نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجمع عمومی سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شد

مجمع عمومی سازمان ملل روسیه را مسئول جنگ در اوکراین دانست و خواستار آتش‌بس فوری شد. این قطعنامه که توسط اوکراین و متحدانش ارائه شده بود، در مقر سازمان ملل در نیویورک با ۱۴۰ رأی مثبت تصویب شد. علاوه بر روسیه، سوریه، کره شمالی، اریتره و بلاروس به آن رأی منفی دادند. ۳۸ کشور نیز رأی ممتنع دادند. ایران به این قطعنامه رأی ممتنع داد. مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در توضیح رأی ممتنع ایران گفت: «معتقدیم متن فعلی قطعنامه مجمع عمومی حاوی عباراتی است که فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آن‌جا بوده و فاقد مکانیسم‌های واقع‌بینانه برای حل و فصل جنبه‌های انسانی درگیری است.» مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو است.

۳۷ سازمان مدافع حقوق بشر خواهان تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران شدند

۳۷ سازمان حقوق بشری و مدنی ایرانی، منطقه‌ای و بین‌المللی در بیانیه مشترکی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند که در نشست بعدی این شورا به تمدید مأموریت گزارشگر ویژه ایران رأی مثبت دهند. امضاکنندگان این بیانیه با توجه به مصونیت کامل مقام‌های ایرانی در مورد نقض گسترده و نظام‌مند حقوق بشر، تمدید مأموریت گزارشگر ویژه را ضروری توصیف کرده‌اند. این نهادهای مدافع حقوق بشر در بیانیه مشترک خود استفاده از مجازات اعدام علیه کودک مجرمان و صدور و اجرای حکم اعدام در ایران را مغایر با قوانین بین‌المللی دانسته و با اشاره به گزارش پیشین گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، تبعیض علیه زنان، اقلیت‌های ملی، مذهبی و یا زبانی، همجنسگرایان و دوجنسگرایان زن و مرد و افراد ترنس در ایران را «یک واقعیت فراگیر و روزمره» ارزیابی کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند در چنین شرایطی تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران به‌منظور نظارت، مستندسازی و گزارش به شورای حقوق بشر سازمان ملل از هر زمان دیگری حیاتی‌تر است. سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه علیه شکنجه، ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرکز حقوق بشر در ایران و مرکز عبدالرحمن برومند از جمله امضا‌کنندگان این بیانیه هستند.

یک فعال صنفی کارگران خباز: کارگران خباز کردستان ۱۲ ماه سال گذشته را با دستمزد ۱۳۹۹ کار کردند

عبدالله بلواسی فعال صنفی کارگران خباز می‌گوید سال ۱۴۰۰ برای کارگران خباز به لحاظ معیشت یکی از دشوارترین سال‌ها بود. دستمزد کارگران نانوایی ها-حتی کارگرانی که مشمول قانون کارند- بر خلاف سایر کارگران مشمول قانون کار با افزایش سالانه حداقل دستمزد توسط شورای عالی کار ترمیم نمی‌شود بلکه طبق قرارداد نانوشته‌ای که میان اتحادیه نانوایان و وزارت کار وجود دارد، دستمزد کارگران نانوایی‌ها به افزایش قیمت نان گره خورده است. و در اغلب موارد کمتر از میزان دستمزد رسمی است. بلواسی در باره میزان دستمزد کارگران نانوایی گفت: «این کارگران متأسفانه همیشه قربانی سیاست‌های ریاضتی یا همان اقتصاد مقاومتی بوده و هستند. دستمزد تعیین‌شده شورای عالی کار و ماده ۴۱ قانون کار، هیچگاه به کارگران خباز پرداخت نشده است. حق‌الزحمه این زحمتکشانِ بی‌بضاعت را به ناحق منوط به افزایش قیمت نان کرده‌اند که گاهاً دو سال یک‌بار هم افزایش نمی‌یابد.» اما همین میزان افزایش دستمزد نیز به موقع پرداخت نمی‌شود. نمونه کارگران خبازی کردستان هستند که حقوق آن‌ها در پایان سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. به‌گفته‌ بلواسی: «برای نمونه دستمزد ۱۴۰۰ کارگران خباز استان کردستان در اسفند افزایش یافت؛ یعنی این کارگران ۱۲ ماه گذشته‌ی سال ۱۴۰۰ را با دستمزد ۱۳۹۹ کار کردند! البته این افزایش دستمزد برای نانوایی‌هایی است که ۴ نفر کارگر و روزانه ۷ کیسه پخت داشته‌اند.» در حالی که نهادهای وابسته به حکومت نیز اذعان دارند که حداقل لازم برای معیشت یک خانوار کارگری در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ میلیون تومان است، دستمزد کارگران خباز کمتر از یک سوم خط فقر است. به‌گفته‌ این فعال صنفی کارگران خباز «دستمزد برای هر کارگر روزانه نزدیک به ۱۴۰ هزار تومان تعیین شده است. یعنی در ماه کارگر ۲۶ روز کار می‌کند و باید حقوق دو روز را برای سهم حق بیمه‌ خود به سازمان تأمین اجتماعی بدهد. دریافتی این کارگران نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. یعنی تقریباً ۶۰۰ هزار تومان کمتر از حداقل دستمزد ۹۹ و باید بگوییم دستمزد این کارگر نه زیر خط فقر، بلکه زیر خط مرگ است!» عبدالله بلواسی با ذکر این مسأله که «هیچ‌گاه آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گویای حقیقت واقعی تورم بر سفره کارگران نبوده و هیچ‌گاه دستمزدها طبق آمارهای واقعی تعیین نشده است.» می‌افزاید: «به‌نظر می‌رسد این روند در ۱۴۰۱ هم ادامه داشته باشد.» حداقل دستمرد ۱۴۰۱ تعیین‌شده توسط شورای عالی کار بنا آمار رسمی ۵۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما به لحاظ واقعی تأمین کننده حداقل معیشت خانواده‌های کارگری نیست. پیش‌بینی می‌شود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از قانون بودجه ۱۴۰۱ و افزایش تورم در سال آینده میزان دستمزد واقعی کارگران را به میزان بیشتری کاهش دهد. در این میان کارگران واحدهای کوچک اقتصادی از جمله کارگران نانوایی‌های فشار معیشتی بیشتری را تحمل خواهند کرد.

