ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه جمعی از فرزندان اعدام‌شدگان دهه ۶۰ در اعتراض به تلاش حکومت برای زدودن «بقایای جنایت» در #خاوران

شماری از فرزندان اعدام‌شدگان دهه ۱۳۶۰ و قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ با انتشار بیانیه‌ای به حفر قبرهای جدید در این گورستان اعتراض کردند. آنها در بیانیه خود که شنبه ۴ اردیبهشت منتشر شد، می‌نویسند: « در طی چند روز گذشته چندین قبر جدید در محل گورهای دسته‌جمعی خاوران حفر شده‌اند. این اولین بار نیست که حکومت جمهوری اسلامی تلاش می‌کند بقایای جنایاتش در سال های دهه ۶۰ و قتل‌عام تابستان ۱۳۶۷ را بپوشاند و به فراموشی تاریخ بسپارد.» نویسندگان بیانیه خود را ادامه‌دهنده راه «مادران، پدران، و همسران دادخواه» توصیف می‌کنند و از «مردم ایران» می‌خواهند که نسبت به تعرض به اجساد به‌خاک‌سپرده‌شده در خاوران صامت نمانند: «ما از مردم ایران درخواست می‌کنیم تا نسبت به این تعرض به اجساد خاک شده در خاوران خاموش نمانند. ما هم سرنوشت هستیم چرا که رهایی همچون دادخواهی امری جمعی است.» فرزندان زندانیان سیاسی اعدام‌شده در دهه ۶۰ همچنین با همدردی نسبت به ستم تاریخی بر جامعه بهائی از آنها خواسته اند که به خواسته‌های نیروهای امنیتی تن ندهند. به گفته سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه بهاییان ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، «بهاییان تهران از دفن مردگان‌شان در زمین گورستان خاوران که دست‌کم برای ۵۰ سال آینده جا دارد، منع شده‌اند. نمایندگان بهشت زهرا می‌خواهند مجبورشان کنند عزیزان خود را در محل گورهای دسته‌جمعی خاوران دفن کنند». گورستان خاوران، یکی از گورهای دسته‌جمعی قربانیان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، در معرض دستکاری است. بر اساس تصاویر و گزارش‌هایی که به دست «زمانه» رسیده، ۱۰ قبر جدید در این گورستان به تازگی کنده شده‌اند. حفر گورهای جدید در خاوران این نگرانی را در میان خانواده‌های زندانیان سیاسی به وجود آورده که حکومت در حال به کار بستن ترفند جدیدی برای تغییر چهره گورستان و در نهایت از میان بردن آن است؛ آن هم در شرایطی که جمع شدن خانواده‌ها در آن به خاطر محدودیت‌های کرونایی مشکل شده است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مذاکرات هسته‌ای وین را بررسی می‌کند

یکشنبه ۵ اردیبهشت، عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم می‌رود تا در مورد پیشرفت مذاکرات بر سر احیای برجام با اعضای این کمیسیون گفت‌وگو کند. یعقوب رضا‌زاده، عضو هیات رئیسه این کمیسیون به ایسنا گفته: «این جلسه برای بررسی پیشرفت مذاکرات وین تشکیل می‌شود و آقای عراقچی گزارشی از این نشست ارائه می‌کند.» نمایندگان مجلس یازدهم بارها اعلام کرده‌اند که آن‌ها باید در روند راستی‌آزمایی برای رفع احتمالی تحریم‌های آمریکا برای احیای برجام مداخله داشته باشند. هفته گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای در وین زیرنظر شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود و رئیس مجلس هم به عنوان عضو این شورا در جریان پیشرفت مذاکرات قرار دارد. این مقام وزارت خارجه اعلام کرد که مجلس نقشی در توافق احتمالی آینده و جزئیات آن ندارد. خطیب‌زاده راستی‌آزمایی را موضوعی فنی، تکنیکی و میان‌سازمانی دانست و گفت که این اقدام، موضوعی نیست که یک نفر یا چند گروه انجام دهند. ایران، آمریکا و کشورهای باقی‌مانده در برجام در دو هفته گذشته مذاکرات فشرده‌ای برای احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق انجام داده‌اند. همه طرف‌های حاضر در مذاکره نسبت به نتیجه‌بخش بودن این گفت‌وگوها ابراز خوش‌بینی کرده‌اند. پس از پایان مذاکرات در وین، تیم‌های مذاکره‌کننده به کشورهای خود بازگشته‌اند تا در مورد متن نهایی توافق که شامل اقدامات متقابل ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهداتژ شان است، تصمیم‌گیری کنند.

هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: اصلاح‌طلبان به انتخابات ۱۴۰۰ امید ندارند، عموم مردم هم علاقه‌ای به شرکت در انتخابات ندارند

مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سایت نواندیش با اشاره به اینکه در اردوگاه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، شخصیت برجسته‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ وجود ندارد گفته: «به هر حال اگر فردی هم باشد باید بگوید چه خواهد کرد و چه برنامه‌ای دارد. متاسفانه افراد از اینکه بگویند چه برنامه‌ای دارند و چه اقداماتی انجام خواهند داد الکن هستند.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته اگر به همین ترتیب هم وضعیت پیش برود به نظر نمی‌رسد عموم مردم علاقه ای به شرکت در انتخابات نشان بدهند. به گفته او اگر انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس با اقبال کم مردم مواجه شود ممکن است ابراهیم رییسی انتخاب شود. هاشمی طبا گفته:‌ «چیزی که مردم می‌خواهند با آنچه نظام حاکمیتی ما می‌گوید متفاوت است. در همه جای دنیا همین گونه است، لزوما این گونه نیست که هر چه مردم بخواهند آنها انجام دهند هر چند منتخب مردم باشند. در واقع دولت یا هیئت حاکمه، همه چیز را به پای مردم می‌نویسند مبنی بر اینکه مردم خواستند.» هاشمی طبا درباره بلاتکلیفی اصولگرایان و کاندیداهای آنها بر سر آمدن یا نیامدن رییسی و حضور قالیباف هم گفته اگر هر دو بیایند آرای اصولگرایان شکسته خواهد شد اما رییسی بیشتر رأی می‌آورد. هاشمی طبا گفته: «‌لغو تحریم‌ها در کوتاه‌مدت تاثیر عملی چندانی نخواهد داشت. در واقع یا اصولگرایان یا بی‌جهت و بدون دلیل از لغو تحریم‌ها ناراحت هستند یا اینکه واقعا سخن آنها این نیست. از نگاه بنده اگر گشایش اقتصادی رخ دهد به پای اصلاح طلبان نوشته نمی‌شود.»

حسین دهقان: بگذارید یک بار هم نظامی‌ها قدرت را به دست بگیرند

سردار حسین دهقان، مشاور نظامی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت که نظامی‌ها در ایران کودتا نخواهند کرد. او که از کاندیداهای سپاهی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از ورود نظامی‌ها به عرصه سیاست دفاع کرد و گفت: «یک نگرانی وجود دارد و آن این است که ممکن است روزی نظامی‌ها بخواهند اداره کشور را به عهده بگیرند و کودتا کنند که این امکان ندارد. در کشور ما هرگز این اتفاق نمی‌افتد و از این بابت نباید نگران بود. خب یک بار هم نظامی‌ها حکومت را به دست بگیرند، مگر چه اشکالی دارد.» دهقان گفت که نیروهای سپاه نه نظامی که افراد عادی بودند که برای تثبیت نظام وارد این ارگان نظامی شدند و نباید حق آن‌ها ضایع شود: «بپذیرید که در جمهوری اسلامی ایران هیچ سپاهی از اول نظامی نبوده است...بعد از پیروزی انقلاب گفتیم دوره تثبیت نظام خیلی مهم‌تر از دوره مبارزات برای براندازی نظام قبلی است، ما رفتیم مسئولیت تثبیت نظام را به عهده گرفتیم و من قرار نبوده همیشه پاگون بیندازم و درجه بگذارم در حالی که همیشه در این لباس با همان نیت اولیه ماندم.» این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که دخالت سپاه در سیاست، فرهنگ و اقتصاد همیشگی بوده و چیز جدیدی نیست: «سپاهی‌ها همیشه هم سیاسی بودند، هم نظامی، هم امنیتی، هم فرهنگی، هم اجتماعی و هم اقتصادی چون همیشه سپاه این کارکرد را داشته، حالا چه اشکال دارد که فردی بخواهد وارد حوزه اداره کشور شود.» به جز حسین دهقان، افراد دیگری از سپاه پاسداران نیز برای کاندیداتوری در انتخابات پیش رو ابراز تمایل کرده‌اند. سعید محمد، رستم قاسمی، عزت‌الله ضرغامی و محمدباقر قالیباف از جمله این افراد هستند.

سفر رهبر کودتاچیان میانمار به جاکارتا برای شرکت در کنفرانس «آسه‌آن» در میان انتقادها

