ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه عربستان از آمادگی پادشاهی سعودی برای آغاز «دوران جدیدی از همکاری» با حضور ایران خبر داد، اما پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در مذاکرات را «ناکافی» خواند

وزیر خارجه پادشاهی عربستان سعودی در سخنانی در یکی از پنل‌های «مجمع جهانی اقتصاد» گفت که در مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌هایی حاصل شده اما «نه به اندازه‌ی کافی». شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در اجلاس داووس گفت: «دست‌های ما [برای فشردن دست ایران] دراز است. ما کماکان همسایگانمان در ایران را تشویق می‌کنیم که به سمت چیزی خودشان را سوق دهند که بتواند تغییری بسیار بسیار مهم و بنیادین در منطقه‌ی ما باشد.» فیصل بن فرحان افزود که «دوران جدیدی از همکاری» می‌تواند منافعی برای همگان در بر داشته باشد. پس از پنجمین دور رسمی مذاکرات ایران و عربستان سعودی با میانجیگری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بغداد، دیدارها و تماس‌هایی بین دو طرف به طور گسترده در سطح کارشناسان دیپلماتیک در بغداد و مسقط، در حال انجام است. هدف از این تماس‌ها رفع همه موانع و اختلافات دو کشور و دستیابی به یک تفاهم برای برگزاری دور ششم مذاکرات در سطح وزیران امور خارجه دو هفته بعد از تعطیلات عید فطر است. جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ۲۷ اردیبهشت در گفت‌و‌گو با فارس خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران تصدیق کرد که «در آینده نزدیک دیداری بین وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه سعودی اتفاق خواهد افتاد. در این دیدار بر سر مسائل دو جانبه و افتتاح سفارتخانه ها و همچنین درباره مسائل منطقه و مخصوصا بحران یمن گفتگو خواهد شد.» فیصل بن فرحان در جای دیگری از سخنانش در پاسخی به این سوال که آیا ریاض از نتایج انتخابات لبنان ــ که در آن حزب‌الله و متحدانش اکثریت پارلمانی را از دست دادند ــ راضی است یا نه، چنین گفت: «این شاید گام مثبتی باشد اما هنوز قضاوت درباره آن زود است.»

به وکیل رسول بداقی اجازه ورود و دسترسی به پرونده این فعال صنفی معلمان داده نشد

به گزارش کانال اتحادیه کارگران آزاد، رامین صفرنیا، وکیل دادگستری اعلام کرد که امروز سه‌شنبه سوم خرداد برای پیگیری پرونده رسول بداقی، به همراه همسر او به دادسرای ناحیه ۳۳ اوین شعبه دوم بازپرسی مراجعه کرده، اما اجازه ورود به پرونده به این وکیل داده نشده است. پیش‌تر در تاریخ ۳۰ فروردین سال جاری رامین صفرنیا، وکیل رسول بداقی گفته بود موکلش توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال زندان، ممنوعیت از خروج از کشور و دوسال منع اقامت در تهران و استان‌های همجوار محکوم شده است. شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان دوشنبه ۱۹ اردیبهشت در شبکه‌های اجتماعی خبر داد که رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و علی‌اکبر باغانی، چهار نفر از فعالان صنفی معلمان طی روزهای گذشته، برای القای اتهامات غیرصنفی زیر بازجویی‌های شدید قرار گرفته‌اند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در رابطه با آخرین اعتراضات سراسری معلمان ایران که روز ۱۱ اردیبهشت سال جاری برگزار شد، ۱۷ معلم را در شهرهای مختلف ایران بازداشت کردند. در حال حاضر ۱۱ تن از این فعالان صنفی به نام‌های رسول بداقی (اسلام‌شهر/ تهران)، محمد حبیبی (تهران)، جعفر ابراهیمی (تهران)، علی اکبر باغانی (تهران)، محسن عمرانی (بوشهر)، محمود ملاکی (بوشهر)، رضا امانی‌فر (بوشهر)، اصغر حاجب (بوشهر)، اسکندر لطفی (مریوان)، مسعود نیک‌خواه (مریوان) و هادی صادق‌زاده (مشهد) همچنان در زندان به‌سر می‌برند. اسکندر لطفی و مسعود نیک‌خواه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

پیمان سکوتی، فعال مدنی گیلک با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد

دوشنبه دوم خردادماه پیمان سکوتی، فعال گیلک توسط نیروهای اداره اطلاعات استان گیلان بازداشت شد. بر اساس اطلاعاتی که به زمانه رسیده، نیروهای امنیتی با یورش به منزل شخصی این فعال مدنی گلیک در شهرستان کوچصفهان استان گیلان او را بازداشت و ضمن تفتیش منزل برخی وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ را ضبط کردند و با خود بردند. تاکنون هیچ اطلاعی از محل نگهداری این فعال مدنی گیلک و اتهامات انتسابی اطلاعی در دست نیست. پیمان سکوتی پیشتر نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، اما دادگاه حکم بر برائت او صادر کرده بود.

