نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برای ۱۳ عضو داعش در عراق حکم اعدام صادر شد

شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد که برای ۱۳ نفر از اعضای گروه «دولت اسلامی» (داعش) حکم اعدام صادر شده است. براساس بیانیه رسمی شورای عالی قضایی عراق دادگاه جنایی کرخ در بغداد این افراد را براساس قانون مبارزه با تروریسم به جرم وابستگی به داعش محکوم به اعدام کرده است. بیانیه افزوده است این افراد اعتراف کرده‌اند که قصد داشتند عملیات تروریستی گسترده‌ای را در ماه رمضان ۲۰۱۹ انجام دهند. شورای عالی قضایی عراق همچنین افزوده است که نام این افراد در کامپیوتر به دست آمده از داعش وجود داشته و در زمان بازداشت سلاح به همراه داشتند. بنا به گزارش سالانه عفو بین‌الملل، ایران، مصر، عراق و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ به ترتیب بیشترین شمار اعدام‌ها را داشتند و ۸۸ درصد از کل اعدام‌های ثبت‌شده در جهان، در این چهار کشور رخ داده است. براساس این گزارش در سال گذشته میلادی ۴۵ نفر در عراق اعدام شده‌اند.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله وارد آمریکا شدند

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که محمداشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور و هیأت همراه او بعد از ظهر پنج‌شنبه ۳ تیر / ۲۴ ژوئن وارد واشنگتن شدند. اشرف غنی در جریان این سفر با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اعضای کنگره و مجلس سنا و شمار دیگری از مقام‌های آن کشور در مورد فصل جدید روابط و تقویت مناسبات دو جانبه در عرصه‌های مختلف، به‌ویژه حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بحث و گفت‌وگو می‌کنند. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز گفته است که هیأت افغانستان در این سفر در باره روند صلح، تداوم همکاری و روابط استراتژیک کابل- واشنگتن پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، ادامه همکاری دو کشور در راستای مبارزه با تروریسم، تداوم کمک‌های جامعه بین‌المللی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و ادامه‌ کمک‌های توسعه‌ای ایالات متحده به افغانستان بحث خواهد شد. به‌جز عبدالله عبدالله، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه، حمدالله محب مشاور امنیت ملی، وحید عمر رئیس اداره ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست جمهوری، عبدالمتین بیگ، حبیبه سرابی و فاطمه گیلانی اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت و شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، اشرف غنی را همراهی می‌کنند. این سفر در حالی انجام می‌شود که افغانستان در روزهای اخیر شاهد نبردهای سنگین میان طالبان و نیروهای امنیتی است. در یک ماه اخیر طالبان نزدیک به ۷۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند.

سربازان کودک ۱۲ تا ۱۴ ساله در کشتار اخیر بورکینافاسو به کار گرفته شدند

پنج‌شنبه ۳ تیر / ۲۴ ژوئن، یک روز پس از اظهارات دولت بورکینافاسو مبنی بر آن‌که سربازان کودک ۱۲ تا ۱۴ ساله عمدتاً در کشتار بیش از ۱۳۰ نفر در روستای سولهان واقع در شمال شرقی این کشور به کار گرفته شدند، سازمان ملل استفاده از سربازان کودک توسط گروه‌های مسلح در بورکینافاسو را محکوم کرد. این کشتار در ۱۴ خرداد / ۴ ژوئن انجام شد. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای گفت: «ما جذب کودکان و نوجوانان توسط گروه‌های مسلح را شدیداً محکوم می‌کنیم. این نقض جدی حقوق اساسی آن‌هاست.» به گفته مقام‌های محلی، گروه‌های جهادی فعال در شمال بورکینافاسو در طی یک سال گذشته از سربازان کودک استفاده کرده‌اند، اما حمله ۴ ژوئن یکی از مرگبارترین حمله‌ها از زمان آغاز خشونت‌های اسلام‌گرایان در اواسط سال ۲۰۱۰ در این کشور است. به‌گفته یونیسف، طی دو سال گذشته، این خشونت‌ها باعث کشته شدن صدها نفر، آواره شدن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و به تعطیلی کشاندن بیش از دو هزار و ۲۰۰ مدرسه شده و بر تحصیل بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز تأثیر منفی گذاشته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دوشنبه ۳۱ خرداد / ۲۱ ژوئن در گزارش سالانه خود درباره کودکان به شورای امنیت گفت در سال گذشته از بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ کودک در جهان به‌عنوان سرباز استفاده شده‌ است و از این تعداد نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را به همین دلیل از دست داده‌اند. سومالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، افغانستان، یمن و سوریه بیشترین میزان این موارد را به خود اختصاص داده‌اند.

