ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام در ملاء عام دو متهم پرونده حمله به شاهچراغ شیراز تأیید شد

دیوان عالی کشور چهارشنبه ۳ خرداد حکم اعدام محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی، دو متهم پرونده حمله به شاهچراغ شیراز را تأیید کرد. روابط عمومی دیوان عالی کشور گفته است که هیئت شعبه این دیوان، فرجام‌خواهی وکلای متهمان را نسبت به رأی صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز رد کرده و «با توجه به جامع محتویات پرونده، گزارش اداره اطلاعات استان فارس، اظهارات متهمان و مستندات فنی ارائه‌شده، دادنامه صادره (حکم اعدام) را تأیید کرده است». پیش از این سید کاظم موسوی، رئیس‌ کل دادگستری استان فارس از صدور حکم اعدام این دو متهم خبر داده و گفته بود: «با توجه به این‌که متهم اصلی این حادثه در شب وقوع حادثه کشته شد، از پنج متهم دیگر پرونده، حکم اعدام دو متهم تأیید و به‌‌زودی در خیابان ۹ دی اجرا خواهد شد.» اتهامات هر پنج متهم از جمله «محاربه، افساد فی‌الارض و بغی» عنوان شده بود. محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی هر دو افغانستانی هستند و از بهمن‌ماه سال گذشته در دادگاه‌های انقلاب شیراز و تهران محاکمه شده‌اند. گفته می‌شود که آن‌ها را برای اجرای حکم اعدام به بند قرنطینه منتقل کرده‌اند. حمله به شاهچراغ شیراز ۴ آبان سال گذشته رخ داد و براساس گزارش‌هایی که در ایران منتشر شد در جریان آن ۱۳ نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. در ماه‌های اخیر شمار اعدام‌ها در ایران چنان افزایش یافته است که نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر نسبت به آن هشدار داده‌اند. ایران نسبت به تعداد جمعیت خود بیشترین تعداد اعدام‌ها در جهان را دارد.

منابع محلی در ولایت نیمروز: در یک ماه گذشته بیش از ۶۴ هزار مهاجر افغان از ایران اخراج شده یا داوطلبانه به افغانستان برگشته‌اند

روزنامه «۸صبح» افغانستان چهارشنبه ۳ خرداد / ۲۴ مه به‌نقل از منابع محلی در ولایت نیمروز نوشته است که در یک ماه گذشته، بیش از ۶۴ هزار نفر از مهاجران افغان از ایران اخراج شده و یا داوطلبانه به افغانستان بازگشته‌اند. براساس این گزارش در اردیبهشت‌ماه سال جاری (ماه ثور در افغانستان) ۶۴ هزار و ۱۱۵ نفر از مهاجران افغان از جمله یک هزار و ۲۳۸ خانواده، شامل پنج هزار و ۱۱۸ نفر، به افغانستان بازگشته‌اند. ۵۸ هزار ۹۹۷ نفر دیگر از این افراد مجرد بودند. این گزارش می‌افزاید بیشتر این مهاجران به‌شکل اجباری از ایران اخراج شده و از طریق پل‌ ابریشم در ولایت نیمروز وارد افغانستان شده‌اند. اخراج مهاجران افغان از ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. در فروردین‌ماه سال جاری (ماه حمل در افغانستان) نیز ۵۳ هزار و ۹۹۹ نفر از مهاجران افغانستانی از ایران اخراج شده و یا داوطلبانه از همین راه وارد افغانستان شدند. در دهه‌های اخیر هیچ‌گاه دولت‌های ایران آمار دقیق و جامعی از میزان کل افغانستانی‌های ساکن در ایران و روندهای جابه‌جایی‌ آن‌ها ارائه نداده است. به قدرت رسیدن دوباره طالبان در مردادماه ۱۴۰۰ مهاجرت افغان‌ها به ایران را افزایش داد.

