نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امانوئل #مکرون، رئیس جمهور #فرانسه در #کاخ_سفید: در کنار #برجام به توافق تازه‌ای با ایران نیاز است

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترکش با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که سه‌شنبه ۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت در کاخ سفید برگزار شد گفت با ترامپ درباره چهار موضوع گفت‌وگو کرده است: محدودیت فعالیت هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ (بند غروب برجام)، توقف برنامه موشکی سپاه پاسداران و راه حل سیاسی برای محدود کردن نفوذ ایران در خاورمیانه. رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که به نظر او می‌بایست کشورهای غربی با جمهوری اسلامی در زمینه‌های یاد شده به توافق تازه‌ای دست بیابند و خواهان همکاری با ایران شد.

#ترامپ در نشست خبری مشترک با #مکرون: خروج #آمریکا از #سوریه به #برجام بستگی دارد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که سه‌شنبه ۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت در کاخ سفید برگزار شد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را به برنامه هسته‌ای با ایران مرتبط کرد و گفت آمریکا قصد دارد هرچه زودتر از سوریه خارج شود اما نه قبل از آنکه مأموریتش در این کشور به پایان برسد. به گفته رئیس جمهور آمریکا گفت‌وگو درباره بحران سوریه می‌بایست بخشی از مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با ایران باشد: «ما می‌خواهیم به خانه [وطن‌مان] برگردیم. ما به خانه [وطن‌مان] هم برمی‌گردیم. اما می‌خواهیم ردی از خودمان به جای بگذاریم و این بخشی از مذاکرات [درباره برجام] است.» رئیس جمهور آمریکا نخستین بار ۳ آوریل اعلام کرده بود که نیروهای نظامی آمریکا با از بین رفتن بقایای داعش از سوریه خارج می‌شوند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در حال حاضر در پکن به سر می‌برد سه‌شنبه ۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفته است آمریکا با جدیت در حال بررسی تحکیم جایگاهش در کرانه شرقی رود فرات در سوریه است و قصد خروج از این کشور را ندارد.

شوخی توئیتری با امام هشتم شیعیان باعث بازداشت یک خبرنگار شد

شوخی #توئیتری با امام هشتم شیعیان به بازداشت خبرنگاری انجامیده که این توئیت را منتشر کرده است. خبرگزاری مهر می‌گوید او حین فرار از کشور دستگیر شده است. گفته می‌شود توئیت #امیرحسین_میراسماعیلی، خبرنگار روزنامه جهان صنعت در واکنش به صحبت‌های احمد #علم‌الهدی درباره حرمت شادی در مشهد، باعث صدور قرار بازداشت او و دستگیری‌اش در فرودگاه خمینی تهران شده. گزارش شده که او عازم گرجستان بوده است. میراسماعیلی مدت کوتاهی پس از انتشار توئیت خود آن را پاک کرده اما این اقدام او باعث فرونشستن اعتراضات صورت گرفته نشده است. از معترضان به این خبرنگار با عنوان «ارازشه» (ارزشی‌ها) یاد می‌شود. این افراد #میراسماعیلی را به هتاکی و توهین به مقدسات متهم کرده‌اند. خبرگزاری مهر از میراسماعیلی به عنوان خبرنگاری که در فضای مجازی به یکی از ائمه توهین کرده، نام برده و او را با حروف اختصاری معرفی کرده است. در همین خبر آمده که او روز گذشته از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود. از سوی دیگر اما گفته می‌شود توئیت دیگری از او درباره ماجرای «دختر خوشگلا» در مجلس باعث اعمال فشار بر او شده.

در بازار آزاد #دلار ۵۵۰۰ و #یورو ۶۸۰۰ تومان فروش رفت

در حالی‌که دولت نرخ #دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرده امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در بازار آزاد دلار به قیمت ۵۵۰۰ تومان فروش رفت و هر یورو تا ۶۸۰۰ تومان معامله شد. رسانه‌های طرفدار دولت این وضع را «جو آرام» و « کاهش التهابات بازار ارز» نامیده‌اند.

#حسین_کروبی می‌گوید کسی از خبر سخنگوی دولت درباره #رفع_حصر اطلاعی ندارد

#محمدباقر_نوبخت سخنگوی دولت گفته بود که رفع حصر #موسوی #رهنورد و #کروبی نزدیک است. #حسین_کروبی، فرزند #مهدی_کروبی می‌گوید نه کمیته رفع حصر و نه خانواده محصوران چیزی از این ماجرا نمی‌دانند. او گفت دولت در این زمینه فقط وعده داده و به وعده خود عمل نکرده است.

چندین حمله #طالبان در #افغانستان دست‌کم ۱۷ نفر کشته بر جای گذاشت

#طالبان در #افغانستان به پاسگاه‌های امنیتی در سه ولایت در غرب این کشور حمله کردند و چندین ساعت با مأموران امنیتی و پلیس درگیر شدند. در این حملات دست‌کم ۱۷ نفر کشته شدند. به‌گفته مقامات محلی #ولایت_فراه در حمله طالبان به این ولایت دست‌کم پنج سرباز و شش عضو طالبان کشته شدند.

