نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#رجب_طیب_اردوغان پیش از پایان شمارش آراء در یک سخنرانی تلویزیونی خود را پیروز #انتخابات_ریاست‌جمهوری_ترکیه خواند

#رجب_طیب_اردوغان پیش از پایان شمارش تمام آراء سخنرانی کرد، خود را با معرفي برنامه‌هايش پیروز انتخابات خواند و گفت که «در مسیری جدید پا گذاشته‌ایم.» او از کارنامه گذشته خود دفاع کرد و انتخابات یکشنبه را یک پیروزی برای دموکراسی دانست. بر اساس نتایج اعلام‌شده از خبرگزاری آناتولی، او با کسب بیش از ۵۲ درصد آراء برای چهارسال دیگر رئیس‌جمهوری خواهد ماند. ائتلاف جمهور به رهبری او نیز اکثریت پارلمانی را از آن خود کرده. #محرم_اینجه، اصلی‌ترین رقیب او از حزب «جمهوری‌خواه خلق» (ج ه پ) همزمان با شمار آراء توئیت کرد که نتایج اعلام‌شده از تلویزیون دروغین هستند. به گفته او، وقتی تنها ۳۷ درصد آراء شمرده شده بود، تلویزیون دولتی از شمرده‌شدن ۸۵ درصد آراء خبر داد. اعضای ارشد ج ه پ نیز در یک نشست خبری پس از اعلام نتایج بیش از ۹۲ درصد آراء از خبرگزاری دولتی گفتند که شورای عالی انتخابات ترکیه تنها شمارش ۴۶ درصد آراء را تأیید کرده. صحت این ادعاها مشخص نیست.

#اردوغان پس از شمرده‌شدن ۹۰ درصد آراء در انتخابات ریاست‌جمهوری #ترکیه پیشتاز است ـ #اینجه تلویزیون دولتی را به اعلام نتایج دروغ متهم کرده

رجب طیب #اردوغان پس از شمرده‌شدن بیش از ۹۰ درصد آراء در انتخابات ریاست‌جمهوری #ترکیه با بیش از ۵۳ درصد آراء پیشتاز است. ائتلاف جمهور به رهبری او نیز در انتخابات پارلمانی تا کنون اکثریت پارلمانی را از آن خود کرده. اما محرم #اینجه، اصلی‌ترین رقیب او از حزب «جمهوری‌خواه خلق» همزمان با شمار آراء توئیت کرد که نتایج اعلام‌شده از تلویزیون دروغین هستند. به گفته او، وقتی تنها ۳۷ درصد آراء شمرده شده بود، تلویزیون دولتی از شمرده‌شدن ۸۵ درصد آراء خبر داد. هنوز صحت این ادعا مشخص نیست.

دولت ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع تنش #آب_شرب در مناطق بحرانی اختصاص داد

#هیأت_وزیران در تازه‌ترین جلسه خود ۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع تنش #آب_شرب در مناطق بحرانی ایرانی اختصاص داده است. این بودجه قرار است به تأمین آب شرب اضطراری و ارتقای کیفیت آب تعلق بگیرد. در روزهای گذشته، شماری از شهروندان #آبادان در اعتراض به شوری و فشار پایین آب در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. مردم دشستان #بوشهر نیز از بی‌آبی رنج می‌برند و روز گذشته اتوبان بوشهر به شیراز را مسدود کردند. علاوه بر این، آب آشامیدنی هفت میلیون روستائی ایران از طریق تانکر تأمین می‌شود. پیش‌بینی می‌شود سال ۱۳۹۷ خشک‌ترین سال آبی تاریخ ایران از زمان ثبت این آمار باشد. ۳۵ میلیون تن در ایران در معرض #تنش_آبی قرار دارند و از مجموع ۱۲۴۰ شهر کشور، ۶۰۰ شهر با #بحران_آب آشامیدنی مواجه هستند.

مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی #ترکیه بیش از ۸۷ درصد بود ــ #اردوغان پس از شمارش کمتر از نصف آراء در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشتاز است

خبرنگار روزنامه «گاردین» در #ترکیه گزارش داده است که مشارکت در هر دو انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه بیش از ۸۷ درصد بوده است. مجموعاً ۵۶,۳۹ میلیون شهروند ترکیه‌ای واجد شرایط رأی‌دادن بودند. میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۷,۱۹ درصد و در انتخابات پارلمانی ۸۷,۰۴ گزارش شده. نتایج نخستین آراء شمارش‌شده در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون رجب طیب #اردوغان، رئیس‌جمهوری را با ۵۶,۷۷ درصد در صدر و محرم #اینجه، رقیب اصلی او از حزب جمهوری‌خواه خلق را با ۲۸,۴۷ در رده دوم نشان می‌دهد. تا ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی، ۴۶,۶ درصد آراء در انتخابات ریاست‌جمهوری شمارش شده است.

شورای عالی #انتخابات_ترکیه: به اتهام‌های مربوط به دستکاری آراء در #سوروچ رسیدگی می‌کنیم

در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از دستکاری صندوق آراء در یک مدرسه دولتی در شهر کردنشین #سوروچ در استان شانلی‌اورفه منتشر شده و #حزب_دموکراتیک_خلق‌ها (ه_د_پ)، حزب حامی #کردها خواستار رسیدگی به این موضوع شده است. شورای عالی #انتخابات_ترکیه اعلام کرده که اتهام دستکاری آراء را به طور جدی بررسی خواهد کرد. در بیانیه این شورا آمده: «ما تمهیدات ضروری برای آغاز فرآیندهای اداری و قضائی در رابطه با دغدغه‌های راجع به امنیت انتخابات در برخی صندوق‌های اخذ رأی در سوروچ را اتخاذ کرده‌ایم.» مردم ترکیه یکشنبه ۲۴ ژوئن / سوم تیر از ساعت ۸ صبح به وقت محلی پای صندوق‌های رأی رفته‌اند تا در دو انتخابات همزمان ریاست‌جمهوری و پارلمانی شرکت کنند؛ انتخاباتی که ناظران آن را در چند دهه اخیر این کشور یکی از مهم‌ترین‌ها می‌دانند. پیشتر احزاب اپوزیسیون نسبت به احتمال تقلب در انتخابات به نفع رجب طیب #اردوغان، رئیس‌جمهوری فعلی هشدار داده بودند. گزارش مشروح این انتخابات را در زمانه بخوانید.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب #کرج از تشکیل ۴۰ پرونده برای #اعتراض‌های_سراسری #دی_۹۶ خبر داد

#داوود_میرغفاری، رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرج یکشنبه سوم تیر در نشست خبری گفت که در ارتباط با #اعتراض‌های_سراسری #دی_۹۶ در ایران ۴۰ پرونده تشکیل شده است. به گفته او، ۲۱ پرونده در دادگاه انقلاب کرج بررسی شده است. میرغفاری ادعا کرد دستگاه قضائی با بازداشت‌شدگان «در نهایت رأفت» رفتار کرده و بسیاری از آنها را با اخذ تعهد آزاد کرده است. او در مورد احکام معترضان که به اخلال در نظم عمومی متهم شده اند، چنین توضیح داد: « سه نفر تبرئه شده‌اند، سه نفر محکوم به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس شده‌اند و حبس سه نفر دیگر از آنها نیز تعلیق شده، یک نفر به دادگاه ویژه اطفال ارجاع داده شده و برای سه نفر نیز حکم غیابی صادر شده است... برای افرادی که در اغتشاشات باعث آسیب به اموال عمومی شده‌اند مجازات سنگینی از جمله حبس و شلاق در نظر گرفته می‌شود.» #اعتراضات_سراسری دی ۹۶ از روز هفتم دی‌‌ماه در مشهد آغاز شد و به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش پیدا کرد. در این اعتراضات دست‎کم ۲۷ نفر کشته شدند. شمار کل بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر ۴۹۷۲ نفر بود که از کل این افراد ۴۵۳۴ نفر آزاد شده‌اند. افزون بر این ۵۵ نفر نیز در بازداشت وزارت اطلاعات هستند.

