ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهرنگ بلوچ، فعال دادخواهِ ناپدیدشدگان قهری بلوچستان با فرزندان نرگس محمدی دیدار کرد

مهرنگ بلوچ، فعال حقوق زنان و حقوق بشر که برای ناپدیدشدگان قهری در بلوچستان پاکستان دادخواهی می‌کند، در نروژ با فرزندان نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل دیدار کرد. مهرنگ بلوچ و فرزندان نرگس محمدی همراه با رئیس کمیته جایزه نوبل نروژ، دبیرکل نورسک پن و یورگن واتنه فردنس چهارشنبه ۳ خرداد در مهمانی کمیته هلسینکی نروژ حضور داشتند. مهرنگ بلوچ، از چهره‌های شناخته‌شده در جنبش عدالت‌خواهی در شرق بلوچستان است که برای افرادی همچون پدرش که به دست دولت پاکستان و نیروهای وابسته به آن ناپدیدسازی قهری شده‌اند دادخواهی می‌کند. او در مطلبی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد گفت که دیدار فرزندانِ فرد «شجاع و جسوری» همچون نرگس محمدی برای او باعث افتخار است. او گفت که «زنان در ایران و بلوچستان با چالش‌های مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند. ما امیدواریم که دیدارها و همکاری‌ها در آینده ادامه پیدا کند.» مهرنگ بلوچ برای شرکت در کنفرانسی که با حضور فعالان حقوق بشر از ۴۴ کشور برگزار می‌شود به نروژ رفته است. او قرار است در این کنفرانس در مورد ناپدید شدن‌های اجباری، نقض حقوق بشر توسط پاکستان و قتل‌های فراقضایی در بلوچستان سخنرانی کند. مهرنگ بلوچ، پزشک ۲۸ ساله یکی از سازمان‌دهندگان راهپیمایی بزرگ مردم بلوچ به سمت اسلام‌آباد و تحصن طولانی در این شهر بود که بازتابی جهانی یافت و موجب شد که وضعیت مردم بلوچستان مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد.

جنازه‌های آخرین کشته‌شدگان سانحه هلیکوپتر ابراهیم رئیسی دفن شدند

پس از چهار روز گرداندن جنازه‌های کشته‌شدگان حادثه سقوط هلیکوپتر ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ در شهرهای مختلف، سرانجام این مراسم با دفن پیکرهای مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و سیدمهدی موسوی، سرتیم حفاظت رئیسی در روز جمعه ۴ خرداد، پایان یافت. جنازه مالک رحمتی در «گلزار شهدای گلشن» مراغه و جنازه سیدمهدی موسوی در جوار «شاه عبدالعظیم» شهرری به خاک سپرده شدند. روز گذشته (پنج‌شنبه) جسد ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم در «رواق دارالاسلام» حرم امام هشتم شیعیان به خاک سپرده شد. جنازه‌های حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نیز در «شاه‌عبدالعظیم» شهر ری و محمدعلی آل هاشم، نماینده علی خامنه‌ای در آذربایجان شرقی، در تبریز دفن شدند. همچنین پیکرهای کادر پرواز شامل سرتیپ دوم طاهر مصطفوی، سرتیپ دوم محسن دریانوش و سرهنگ دوم فنی بهروز قدیمی با حضور خانواده‌های آن‌ها و فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش در تهران، نجف‌آباد و ابهر به خاک سپرده شدند. بالگرد حامل ابراهیم رئیسی یکشنبه ۳۰ اردبیهشت در منطقه آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. پس از سخنان متناقض مقام‌های جمهوری اسلامی و گذشت ساعت‌ها از این حادثه سرانجام روشن شد که تمامی سرنشین‌های این هلیکوپتر کشته شده‌اند. روابط عمومی ستاد کل نیروهای مسلح پنج‌شنبه شب در نخستین اطلاعیه‌ خود درباره سانحه سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی اعلام کرد که هیچ گونه آثار اصابت گلوله روی اجزای باقیمانده بالگرد رئیس‌جمهوری سابق ایران مشاهده نشده است.

کشورهای اتحادیه اروپا حمایت‌های مالی از آژانس امدادرسانی به فلسطینی‌ها (اونروا) را از سر گرفتند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که همه کمک‌کنندگان در اتحادیه اروپا حمایت‌های خود از آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (اونروا) را از سر گرفته‌اند. بورل همچنین حضور «اونروا» در نوار غزه و خاورمیانه را «شریان زندگی» دانست و افزود نمی‌توان از خدمات این نهاد چشم پوشید. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وضعیت مالی «اونروا» را همچنان «بحرانی» توصیف کرد و خواستار افزایش کمک‌ها به آن برای رفع نیازهای رو به رشد فلسطینی‌ها شد. پیش از این اسرائیل گفته بود که شماری از کارکنان «اونروا» در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل شرکت داشتند. از این رو چندین کشور کمک‌های مالی خود به این آژانس امدادرسانی سازمان ملل را به حالت تعلیق درآوردند. سازمان ملل در ماه آوریل گذشته اعلام کرد که پنج پرونده از مجموع ۱۹ پرونده مربوط به کارکنان «اونروا» را که اسرائیل به دست داشتن در حملات حماس متهم کرده بود، بسته یا تعلیق کرده است. از آن زمان کشورها به مرور کمک‌های خود به «اونروا» را از سرگرفتند.