سخنگوی جدید قوه قضائیه: اولیای دم مُنا (غزل) حیدری در خواست قصاص نکرده‌اند

سه‌شنبه سوم خرداد، مسعود ستایشی، سخنگوی جدید قوه قضاییه در اولین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده قتل منا (غزل) حیدری؛ زن جوانی که در اهواز به دست همسرش سر بریده شد، گفت: «اولیای دم فعلاً مطالبه قصاص نکردند و پرونده در دادگاه کیفری دو در حال رسیدگی است و ان‌شاالله رای شرعی و قانونی صادر خواهد شد.» سخنگوی قوه قضائیه در حالی ادعا می‌کند اولیای دم منا حیدری تقاضای قصاص نکرده‌اند که ۲۹ فروردین ماه سال جاری صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب اهواز از صدور کیفرخواست برای عوامل قتل منا حیدری خبر داده و به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «با تکمیل تحقیقات با رسیدگی فوق‌العاده توسط بازپرس ویژه قتل مرکز استان خوزستان، کیفرخواست با توجه به شکایت اولیای دم در خصوص متهمان از حیث جنبه خصوصی و مطالبه قصاص و اقدامات مجرمانه دیگر متهمین در اخلال نظم عمومی و جریحه‌دار کردن احساسات مردم، صادر و تقاضای اشد مجازات شد و پرونده جهت ادامه رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان خوزستان ارسال شد.» همسر/پسرعموی منا (غزل) حیدری ۱۷ ساله، شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در اهواز جان او را گرفت و سر بریده‌اش را در کوچه‌های شهر اهواز چرخاند. بر اساس اطلاعاتی که در همان زمان از طریق یک منبع آگاه به دست زمانه رسید، منا حیدری به‌دلیل بدرفتاری‌های همسرش به ترکیه فرار کرده بود. پدر و عمویش با وعده امنیت او را به ایران بازگردادند اما در نهایت تنها چند روز پس از بازگشت به ایران به قتل رسید.

یک نوزاد در سطل زباله‌ای در محله نازی‌آباد تهران پیدا شد

خبرگزاری رکنا گزارش داد که یک نوزاد رهاشده که تازه به‌دنیا آمده بود در محله نازی‌آباد تهران، داخل سطل زباله کشف و جهت رسیدگی پزشکی به بیمارستان منتقل شد. رکنا نوشت فرد زباله‌گردی در محله نازی‌آباد تهران حوالی ساعت ۱۸ روز گذشته دوشنبه ۲ خرداد، پلاستیک مشکی رنگی را پیدا کرد که پس از باز کردن آن متوجه نوزاد پسری با بند ناف می‌شود. این گزارش افزود دو زن سریعاً نوزاد را به بیمارستان امیرالمؤمنین انتقال می‌دهند. مسئولان اعلام کرده‌اند که این نوزاد زنده و تحت مداوا و مراقبت پزشکی، قرار دارد. در فروردین‌ماه سال جاری نیز یک نوزاد دیگر که در منطقه گلشهر تبریز پیدا شده بود تحویل شیرخوارگاه بهزیستی شد.

دیده‌بان حقوق بشر دستور طالبان مبنی بر پوشش صورت مجریان زن در افغانستان را نقض حقوق آزادی بیان زنان دانست

سازمان دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه شب ۲ خرداد / ۲۳ مه با انتشار بیانیه‌ای دستور طالبان مبنی ‌بر پوشش اجباری صورت مجریان زن شبکه‌های تلویزیونی را مورد انتقاد قرار داد و گفت این محدودیت‌ها نقض آشکار حقوق زنان برای آزادی بیان و همچنین نقض استقلال شخصی و باورهای مذهبی است. این نهاد مدافع حقوق بشر محدودیت طالبان علیه مجریان زن را مانع از آن دانست که افراد ناشنوا یا کم‌شنوا بتوانند با تکیه بر نشانه‌های بصری گفتاری به اطلاعات دست یابند. دیده‌بان حقوق بشر از دولت‌های خارجی خواسته است که از کارزار #FreeHerFace حمایت کنند و علناً علیه نقض فزاینده حقوق زنان و دختران توسط طالبان سخن بگویند. به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر «روزنامه‌نگاران زن در افغانستان آخرین قربانیان بحرانی هستند که به جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان تبدیل شده است». وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به‌ شبکه‌های تلویزیونی افغانستان دستور داده که مجریان زن باید با ماسک سیاه صورت خود را بپوشانند. این دستور به‌رغم اعتراضات گسترده‌ در حال حاضر در رسانه‌های افغانستان اجرا می‌شود. مجریان مرد رسانه‌های تصویری در اعتراض به این محدودیت‌ طالبان ماسک سیاه پوشیدند و در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالان حقوق بشر با پوشیدن ماسک سیاه و تبلیغ هشتگ #FreeHerFace به تصمیم طالبان اعتراض کردند.

