نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیأت‌های پارلمانی ایران و عراق بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه نظارت می‌کنند

به‌گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هیأت‌های پارلمانی از ایران و عراق برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه به دمشق رفته‌اند. هیأت پارلمانی ایران به ریاست زهره الهیان، عضو کمیسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ایران و هیأت پارلمانی عراق به ریاست کاطع الرکابی، عضو کمیسیون امنیت پارلمان عراق به دعوت رسمی پارلمان سوریه بر روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور نظارت خواهند کرد. زهره الهیان از آن‌چه «بازگشت ثبات به سوریه» نامید ابراز خرسندی کرد و به سانا گفت ایران در مرحله بازسازی سوریه از این کشور حمایت خواهد کرد. انتخابات ریاست جمهوری سوریه پس فردا، چهارشنبه ۵ خرداد / ۲۶ مه برگزار خواهد شد. رسانه‌های دولتی سوریه در روزهای گذشته وعده انتخاباتی «چند کاندیدایی» داده بودند اما دادگاه عالی قانون اساسی سوریه صلاحیت تنها سه نفر را تأیید کرد. بدین ترتیب، بشار اسد، عبدالله سلوم عبدالله و محمود احمد مرعی به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی شدند. بشار اسد برای چهارمین بار نامزد حزب بعث در انتخابات است و در صورت پیروزی برای ۷ سال آینده باز هم به دوران ریاست جنجالی خود ادامه خواهد داد. سلوم عبدالله پیش از این نماینده حلب در مجلس و وزیر مشاور دولت در امور پارلمانی بوده و کاندیدای حزب اتحادیه سوسیالیست است. محمود احمد مرعی ۶۴ ساله هم نامزد حزب اتحاد ناصری است و او را «چهره مخالف» معرفی می‌کنند. نامزدها باید ۱۰ سال گذشته را در سوریه زندگی کرده و نباید از تابعیت کشور دیگری برخوردار باشند. دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال ۲۰۱۴ برگزار و در آن نام بشار اسد به‌عنوان پیروز اعلام شد. بازنگری قانون اساسی سوریه در سال ۲۰۱۲ محدودیت دو دوره‌ای برای شرکت در انتخابات را برای نامزدهای ریاست‌ جمهوری قائل شد اما بشار اسد به‌عنوان رئیس‌جمهوری وقت در دوران بازنگری ریاست‌جمهوری اجازه یافت که دو دوره متوالی دیگر بعد از بازنگری قانون اساسی هم به‌عنوان نامزد در انتخابات شرکت کند.

عفو بین‌الملل: دستاوردهای دو دهه‌ اخیر زنان و دختران افغانستان در معرض خطر جدی است

عفو بین‌الملل دوشنبه ۳ خرداد / ۲۴ مه با انتشار بیانیه‌ای گفته است که افغانستان در وضعیت حساسی قرار دارد و دستاوردهای زنان و دختران این کشور در معرض خطر جدی است. یمینی میشرا، مدیر بخش آسیا در سازمان عفو بین‌الملل در این‌باره گفت: «صلح متوقف شده و جنگ هر روز از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد. افزون بر این، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، این کشور را به سمتی پیش می‌برد که دستاوردهای دو دهه‌ اخیر زنان و دختران را تهدید می‌کند.» میشرا افزود اکنون وقت آن است تا دولت افغانستان و هم‌پیمان‌های بین‌المللی‌ آن بدون چون و چرا تعهد کنند که حقوق زنان و دستاوردهای دو دهه‌ اخیر در گفت‌وگوهای صلح با طالبان معامله نمی‌شود. براساس بیانیه عفو بین‌الملل زنان افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی تا کنون پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. حدود ۳,۳ میلیون دختر به مدرسه می‌روند و زنان در مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سهیم هستند. با وجود جنگ، زنان افغانستان توانسته‌اند پزشک، مهندس، حقو‌ق‌دان، قاضی، آموزگار و ورزشکار شوند و به‌عنوان سیاستمدار، روزنامه‌نگار، کارمند دولت، بازرگان، افسر پلیس و عضو ارتش کار کنند. با این حال کارهای زیادی برای انجام باقی مانده و زنان هنوز با چالش‌ها و موانع متعددی روبه‌رو هستند: خشونت علیه زنان همچنان شایع است، نقش زنان در تمام سطوح دولت محدود باقی مانده و براساس آمار صندوق کودکان ملل متحد (یونسف)، ۲,۲ میلیون کودک دختر از رفتن به مدرسه محروم‌اند. عفو بین‌الملل از حضور کم‌رنگ زنان در هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان و طالبان انتقاد کرده و گفته است در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده‌ دولت از جمع ۲۱ نفر تنها چهار زن حضور دارند و در نشست صلح مسکو که در ماه مارس برگزار شد نیز از جمع ۱۶ عضو هیأت دولتی، تنها یک زن حضور داشت. عفو بین‌الملل تأکید کرده است که صدای زنان باید شنیده شود و دولت افغانستان باید حضور زنان در گفت‌وگوهای صلح را تضمین کند.

