ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک عضو #سپاه در درگیری با یک گروه کرد در نزدیکی #کامیاران کشته شد

رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران و منابع کردی از کشته‌شدن یک عضو #سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در درگیری با یکی از گروه‌های کرد مخالف در مناطق مرزی استان #کردستان با #کرمانشاه خبر می‌دهند. حسن خوش‌اقبال،‌ معاون امنیتی استاندار کردستان عصر چهارشنبه چهارم اردیبهشت محل این درگیری را «محور گشکی حوالی روستای هانیه در ۶۰ کیلومتری کامیاران» اعلام کرد و گفت که طرف درگیر با سپاه ناحیه کامیاران «اشرار مسلح ضدانقلاب» بودند. به گفته او، منطقه اکنون «تحت کنترل» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی است. وب‌سایت «سازمان حقوق بشری هه‌نگاو» نیز محل درگیری را ارتفاعات شاهو در نزدیکی کامیاران گزارش داد و طرف درگیر را «یکی از احزاب کردستانی اپوزیسیون ایران» معرفی کرد. به نوشته هه‌نگاو، درگیری «شدید» بوده و علاوه بر کشته شدن یک عضو سپاه، سه تن دیگر نیز زخمی شده‌اند اما طرف درگیر با سپاه «تلفات جانی نداشته است». تا کنون هیچ یک از گروه‌ها و سازمان‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی مسئولیت این درگیری را مستقیماً برعهده نگرفته‌اند. هه‌نگاو نیز نام طرف درگیر با سپاه را فاش نکرده اما گزارش داده که «منطقه پس از درگیری از سوی نیروهای سپاه پاسداران کاملاً‌ میلیتاریزه شده است.»

#دید‌بان_حقوق_بشر همه‌پرسی #مصر درباره #اصلاح_قانون_اساسی را «ناعادلانه و غیرمنصفانه» خواند

سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرد همه‌پرسی مصر درباره اصلاح قانون اساسی این کشور در فضایی «ناعادلانه و غیرمنصفانه» برگزار شده و از مشروعیت برخوردار نیست. این سازمان مدافع حقوق بشر گفته است که این همه‌پرسی سه روزه با «ضعف‌های جدی» برگزار شده که در گزارش‌های شهروندان آمده است، از جمله مجبور کردن آن‌ها به دادن رأی و یا دادن رشوه با غذا و پول. کمیسیون انتخابات مصر اعلام کرد که در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور میزان مشارکت ۴۴,۳۳ درصد بود و ۸۸,۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان به انجام اصلاحات رأی مثبت دادند. با این اصلاحات دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی از چهار سال به شش سال تمدید شد و او تا سال ۲۰۲۴ در قدرت باقی می‌ماند. السیسی می‌تواند برای یک دوره دیگر کاندیدای انتخابات شود و تا سال ۲۰۳۰ بر مصر حکومت کند. همچنین اصلاحات قانون اساسی کنترل بیشتری بر دادگستری به سیسی می‌دهد و او می‌تواند بر انتصاب مقام‌های قضایی مانند دادستان کل و قضات بلندپایه نظارت کند و نقش نظامیان را تقویت کند. براساس اصلاحات قانون اساسی یک چهارم کرسی‌های پارلمان نیز به زنان اختصاص خواهد یافت.

#ظریف در نیویورک به #آمریکا و #اروپا پیشنهاد #تبادل_زندانی‌ داد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که به نیویورک سفر کرده چهارشنبه ۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل در نشست مؤسسه «جامعه آسیا»، به آمریکا و اروپا پیشنهاد داد که «بیایید زندانی‌ها را تبادل کنیم». او که درباره زندانیان محیط زیستی و زندانیان دو تابعیتی در ایران سخن می‌گفت بار دیگر از «استقلال قوه قضائیه» ایران حرف زد و درباره زندانیان دو تابعیتی در ایران گفت: «ما در مورد نازنین زاغری صحبت می‌کنیم، که البته من ناراحت هستم از شرایط او و به‌عنوان وزیر امور خارجه هر چه از دستم برآمده برای کمک انجام داده‌ام اما هیچ کسی از زنی که در استرالیا در زندان است، نمی‌گوید. [...] در آمریکا و در اروپا ایرانیانی هستند که در زندانند چون آمریکا به آن‌ها اتهام نقض تحریم‌ها را زده است.» ظریف در مورد زندانیان محیط زیستی هم گفت: «این شغل من نیست، قوه قضائیه ما مستقل است و آن‌ها اتهام‌هایی زده‌اند که من با آن‌ها موافقتی نکرده‌ام اما این جایگاه من نیست، من به اندازه کافی کار دارم که جلوی جنگ را بگیرم و فشار اقتصادی را از روی مردمم بردارم.»