دیوان عالی کشور حکم اعدام #محمد_ثلاث، #درویش_گنابادی را تأیید کرد

حکم قصاص #محمد_ثلاث، #درویش_گنابادی که به قتل سه نفر از مأموران #نیروی_انتظامی در حادثه خیابان پاسداران متهم است، توسط #دیوان_عالی_کشور تأیید شد. غلامحسین اسماعیلی رئیس‌کل دادگستری استان تهران گفت دادگاه معلوم نکرده که حکم اعدام ثلاث در ملاء عام انجام می‌شود. آخرین جلسه دادگاه محمد ثلاث، ۲۷ اسفند ۹۶ برگزار شد و فردای آن حکم قصاص او صادر شد.

اعتصاب غذای #اسماعیل_عبدی، عضو هیأت مدیره #کانون_صنفی_معلمان، آغاز شد. از خواسته‌های او: محاکمه علنی و برخورداری از حقوق قانونی زندانی سیاسی

#اسماعیل_عبدی عضو هیأت مدیره #کانون_صنفی_معلمان تهران روز سه شنبه ۴ ارديبهشت #اعتصاب_غذا در #اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی #معلمان و #کارگران ایران را آغاز کرد. او خواستار #محاکمه_علنی و برخورداری از حقوق قانونی یک زندانی است. او اعتصاب غذای خود را که قرار بود ۲۸ فروردین آغاز شود با وعده دادستانی مبنی بر پاسخگویی به تاخیر انداخته بود، اما امروز به دلیل خلف وعده‌ی دادستان تهران اعتصاب غذا را آغاز کرد.

یک عضو رهبری #سبزهای_آلمان: #آمریکا دوباره ایران را #تحریم خواهد کرد

یورگن تریتین، از رهبران اصلی #حزب_سبزهای_آلمان پیش‌بینی می‌کند که دونالد #ترامپ از #برجام خارج خواهد شد و بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال خواهد کرد. او این اقدام را دادن بهانه به دست ایران برای خروج از برجام دانست. با این حال تریتین گفت برجام تنها توافق بین ایران و آمریکا نیست و کشورهایی چون چین و روسیه نیز در آن نقش دارند.

#علی_شمخانی، نماینده #خامنه‌ای در #شورای_امنیت_ملی: اگر منافع #ایران به خطر بیفتد از «#ان‌پی‌تی» خارج می‌شود

علی شمخانی نماینده خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته است چنانچه آمریکا از برجام خارج شود و منافع ایران از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به خطر بیفتد، این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «ان پی تی» خارج شود. به گفته شمخانی: در معاهده «ان پی تی» حق خروج از این معاهده برای همه اعضاء در صورت به مخاطره افتادن منافعشان پیش‌بینی شده است. رئیس جمهور آمریکابه قدرت‌های اروپایی تا ۱۲ مه فرصت داده که با افزودن مکمل‌هایی به برجام برای نظارت بر برنامه موشکی سپاه و کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه، رضایت او را جلب کنند. دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآوری کرده که با خروج آمریکا از برجام، سازمان انرژی اتمی دستورالعمل‌های ابلاغ شده برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم را در قالب سناریوهایی از پیش تعیین شده اجرا می‌کند.

مقام #سازمان_مدیریت_و_برنامه‌ریزی: ۴۲ درصد کل بیکاران در ایران #مدرک_دانشگاهی دارند

سعید نمکی، معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در همایشی در تهران با موضوع مشارکت بیشتر دانش‌آموختگان در اقتصاد ایران اعلام کرد که دست‌کم ۴۲ درصد از بیکاران ایران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. او با انتقاد از نظام آموزشی ناکارآمد در ایران گفت فارغ‌التحصیلان از مهارت‌های عملی لازم برای جذب در بازار کار بی‌بهره‌اند و در همان حال هزینه زیادی هم صرف آموزش آن‌ها شده است. به کفته این مقام مسئول آموزش‌ها طولانی، گران و با نیازهای جامعه غیرمرتبط هستند.

کمیته روابط خارجی #سنا، مایکل #پمپئو گزینه ترامپ برای تصدی #وزارت_خارجه_آمریکا را تائید کرد

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اکثریت آرا، انتصاب مایکل پمپئو به سمت وزارت خارجه این کشور را تایید کرده است. ۹ نماینده از ۱۰ نماینده حزب دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا به نامزد پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا برای تصدی وزارت خارجه این کشور رأی منفی دادند اما همه ۱۱ نماینده جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی سنا به پمپئو رأی دادند. خبرگزاری رویترز گزارش داده که رند پل، یکی از سناتورهای جمهوریخواه عضو کمیته که با انتصاب رئیس سازمان سیا به سمت وزارت خارجه آمریکا موافق نبود، تحت فشار هم‌حزبی‌هایش به این انتصاب رأی مثبت داد. مایک پمپئو در زمینه سیاست خارجی تجربه چندانی ندارد اما او هم مانند رئیس جمهور آمریکا با توافق هسته‌ای با ایران مخالف است. دونالد ترامپ، ۲۲ اسفند ۹۶، رکس تیلرسون را از مقام وزارت خارجه برکنار و مایک پومپئو را به عنوان جانشین او معرفی کرد. پمپئو برای تأیید صلاحیتش به آرای ۴۷ نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا نیاز دارد.