دست‌کم ٢٩ شهروند کُرد در اردیبهشت ١٤٠٠ خودکشی کردند. اختلافات خانوادگی و فقر از مهم‌ترین دلایل این خودکشی‌ها بود

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد فقط در یک ماه گذشتە دست‌کم ٢٩ شهروند کُرد، ۱۴ زن و ۱۵ مرد در شهرهای مختلف کردستان ایران بە زندگی خود پایان دادەاند کە سن چهار نفر از آنها (سه دختر و یک پسر) زیر ١٨ سال بودە است. بر اساس آمار هه‌نگاو در استان ایلام دو مورد (یک زن و یک مرد)، در استان کرمانشاه سه مورد (یک زن و دو مرد)، در سنندج در استان کردستان: هشت مورد (سه زن و پنج مرد)، در ارومیه در استان آذربایجان‌غربی ۱۶ مورد (۹ زن و هفت مرد) داوطلبانه به زندگی خود پایان داده‌اند. ۱۷ مورد از خودکشی‌ها در اثر اختلافات خانوادگی، چهار مورد در اثر فقر و بیکاری، و یک مورد در اثر ممانعت از اردواج بوده است. دلیل هفت مورد از خودکشی‌ها معلوم نیست.

وکیل علی یونسی از اولین ملاقات با این دانشجوی زندانی خبر داد

پس از گذشت ۴۰۵ روز از بازداشت علی یونسی، مصطفی نیلی، وکیل او موفق شد برای اولین بار با این دانشجوی زندانی ملاقات کند. علی یونسی که برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۱۳۹۶ است، روز ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ بدون اعلام دلیل دستگیری، پس از ضرب و شتم شدید توسط مأموران بازداشت شد. به‌گفته مصطفی نیلی، ملاقات با علی یونسی پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت و تنها در ۲۰ دقیقه انجام شد. نیلی گفت: «این مدت کوتاه برای تنظیم لایحه دفاعیه و ارایه دفاع مناسب در دادگاه کافی نیست.» جلسه رسیدگی به اتهامات یونسی در ۲۲ فروردین به علت عدم اعزام موکلان از بند امنیتی وزارت اطلاعات در زندان اوین تجدید شد. مصطفی نیلی گفت: «در حال حاضر پس از گذشت مدت بسیار طولانی در انتظار تعیین وقت برای جلسه رسیدگی هستیم و امید داریم تا با تعیین وقت نزدیک و اعزام موکلان، مانعی برای تشکیل جلسه ایجاد نشود.» مصطفی نیلی همچنین وکیل امیرحسین مرادی، دانشجوی نخبه فیزیک است که همزمان با علی یونسی بازداشت شد. یونسی و مرادی در طول یک ‌سال گذشته در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به‌سر برده و حتی از امکانات ناچیز بند عمومی نظیر دسترسی کافی به تلفن و هواخوری هم محروم شده‌اند. وکیل این دو دانشجو می‌گوید: «نگهداری موکلان در بند امنیتی ضابط، فاقد وجاهت قانونی است.»