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان خواهان رسیدگی سازمان ملل به وضعیت زنان در زندان‌های طالبان شد

به‌گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان، «ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان» در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست تا به وضعیت زندانیان زن در زندان‌های طالبان رسیدگی کند. این ائتلاف در بیانیه خود گفته‌ است آن‌چه بر زندانیان زن در زندان‌های طالبان می‌گذرد، نقض حقوق بشر و خشونت مبتنی بر جنسیت است. در بیانیه آمده است: «ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان به‌شدت نگران شرایط وحشتناکی است که زندانیان زن در زندان‌های طالبان در ولایت‌های جوزجان، فاریاب و سمنگان با آن روبه‌رو هستند.» آن‌ها با بیان این‌که طالبان باید پاسخگوی اعمال‌شان در برابر زنان باشند، از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز خواسته‌اند تا یافته‌های «تکان‌دهنده» روزنامه «۸صبح» در این‌باره را به‌شکل جدی پی‌گیری کند. روزنامه «۸صبح» در یک گزارش تحقیقی گفته بود که دست‌کم ۹۰ زن در زندان‌های طالبان در ولایات جوزجان، فاریاب و‌ سمنگان زندانی هستند که بارها مورد شکنجه، تحقیر، بدرفتاری و سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی خبر ساخت تأسیسات زیرزمینی عمیق در نطنز را «اراجیف صهیونیستی» خواند

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۳ خرداد در واکنش به خبر آسوشیتدپرس مبنی بر این‌که ایران در حال ساخت تأسیسات زیرزمینی عمیق در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز است، گفت: «دشمن صهیونیستی سال‌هاست که این اراجیف را می‌گوید و هرگاه شرایط در منطقه سخت می‌شود این عملیات روانی و ادعاها را بیشتر مطرح می‌کنند.» اسلامی افزود: «جمهوری اسلامی مطابق موازین آژانس [بین‌المللی انرژی اتمی] و پادمان عمل می‌کند و هرگاه هر فعالیتی انجام شود، تنظیمات آن با آژانس انجام می‌شود.» آسوشیتدپرس دوشنبه یکم خرداد / ۲۲ مه تصاویر ماهواره‌ای مؤسسه «پلانت لبز بی‌بی‌سی» را منتشر کرد که براساس آن‌ها جمهوری اسلامی در حال ساخت مجموعه‌ای از تونل‌های زیرزمینی در کنار سایت هسته‌ای نطنز است. این خبرگزاری نوشت: «این مرکز اتمی در نزدیکی کوه‌های زاگرس و احتمالاً در مکانی عمیق‌تر از دسترسی آخرین سلاح آمریکایی طراحی‌شده برای تخریب چنین مکان‌هایی است.»

در یک سال اخیر قیمت دلار هر ماه ‌دست‌کم دو هزار تومان بیشتر شده است

تجارت‌نیوز در گزارشی نوشته است قیمت دلار در نخستین روزهای خرداد ۱۴۰۱ در محدوده ۲۵ هزار تومان بوده و در خرداد ۱۴۰۲ به ۵۲ هزار تومان رسیده است. دو برابر شدن قیمت دلار ظرف ۱۲ ماه نشان می‌دهد که قیمت دلار هر ماه حداقل دو هزار تومان بیشتر شده و دولت علی‌رغم همه وعده‌ها و خط و نشان‌ها نتوانسته کمترین توفیقی در زمینه کنترل نرخ ارز ایجاد کند. تجارت‌نیوز افزوده است: «این آمار نشان می‌دهد تنها ابزار دولت برای کنترل قیمت دلار، اخبار مذاکرات هسته‌ای بوده است. هر زمان این ابزار در اختیار دولت‌ها بوده توانسته‌اند قیمت دلار را کاهش دهند و یا ثابت نگه دارند و هر زمان مذاکرات به بن بست خورده قیمت دلار روند افزایشی داشته است. این نشان می‌دهد دلار در اقتصاد ایران تحت تاثیر دو عامل است؛ یکی اخبار سیاسی و دیگری واقعیت‌های اقتصادی ایران؛ که اولی قیمت دلار را کاهش می‌دهد و دومی روند دلار را افزایشی می‌کند.» این گزارش می‌افزاید قیمت دلار از ابتدای هفته جاری نیز روند افزایشی است و معامله‌گران چند علت اصلی را برای این ماجرا عنوان می‌کنند از جمله «سیگنال‌های سیاسی درباره تحریم‌ها و کناره‌گیری علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی». قیمت دلار روز گذشته، سه‌شنبه دوم خرداد به ۵۲ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

