ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدها مفقود و هزاران بی‌خانمان بر اثر فروریختن سد در #لائوس

بر اثر فروریختن یک سد در جنوب #لائوس صدها ساکن یک روستا ناپدید شدند و شش هزار و ۶۰۰ تن نیز وادار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. سد «ژه‌پیان‌ژه نام‌ نوی» که قرار بود به یک نیروگاه آبی تولید برق بدل شود، در حال ساخت‌و‌ساز ریزش کرد و با آزادکردن پنج میلیارد متر مکعب آب، به جاری‌شدن ناگهانی سیل در منطقه «سان سای» در ایالات آتاپوی لائوس انجامید. مقام‌های لائوس نگرانند که بسیاری از مفقودان جان‌شان را از دست داده باشند. بارش شدید باران علت فروریختن این سد اعلام شده است. امدادگران در حال تخلیه مردم از منطقه سان سای هستند. به گزارش «رویترز»، لائوس قصد دارد با ساختن نیروگاه‌های آبی برق به «باتری آسیا» بدل شود و برق به همسایگانش بفروشد. لائوس یکی از فقیرترین و بسته‌ترین کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

دومین روز#اعتصاب_سراسری_رانندگان_کامیون و حمل و نقل جاده‌ای

#اعتصاب_سراسری_رانندگان_کامیون و حمل و نقل جاده‌ای که در اعتراض به #گرانی_قطعات_یدکی، #بیمه_بازنشستگی، بالا بودن #هزینه_کمیسیون و سایر مطالبات صنفی دوشنبه اول مرداد آغاز شده سه‌شنبه دوم مرداد به چند شهر دیگر گسترش یافت. تصاویر و کلیپ‌هایی از جاده‌های خلوت، و رانندگان اعتصابی در پایانه‌های بار در مناطق مختلف در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. دور تازه اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و حمل و نقل جاده‌ای در پی آن آغاز شد که وعده‌های نمایندگان مجلس، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، و نمایندگان دولت به رانندگان نتیجه‌ عملی در بر نداشت. انجمن صنفی رانندگان کامیون که تشکلی همسو با دولت است ۲۹ تیر تصمیم رانندگان به اعتصاب سراسری را تکذیب و اعلام کرده بود «رانندگان بخش حمل و نقل کالای کشور در روز دوشنبه اول مرداد هیچگونه اعتصابی نخواهند داشت». صدا و سیمای جمهوری اسلامی در دومین روز اعتصاب سراسری رانندگان گزارش کوتاهی درباره مطالبات رانندگان اعتصابی چهارمحال بختیاری پخش کرد. رانندگان اعتصابی در پاسخ این سوال خبرنگار که پس از اعتصاب خرداد کدامیک از مطالبات آنها پاسخ گرفته گفتند ۲۰ درصد به هزینه بار افزوده شده اما هزینه کمیسیون و سایر هزینه‌ها نیز بالا رفته است. رانندگان بر گرانی قطعات یدکی، و ناکافی بودن مقرری بازنشستگی تاکید کردند. در حالی که امروز اعتصاب به شهرهای بیشتری گسترش یافته خبرگزاری فارس پایان اعتصاب را اعلام کرد و به نقل از محمد خانبلوکی، مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل بار نوشت اعتصاب رانندگان کامیون «خیلی وقت است به پایان رسیده»، بیش از ۷۰ درصد مطالبات رانندگان کامیون برآورده شده و آن‌ها «قرار نیست تجمع دیگری داشته باشند».

تجمع #سپرده‌گذاران در #رشت و #خرم‌آباد

#سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری روز سه‌شنبه دوم مرداد در #رشت و #خرم‌آباد تجمع اعتراضی برپا کردند. سپرده‌گذاران موسسه #آرمان_وحدت خرم‌آباد که مقابل دفتر #موسسه_ملل در این شهر تجمع کرده بودند در اعتراض به از میان رفتن سپرده‌های خود دفتر این موسسه را تعطیل کردند. #سپرده‌گذاران_کاسپین در رشت که مقابل شعبه گلسار این موسسه گردآمده بودند شعارهایی علیه مسئولان حکومت از جمله #حسن_روحانی، #برادران_لاریجانی و نمایندگان مجلس سر دادند.