دولت جدید اسرائیل گسترش شهرک‌سازی‌ها را تصویب کرد

در اسرائیل، دولت جدید گسترش بیشتر شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را تصویب کرد. به‌گفته رسانه‌های اسرائیلی، اداره امور مدنی این کشور که تحت نظر وزارت دفاع فعالیت می‌کند، ۳۱ پروژه ساخت‌وساز در سرزمین‌های اشغالی را تصویب کرد. بخش بزرگی از جامعه بین‌المللی شهرک‌سازی در کرانه باختری را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌دانند. اسرائیل این منطقه را در جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرد. از آن زمان، ده‌ها شهرک در کرانه باختری ساخته شده است. بیش از ۴۰۰ هزار شهروند اسرائیلی و حدود سه میلیون فلسطینی در این منطقه زندگی می‌کنند. دولت نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل از ائتلاف هشت حزب تشکیل شده است که جهت‌گیری سیاسی برخی از آن‌ها بسیار متفاوت است. بنت در اواسط ماه ژوئن سوگند یاد کرد و دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو پس از ۱۲ سال پایان یافت.

کشف یک گور دسته‌جمعی دیگر از کودکان در محوطه یک مدرسه شبانه‌روزی سابق کانادا

بار دیگر در کانادا صدها جسد در نزدیکی یک مدرسه شبانه‌روزی سابق که برای آموزش کودکان بومی استفاده می‌شد، کشف شده است. گفته می‌شود اجساد کشف‌شده متعلق به کودکان است. محل دفن این اجساد در استان ساسکاچوان و در محوطه مدرسه شبانه‌روزی ماریوال ایندین در منطقه کووسس قرار دارد که در سال ۱۹۹۷ تعطیل شد. این گورهای بدون هویت مربوط به سال ۱۸۸۵ میلادی می‌شوند. در پایان ماه مه گذشته نیز اجساد ۲۱۵ کودک بومی در استان بریتیش کلمبیا، در محل یک مدرسه شبانه‌روزی کاتولیک سابق کشف شد و مردم کانادا را شوکه کرد. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار توضیح جامع از پیشینه آن شدند. از قرن نوزدهم تا ۱۹۷۰، بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی در کانادا در چنین مدارس شبانه‌روزی تحصیل کردند. بسیاری از آن‌ها در این مدارس مورد بدرفتاری یا سوء استفاده جنسی قرار گرفتند. دولت کانادا در سال ۲۰۰۸ رسماً دراین‌باره عذرخواهی کرد.

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس: جامعه خودمختار می‌شود و آرای باطله در انتخابات بعدی بیشتر خواهد شد

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس ساکن ایران در گفت‌وگو با وب‌سایت «رویداد۲۴» درباره آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: «کاهش اعتماد مردم به نظام پیامد‌های منفی به دنبال دارد. آرا باطله در این انتخابات نزدیک به ۴ میلیون رأی بود که نشان می‌دهد بخشی از مردم نسبت به نظام و حاکمیت بی‌اعتماد شده‌اند و نسبت به اقتصاد، اشتغال، معیشت، بیکاری، محدودیت آزادی و... اعتراض دارند. این مطالبات که جنبه عمومی هم دارد در هیچ دولتی انجام نشده است و همین باعث دلزدگی مردم شده است و جامعه با این رفتار نارضایتی خود را نشان می‌دهد.» قرایی مقدم افزود: «جامعه ایران به سمت خودمختاری در حال حرکت است و از عقل و برداشت و هوش خود پیروی می‌کند و سنت‌ها و ریش‌سفیدی‌ها دیگر معنایی ندارد و دنباله‌روی دیگر معنایی ندارد که مردم بخواهند از فردی دنباله‌روی کنند. این نوع رأی دادن به حاکمیت این پیام را می‌دهد که دیگر نمی‌توانید سر ما شیره بمالید. نسل جدید و جوان ما دیگر هر رفتاری را تحمل نمی‌کند و با رأی باطله می‌گوید که به شما اعتماد نداریم.» او با بیان اینکه «آرای باطله در انتخابات بعدی بیشتر خواهد شد»، تأکید کرد که: «پیام مردم شنیده نشود، با خطر فروپاشی مواجه خواهیم شد.» تعداد آرای باطله در انتخابات ۱۴۰۰ بی‌سابقه بود و در چند شهر نیز بالاترین میزان (حتی بیشتر از رای نفر اول منتخب) به این نوع آرا اختصاص یافت.

