ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار تیپ نظامی از #حشد_الشعبی جدا شدند و به نیروهای مسلح #عراق پیوستند

فرماندهی ۴ لشکر به نام‌های «انصار المرجعیة»، تیپ‌های رزمی «امام علی»، «العباس» و «علی الاکبر»، با انتشار بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند از سازمان حشد الشعبی به فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق پیوستند. این تیپ‌های رزمی را تیپ‌های چهارگانه وابسته به «عتبات عالیات» می‌نامند. در بیانیه آن‌ها گفته شده که این تصمیم براساس حکم عادل عبدالمهدی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق که در روز یکشنبه ۳۱ فروردین / ۱۹ آوریل صادر شد گرفته شده است. در این بیانیه، آمده است که پیوستن سایر نیروها و تیپ‌هایی که مایلند بر اساس معیارهای ملی، ضوابط قانونی و پایبندی به قانون اساسی نیز از سازمان حشد الشعبی خارج شوند بررسی می‌شود و برای هماهنگی‌های لازم به‌منظور انتقال سایر نیروها و تیپ‌ها با فرماندهان و مدیران حشد الشعبی، هماهنگ خواهد شد. همچنین گفته شده که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، عادل عبدالمهدی، برخی از فرماندهان امنیتی و رسمی و دو نماینده از مرجعیت دینی بر این تصمیم اشراف داشتند. سازمان حشد الشعبی به ایران نزدیک است.

جنبش محیط زیستی «جمعه‌ها برای آینده» اولین حرکت اعتراضی آنلاین خود را در بیش از ۱۰۰ کشور برگزار کرد

جنبش محیط زیستی «جمعه‌ها برای آینده» امروز جمعه ۵ اردیبهشت / ۲۴ آوریل اولین اعتراض خود را به‌شکل دیجیتال برگزار کرد. به همین منظور در بیش از ۱۰۰ کشور جهان اقدامات آنلاینی برای حفاظت از تغییرات آب‌وهوایی برنامه‌ریزی شده بود. به دلیل بحران کرونا هیچ تظاهراتی در خیابان‌ها برگزار نشد. نمایندگان گروه‌های مختلف در عرصه‌های سیاست، علم و فرهنگ از طریق یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی اعتراضات خود را بیان کردند. شرکت‌کنندگان در این حرکت تصاویر و پوسترهای اعتراضی خود را در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی قرار دادند. راه‌اندازی جنبش محیط زیستی «جمعه‌ها برای آینده» ایده دانش‌آموز سوئدی گرتا تونبرگ است که با سازماندهی یک اعتصاب چندین هفته‌ای در مدارس، توجه افکار عمومی را در کشور خود و دیگر کشورهای جهان به موضوع تغییرات اقلیمی جلب کرد.

#شمخانی با اشاره به پرتاب #ماهواره_نور و بدون اشاره به #آنتن_ویروس‌یاب از «غافلگیری‌های جدید» جمهوری اسلامی «از بیمارستان تا ‫فضا» خبر داد

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در توئیتی با اشاره به پرتاب ماهواره نور نوشت: «تحریم، تهدید و تطمیع سیاسی نمی‌تواند حرکت جمهوری اسلامی در مسیر تأمین منافع ملی و حقوق قانونی‌اش را کند نماید. تولید مستمر قدرت و بهره‌گیری از دانش روز برای امنیت و رفاه مردم ‫ایران از بیمارستان تا ‫فضا ادامه خواهد داشت. غافلگیری‌های جدید در راه است.» ماهواره نظامی نور سپاه پاسداران چهارشنبه ۳ اردیبهشت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از سازمان ملل خواست بررسی کند که تا چه حد پرتاب ماهواره ناقض تعهدات ایران است. اتحادیه اروپا و آمریکا با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل استفاده از موشک بالستیک برای پرتاب این ماهواره‌ها را ناقض تعهدات ایران در چارچوب مصوبات شورای امنیت می‌داند. شمخانی در حالی از «غافلگیری‌های جدید» در عرصه «بیمارستان» سخن می‌گوید که هیچ منبع پزشکی معتبر داخل کشور آنتن ویروس‌یاب سپاه پاسداران را که به‌تازگی از آن رونمایی شد، تأیید نکرده‌ است. کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز پس از «کشف» سپاه در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ما دستگاهی ابداع کرده‌ایم که به دو صورت ریشه‌کنی و تشخیصی عمل می‌کند و در محیط بسته ویروس کرونا را در عرض پنج دقیقه به‌طور کلی می‌کشد و از بین می‌برد.»