سه روز #عزای_عمومی در #یونان ــ شمار کشته‌شدگان آتش‌سوزی‌ها به ۶۰ تن رسید

با افزایش شمار کشته‌شدگان در یکی از مهیب‌ترین آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر در #یونان، دولت این کشور سه‌شنبه ۲۴ ژوئیه / دوم مرداد سه روز #عزای_عمومی اعلام کرد. اوانجلوس بورنوس، شهردار رافینا، یکی از شهرهایی که گرفتار آتش‌سوزی شد، شمار کشته‌شدگان را تا کنون دست‌کم ۶۰ تن اعلام کرده است. از دوشنبه عصر چندین #آتش‌سوزی در نزدیکی آتن، پایتخت رخ داده. بزرگترین آنها در دهکده ماتی، یک استراحتگاه دریایی در نزدیکی شهر ساحلی رافینا رخ داد. خانواده‌ها برای فرار از آتش به سمت دریا پناه می‌برند. قایق‌های عبوری تاکنون چندین تن را نجات داده‌اند. چهار تن از کشته‌شدگان نیز در دریا غرق شده‌اند. از برخی هم خبری در دست نیست و شاید شمار قربانیان افزایش یابد. در پهنه کلان‌شهر آتن، مناطق مسکونی داخل و پیرامون پایتخت یونان وضعیت اضطراری اعلام شده است. یونان از اتحادیه اروپا برای خاموش‌کردن این آتش‌سوزی کمک خواسته. به گفته کارشناسان، بارش اندک در زمستان گذشته شرایط را برای آتش‌سوزی در تابستان گرم فراهم آورده است.

حکم دادگاه عالی نیویورک: نقش‌برجسته مسروقه #سرباز_هخامنشی باید به ایران بازگردد

به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز»، دادگاه عالی #نیویورک دوشنبه اول مرداد / ۲۳ ژوئیه حکم داد که یک نقش‌برجسته متعلق به دوران #هخامنشی باید به ایران بازگردد. این نقش‌برجسته متعلق به ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح که یک #سرباز_هخامنشی را به تصویر می‌کشد، بیش از ۸۰ سال پیش در ۱۹۳۶ از ایران به سرقت رفت و سپس بار دیگر، در ۲۰۱۱، از موزه هنرهای زیبای مونترئال دزدیده شد. دفتر دادستانی منطقه منهتن در نیویورک این نقش‌برجسته را اکتبر گذشته، هنگام عرضه در یک حراج هنری توقیف کرد. ارزش این نقش‌برجسته ۱,۲ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. پژوهشگران می‌گویند این نقش‌برجسته به بخشی از دیواره منقش به تصویر ردیفی از سربازان هخامنشی در بنای اصلی منطقه باستانی #پرسپولیس (#تخت_جمشید) تعلق دارد و بین ۵۱۰ تا ۵۳۰ پیش از میلاد مسیح، تقریباً همزمان با تسخیر تخت جمشید به دست اسکندر کبیر ساخته شده است. در گزارش نیویورک‌تایمز اشاره‌ای به چگونگی یا زمان بازگشت این قطعه باستانی به ایران نشده است.