یک فروند جنگنده اف۷ ارتش در استان اصفهان سقوط کرد

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان از سقوط یک فروند جنگنده اف۷ در اطراف انارک از توابع شهرستان نایین در استان اصفهان خبر داد. به‌گفته جان‌نثاری این حادثه در ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح امروز سه‌شنبه ۳ خرداد رخ داد و سرگرد قاسم زمانی و ستوان یکم محمدجواد بای، خلبان و کمک‌خلبان این جنگنده جان خود را از دست دادند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت مأموریت این جنگنده پایگاه هشتم شکاری اصفهان تیراندازی تمرینی بوده است. سرهنگ معتمدی مدیر روابط عمومی ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری علت این حادثه را «نقص فنی» اعلام کرد. جنگنده اف ۷ نسخه صادراتی جنگنده چینی چنگدو (Chengdu J-7) است که در دهه ۸۰ میلادی وارد خدمت در نیروی هوایی ارتش ایران شده است. این هواپیما برپایه میگ ۲۱ شوروی ساخته شده است.

اعتراض کارگران پیمانی معدن زغال سنگ یورت به عدم امنیت شغلی

کارگران پیمانی معدن زغال سنگ «زمستان یورت غربی»، واقع در استان گلستان که سال‌هاست به‌واسطه شرکت‌های پیمانکاری، با قراردادهای موقت و دستمزد پایین کار می‌کنند خواستار حذف پیمانکاران و قرارداد مستقیم با کارفرمای اصلی هستند. ایلنا، خبرگزاری دولتی کار ایران، به نقل از «منابع کارگری» نوشت: «کارگران پیمانی معدن زغال سنگ زمستان یورت غربی همچنین درباره پیگیری تبدیل وضعیت استخدامی خود گفتند: سال‌هاست مجموعه کارگران معادن زغال سنگ زمستان یورت برای دریافت مطالبات صنفی خود و همچنین در اعتراض به سیاستگذاری‌های مدیران در رابطه با واگذاری بخش عمده‌ای از تأمین نیروی انسانی به شرکت‌های پیمانکاری، پیگیری‌هایی را انجام داده‌اند که تاکنون به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.» ایلنا در ادامه به نقل از کارگران افزوده است: «از قراردادهای موقت خود با پیمانکار خسته شده‌ایم چون بخشی از حقوق صنفی‌مان از سوی کارفرما پایمال می‌شود. بنابراین از مسئولان تبدیل وضعیت شغلی با عقد قرارداد مستقیم را خواستار هستیم.» کارگران معادن زغالسنگ یورت در حالی سال‌ها با قراردادهای کوتاه مدت و دستمزد پایین به کار گرفته می‌شوند که شرایط کار آن به دلیل عدم رعایت حداقل ضوابط و مقررات ایمنی به شدت نا امن است و بارها حوادث کار در معدن به مصدومیت و مرگ کارگران انجامیده است. در انفجاری که روز ۱۳ اردیبهشت سال ۹۷ در معدن زغال‌سنگ «یورت» در آزادشهر روی داد، ۴۷ کارگر جان خود را از دست دادند و تعداد بیشتری از کارگران مصدوم و یا از کار افتاده شدند. معدن زغال سنگ آزادشهر که قرار بود بعد از حادثه انفجار ۶ ماه تعطیل شود تنها ۲۰ روز پس از انفجار و بدون آن‌که اقدام جدی جهت بهبود وضعیت ایمنی و بهبود وضعیت معیشت کارگران انجام شده باشد، بازگشایی شد و کارگران به روال سابق در تونل‌های ناامن و آلوده به غبار معدن کار را از سر گرفتند.