نماینده #شیراز در مجلس می‌گوید شیوع #کرونا در استان فارس با کاهش محدودیت‌ها سیر صعودی داشته است

علی اکبری، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: «روند شیوع بیماری کرونا در استان فارس طی ۱۰ روز گذشته سیر صعودی داشته است.» به‌گفته او در استان فارس تا ۷ الی ۸ روز گذشته بیماری کرونا به خوبی کنترل شده بود اما بعداز این‌که منع رفت‌وآمدها آزاد شد و ترددها صورت گرفت، سیر مبتلایان به کرونا در این استان زیاد شد. او با بیان این‌که «امروز نگرانی زیادی برای شیوع موج دوم بیماری کرونا در کشور وجود دارد»، از مردم خواست از شیوع موج دوم جلوگیری کنند. اکبری در این‌باره گفت: «برکسی پوشیده نیست که دولت با محدودیت منابع روبه‌رو است و می‌دانیم وضعیت درآمدی‌اش چگونه است بنابراین مردم باید خودشان فاصله فیزیکی را رعایت کنند و وسواس داشته باشند تا به بیماری مبتلا نشوند.» علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز از سیر صعودی شمار مبتلایان به کرونا در استان سیستان و بلوچستان پس از کاهش محدودیت‌ها خبر داده بود.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۵۵۷۴ نفر، مبتلایان ۸۸۱۹۴ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر جمعه ۵ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۵۵۷۴ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (پنج‌شنبه) تا ظهر امروز (جمعه)، ۱۱۶۸ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۸۸۱۹۴ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۶۶۵۹۶ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۳۱۲۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

عضو #خبرگان_رهبری: مسجد و هیأت نباید تابع دولت مدرن باشد، تعطیلی اماکن مذهبی خطرناک است

حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری، عضو خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، صبح جمعه ۵ اردیبهشت در نوشته‌ای در اینستاگرام هشدار داد: «توطئه‌گران جهانی می‌خواهند دین را کمرنگ، زمین‌گیر و استحاله کنند. مسجد و هیأت نباید رخنه‌پوشِ دولت مدرن باشد. فعال عمل کردن معنایش این نیست که اصول بهداشتی مسلم را رعایت نکنیم اما اینکه محافل مذهبی، مساجد و هیأت‌های مذهبی را تعطیل کنیم خطرناک است. آنها می‌خواهند مساجد و هیأت‌ها را منزوی کنند؛ ما باید این پایگاه‌ها و محافل را فعال‌تر کنیم.» دادنشکده علوم پزشکی قم هشدار داده که با بازگشایی زودهنگام حرم معصومه پیک دوم همه‌گیری ویروس کرونا کشنده‌تر خواهد بود. آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه صبح جمعه گفت: «در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود، کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم.»

#کرونا در جهان: شکایت دو پزشک بریتانیایی از دولت به دلیل فراهم نبودن امکانات محافظتی برای کادر بهداشتی در بیمارستان‌ها

دو پزشک بریتانیایی به نام‌های مینال ویز و نیشانت جوشی که در معرض بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا قرار دارند به‌دلیل آن‌چه کمبود وسایل محافظتی و راهنمایی‌های نامشخص در مورد چگونگی استفاده ازاین وسایل نامیده‌اند، علیه دولت این کشور شکایت حقوقی کردند. مسئله راهنمای استفاده از تجهیزات محافظت شخصی (PPE) برای پزشکان و پرستارانی که در خط مقدم شیوع ویروس کووید- ۱۹ قرار دارند و گزارش‌های مداوم مبنی بر نبود کیت کافی، انتقادها از دولت بریتانیا را برانگیخته است. وکلای این دو زن و شوهر که در انتظار به‌دنیا آمدن فرزندشان هستند، در نامه‌ای به مت هانکوک، وزیر بهداشت نوشتند خواستار بررسی فوری دستورالعمل‌های رسمی درباره استفاده از تجهیزات محافظت شخصی هستند و از نحوه تهیه کیت‌های شخصی شکایت دارند. آن‌ها نوشته‌اند: «نگرانی‌های زیادی در بین کارکنان نسبت به پروتکل‌های ایمنی وجود دارد که به‌نظر می‌رسد بدون دلیل تغییر کرده است.» این دو پزشک در خدمات ملی بهداشت بریتانیا (NHS) کار می‌کنند و تاکنون ۶۹ نفر از کسانی که برای این مرکز کار می‌کنند در اثر ویروس کووید- ۱۹ جان باخته‌اند. آن‌ها می‌گویند راهنمای استفاده از تجهیزات محافظت شخصی در بریتانیا مطابق با معیارهای سازمان جهانی بهداشت نیست و کارمندان مراقبت‌های بهداشتی را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. وزارت بهداشت عمومی بریتانیا اما می‌گوید دستورالعمل‌های جدید مطابق با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت است.