دست‌کم دو انفجار #کابل را لرزاند

#نجیب_دانش، سخنگوی وزارت داخله #افغانستان سه‌شنبه دوم مرداد از اصابت دو راکت به منطقه مسکونی افشار در #کابل، پایتخت خبر داد. به گفته دانش، دست‌کم سه تن در انفجار نخست مجروح شده‌اند و راکت دوم آسیب جانی وارد نکرده است. یک سخنگوی پلیس اما به خبرگزاری «رویترز» گفته که صدای دومین انفجار از مرکز شهر به گوش رسیده و محل آن مشخص نیست. بر اساس گزارش رویترز،چهار تن مصدوم شده‌اند. شاهدان عینی نیز شمار انفجارها را دست‌کم سه مورد عنوان کرده‌اند. خبرگزاری «صدای افغان» (آوا) به نقل از یک شاهد عینی گفته که نخستین انفجار در یک منزل مسکونی در حوالی قبرستان ساحه افشار روی داده و بخش زیادی از این خانه تخریب شده است اما از شمار قربانیان آن اطلاع دقیقی در دست نیست. در این روایت‌ها دلیل انفجار نیز مشخص نیست و برخی از بمب‌گذاری به جای پرتاب راکت سخن به میان آورده‌اند. در ماه‌های اخیر، به جز در دوران آتش‌بس سه‌روزه‌ای به مناسبت عید فطر بین #طالبان افغانستان و دولت مرکزی، افغانستان و به ویژه کابل صحنه حمله‌های متعدد بوده. علاوه بر طالبان، گروه «دولت اسلامی» (داعش) و شبکه حقانی نیز به حملات تروریستی در افغانستان شدت بخشیده‌اند.

تداوم #اعتصاب در #بیمارستان_خمینی_کرج

#اعتصاب کارکنان #بیمارستان_خمینی_کرج با خواست پرداخت #مطالبات_معوقه که از اول مرداد آغاز شده سه‌شنبه دوم مرداد ادامه یافت. در کلیپی که از روز دوم اعتصاب در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، گفته می‌شود اعتصاب‌کنندگان هشت ماه حقوق نگرفته‌اند.

#صندوق_بین‌المللی_پول: #تورم #ونزوئلا می‌تواند به یک میلیون درصد برسد

الخاندرو ورنر، رئیس بخش نیم‌کره غربی #صندوق_بین‌المللی_پول دوشنبه ۲۳ ژوئیه / اول مرداد نوشت که #تورم حاد در #ونزوئلا می‌تواند تا پایان سال میلادی جاری به بیش از یک میلیون درصد برسد. او تورم در این کشور نفت‌خیز را با بجران اقتصادی آلمان پس از جنگ جهانی اول و زیمباوه، در آغاز دهه ۲۰۰۰ میلادی مقایسه کرد که هر دو مورد با اَبَرتورم میلیونی روبه‌رو شده‌بودند. به گفته ورنر، «سقوط فعالیت اقتصادی و اَبَرتورم ... بر کشورهای همسایه ونزوئلا نیز تأثیر خواهد گذاشت.» ونزوئلا که زمانی به خاطر صادرات نفت کشور ثروتمندی در آمریکای لاتین محسوب می‌شد، اکنون از تأمین مایحتاج اساسی مردم از جمله غذا و دارو ناتوان است. شمار زیادی از ونزوئلایی‌ها برای تأمین غذا و دارو به مرزهای این کشور با کلمبیا و برزیل هجوم می‌برند. به علاوه، کمبود الکتریسیته، آب و مشکلات متعدد در حمل و نقل عمومی نیز میلیون‌ها ونزوئلایی را به اعتراض علیه #نیکلاس_مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور کشانده. اگر پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول درست از آب دربیاید، اقتصاد ونزوئلا تا پایان امسال ظرف پنج سال گذشته ۵۰ درصد منقبض شده است. به گفته ورنر، کوچک‌شدن ۵۰ درصدی اقتصاد ونزوئلا یکی از عمیق‌ترین و شدیدترین سقوط‌های اقتصادی جهان در شش دهه گذشته است. مادورو دلیل #بحران_اقتصادی ونزوئلا را #جنگ_اقتصادی ایالات متحده و اروپا علیه این کشور معرفی می‌کند اما مخالفان و منتقدان او سوء مدیریت و فساد گسترده را دلیل این بحران می‌دانند.