در بهار ۱۴۰۰ شهروندان تهرانی تنها دو روز هوای پاک تنفس کردند

در بهار ۱۴۰۰ شهروندان تهرانی تنها دو روز هوای پاک تنفس کردند. طی پنج سال اخیر کیفیت هوا در فصل بهار بین ۱۰ تا ۲۵ روز در شرایط پاک گزارش شده بود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که بهار ۱۴۰۰ کیفیت هوا طی ۸۱ روز در شرایط قابل قبول و طی ۱۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است. در این بین آلاینده ازن شش روز و آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲,۵ میکرون نیز چهار روز هوای تهران را آلوده کردند. بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و... در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است که در این بین خودروهای دیزلی نقش برجسته‌ای دارند. ذرات معلق یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های موجود در هوا هستند و ممکن است بیماری‌های قلبی و ریوی را تشدید کنند و در مواجهه طولانی‌مدت سبب حملات قلبی و آسم شوند. در تهران سالانه بیش از ۱۰ هزار تن ذرات معلق کمتر از ۲,۵ میکرون تولید می‌شود. مطالعات سال ۲۰۱۸ بانک جهانی نیز نشان می‌دهد که آلودگی هوا سالانه ۲.۶ میلیارد دلار به تهران خسارت وارد می‌کند. این رقم برای کل کشور ۷ میلیارد دلار گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوی: خوی در آستانه فاجعه بی‌آبی قرار دارد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوی اعلام کرد این شهرستان در آستانه فاجعه بی‌آبی قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یدالله سلطانی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: «آب شرب شهرستان فقط از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که ۴۰ حلقه چاه بخش شهری و ۶۰ حلقه چاه نیزبخش روستایی را تامین می‌کنند.» سلطانی سطح ایستابی چاه‌های شهرستان خوی را بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر اعلام کرد و گفت: «با ادامه روند خشکسالی سطح ایستابی چاه‌ها از میزان فعلی هم پایین‌تر خواهد رفت که این نشان بروز فاجعه بی‌آبی برای شهرستان است.» بر همین اساس هزار حلقه چاه نیز برای مصارف کشاورزی در سطح شهرستان فعال هستند. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوی گفت: «در شهرستان خوی برای مهار آب‌های سطحی هیچ منبع و سدی وجود ندارد و فقط از منابع زیر زمینی آب مورد نیاز تامین می‌شود که این موجب شده همه ساله عمق چاه‌ها عمیق‌تر و کم آب‌تر شوند.» شهرستان خوی با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۲۰ هزار مشترک شهری و روستایی دارد. به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوی در یک اقدام عاجل شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب آشامیدنی مردم حفر سه حلقه چاه و همچنین چاه فلمن را در دستور کار قرار داده است. با این حال در درازمدت ضرورت دارد آب آشامیدنی مورد نیاز مردم از طریق آب‌های سطحی تأمین شود. سلطانی جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری خوی را ۷۶ درصد اعلام کرد و گفت: «برای احداث باقی مانده شبکه جمع آوری فاضلاب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.»

محموله‌ای شامل یک میلیون دوز واکسن کرونا وارد فرودگاه خمینی تهران شد

دبیرکل جمعیت هلال احمر اعلام کرد صبح پنجشنبه ۳ تیر یک محموله یک میلیون دوزی واکسن کرونا وارد فرودگاه خمینی تهران شد. قوسیان مقدم گفت: «آخرین سفارش واردات واکسن کرونا توسط جمعیت هلال احمر به تعداد ۲ میلیون بود که طبق برنامه در دو مرحله وارد کشور شد.» رسانه‌های داخلی گزارش داده بودند که یک میلیون دوز از این واکسن‌ها هفته قبل وارد ایران شده بود که ظاهراً هلال احمر در اختیار وزارت بهداشت قرار داد. اکنون محموله دوم هم وارد ایران شده است. دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: «تاکنون بیش از ۴میلیون و ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا توسط جمعیت هلال احمر به کشور وارد شده است و طبق برنامه واردات واکسن ادامه خواهد داشت.» تاکنون جمعیت هلال احمر در سه مرحله به ترتیب یک محموله به میزان ۴۰۰ هزار دوز و دو محموله هر کدام به میزان یک میلیون دوز واکسن کرونا را خریداری و به ایران منتقل کرده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون چهار میلیون و ۳۶۴ هزار و ۲۲۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۸۷۸ هزارو ۶۹۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند و به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران در مجموع به پنج میلیون و ۲۴۲هزارو ۹۲۲ دوز رسیده است.

راننده اتوبوس حامل خبرنگاران بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از بازداشت راننده اتوبوس سانحه‌دیده حامل خبرنگاران خبر داد. اتوبوس جمعی از خبرنگاران کشور که برای بازدید از تونل «کانی سیب» عازم منطقه بودند، ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۲ تیر، در محور ارومیه- نقده واژگون شد. مهشاد کریمی از خبرگزاری ایسنا و ریحانه یاسینی از خبرگزاری ایرنا در این سانحه جان خود را از دست دادند. ۲۱ تن از خبرنگاران نیز مجروح شدند. ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در مصاحبه با میزان گفت: «راننده اتوبوس حامل خبرنگاران جهت بررسی‌های بیشتر بازداشت شده و تحقیقات همه جانبه برای مشخص شدن علت حادثه در حال انجام است.» روز گذشته منوچهر شاکر، فرمانده انتظامی شهرستان نقده به خبرگزاری تسنیم گفته بود «ماموران، علت این حادثه دردناک را نقص فنی و ترمز اتوبوس حامل خبرنگاران عنوان کردند.» به گفته باقر بهرامی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی مصدومان به بیمارستان نقده اعزام شده و تحت درمان هستند.