نشست سالانه سازمان جهانی بهداشت برای بررسی آمادگی بهتر در مقابله با بیماری‌های همه‌گیر برگزار می‌شود

سازمان جهانی بهداشت امروز دوشنبه ۳ خرداد / ۲۴ مه نشست سالانه خود را به‌شکل آنلاین برگزار می‌کند. در این نشست در مورد اقدامات لازم برای آمادگی بهتر در مقابله با بیماری‌های همه‌گیر گفت‌وگو خواهد شد و موضوعات دیگری مانند پیشگیری و واکسیناسیون نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین چندین کشور جهان می‌خواهند پیمانی بین‌المللی درباره همه‌گیری منعقد کنند. هدف آن است که کشورها را ملزم به تبادل اطلاعات بهتر در مورد خطرات احتمالی کرده و دولت‌ها را تشویق به تدوین برنامه‌ها و اقدامات حفاظتی بهتر در صورت تهدید کنند. در دستور کار نشست سالانه سازمان جهانی بهداشت همچنین بررسی پیشنهادها برای اصلاح ساختار این سازمان قرار دارد.

سومین نفر هم به نفع رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد

سردار علیرضا افشار به نفع سید ابراهیم رئیسی از ادامه رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد. علیرضا افشار از فرماندهان پیشین نظامی و معاون سیاسی وزارت کشور در دولت نهم با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت: «اکنون که آیت‌الله رئیسی با قرار گرفتن در صدر همه نظرسنجی‌ها و داشتن صلاحیت‌های مدیریتی برتر و الگو بودن در تواضع، ساده‌زیستی و مردمداری، نوید شکل‌گیری دولتی کارآمد برای رفع مشکلات مردم، در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیت عمومی و دیپلماسی فعال می‌دهد، وظیفه خود می‌دانم ایشان را همراهی و مساعدت نمایم. لذا با تقدیم ۵۰ برنامه ملی تحول‌آفرین در همه عرصه‌ها که محصول تجارب گذشته و جلسات متعدد کارشناسی هستند به محضر مقام معظم رهبری و دولت انقلابی آینده، انصراف خود را از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌کنم.» پیش از این مسعود زریبافان و محمد حسن نامی هم به نفع رئیسی اعلام انصراف کرده بودند. مسعود زریبافان رئیس پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران و سرتیپ محمد حسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم بود.

وزارت دفاع آتش‌سوزی در کارخانه تولید پهپاد در اصفهان را تکذیب کرد

یک منبع آگاه در وزارت دفاع وقوع هرگونه آتش‌سوزی در زیر مجموعه‌های این وزارت‌خانه و صنایع وابسته به آن در اصفهان را تکذیب کرد. روزنامه گاردین شامگاه یکشنبه ۲۳ مه/۲ خرداد مدعی شده بود که در کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین «هسا» در اصفهان آتش‌سوزی رخ داده و آن را به اقدامات اسرائیل علیه ایران در ارتباط با رونمایی از پهپاد پهن‌پیکر سپاه پاسداران به نام «غزه» مرتبط کرده بود. صبح دوشنبه ۳ خرداد خبرگزاری فارس گزارش داد انفجاری در محور شاهین‌شهر، کیلومتر ۷ جاده علویجه شرکت صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان به وقوع پیوست. مدیر روابط عمومی اورژانس اصفهان با بیان اینکه این حادثه ۹ کارگر مصدوم به جا گذاشت، گفت: در این حادثه اورژانس ۴ کد و اتوبوس آمبولانس به همراه ۲ کد هلال احمر مصدومان را به بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر انتقال دادند.