#کرملین:‌ تنها راه‌حل کارآمد بحران #کره_شمالی مذاکرات شش‌جانبه است

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری #روسیه چهارشنبه ۲۴ آوریل / چهارم اردیبهشت اعلام کرد که مذاکرات شش‌جانبه «تنها راه‌حل کارآمد» برای پرداختن به خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره است، هرچند به گفته او باید از دیگر راه‌حل‌ها نیز حمایت کرد. مذاکرات شش جانبه با حضور کره شمالی به رهبری کیم جونگ ایل، ژاپن، چین، کره جنوبی، روسیه و آمریکا بر سر یک میز در ۲۰۰۳ آغاز شد اما پیونگ‌یانگ «مرگ مذاکرات» را شش سال بعد در ۲۰۰۹ اعلام کرد. #کیم_جونگ_اون رهبر کره شمالی چهارشنبه ۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل وارد روسیه شد. او فردا پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت / ۲۵ آوریل در دانشگاه دالنی‌وستوک در ولادی‌وستوک با ولادیمیر #پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار خواهد کرد. یکی از موضوعات مورد مذاکره دو طرف خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره خواهد بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون ۹ اسفند / ۲۸ فوریه گذشته در هانوی ویتنام دومین دیدار خود را برگزار کردند. این اجلاس بدون هیچ توافقی درباره خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا به پایان رسید.

در آستانه #روز_کارگر و #روز_معلم، دو #فعال_کارگری و یک #فعال_صنفی_معلمان احضار شدند

در آستانه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر و ۱۲ اردیبهشت روز معلم، غالب حسینی و مظفر صالح‌نیا دو فعال کارگری در #سنندج و #اصغر_امیرزادگانی فعال صنفی معلمان در فیروزاباد توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی احضار شدند. تشکل‌های صنفی معلمان برای برگزاری تجمع سراسری در روز معلم فراخوان داده‌اند. بنا بر این فراخوان، فرهنگیان در روز معلم برای طرح مطالبات خود مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع خواهند کرد. اصغر امیرزادگانی فعال صنفی معلمان فیروز آباد با دریافت ابلاغیه دادستانی این شهر مجددا احضار و از او خواسته شده است در محل دادسرا خود را به پلیس اطلاعات و امنیت معرفی کند. بنا بر اطلاع کانال تلگرامی معلمان عدالت‌خواه، امیرزادگانی پیش‌تر با شکایت دادستانی مبنی بر «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب با مصداق حمایت از معلمان بازداشت‌شده در فضای مجازی» به دادستانی دادسرای عمومی و انقلاب فیروزآباد احضار شده بود. او پس از حضور در دادسرای عمومی با قرار کفالت آزاد شده بود. او مهر سال گذشته نیز به اتهام «ارسال عکس و ویدئو به رسانه‌های خارج از کشور» به مدت دو روز بازداشت و سپس آزاد شده بود. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، #غالب_حسینی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و #مظفر_صالح_نیا عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز از طریق تلفن به حراست سپاه پاسداران و اطلاعات نیروی انتظامی سنندج احضار شده‌اند.

#تحریم‌ها و خروج #سامسونگ و #ال‌جی از ایران ــ «#گرانی در بازار لوازم خانگی بیداد می‌کند»

روزنامه «فرهیختگان» چهارشنبه چهارم اردیبهشت در گزارشی بازار لوازم خانگی در ایران را «پرالتهاب» توصیف می‌کند و می‌نویسد که «گرانی در این بازار بیداد می‌کند». بنابر این گزارش، یک علت گرانی خروج شرکت‌های سازنده «ال‌جی» و «سامسونگ»،‌ متعلق به کره جنوبی، از بازار ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا است: «در سال ۹۸ تولید دو شرکت بزرگ لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ به یک‌پنجم روزهای پایانی سال گذشته رسیده است». این گزارش می‌نویسد که شماری از مصرف‌کنندگان ایرانی حاضرند برای خرید این دو برند تجاری «چندین‌برابر قیمت واقعی» پول بپردازند. بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی فرهیختگان، ۲۳ هزار میلیارد تومان از بازار ۳۰ هزار میلیاردتومانی لوازم خانگی ایران در دست ۱۰ برند خارجی و تنها هفت هزار میلیارد تومان آن در دست ۶۰۰ کارخانه تولیدی داخلی است. همچنین ارزش بازار لوازم خانگی ایران مجموعاً سالانه به چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار می‌رسد که تولید داخلی تنها پاسخ‌گوی دو میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار آن است. پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، اقتصاد کشور در حوزه‌های گوناگون با بحران مواجه شده است.