رهبران جنوب شرق آسیا قرار است مذاکرات بحران میانمار را با مین آونگ هلینگ، رهبر حکومت نظامی میانمار که کانون خشم بین‌المللی به دلیل کودتای نظامی و عامل بر جاماندن بیش از ۷۰۰ کشته است، انجام دهند. این ژنرال ارشد روز شنبه ۲۴ آوریل در نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که در پایتخت اندونزی برگزار می‌شود شرکت می‌کند. این اولین سفر خارجی او از زمان کودتایی است که در اوایل فوریه روی داد و نیروهای امنیتی به دنبال آن آنگ سان سوچی را برکنار کردند. اعتراضات گسترده مردم خشمگین با برخورد وحشیانه روبه‌رو شده که صدها کشته به جای گذاشته است. حضور ژنرال مین آونگ هلینگ باعث خشم فعالان، گروه‌های حقوق بشری و دولت متشکل از قانون‌گذاران برکنار شده میانمار شده که به مذاکرات دعوت نشده بودند. عفو بین‌الملل پیش از نشست گفت: «بحرانی که توسط ارتش قاتل و تبهکار میانمار آغاز شده، کشور را در برگرفته است و پس لرزه‌های شدیدی برای کل منطقه ایجاد خواهد کرد.» این سازمان افزوده: «مقامات اندونزی موظفند در مورد سرلشکر ارشد مین آنگ هلاینگ و سایر مقامات نظامی میانمار که ممکن است به هیات او در جاکارتا بپیوندند تحقیق کنند.» عفو بین‌الملل همچنین خواستار اتحاد منطقه‌ای برای اخراج میانمار شده است. تحلیلگران معدودی انتظار دستیابی به موفقیت‌های اساسی در این نشست را دارند و گفته‌اند این فرصتی است تا ارتش میانمار را به میز مذاکره بکشانند و زمینه را برای حل و فصل مسایل فراهم کنند. انتظار می‌رود کریستین شرنر بورگنر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار، در حاشیه این اجلاس حضور یابد. ناظران می‌گویند در حالی که اتحادیه اروپا و واشنگتن تحریم ها را علیه میانمار افزایش داده‌اند تا ارتش را به تسلیم وادار کنند، اما بعید به نظر می‌رسد که آسه‌آن رهبران کودتا را سرزنش کرده یا خواستار آزادی آنگ سان سوچی شود. تایلند و فیلیپین گفته‌اند در سطح سران در این نشست شرکت نمی‌کنند و تنها وزیر امور خارجه خود را می‌فرستند. مالزی، سنگاپور، ویتنام، برونئی، کامبوج، اندونزی و میانمار دیگر اعضای آسه‌آن هستند.

بازداشت فردی که کودک طرفدار تیم استقلال را آزار داده بود

فرمانده انتظامی شهرستان سبزوار از بازداشت فردی که اقدام به کودک آزاری در یکی از روستاهایی این شهرستان و انتشار فیلم آن در فضای مجازی کرده بود، خبر داد. قرار است متهم در اسرع وقت‌ به مراجع قضایی شهرستان داورزن تحویل داده شود. در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده، دو نفر پسر بچه ای را آزار می‌دهند و از او می‌خواهند به تیم فوتبال مورد علاقه‌اش (استقلال) توهین کند. پس از خودداری کودک از این کار، با چاقو او را تهدید می‌کنند. باشگاه استقلال به این ویدیو واکنش نشان داده و ضمن ابراز تاسف از این رویداد، از مراجع قضایی خواسته فرد کودک آزار شناسایی و با او برخورد قانونی شود. محمد دهنوی، رئیس دادگستری داورزن نیز از ورود دستگاه قضایی به این موضوع خبر داده و گفته ‌نتایج بررسی و محاکمه به زودی اعلام خواهد شد.  پخش این فیلم در فضای مجازی اعتراض کاربران را به دنبال داشته است. کودکی که مورد آزار قرار گرفته حدود ۱۲ ساله اهل روستای نهالدان ‌شهرستان داورزن است.

سازمان هواپیمایی کشوری:‌ ‌پروازی به هند نداریم

در پی توییت انتقادی سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره برقرار بودن پروازهای هند و امارات با وجود شرایط نابسامان کرونایی در این کشورها، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: هیچ پرواز برنامه‌ای به هند نداریم و برخی پروازها تنها برای بازگرداندن ایرانیان با اخذ مجوز انجام می‌شود. اوضاع کرونا در هندوستان به شدت بحرانی است. تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته: «در صورتی که پروازی به صورت موردی بخواهیم انجام دهیم، مجوز آن را از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کرده و همه پروتکل‌های ابلاغی درباره آن را به دقت اجرا می‌کنیم چرا که ما در این زمینه متولی نیستیم و تنها خود را مجری مصوبات و ابلاغیه‌های بهداشتی می‌دانیم.» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته هندوستان در ریف کشورهای ممنوعه برای پروازهای مسافری است و مرجع تصمیم‌گیری درباره انجام شدن یا نشدن پرواز مسافری خارجی یا داخلی در شرایط کرونایی امروز، سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی نیست و این سازمان تابع ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. او درباره انتقادها نسبت به انجام پروازهای خارجی نیز گفته: تاکنون هر مصوبه و ابلاغیه‌ای که به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده در لحظه آن را اجرا کرده‌ایم و اگر مسئولان مورد نقضی را سراغ دارند اعلام کنند. پیش‌تر مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از احتمال قطعی پروازها به هند در صورت تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

تایید حکم ۳۶ ضربه شلاق برای دو دانشجوی دانشگاه شاهرود به اتهام نشر مطالب انتقادی در تلگرام

حکم ۳۶ ضربه شلاق برای میلاد ناظری و شبیر حسینی نیک، دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود، به اتهام نشر مطالب انتقادی در یک کانال تلگرامی قطعی شد. محمدعلی کامفیروزی، وکیل این دو دانشجو نوشته است برای اتهام «مشارکت در نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق کانال انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شاهرود»، هر کدام به تحمل ۳۶ ضربه شلاق محکوم شده بودند. حکم بدوی ۲۹ دی ۹۹ صادر شده بود. کامفیروزی گفته است تائید این حکم و قطعی شدن آن در حالی صورت گرفته که موکلان او هنوز تفهیم اتهام نشده‌اند و دادگاه تاکنون مصادیق اکاذیب مدنظر خود را ارائه نداده است.