ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خواستند یک پلنگ را در قائم‌شهر زنده بگیرند، آن را کشتند ــ پلنگ ایرانی گونهٔ در معرض انقراض است

به گزارش رسانه‌های ایران، مأموران یگان حفاظت سازمان محیط زیست صبح یکشنبه چهارم اردیبهشت برای زنده‌گیری یک قلاده پلنگ بالغ در قائم‌شهر اقدام کردند اما در نهایت حیوان بر اثر جراحت‌های وارده کشته شد. مجید غضنفری، مشاور رسانه‌ای یگان حفاظت سازمان محیط زیست به خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران دراین‌رابطه گفت: «با وجود اینکه پلنگ توسط مأمورین یگان حفاظت سازمان محیط زیست زنده‌گیری شده بود اما به‌واسطه آسیب‌هایی که قبل از زنده‌گیری برای جلوگیری از آسیب زدن پلنگ به مردم به این جانور وارد شده بود, پلنگ تلف شد». تسنیم گزارش داده که «به نظر می‌رسد» حیوان با سلاح دیگری به جز دارت بیهوشی مجروح شده بود. پلنگ ایرانی گونه در معرض انقراض است. جمعیت پلنگ ایرانی در سرتاسر ایران و افغانستان و ترکمنستان و ترکیه و کشورهای حوزه قفقاز از یک هزار و ۳۰۰ قلاده تجاوز نمی‌کند. در ایران، تمرکز اصلی این جمعیت، بین ۵۵۰ تا ۸۵۰ قلاده پلنگ زندگی می‌کنند.

گلاله مرادی پس از یک سال بازداشت موقت با قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد

گلاله مرادی، شهروند بازداشتی اهل پیرانشهر، امروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ماه، پس از یک سال و هشت روز بازداشت با تودیع قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد. به گزارش خبرگزاری هرانا آزادی این شهروند با تودیع قرار وثیقه ۴٠٠ میلیون تومانی، به شیوه موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. اتهام گلاله مرادی، همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام عنوان شده است. گلاله مرادی در تاریخ ۲۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، به همراه دو فرزندش بازداشت و برای بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه منتقل شدند. فرزندان او پس از اتمام مراحل بازجویی آزاد شدند. این شهروند خردادماه سال گذشته در پی اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه به زندان این شهر منتقل شد. گلاله مرادی در تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه ١۴٠٠، در اعتراض به وضعیت بلاتکلیفی و عدم رسیدگی قضائی به پرونده‌ خود در بند زنان زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زده بود. همچنین گزارش‌هایی درباره فشار بر این زندانی سیاسی برای اعتراف‌گیری اجباری منتشر شده بود.

محرومیت از مرخصی و پرونده سازی جدید برای نرگس محمدی و عالیه مطلب زاده در زندان

صدرا عبدالهی، همسر عالیه مطلب زاده، نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، از تشکیل پرونده‌ای جدید برای همسرش و نرگس محمدی خبر داده و نوشته است که در طی یک تماس تلفنی از زندان عالیه به او اعلام کرده سازمان زندان‌ها، در ابلاغیه‌ای، همسرش را به مدت شش ماه و نرگس را به مدت سه ماه از مرخصی محروم کرده است. عبداللهی همچنین در توئیت خود نوشته این دو زندانی سیاسی بابت پرونده جدیدی که برای آنها گشوده شده، روز سه‌شنبه به دادگاه احضار شده‌اند. نرگس محمدی و عالیه مطلب زاده، ۲۳ فروردین‌ماه امسال با یورش گسترده مأموران امنیتی به منزل شخصی نرگس محمدی بازداشت و به زندان منتقل شدند. نرگس محمدی ۲۵ آبان‌ سال گذشته در جریان یورش نیروهای امنیتی به مراسم سوگواری یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، بازداشت و پس از تحمل ۶۴ روز حبس در سلول‌ انفرادی بند ۲۰۹ اوین، اواخر دی‌ماه ۱۴۰۰ به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او از روز سوم اسفند سال گذشته، برای انجام عمل جراحی قلب به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود. این فعال حقوق بشر در خرداد ماه ۱۴۰۰ بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان»، «تخریب شیشه‌ها، افترا و ایراد ضرب و جرح در زندان» مجموعا به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. محمدی همچنین در پرونده‌ دیگری و به‌صورت غیابی، توسط دادگاه انقلاب تهران به هشت سال زندان، بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال «ممنوعیت از ارتباط مخابراتی» محکوم شد. عالیه مطلب‌زاده هم در سال ۱۳۹۶ توسط دادگاه انقلاب تهران بابت چند اتهام از جمله «اقدام علیه امنیت ملی» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در شهرستان پاوه کرمانشاه سه کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی و سقوط از ارتفاع زخمی شدند

روز شنبه ۳ اردیبهشت‌ماه، به دنبال شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی پاوه یک کولبر زخمی شد. همچنین دو تن دیگر در پی تعقیب و گریز نیروهای هنگ مرزی از ارتفاعات مرزی شوشمی سقوط کرده و دچار مصدومیت شدند.به گزارش خبرگزاری هرانا این فرد دانا رحمتی نام دارد و اهل شهرستان جوانرود از توابع استان کرمانشاه است. همچنین دو کولبر دیگر به نام‌های محمد فخری اهل جوانرود و هوشنگ کریمی اهل شهرستان کامیاران، در پی تعقیب و گریز نیروهای هنگ مرزی از ارتفاعات مرزی شوشمی واقع در شهرستان پاوه سقوط کرده و دچار مصدومیت شدند. سالانه ده‌ها نفر در ایران در حین کولبری با خطرات طبیعی مواجه می‌شوند یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می‌شوند. به غیر از خسارت‌های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادثی مانند سرمازدگی و بهمن نیز از عوارضی‌ست که کولبران با آن‌ها روبه‌رو هستند. در سال جاری میلادی، قتل ۲۳ کولبر و زخمی شدن ۸۱ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است. ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شده‌اند که از این تعداد ۱۶ کولبر زخمی شدند و ۱۲ کولبر جان باختند.