فرماندار فلوریدا رقیب ترامپ در حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا که مدت‌هاست به‌عنوان رقیب اصلی دونالد ترامپ برای نامزدی جمهوری‌خواهان شناخته می‌شود، قرار است روز چهارشنبه کمپین انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ خود را آغاز کند. به گفته دو فرد مطلع، فرماندار ۴۴ ساله جمهوری خواه قصد دارد تصمیم خود را در گفت‌وگوی آنلاین با مدیر عامل توییتر ایلان ماسک اعلام کند. به این ترتیب دیسانتیس به رقابت جمهوری خواهان ملحق خواهد شد تا مشخص شود که آیا این حزب در سال ۲۰۲۴ از سلطه ترامپ خارج خواهد شد یا نه. به‌جز ترامپ و دیسانتس، کسانی که قبلاً برای رقابت درون حزبی جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند عبارتند از نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی، ویوک راماسوامی، کارآفرین و آسا هاچینسون، فرماندار سابق آرکانزاس. انتظار می‌رود مایک پنس معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا هم در هفته‌های آینده نامزدی خود را اعلام کند. دیسانتیس سبک جنگ‌طلبانه ترامپ و بسیاری از سیاست‌های او را قبول دارد، اما خود را نسخه جوان‌تر و قابل انتخاب‌تر از رئیس‌جمهوری سابق می‌داند.

روزنامه جام جم: شهریه مدارس غیردولتی «به صورت انفجاری» افزایش یافته است

روزنامه جام جم که متعلق به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است اعلام کرد شهریه مدارس غیردولتی «به صورت انفجاری» افزایش یافته و بسیاری از خانواده‌ها ناچار شده‌اند به مدارس دولتی روی بیاورند. بر اساس این گزارش برای مثال شهریه کلاس اولی‌ها در مدرسه‌ای در منطقه ۴ تهران از ۱۸ میلیون تومان در سال جاری به ۳۶ میلیون تومان در سال تحصیلی آینده افزایش یافته است. در منطقه نازی‌آباد نیز مادر یکی از دانش‌آموزانی که امسال به کلاس دوم می‌رود، به جام جم گفت که سال پیش ۱۸ میلیون تومان شهریه پرداخته که امسال به ۲۱ میلیون تومان افزایش یافته ‌است. در منطقه تهرانپارس شهریه ۱۶ میلیون تومانی به ۲۰ میلیون تومان برای سال تحصیلی آینده افزایش یافته است. جام جم نوشت: «در منطقه پردیس تهران پدری به ما گزارش داد که پارسال ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای کلاس نهم فرزندش شهریه پرداخته که همان مدرسه امسال شهریه ۳۲ میلیون تومانی را به خانواده‌ها اعلام کرده ‌است. در منطقه ۵ تهران هم مادری به ما اعلام کرد برای فرزند کلاس چهارمی‌اش سال پیش ۳۰ میلیون تومان پرداخته ولی امسال باید ۵۴ میلیون بپردازد. در اتفاقی وخیم‌تر در منطقه ۳، دانش‌آموزی که مهر ماه به کلاس سوم می‌رود، باید ۵۵ میلیون تومان شهریه بدهد در حالی که شهریه پارسال وی ۲۴ میلیون تومان بوده ‌است.» بر اساس این گزارش شهریه مدارس غیردولتی در منطقه ۲ تهران از ۳۰ میلیون تومان در سال گذشته به ۴۸ میلیون تومان رسیده و شهریه ۶۰ میلیون ‌تومانی مدرسه‌ای در ستارخان برای دانش‌آموزان کلاس دهم به ۷۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