#پزشکی_قانونی مرگ ۷۶ تن در #سیل اخیر را تأیید کرد

رئیس سازمان #پزشکی_قانونی ایران مرگ ۷۶ تن در #سیل اخیر را تأیید کرد که کمتر از آمار رسمی پیشین است. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد شجاعی چهارشنبه چهارم اردیبهشت در نشستی خبری در #شیراز اعلام کرد که تا کنون سیلاب‌های اخیر ایران به مرگ ۷۶ تن از شهروندان انجامیده که ۲۱ تن از آنها در مرکز استان فارس جان‌شان را از دست دادند. شجاعی علت اصلی مرگ قربانیان سیل شیراز را «غرق‌شدگی و ریزش آوار» دانست. پیش از او سازمان مدیریت بحران کشور آمار قربانیان سیل را ۷۸ تن اعلام کرده بود. علی بختیاری، مدیرکل روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور دوشنبه ۲ اردیبهشت همچنین اعلام کرد که ۲۵ استان از ۳۱ استان کشور به‌طور همزمان یا در فاصله زمانی کوتاه دچار سیل شدند و ۲۳۵ شهر و چهار هزار و ۳۰۴ روستا تحت تأثیر خسارات سیل قرار گرفتند. همچنین در جریان این سیلاب‌ها یک‌هزار تن زخمی شدند و تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰ میلیون تن تحت تأثیر مستقیم و غیرمسستقیم این سیل قرار گرفتند.

رهبر #کره_شمالی برای مذاکره با #پوتین وارد روسیه شد

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی چهارشنبه ۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل وارد روسیه شد و مورد استقبال مقامات دولتی قرار گرفت. ری یونگ هو، وزیر امور خارجه کره شمالی و چوی سونگ هی، معاون اول رهبر کره شمالی در این سفر او را همراهی می‌کنند. قطار رهبر کره شمالی صبح زود از مرز روسیه گذشت و در ایستگاه بخش «حاسان» در پریموری روسیه توقف کرد. در هنگام ورود به‌رسم مهمان‌نوازی روس‌ها، از کیم جونگ اون با نان و نمک استقبال شد. او سپس از «خانه دوستی روسیه و کره» در گذرگاه مرزی بازدید کرد و سپس بار دیگر با قطار به سمت ولادی‌وستوک حرکت کرد. گفته می‌شود دو هواپیما نیز از کره شمالی به فرودگاه ولادی‌وستوک رسیده‌اند که احتمالاً حامل کارکنان وزرات اطلاعات این کشور بوده‌اند. کیم جونگ اون فردا پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت / ۲۵ آوریل در دانشگاه دالنی‌وستوک در ولادی‌وستوک با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار خواهد کرد. یکی از موضوعات مورد مذاکره دو طرف خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره خواهد بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون ۹ اسفند / ۲۸ فوریه گذشته در هانوی ویتنام دومین دیدار خود را برگزار کردند. این اجلاس بدون هیچ توافقی درباره خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا به پایان رسید. نخستین دیدار آن‌ها در ماه ژوئن سال گذشته در سنگاپور نیز با شکست مواجه شد.

#علی_مطهری: اعضای #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام استقلال فکری ندارند