بی‌اطلاعی از وضعیت احمدرضا حائری در زندان؛ او بابت «وضعیت بغرنج سامان یاسین» اعتراض کرده بود

بنا به گزارشی که به زمانه رسیده، تماس احمدرضا حائری، زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر، با خانواده قطع شده و از وضعیت او خبری در دسترس نیست. او از یکشنبه ۳۰ اردیبهشت / ۱۹ مه از بند عمومی زندان قزلحصار به سلول انفرادی بند امن واحد سه منتقل شده است. برادر احمدرضا حائری پیشتر علت این انتقال را «اعتراض به وضعیت بغرنج سامان یاسین» عنوان کرد و گفت که با دستور رئیس زندان برادرش را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند. حائری که از شهریور ۱۴۰۱ در زندان محبوس است، پیش از این در نامه‌ای سرگشاده شکنجه و آزار سامان یاسین را افشا کرده بود. سامان یاسین (صیدی)، خواننده رپ اهل کرمانشاه و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از جمله کسانی بود که در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد اما این حکم بعدا در دیوان عالی نقض شد. سامان یاسین روز دوم اردیبهشت امسال پس از تحمل بیش از ۱۸ ماه بازداشت موقت با حکم دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس و تبعید به یکی از شهرهای استان کرمان محکوم شد. او در دوران بازداشت موقت بارها در اعتراض به شکنجه‌ها و شرایط سخت خود دست به اعتصاب غذا زده بود و یک بار نیز در آذرماه با خوردن قرص برنج اقدام به خودکشی کرد. احمد رضا حائری بخاطر اطلاع‌رسانی در مورد نقض حقوق بشر در زندان با یک پرونده قضایی جدید روبرو است که به خاطر رعایت نشدن مراحل قانونی ابلاغیه، حاضر به حضور در بازپرسی شعبه یک دادگاه انقلاب کرج نشده است. او در کنار سایر زندانیان سیاسی قزلحصار و دیگر زندانیان در اوین، مشهد، خوی، سقز و ... در کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام هفده سه‌شنبه گذشته را در اعتصاب بوده و بارها نسبت به نقض حقوق زندانیان افشاگری نموده‌ است.

طاهر اصغرپور، معلم و مترجم با پابند الکترونیکی از زندان آزاد شد

طاهر اصغرپور، معلم و مترجم پس از تحمل ۳۹ روز حبس شامگاه پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ با پابند الکترونیکی از زندان مرکزی کرج آزاد شد. به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، این معلم و زندانی سیاسی قرار است باقیمانده چهار ماه حکم حبس را در خارج از زندان و با محدودیت تردد سپری کند. نیروهای امنیتی طاهر اصغرپور، مترجم کتاب‌هایی از جمله «گفتمان و بافت»، «جامعه و گفتمان» و «حکومت و اعتماد عمومی» را هشت مهرماه سال گذشته بازداشت و پس از یک روز آزاد کردند. او در دادگاه بدوی بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس، دو سال منع فعالیت سیاسی و تشکیلاتی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد. این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز به چهار ماه حبس کاهش یافت و طاهر اصغرپور بابت تحمل حبس از تاریخ ۲۷ فروردین راهی ندامتگاه مرکزی کرج شد. چندی پیش محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در گفت‌وگو با وب‌سایت «امتداد» به سرکوب‌ معلمان ایران در سال‌های اخیر اشاره و تأیید کرده بود که اکنون مرحله تازه‌ای از تلاش‌های حاکمیت برای کاهش اثربخشی نهادهای صنفی آغاز شده است. حبیبی آمار شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در این زمینه را چنین اعلام کرده بود: «در فاصله ۱۴۰۱ تا پایان ۱۴۰۲، دست‌کم ۸۰ معلم از رتبه‌بندی محروم شده‌اند. ۱۳ نفر از معلمان اخراج و یا بازخرید شده‌اند. ۲۳ نفر منفصل از خدمت هستند. ۳۲ معلم دچار تقلیل گروه شده‌اند. ۳۰ نفر بازنشستگی اجباری دریافت کرده‌اند. ۶۱ معلم دارای پرونده باز قضائی هستند. ۱۰ نفر با پابند الکترونیک از زندان آزاد شده‌اند و تعدادی از اعضای ارشد کانون‌ها صنفی همچون رسول بداقی، عزیر قاسم‌زاده و محمود ملاکی هنوز در زندانند».

اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح: بالگرد رئیسی پس از سانحه دچار آتش‌سوزی شد، اثری از رد گلوله نیست

روابط عمومی ستاد کل نیروهای مسلح در نخستین اطلاعیه‌ درباره سانحه سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی اعلام کرده که بر اساس بررسی‌های کارشناسان این نهاد هیچ گونه آثار اصابت گلوله روی اجزای باقیمانده بالگرد رئیس‌جمهوری سابق ایران مشاهده نشده است. در این اطلاعیه همچنین آمده است که پیش از سقوط مکالمه مشکوکی بین برج مراقبت و گروه پروازی رخ نداده بود. در حال حاضر گمانه‌زنی‌هایی در خصوص علت سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و امیر عبداللهیان وجود دارد که مقامات در رد یا اثبات آنها تا کنون هیچ اظهار نظر مستدلی نکرده‌اند. تناقض‌هایی که در گفته‌های مقام‌ها و سرنشینان دو بالگرد دیگر گه همراه رئیس‌جمهور به پرواز درآمده بودند وجود دارد به نظریه‌های مختلفی در خصوص علت سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ دامن زد که هیچ کدام از آنها نیز به هیچ وجه یا به اندازه کافی مستدل نیست. ستاد نیروهای مسلح در اطلاعیه‌اش تاکید کرده که هنوز اظهار نظر درباره برخی از جنبه‌های این سانحه به شکل قطعی ممکن نیست، اما همزمان مواردی را ذکر کرده است که درباره آنها از نظر این ستاد «قاطعیت» وجود دارد. اطلاعیه نیروهای مسلح بدون اعلام قطعی علت سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی تصریح می‌کند که «بالگرد سانحه‌دیده پس از برخورد با ارتفاع دچار آتش‌سوزی شده است.» این ستاد در خصوص به درازا کشیدن عملیات تجسس تنها به ذکر دلایل محیطی از جمله «پیچیدگی منطقه، مه‌گرفتگی و درجه حرارت پایین» اکتفا کرده و همزمان بر نقش «پرنده‌های بدون سرنشین (ایرانی)» در یافتن محل لاشه بالگرد تاکید کرده است که زمان آن ساعت ۵ صبح روز دوشنبه اعلام شده است. در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی چپ‌گرا و مجاهد خلق در تابستان ۱۳۶۷، در اثر سقوط بالگرد در جنگل‌های محدوده ورزقان و جلفا کشته شد. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه سابق، محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر نیز سرنشینان بالگرد بودند.

بابک دادبخش، زندانی سیاسی در پی اعتصاب غذا از زندان اردبیل به بیمارستان منتقل شد

بابک دادبخش زندانی سیاسی در زندان اردبیل که به خاطر عدم رسیدگی به مطالباتش دست به اعتصاب غذا زده است، روز چهارشنبه دوم خرداد در پی حال نامساعد جسمی، افت فشار و سوءتغذیه به بیمارستان منتقل شد. یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر گفته است که بابک دادبخش از روز ۲۵ اردیبهشت اعتصاب غذا کرده و به همین دلیل مسئولان زندان او را به انفرادی منتقل کرده بودند. این زندانی سیاسی پیش از این در چند نامه به نقض حقوق اساسی خود اعتراض کرده و خواستار آزادی از زندان شده بود. به گزارش هرانا این زندانی ۴۳ ساله که در آبان ۹۷ در تهران بازداشت شده است، بابت مشکلات اعصاب و روان احتیاج به رسیدگی پزشکی دارد اما در دوران حبس بارها از این رسیدگی‌ها محروم شده است. بابک دادبخش پس از دستگیری در آبان ۹۷، مدتی را در بازداشتگاه ۲۰۹ اوین و زندان تهران سپری کرد. او سپس مدتی در بیمارستان روانپزشکی رازی نگهداری شد و در بهمن ۹۷ پس از انتقال رجایی‌شهر کرج، او را به دلیل شرایط نامناسب جسمی و روحی به بند اعصاب و روان و صعب‌العلاج این زندان منتقل کردند. این زندانی سیاسی پیش از دستگیری همسر و یک فرزند خود را طی یک سانحه از دست داده است. بابک دادبخش بهمن ۹۸ در دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه بابت اتهام‌هایی از جمله حمل و نگهداری سلاح و مهمات در مجموع به ۴۳ سال حبس تعزیری محکوم شد که ۱۶ سال از آن قابل اجرا است. او در این دادگاه بابت اتهام‌هایی نطیر محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور «تبرئه» شد. این زندانی سیاسی پیش از این در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ نیز در زندان اوین محبوس بوده است.