مدرس دانشگاه و عضو انجمن هیدروپلیتک ایران: ترکیه با ساخت ۹۰ سد بر سرشاخه اصلی ارس، سه استان ایران را به بیابان تبدیل می‌کند

مراد دلالت، مدرس دانشگاه و عضو انجمن هیدروپلیتک ایران در سخنانی در همایشی در دانشگاه آزاد تهران گفت: ترکیه با ساخت ۹۰ سد بر سرشاخه اصلی ارس، سه استان ایران را به بیابان تبدیل می‌کند و به هیچ کس هم پاسخگو نیست. عضو انجمن هیدروپلیتک ایران در رابطه با پروژه «داپ» ترکیه بر رود ارس گفت: «این پروژه، کشور ما را مستقیماً درگیر می‌کند و دقیقاً بر سرشاخه اصلی ارس ساخته شده است. هدف پروژه داپ این است که کشورهای پایین‌دست را به شدت تحت فشار قرار دهد و مشکلات سیاسی، اقتصای، اجتماعی و امنیتی را در این کشورها دامن بزند.» دلالت در ادامه افزود: «در این پروژه قرار است که ۹۰ تا ۱۲۰ سد روی ارس ساخته شود که در حال حاضر سد کاراکورت که یکی از بزرگ‌ترین سدهای تعریف شده در این طرح است، ساخته شده و آورده ارس را ۳۰ درصد کاهش داده است. سد بزرگ دیگری به نام سورمیز هم در دست ساخت است که آورده ارس را از این هم کمتر می‌کند. سهم ما از رود ارس بر اساس توافقی که پیش از فروپاشی شوروی داشتیم ۵۰ درصد است که کاهش پیدا کرده و خشکسالی شمال غرب کشور را فراگرفته است.» این مدرس دانشگاه در ادامه یادآوری کرد: «پروژه داپ ترکیه سه استان آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل را دچار مشکل می‌کند و اگر آب ارس به دریای خزر نریزد، تعادل اکولوژیک دریای خزر نیز به هم می‌ریزد. این موضوع استان‌های شمالی کشور را نیز درگیر خواهد کرد. منطقه آزاد ماکو و منطقه آزاد ارس نیز بیشترین کشت گلخانه‌ای کشور را دارند که با ادامه سدسازی‌ها از بین می‌روند و امنیت غذایی کشور نیز با تهدیدی بسیار جدی مواجه خواهد شد.» عضو انجمن هیدروپلیتک ایران هشدار داد: «وضعیت ما در هیرمند به شدت بد است اما اگر ارس را رها کنیم شرایط ما در شمال غرب کشور ۱۰ برابر بدتر از هیرمند خواهد شد.»

دادستانی ایران اسامی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران را منتشر کرد؛ ۸ بیمارستان در این فهرست قرار دارند

دادستانی کل کشور از طریق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) فهرست ۹۳ ساختمان ‌ناایمن تهران را منتشر کرد. در این فهرست هشت بیمارستان، بیش از ۲۰ پاساژ و بیش از ۲۰ مجتمع اداری و مسکونی وجود دارد. بازارچه سنتی ستارخان، بیمارستان حضرت رسول اکرم، انبار نفت شهران، مجتمع تجاری و اداری بوستان، مجتمع فرهنگی، ورزشی و تفریحی ارم، بیمارستان خمینی، بیمارستان لولاگر، پاساژ میلاد قائم، پاساژ مهستان، ساختمان علاءالدین، کارخانه ارج، مجتمع تجاری بام‌لند، بیمارستان سینا و بیمارستان بوعلی از جمله ساختمان‌های ناایمن در پایتخت محسوب می‌شود. غلام‌عباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور در مصاحبه با ایرنا از تشکیل پرونده قضایی برای هر یک از ساختمان‌های ناایمن در دادستانی تهران خبر داد. به گفته ترکی، کارشناسان کارگروه پیگیری وضعیت ساختمان‌های ناایمن با سرپرستی اداره راه و شهرسازی استان تهران از این ساختمان‌ها بازدید کردند و تیم‌های ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه، چک لیست‌های ۴۵ ساختمان را تاکنون تکمیل و برای جمع‌بندی نهایی در اسفند ۱۴۰۱ به مرکز تحقیقات وزارت راه ارسال کردند اما مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی تاکنون گزارش نهایی خود را از نظر جمع‌بندی اعلام نکرده است و تا پایان خرداد مکلف به اعلام نظرات کارشناسی شده است. معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور افزود: «لازم است شهرداری به محض رفع موارد ناایمن با رعایت حقوق مالکان و متصرفان موضوع را اطلاع‌رسانی کند.»