#علی_مطهری، نایب‌رئیس #مجلس_شورای_اسلامی سوم اردیبهشت در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبری «عصر ایران» تصویب‌نشدن لایحه‌های مربوط به پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را «به نفع آمریکا» دانست. او گفت که نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی «مشکلات بیشتری برای روابط بانکی و مالی‌مان ایجاد می‌کند». به گفته مطهری، نباید ارتباطی بین تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای گنجاندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی آن کشور و تصویب لایحه‌های «الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» (CFT) و «الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو)» در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود نظام داشته باشد. نایب‌رئیس مجلس در عین حال اعضای مجمع تشخیص را تلویحاً به فرمان‌برداری تام از مقام رهبری متهم کرد و گفت: «اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام خیلی از خودشان رای ندارند [...] اگر اشاره‌ای شود همه اعضا موافق می‌شوند و اگر اشاره برعکس باشد همه مخالف می‌شوند... در حالیکه طبق قانون مجمع تشخیص بازوی مشورتی رهبری است و این افراد باید فکر ‌‌و مشورت بدهند نه اینکه خود منتظر اشاره‌ای باشند.» ایران به طور موقت از فهرست‌ تحریم‌های گروه ویژه اقدام مالی کنار گذاشته شده است و چهار ماه دیگر برای پیوستن به این نهاد بین‌المللی ضدپولشویی فرصت دارد. تا کنون مواضع ضدونقیضی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دراین‌باره منتشر شده است. او زمانی کنوانسیون‌های ضدپولشویی را «استعماری» خوانده بود اما پس از انتشار خبر مخالفت او با تصویب CFT در مجلس خبرگزاری «فارس» گزارش داد که او گفته درباره تصویب این لایحه «به جمع‌بندی نرسیدم و نظر خاصی ندارم».

#مصرف_بنزین در ایران ۴,۷ در صد افزایش یافت

به‌گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که در فروردین‌ماه سال جاری، متوسط مصرف بنزین در کشور ۹۱,۲ میلیون لیتر بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۴,۷ در صد افزایش یافته است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید بیشترین میزان مصرف بنزین در روز ۳۱ فروردین، با ۱۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر، و کمترین میزان مصرف نیز مربوط به روز سیزده به در، ۱۳ فروردین، با ۷۶ میلیون لیتر بوده است.

شمار قربانیان #حملات_تروریستی در #سریلانکا به ۳۵۹ نفر رسید

پلیس سریلانکا اعلام کرد که شمار قربانیان انفجارهای زنجیره‌ای عید پاک در کلمبو، پایتخت سریلانکا به ۳۵۹ نفر افزایش یافت. به‌گفته پلیس ۳۰ نفر از زخمی‌شدگان این حمله به‌دلیل شدت جراحات در دو روز اخیر جان خود را از دست دادند. در جریان این حملات به سه هتل، دو کلیسای کاتولیک و یک کلیسای پروتستان ۵۰۰ نفر مجروح شدند. دست‌کم ۱۰۰ نفر در ارتباط با این حملات دستگیر شده‌اند. دولت سریلانکا می‌گوید هویت هشت نفر از ۹ نفر مهاجم مشخص شده است. ۷ نفر مرد هستند و یک نفر زن. گروه دولت اسلامی (داعش) ادعا کرده که مسئولیت این حملات با این گروه است. مقامات سریلانکایی بیشتر گروه اسلامگرای «جماعت ملی توحید» را مسئول حملات عید پاک می‌دانند. پلیس سریلانکا روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل از خنثی کردن یک انفجار دیگر در پایتخت خبر داد.

در #مصر حدود ۹۰ درصد با اصلاح #قانون_اساسی موافقت کردند، #سیسی تا سال ۲۰۲۴ در قدرت می‌ماند

لاشین ابراهیم، رئیس کمیسیون انتخابات مصر اعلام کرد که در همه‌پرسی سه روزه اصلاح قانون اساسی این کشور میزان مشارکت ۴۴,۳۳ درصد بود و ۸۸,۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان به انجام اصلاحات رأی مثبت دادند. ۲۳,۴ میلیون نفر در همه‌پرسی شرکت کردند. بدین ترتیب دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی از چهار سال به شش سال تمدید شد و او تا سال ۲۰۲۴ در قدرت باقی می‌ماند. سیسی می‌تواند برای یک دوره دیگر کاندیدای انتخابات شود و تا سال ۲۰۳۰ بر مصر حکومت کند. همچنین اصلاحات قانون اساسی کنترل بیشتری بر دادگستری به سیسی می‌دهد و او می‌تواند بر انتصاب مقام‌های قضایی مانند دادستان کل و قضات بلندپایه نظارت کند و نقش نظامیان را تقویت کند. همچنین براساس اصلاحات قانون اساسی یک چهارم کرسی‌های پارلمان به زنان اختصاص خواهد یافت. اصلاحات قانون اساسی مصر هفته گذشته به تصویب پارلمان این کشور رسید.