بازی ایران و پرتغال در استادیوم آزادی: این بار لژمجردها و متاهل‌ها جدا می‌شود

زنان ایرانی یکبار دیگر فرصت دارند به استادیوم آزادی بروند. اما اینبار لُژ مجردها از متاهل‌ها جدا می‌شود. پیش از این اعلام شده بود که مجوز پخش بازی ایران و پرتغال از نمایشگر ورزشگاه صادر شده است. عبدالعظیم رضایی معاون فرمانداری تهران اعلام کرده «مقرر شده است در استادیوم ازادی هنگام پخش مسابقه ایران و پرتغال، با ایجاد لژ (جایگاه)خانوادگی، خانواده‌ها از مراجعان مجرد جداسازی شوند». این خبر در حالی اعلام می‌شود که مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره حضور زنان در ورزشگاه آزادی گفته «دوست دارم در ایران زنان به استادیوم بیایند و ما را تشویق کنند». حضور زنان در ورزشگاه‌ها سال‌هاست که به موضوع کمپین فعالان حقوق زنان تبدیل شده و نیروهای محافظه‌کار و نهادهای مذهبی به شدت با آن مخالفت می‌کنند.

#حشمت‌الله_فلاحت‌پیشه، عضو پیشین #حفاظت_اطلاعات_سپاه جایگزین #علاءالدین_بروجردی به عنوان رئیس #کمیسیون_امنیت_ملی مجلس شد

پس از ۱۴ سال، #علاءالدین_بروجردی ریاست بر #کمیسیون_امنیت_ملی و سیاست خارجی مجلس را واگذار کرد. او این مقام را در مجلس‌های هشتم و نهم و دهم در دست داشت. #حشمت‌الله_فلاحت‌پیشه، نماینده #اسلام‌آباد_غرب با رأی اعضا، جایگزین او شده است. فلاحت‌پیشه عضو پیشین #حفاظت_اطلاعات_سپاه پاسداران است و ۱۳۹۵ از یک ترور جان سالم به‌در برد. محافظه‌کاران در کمیسیون امنیت ملی دست بالا را دارند و اکثریت اعضای آن را تشکیل می‌دهند. آنها عموماً منتقد توافق هسته‌ای ایران (برجام) هستند. فلاحت‌پیشه در روزهای گذشته از اینکه بسته حمایتی اروپا برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده هنوز مشخص نشده است، انتقاد کرده بود.

دبیر کل اتحادیه جهانی مبارزه با دخانیات: سن مصرف #قلیان در ایران به ۱۳ سال رسیده و در میان دختران به شدت افزایش یافته

محمدرضا مسجدی، دبیر کل اتحادیه جهانی مبارزه با دخانیات می‌گوید سن مصرف قلیان در کشور به ۱۳ سال رسیده و مصرف قلیان در میان دختران ایرانی ۱۰ برابر افزایش یافته است. به گفته این مقام مسئول در پنج سال گذشته، ۴۸۰ هزار نفر به جمعیت استعمال‌کنندگان قلیان اضافه شده. مسجدی از عدم اجرای «قانون جامع کنترل دخانیات» انتقاد کرد و گفت تنها راه این است که خود خانواده‌ها فرزندانشان را منع کنند. ایران از جمله کشورهایی است که در آن فروش سیگار و دخانیات شرایط سنی ندارد.

عبدالرضا #رحمانی_فضلی، #وزیر_کشور ایران: در حادثه تجاوزهای گروهی #ایرانشهر چهار شکایت داریم، اما متهمان به موارد بیشتر از آن اقرار کرده‌اند

عبدالرضا #رحمانی_فضلی، #وزیر_کشور ایران یکشنبه سوم تیر تأیید کرد که شمار قربانیان #تجاوزهای_گروهی در #ایرانشهر، استان سیستان و بلوچستان بیش از شمار شاکیان این پرونده تا کنون است. رحمانی فضلی گفت که « طبق گزارش‌ها شکایات ۴ مورد است؛ البته افراد دستگیر شده در بازجویی ادعا کرده‌اند که موارد دیگری نیز بوده‌ است، اما هنوز آن موارد اثبات و مشخص نشده است.» او ابراز امیدواری کرد که پرونده «با دقت، سرعت و جدیت» پیگیری شود و صدور حکم برای آن بیش از حد به طول نینجامد. #مولوی_طیب_ملازهی، امام جمعه ایرانشهر در خطبه‌های عید فطر از ۴۱ مورد تجاوز گروهی اخیر در این شهر استان سیستان و بلوچستان پرده برداشت و بعدتر گفت که «تیم» عامل این تجاوزهای جنسی، «زر و زور» داشته است. اما محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که عامل انتشار خبر #تجاوز به تعدادی از دختران در ایرانشهر تحت تعقیب قرار گرفته است. تا کنون چندین تجمع زنان در حمایت از قربانیان تجاوزهای گروهی ایرانشهر برپا شده؛ تجمع‌هایی که همگی آسیب‌دیدگان را به شکستن سکوت و شکایت از عوامل این کار دعوت می‌کنند.