دادستان #تبریز: متهم #اسیدپاشی به صورت یک زن جوان تبریزی در بازداشت موقت است

اواخر اسفند سال گذشته زن جوانی در تبریز که به خواستگارش جواب رد داده بود، قربانی اسیدپاشی شد. موسی خلیل اللهی، دادستان تبریز درباره آخرین وضعیت این پرونده گفته است که قرار بازداشت متهم – خواستگار قربانی اسیدپاشی – صادر شده و تحقیقات قضایی هم تقریباً به پایان رسیده. به گفته دادستان تبریز پزشکی قانونی هنوز میزان جراحات قربانی اسیدپاشی را اعلام نکرده. هرگاه اعلام کند برای متهم کیفرخواست صادر می‌شود. شهیندخت مولاردی دستیار روحانی در امور شهروندی رپز گذشته اعلام کرده بود که اسیدپاشی به زنان در حال تکرار است.

#لاوروف، وزیر خارجه روسیه: #آمریکا قصد ندارد از #سوریه خارج شود

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در حال حاضر در پکن به سر می‌برد سه‌شنبه ۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفته است که با وجود آنکه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که نیروهای نظامی این کشور سوریه را ترک می‌کنند، اما در عمل آمریکا با جدیت در حال بررسی تحکیم جایگاهش در کرانه شرقی رود فرات در سوریه است و قصد خروج از این کشور را ندارد. لاوروف کشورهای غربی را به تلاش برای تجزیه سوریه متهم کرد. وزیر خارجه روسیه این سخنان را در واکنش به برگزاری اجلاس گروه ۷ در تورنتو و اجلاس بازسازی سوریه که اتحادیه اروپا برگزار می‌کند ایراد کرده است.

#زلزله‌ای به بزرگی ۵,۲ ریشتر جنوب شرقی استان #آدیامان #ترکیه را لرزاند. ۱۳ نفر مجروح شدند

نیمه‌شب گذشته زلزله‌ای به بزرگی ۵,۲ ریشتر جنوب شرقی استان آدیامان ترکیه را لرزاند. در این زمین‌لرزه که در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاد ۱۳ نفر مجروح شدند و خساراتی هم به ساختمان‌ها وارد شد. خبرگزاری آنادلو گزارش داده که مجروحان تحت درمان قرار گرفته‌اند و جراحات آن‌ها سطحی‌ست. اما ساختمان‌های مسکونی بسیاری آسیب دیده‌اند. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که مدارس در این منطقه زلزله‌زده تعطیل شده است.

#محسن_هاشمی به لیست نامزدهای تصدی #شهرداری_تهران بازگشت

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفته است که از ۲۸ نامزد تصدی شهرداری تهران ۸ نفر انصراف دادند. اعضای شورای شهر تهران تا ظهر سه‌شنبه ۴ اردیبهشت اسامی ۷ نامزد شهرداری تهران را اعلام می‌کنند. محسن هاشمی که پیش از این از تصدی شهرداری تهران انصراف داده بود در بین ۲۰ گزینه قرار دارد.

ناصر #مکارم_شیرازی، مرجع تقلید شیعه: اگر امکانات لازم برای #شبکه‌های_بومی فراهم شود، شاید نیاز به #فیلتر نباشد

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه حتی استفاده از شبکه‌های داخلی به جای شبکه تلگرام را مشروط کرده و گفته است: «اگر تسهیلات و امکانات لازم برای شبکه های بومی فراهم شود شاید نیازی به فیلتر نباشد.» او گفته باید بین شبکه‌های داخلی زیر نظر حکومت رقابت وجود داشته باشد، اما نه آن‌قدر که «نیروها پخش شوند» و «نتیجه لازم» را ر پی نداشته باشد. او نسبت به سوءاستفاده از شبکه‌های داخلی هشدار داده است.

حمله یک #ون به عابران پیاده همزمان با برگزاری اجلاس وزیران خارجه #گروه_۷ در #تورنتو

یک خودرو ون دوشنبه ۳ اردیبهشت در تقاطع خیابان یانگ و فینچ در محله ایرانی‌های شهر تورنتو کانادا تعدادی از عابران پیاده را زیر گرفت. خودرو مقابل صرافی «تهران» متوقف شد. در این حادثه ۱۰ نفر کشته و ۱۵ نفر مجروح شده‌اند. مأموران پلیس مشغول بررسی این حادثه‌اند. دوشنبه ۳ اردیبهشت تورنتو میزبان وزیران خارجه گروه جی ۷ با موضوع بحران سوریه، برجام، بحران کره شمالی و بحران اوکراین بود. هتل کنتینتال محل برگزاری اجلاس ۳۰ کیلومتر با محل حادثه فاصله دارد. این حادثه تأثیری در روند برگزاری اجلاس نگذاشت.