یک «منبع مطلع» مفقود شدن فرش‌های کاخ سعدآباد را تایید کرد، اما ادعا کرد که این غارتگری قبل از دولت روحانی اتفاق افتاده است

یک منبع ناشناس در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ضمن تایید مفقود شدن فرش‌های نفیس کاخ سعدآباد از دادستانی خواست که رسانه‌هایی که این ماجرا را فاش کرده‌اند تحت پیگیرد قضایی قرار دهد. این فرد که نام او افشا نشده گفت: «نهاد ریاست‌جمهوری به محض دریافت نخستین گزارش در این باره در سال ۱۳۹۹ که سابقه امر را به دوره قبل از آغاز کار دولت یازدهم می‌رساند، رسیدگی لازم را انجام داده و موضوع را فورا به مراجع نظارتی و قضائی ارجاع داده است. آیا طرح رسانه‌ای موضوع، سه سال بعد، بیش از آن که به گذشته و اصل موضوع مربوط باشد، برای انحراف اذهان از آنچه امروز می‌گذرد نیست؟» پیش از این خبرگزاری امنیتی فارس از مفقود شدن ۴۸ فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ از ساختمان حافظیه سعدآباد خبر داده بود. فارس بدون ذکر نام نوشته بود یک شاهد گفته است: «سال ۹۵ فرش‌ها را با یک دستگاه وانت مزدا بردند منزل ....» منبع یاد شده که نام او نیز افشا نشده و این احتمال وجود دارد که از اطرافیان روحانی باشد به ایلنا گفته است: «انتشار خبری مخدوش، مغشوش و بدون ذکر هیچ منبع و ارائه سندی معتبر صرفا بنا بر ادعای یک ناشاهد ناشناس در یک رسانه رسمی چطور می‌تواند مستند باشد؟ مراجع قانونی و قضایی می‌بایست از رسانه‌ها بخواهند اسناد خود را در این خصوص در اختیار مراجع قانونی بگذارند و نام فردی که فرش‌ها به خانه او منتقل شده را افشا کنند.» در پی افشای خبر مفقود شدن ۴۸ فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت کاخ سعدآباد، عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی سه‌شنبه دوم خرداد در جمع خبرنگاران درباره ماجرای مفقود شدن فرش‌های کاخ سعدآباد (ساختمان حافظیه)، گفت: «این اتفاق مربوط به دوره‌های گذشته است و خود آن مجموعه در اختیار میراث فرهنگی نیست.» او مدعی شد: «درباره فرش‌های سعدآباد یک پرونده‌ای مربوط به دوره‌های قبل دولت در سال‌های ۹۵ - ۹۴ [است] که مربوط به این دوره نبوده اما دستور بررسی آن را داده‌ام. حراست بعد از صحبت با نهادهای مختلف، گزارش مقدماتی ارائه کرد که هنوز قابل استناد نیست.» این فرمانده پیشین سپاه پاسداران گفت مجموعه کاخ سعدآباد به طور کامل در اختیار میراث فرهنگی نیست و بخشی از کاخ در اختیار دستگاه‌های دیگر است و به این ترتیب تلویحاً از میراث فرهنگی سلب مسئولیت کرد.