ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانون نویسندگان ایران ممنوعیت ملاقات با زندانیان سیاسی از جمله کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی و پرونده‌سازی برای آنان را محکوم کرد

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای از افزایش فشارها بر زندانیان سیاسی و دستور به ممنوعیت ملاقات با آنها به ویژه با کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی انتقاد کرد. کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم، عضو کانون نویسندگان ایران و مدافع حقوق کارگران، ۱۹ اردیبهشت همراه با همسرش، آنیشا اسداللهی، مترجم و حامی حقوق کارگران در خانه شخصی‌شان در تهران دستگیر شدند. فرزانه امیری‌جاه، مادر کیوان مهتدی، در صفحه اینستاگرام خود خبر از ممنوعیت ملاقات با کیوان و آنیشا داد: «گفتند همه‌ کسانی که در رابطه با این پرونده هستند فعلا ممنوع‌الملاقات هستند. پرسیدیم چرا؟ گفتند ما نمی‌دانیم، بروید از دادسرا بپرسید. ما مادران قطعا شنبه به دادسرا مراجعه خواهیم کرد.» این بازداشت‌ها بخشی از یک موج سرکوب گسترده بود که شمار قابل توجهی از معلمان، فعالان و نویسندگان را به پشت میله‌ها فرستاد. رضا شهابی، فعال باسابقه کارگری سندیکای اتوبوسرانی تهران، ۲۲ اردیبهشت بازداشت شد. او پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است. رسانه‌های امنیتی جمهوری اسلامی پس از آن دست به پخش برنامه‌ها و گزارش‌هایی زدند که حاکی از «پرونده‌سازی امنیتی» برای حق‌خواهان زندانی بود. کانون نویسندگان در بیانیه خود به این موضوع نیز اشاره کرده است: «پس از چند روز بی‌خبری و با پخش اخبار و ویدئوهای حکومت‌ساخته، روشن شد که نام مهتدی و اسدالهی در کنار نام دیگر فعالان صنفی و معلمان بازداشتی از جمله رضا شهابی، ریحانه انصاری‌نژاد، حسن سعیدی، رسول بداقی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و … به تقلای تکراری حاکمیت برای پرونده‌سازی علیه فعالان مدنی گره خورده است. اکنون دیگر بر کسی پوشیده نیست که این پرونده‌سازی‌ها به کار ارعاب دیگر فعالان صنفی و مدنی می‌آید و به کار سرپوش گذاشتن بر فساد و تباهی گسترده‌ حاکمیت.» بیانیه کانون نویسندگان ایران خواهان عدم سکوت نسبت به سرکوب‌ها از سوی نویسندگان و آزادی‌خواهان مستقل جهان شد: « کانون نویسندگان ایران ممنوعیت ملاقات با زندانیان سیاسی از جمله کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی و پرونده‌سازی برای آنان را محکوم می‌کند، حمایت خود را از حق تشکل‌یابی و ارتباط با نهادهای همسو اعلام می‌دارد و از نویسندگان و آزادی‌خواهان مستقلِ سراسر دنیا می‌خواهد صدای رسای اعتراض به این سرکوب‌ها و آزارها باشند.»

حمله موشکی به میدان گازی کورمور در عراق برای دومین بار در سه روز

خبرگزاری رویترز از قول دو منبع امنیتی گزارش کرد روز جمعه ۲۴ ژوئن/ سوم تیر، یک موشک کاتیوشا به محل زندگی کارکنان شرکت انرژی امارات (دانا گاز) در سلیمانیه در شمال عراق در میدان گازی کورمور اصابت کرد. این حمله دومین حمله به تأسیسات دانا گاز از روز چهارشنبه تا جمعه بود. سرویس مبارزه با تروریسم سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق پیش از این اعلام کرده بود یک موشک کاتیوشا روز چهارشنبه ۲۲ ژوئن به کورمور شلیک شده اما خسارتی در پی نداشته است. تلویزیونی محلی روز جمعه ستونی از دود را در نزدیکی میدان گازی کورمور نمایش داد که صدای آژیر هم همراه آن بود اما رویترز اعلام کرده است نمی‌تواند مستقلا اصالت این تصاویر را تأیید کند. هنوز از تلفات احتمالی حمله امروز خبری منتشر نشده است. هیچ گروهی مسئولیت این هر دو حمله را بر عهده نگرفته اما در گذشته گروه‌های مسلحی که برخی مقام‌های عراقی می‌گویند از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند، مسئولیت حمله‌های مشابه را بر عهده گرفته‌اند. شرکت انرژی دانا گاز روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود فعالیت‌ها در میدان گازی کورمور که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی عراق است، همچنان ادامه دارد.

در ولایت پکتیکا افغانستان بار دیگر زلزله رخ داد و چند نفر کشته و زخمی شدند

احمدالله وثیق، رئیس «رادیو تلویزیون ملی» وابسته به طالبان جمعه ۳ تیر / ۲۴ ژوئن در توئیتر از وقوع دومین زمین‌لرزه در ولسوالی گیان واقع در ولایت پکتیکا خبر داد و گفت این زلزله در نخستین ساعت صبح جمعه رخ داده است. به‌گفته وثیق، در این زمین‌لرزه پنج نفر جان باخته و ۱۱ نفر زخمی شده‌اند. روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان نوشته است منابع محلی در ولایت پکتیکا این آمار را تأیید کردند. هنوز جزئیات بیشتر در مورد شدت این زمین‌لرزه ارائه نشده است. سه‌شنبه شب هفته‌ جاری ولایت‌های پکتیکا، خوست، ننگرهار، لغمان در افغانستان شاهد زمین‌لرزه‌ مرگباری بودند که مرکز آن ولایت خوست بود. به‌گفته منابع طالبان، در این زلزله بیش از یک‌هزار نفر جان باخته و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. پس از وقوع این زمین‌لرزه، شماری از کشورهای منطقه برای آسیب‌دیدگان محموله‌های کمکی فرستاده‌اند.

در اثر برخورد تانکر آب با مینی‌بوس حامل کارگران، سه کارگر معدن زرند کشته شدند

صبح روز جمعه سوم تیر، در اثر تصادف یک تانکر آب با مینی‌بوسی که کارگران را برای کار به معدن می‌برد، سه کارگر معدن در زرند کرمان جان خود را از دست دادند. ویدئوی این تصادف در رسانه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافت. راننده‌ای که پشت کامیون در حال حرکت بود این ویدئو را ثبت کرده که حاوی صحنه‌ واژگون‌شدن مینی‌بوس حامل کارگران است.