حفار مکانیکی برای آزادسازی ابن کشتی و باز کردن راه کانال به محل حادثه اعزام کردند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که سرانجام بعد از ظهر چهارشنبه ۲۴ مارس/ ۴ فروردین کشتی عظیم کانتینربر در امتداد کانال سوئز به حرکت درآمد و سایر کشتی‌ها هم تردد خود در این شاهراه بین‌المللی را از سر گرفتند.

#طالبان پیشنهاد اشرف غنی برای برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کردند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان چهارشنبه ۴ فروردین / ۲۴ مارس اعلام کرد که این گروه پیشنهاد محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام را رد می‌کند. مجاهد به خبرگزاری فرانسه گفت: «انتخابات در گذشته کشور را به آستانه یک بحران کشانده‌اند. آن‌ها (مقام‌های افغانستان) درباره روندی حرف می‌زنند که همیشه فضاحت‌بار بوده است.» سخنگوی طالبان تأکید کرده که هرگونه تصمیمی در مورد آینده افغانستان باید در مذاکرات دوحه میان دولت افغانستان و طالبان گرفته شود. ذبیح‌الله مجاهد با تأکید گفت: «ما هرگز از آن حمایت نخواهیم کرد.» خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود که محمد اشرف غنی طرح بدیلی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام به نشست استانبول که قرار است در ماه آینده میلادی برگزار شود، ارائه می‌کند. بنا به این گزارش، پیشنهاد کابل در نشست استانبول این خواهد بود که چنانچه طالبان با آتش‌بس موافقت کنند انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شود.

نوع جهش‌یافته ویروس #کرونا در همه استان‌های #ایران در گردش است، مسافران #جریمه می‌شوند

علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که نوع جهش‌یافته ویروس کرونا به بک استان محدود نیست و در همه استان‌های ایران در حال گردش است: «ویروس جهش یافته در تمام ۳۱ استان کشور در حال گردش است و میزان سرایت این ویروس بسیار بالا است و الان تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده که قطعاً خطرناک است و ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان‌ها را بالاتر می‌برد.» پیش‌تر ایرج حریرچی، دیگر معاون وزارت بهداشت نیز در مورد سفر به مناطق نارنجی و قرمز کرونا و شکننده بودن وضعیت بیماری در ایران هشدار داده بود. او اولتیماتومی ۳ روزه برای بازگشت مسافران نوروزی از مناطق با شیوع بالا اعلام کرده بود که امروز به پایان رسیده است. روز گذشته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با این اولتیماتوم مخالفت کرده بود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اجرای این اولتیماتوم گفت: «به این افراد ابتدا هشدار داده می‌شود و به ازای هر ۲۴ ساعت در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. البته احتمال توقیف خودروهای ناقض مقررات منع آمد و شد کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی وجود دارد که امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا برای آن تصمیم گیری می‌شود.» رئیسی در مورد سفر ساکنان تهران به شهرهای اطراف پایتخت و تغییر وضعیت شیوع بیماری هم گفت «شهرستان فیروزکوه در وضع قرمز کرونایی قرار گرفت و دماوند و پیشوا هم در وضع نارنجی هستند. شهرهای دیگر استان تهران در معرض خطر و در آستانه نارنجی شدن هستند و در سایر استان‌ها هم وضع با همین روند است.»

روحانی: اگر از طرف مقابل عمل واقعی ببینیم، حاضریم به تعهدات خود در برجام برگردیم

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبهد ۴ فروردین در نخستین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۰ گفت «کرونا و تحریم دو هدف مهم ما در این چهار ماه است و هر روز دنبال می‌کنیم تا تحریم از سر مردم کشور برداشته شود.» روحانی در ادامه سخنانش افزود: «معتقدم اگر همه طرف مقابل (۱+۵) تصمیم بگیرند به میدان بیایند و به تعهدات خود عمل کنند و همان طوری که رهبر انقلاب تاکید کردند روشن شود که به طور واقعی از تحریم دست برداشته‌اند، ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.» رئیس جمهوری اسلامی سپس به تأکید گفت: «این پیام و نکته مهمی است که ما به دنیا می‌گوییم، به رغم سه سال ظلمی که به ما شده، در عین حال اگر از طرف شما عمل واقعی ببینیم حاضریم به تعهدات خود برگردیم فعلا هم قصد نداریم درمورد خسارت‌هایی که به ما زده شده صحبت کنیم، مسئولین کشور به وقت خود آن را دنبال خواهند کرد.»

رییس سازمان زندان‌ها: پابند الکترونیکی جایگزین حبس می‌شود

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) محمد مهدی حاج‌ محمدی، رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور شامگاه سه‌شنبه ۳ فروردین در مراسمی موسوم به «آیین افتتاح ساختمان پابند الکترونیکی زندانیان یزد» گفت: «یکی از برنامه‌های محوری برای گذراندن حبس جایگزین بر اساس مقررات، استفاده از پابند الکترونیکی است». محمد مهدی حاج‌ محمدی در ادامه سخنانش گفت: «در اجرای این طرح محوری و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سال آینده بخش عمده‌ای از زندانی‌های کشور باقی مانده محکومیت خود را با استفاده از پابند الکترونیکی در کنار خانواده می‌گذارنند و نقش مهمی در کاهش جمعیت کیفری دارد.» رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور در ادامه افزود: «زیرساخت‌های لازم و مناسب اجرای این طرح در استان‌ها با وجود برخی محدودیت‌های مالی انجام گرفته که امیدواریم با تحقق آن به مرور شاهد انجام سند تحول فناورانه در این سازمان و زیرمجموعه مرتبط در سطح کشور باشیم.» ایرنا می‌نویسد هم‌اکنون در استان یزد سه زندان شامل زندان مرکزی و شماره ۲ در شهر یزد و یک زندان در اردکان وجود دارد. همچنین ۲ بازداشتگاه در شهرستان‌های خاتم و ابرکوه دایر است و در مجموع حدود چهار هزار نفر در استان زندانی هستند که جرم اغلب افراد که غیر بومی هستند، در ارتباط با مواد مخدر است.