محسن رضایی: امسال هم شرایط سختی خواهیم داشت

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهوری ایران در سفر خود به خوزستان مدعی شد که «بعد از ۳۰۰ سال، ایران اقتدار و امنیت و استقلال پیدا کرده است». او همزمان با بیان چنین ادعای بزرگی مجموعه‌ای از مشکلات کم‌سابقه اقتصادی کشور را برشمرد. رضایی گفت: «در چند سال اخیر تورم ۴۰ درصدی را تجربه کردیم و امسال هم شرایط سختی خواهیم داشت». او افزود باید برای صندوق‌های بازنشستگی فکری شود و «اگر با همین شرایط ادامه یابد دولت تا سه سال آینده باید ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند تا این صندوق‌ها پا برجا بمانند». محسن رضایی یکی دیگر از مشکلات را عدم سرمایه‌گذاری در کشور عنوان کرد و مسئولیت برخی از مشکلات را هم به‌دوش دولت قبلی انداخت و گفت: «دولت قبل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال به‌عنوان تن‌خواه از بانک مرکزی دریافت کرده بود که این پول بدون پشتوانه وارد بازار شد»، «استفاده از ارز ترجیحی موجب تخلیه ذخایر ارزی کشور شد» و «ارز ترجیحی باعث کاهش منابع و فساد اقتصادی و ترویج قاچاق شد و ۳۰ درصد کالاهای کشور قاچاق می‌شد». او یکی از راه‌های حل مشکلات اقتصادی را افزایش «تعزیرات حکومتی» دانست و گفت باید میزان جریمه‌ها افزایش یابد و از نیروهای بسیجی در این زمینه بیشتر استفاده شود. به‌گفته او «بر اساس مصوبه جدید به تعزیرات حکومتی اجازه داده شده ۵۰۰ نیرو جذب کند». با این حال محسن رضایی دولت کنونی را متفاوت خواند و مدعی شد «دولت به‌دنبال تحول اساسی در تمامی بخش‌ها در کشور به‌ویژه در بخش اقتصادی است» و « باید به مردم گفته شود که دولت برنامه دارد». او اما از این برنامه‌ها چیزی نگفت.

زرتشت احمدی راغب، از امضاءکنندگان «بیانیه ۱۴ نفر» به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد

زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی زندانی در زندان رجایی شهر کرج به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. ماموران امنیتی او را دوم اسفند ۱۴۰۰ بازداشت کرده و پس از ۱۰ روز از زندان اوین به بند ۴ زندان تهران بزرگ و نهایتا به زندان رجایی شهر کرج منتقل کردند. بر اساس گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان شهریار به صورت غیابی دادنامه‌ای را در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ صادر کرده که روز دوشنبه دوم خرداد/۲۳ مه به او ابلاغ شده است. طبق این دادنامه زرتشت احمدی راغب به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده است. در حالی که مهلت واخواهی برای این حکم ۲۰ روز پس از زمان صدور آن لحاظ شده بود، دادسرای شهریار این حکم را بیش از سه ماه پس از صدور آن به خانواده زرتشت احمدی راغب ابلاغ کرد. زرتشت احمدی‌ راغب یکی از امضاکنندگان بیانیه استعفای رهبر جمهوری اسلامی، موسوم به بیانیه ۱۴ نفر است و دو سال پیش در فایلی صوتی که از درون زندان منتشر کرد، گفته بود نهادهای امنیتی و قضایی شش پرونده برای جلوگیری از فعالیت‌های او ساخته‌اند که از میان آنها سه پرونده بابت اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظام» است. این آتش‌نشان که پس از ۱۷ سال سابقه کار به دلیل فعالیت مدنی و سیاسی از کار اخراج شد، بارها دستگیر و زندانی شده است.

رئیس مرکز اورژانس تهران از مسمومیت غذایی ۳۸ نفر در یک خوابگاه دانشجویی خبر داد

رییس اورژانس تهران از مسمومیت غذایی ۳۸ دانشجو در خوابگاه شماره یک دانشگاه امام صادق خبر داد. یحیی صالح طبری گفت: «۷ مصدوم به بیمارستان حضرت رسول، ۴ مصدوم به بیمارستان خمینی، ۱۶ مصدوم به بیمارستان شریعتی، ۶ مصدوم به بیمارستان لقمان و ۵ مصدوم به بیمارستان فیروزگر منتقل شده‌ و تحت درمان قرار گرفته‌اند. سیدمحمد صادق کاظمی، مدیر کل روابط عمومی دانشگاه امام صادق در گفت‌وگو با ایلنا ادعا کرد که مسمویت دانشجویان از نوع مسمومیت غذایی نبوده است: «ما دانشجویان متأهلی داریم که فقط جهت شرکت در کلاس‌ها به دانشگاه می‌آمدند و از غذای دانشگاه استفاده نمی‌کردند اما برخی از آنها هم گرفتاری این بیماری شده‌اند که نشان می‌دهد مسئله مسمومیت غذایی نبوده است» این مقام ادعا کرد که ویروسی در برخی دانشگاه‌های دیگر تهران شیوع پیدا کرده و برخی دیگر از خوابگاه‌های دانشجویی دیگر در تهران درگیر این ماجرا هستند.