#احمد_توکلی: آمار #وزارت_کار می‌گوید بعد از #کرونا ۴ میلیون بیکار به تعداد بیکاران فعلی افزوده می‌شود. به شرایط خطرناکی نزدیک می‌شویم

نشریه تعادل با احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی درباره تأثیرات همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد داخلی و جهانی انجام داده است. توکلی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «بعد از کرونا چهار میلیون بیکار به تعداد بیکاران فعلی کشور افزوده می‌شود. فکر می‌کنید افزایش این میزان به جمعیت بیکاران تبعاتی ندارد؟ البته که دارد. کرونا فقر را دامنه‌دار می‌کند و اگر زودتر این مشکلات جمع نشود به شرایطی می‌رسیم که برخی افراد که در دسته‌بندی بیکاران فقیر یا حقوق بگیران فقیر قرار می‌گیرند چیزی برای از دست دادن نداشته باشند. می‌دانید که رسیدن به شرایطی که برخی افراد چیزی برای از دست دادن نداشته باشند خطرناک است.» توکلی در بخش دیگری از این گفت‌وگو هشدار می‌دهد که اقتصاد ایران در آستانه یک شکاف طبقاتی جدی قرار دارد: «از ۴۰۳ میلیون حساب سپرده در کشور، ۴دهم درصد افراد صاحب این حساب‌ها، ۵۲ درصد مبلغ کل سپرده‌ها را در اختیار دارند و در سوی مقابل بیش از ۹۹ و ۶دهم درصد افراد تنها ۴۸درصد مبلغ را در اختیار دارند. مجموعه این آمارها گویای این است که اقتصاد ایران در آستانه یک شکاف طبقاتی جدی است.»

ماه رویت نشد، آغاز #ماه_رمضان در ایران به شنبه ۶ اردیبهشت موکول شد

در دفتر رهبر جمهوری اسلامی ستادی وجود دارد که وظیفه آن رویت ماه برای تشخیص آغاز ماه رمضان است: ستاد استهلال. حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد عضو ارشد ستاد استهلال دفتر خامنه‌ای اعلام کرد روز گذشته (پنجشنبه) درحدود ۱۰۰ گروه در استان‌های مختلف گزارش‌های خود از رویت هلال ماه رمضان را به ستاد استهلال ارسال کردند و سرانجام معلوم شد که ماه رویت نشده و بنابرایت با یک روز تاخیر شنبه ۶ اردیبهشت رمضان آغاز می‌شود. ستاد استهلال عربستان سعودی اعلام کرده است که ماه رمضان جمعه ۲۴ آوریل/ ۵ اردیبهشت آغاز می‌شود.

در جهان تعداد قربانیان #کرونا از ۱۹۰ هزار نفر فراتر رفت

مرکز دانشگاهی جانز هاپکینز اعلام کرد که شمار قربانیان بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در جهان از مرز ۱۹۰ هزار نفر گذشت. تا صبح جمعه ۲۴ آوریل/ ۵ اردیبهشت در سراسر جهان دو میلیون و ۷۲۶ هزار و ۷۰۱ نفر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. آمریکا با بیش از ۸۸۶ هزار ابتلای قطعی شناسایی شده در صدر کانون‌های شیوع ویروس کرونا قرار دارد. اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. تعداد مبتلایان به کویید ۱۹ در ترکیه در روز جمعه از ۱۰۰ هزار ابتلای قطعی فراتر رفت. در این کشور همسایه ایران تاکنون حدود ۲۵۰۰ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند. این رقم معادل ۳۰ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ترکیه است. در ایران این نسبت به ۶۵ نفر می‌رسد که نمایانگر شارژ متفاوت ویروس، آغاز همه‌گیری و میزان آمادگی بیمارستان‌ها برای درمان مبتلایان در بخش‌های مراقبت ویژه است.

#کرونا در #آمریکا ۲۶ میلیون نفر را بی‌کار کرد و جان ۵۰ هزار نفر را هم گرفت

در پنج هفته‌ای که از همه‌گیری کووید ۱۹ در آمریکا می‌گذرد، در مجموع ۲۶ میلیون نفر در این کشور شغل خود را از دست داده‌اند و درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند. به این ترتیب همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد که یک ششم نیروی کار آمریکا بیکار شود. از سال‌های دهه ۱۹۳۰ تاکنون چنین ارقامی در ایالات متحده به ثبت نرسیده است. کنگره آمریکا حدود ۵۰۰ میلیارد دلار به حمایت از کارفرمایان و بیمارستان‌ها اختصاص داده است. تا صبح جمعه ۲۴ آوریل/ ۵ اردیبهشت تعداد کسانی که در آمریکا در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند به ۵۰ هزار نفر رسید. به طور میانگین: روزی ۲ هزار نفر در آمریکا در اثر ابتلای به این بیماری جان باخته‌اند. در آمریکا تاکنون ۸۶۸ هزار مورد ابتلای قطعی به کووید ۱۹ به ثبت رسیده است.