یک دانشگاه در ایران برگزاری کلاس‌های حضوری را علاوه بر کرونا به وضع مالی دانشگاه مشروط کرد

علیرضا صالحی، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از دانشگاه‌های برتر دولتی ایران در تهران با اشاره به برنامه‌های آموزشی این دانشگاه در سال جدید گفت: «در سال ۱۴۰۱، اگر شرایط کرونا و وضع مالی دانشگاه اجازه دهد، قطعاً کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار خواهیم کرد.» صالحی در ادامه توضیحات خود فقط به محدودیت‌های کرونایی اشاره کرد و در مورد وضع مالی دانشگاه چیزی نگفت. او افزود: «اگر شرایط کرونا به ما اجازه ندهد، ممکن است یک سری از ورودی‌ها را به‌صورت حضوری دعوت کنیم و آموزش یک سری از دانشجویان را به‌صورت ترکیبی به‌شکل بومی و غیربومی ارائه دهیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: هدف‌گذاری هسته‌ای گسترده‌ای برای آینده خواهیم داشت

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با رادیو تهران اعلام کرد در «روز ملی فناوری هسته‌ای» از سند جامع توسعه راهبردی صنعت هسته‌ای رونمایی می‌شود. ظاهراً این سند بر اساس شعار خامنه‌ای درباره تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تهیه شده و از محتوای آن فعلا اطلاعی در دست نیست. محمد اسلامی درباره اهداف این سند گفت: «سند جامع توسعه راهبردی صنعت هسته‌ای دو وجه دارد اول این‌که، در این سند ما خود را در مقابل جامعه و کشور متعهد می‌کنیم و دوم این‌که مردم از ابعاد متنوع و کاربردهای گسترده‌ای که فناوری هسته‌ای می‌تواند داشته باشد مطلع شوند.» رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر ادامه روند مذاکرات وین گفت: «ایران خودش را وابسته به مذاکرات نکرده و هیچ جای کشور وابسته به مذاکرات نیست، نه اقتصاد و نه تصمیم‌گیری‌ها و نه برنامه‌های اجرایی که در حوزه هسته‌ای داریم، ما برنامه‌ها را طبق مفادش پیش می‌بریم.» ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست‌‌ خبری شامگاه چهارشنبه خود یک بار دیگر به تأکید اعلام کرد که توافق در مذاکرات وین نه قریب‌الوقوع است و نه قطعی و واشنگتن برای حالت بازگشت به برجام یا عدم بازگشت به آن به یک اندازه آمادگی دارد. ند پرایس گفت: «ما داریم برای هر دو سناریو آماده می‌شویم، یعنی سناریویی که بازگشت دوجانبه به برجام اتفاق بیفتد و سناریویی که برجام در کار نباشد. در این سناریو هم ما به همان اندازه به تعهد رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه هرگز به ایران اجازه داده نخواهد شد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند پایبند خواهیم بود.»