ظریف: اروپایی‌ها گفته‌اند خرید نفت را تضمین می‌کنند

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار با اعضا و فعالان اتاق بازرگانی ایران گفته «اروپایی‌ها می‌گویند که تضمین می‌کنیم که نفت شما خریده می‌شود». این صحبت‌های ظریف خلاف گفته‌های بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران است. زنگنه جمعه  ۲۲ ژوئن / اول تیر پس از نشست اعضای اوپک در گفت‌و‌گویی اختصاصی با شبکه خبری «بلومبرگ»، در پاسخ به این سوال که «آیا شرکای اروپایی شما برای خرید نفت شما تضمین داده‌اند؟» به این پاسخ اکتفا کرد: «ما به دنبال مشتری‌های جدید هستیم». زنگنه پیشبینی کرده بود که مشتریان نفت ایران نخواهند توانست از ایالات متحده معافیت بگیرند و به همین دلیل تهران به دنبال راه‌های جدید فروش نفت است. علاوه بر این در روزهای گذشته، شماری از مقام‌های ارشد دولتی از جمله عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و  علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اظهاراتی جداگانه از طرف اروپایی خواستند برای حفظ برجام و ارائه تضمین‌های لازم به ایران تلاش بیشتری کنند. (مشروح این گزارش را در زمانه بخوانید)

#مهدی_طائب، فرمانده #قرارگاه_عمار: #مشایی جاسوس و یک اطلاعاتی حرفه‌ای است و با کتک اطلاعات نمی‌دهد، #بقایی باید اعدام می‌شد، #احمدی‌نژاد و #خاتمی باید هرچه می‌خواهند بگویند

#مهدی_طائب، فرمانده #قرارگاه_عمار با تکرار اتهام‌های پیشین خود علیه اسفندیار #رحیم‌مشایی بار دیگر او را «جاسوس» خواند و شایعه کتک‌زدن او در زندان را رد کرد. طائب می‌گوید رئیس دفتر سابق #محمود_احمدی‌نژاد خود یک «اطلاعاتی حرفه‌ای» است و « حتی اگر سیستم کتک هم مباح شود، هرگز با کتک اطلاعات نمی‌دهد». «مباح» خواندن ضرب‌و‌شتم زندانیان نوعی اعتراف به #شکنجه است که ایران بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید آن را ممنوع کرده باشد. مشایی به دست سازمان #اطلاعات_سپاه پاسداران بازداشت شد که ریاست آن با #حسین_طائب، روحانی تندرو و برادر فرمانده قرارگاه عمار است. مهدی طائب همچنین حکم #حمید_بقایی، یکی دیگر از نزدیکان زندانی رئیس‌جمهوری پیشین را به دلیل کم‌بودن آن «ناعادلانه» خواند و گفت «بقایی باید اعدام می‌شد». حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهور در دولت دهم متهم است که در ۳ میلیون و ۷۶۶ هزار یورو و ۵۹۰ هزار دلار پول دستی که #قاسم_سلیمانی یک روز قبل از پایان کار دولت دهم به احمدی‌نژاد سپرده اختلاس کرده. او به ۱۵ سال زندان محکوم شده. مهدی طائب درباره خود احمدی‌نژاد و جدل او با قوه قضائیه هم گفته است «احمدی‌نژاد را باید آزاد گذاشت تا هر چه دلش می‌خواهد بگوید.» او درباره محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات هم حرف مشابهی زد: «اشکالی ندارد و آقای #خاتمی هم هرچه دلش بخواهد می‌تواند بگوید.»