#عباس_جعفری_دولت‌آبادی، دادستان تهران: برای ۳۳۰ نفر از #دراویش_گنابادی بازداشتی حکم صادر شد

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران سه‌شنبه ۲ مرداد اعلام کرد که دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای ۳۳۰ نفر از دراویش بازداشتی در حوادث گلستان هفتم حکم صادر کرده است. ۲۵ نفر از دراویش بازداشتی گفته بودند در دادگاهی که نتیجه‌اش از قبل معلوم است شرکت نمی‌کنند. دادستان تهران گفته برای این گروه از دراویش هم بر اساس مقرارت دادرسی کیفری حکم صادر شده. دراویش گنابادی ۳۰ بهمن، در اعتراض به محاصره خانه نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی در گلستان هفتم منطقه پاسداران تهران تجمع کردند. این تجمع با دخالت نیروی انتظامی و ماموران لباس‌شخصی به خشونت کشیده شد.

سازمان اطلاعات داخلی آلمان: #حملات_سایبری جمهوری اسلامی، شرکت‌ها و مؤسسات پژوهشی #آلمان را تهدید می‌کند

سازمان اطلاعات داخلی آلمان (BfV) در گزارش سالانه خود اعلام کرده که توانایی حملات سایبری جمهوری اسلامی شرکت‌ها و موسسات پژوهشی آلمان را تهدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان اطلاعات داخلی آلمان این گزارش را در اختیار هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان قرار دااده است. در این گزارش گفته شده که از سال ۲۰۱۴ به بعد تعداد حملات سایبری از ایران به تدریح افزایش یافته و از سال ۲۰۱۷ به این سو مؤسسات آلمانی هم هدف این حملات قرار گرفته‌اند. در فروردین سال جاری وزارت خزانه‌داری آمریکا مؤسسه «مبنا» و ۱۰ فرد مرتبط با این شرکت مستقر در ایران را به دلیل اجرای حملات سایبری علیه ۱۴۴ دانشگاه آمریکا و ۱۷۶ دانشگاه در ۲۱ کشور جهان از جمله آلمان تحریم کرد.

انتقاد کمیسر عالی #حقوق_بشر سازمان ملل از خشونت‌ #اسرائیل در واکنش به اعتراض‌های #غزه ــ با توقف ورود سوخت بیمارستان‌های غزه در آستانه تعطیلی‌اند

#زید_رعد_حسین، کمیسر عالی #حقوق_بشر #سازمان_ملل دوشنبه ۲۳ ژوئیه / اول مرداد نسبت به افزایش خشونت‌ها در مرز بین نوار غزه و اسرائیل هشدار داد و گفت که «قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی استفاده نامتناسب و کورکورانه از سلاح را که به مرگ و مجروحیت غیرنظامیان بینجامد، منع کرده است». او خواستار بررسی مرگ نزدیک به ۱۴۰ غیرنظامی فلسطینی در اعتراض‌های «راهپیمایی عظیم بازگشت» در حصار مرزی اسرائیل شد. این اعتراض‌ها از ۳۰ مارس آغاز شده‌اند. زید رعد حسین همزمان از لزوم پرداختن به «علل ریشه‌ای» اعتراض‌ها سخن گفت و وضعیت غزه را چنین توصیف کرد: «بیکاری و فقر نجومی، زیرساخت‌های رو به ویرانی، وابستگی غذایی بی‌سابقه، و یک افق سیاسی تیره‌و‌تار.» به گفته رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، محاصره ۱۲ ساله اسرائیل از یک سو و بحران مالی در آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) از سوی دیگر، «فاجعه انسان‌ساز غزه» را تشدید کرده‌اند؛ فاجعه‌ای که به گفته او می‌توان از آن جلوگیری کرد. اسرائیل به تازگی در واکنش به اعتراض‌های غزه از ورود سوخت به این باریکه دومیلیون نفره جلوگیری می‌کند و تنها به محموله‌های غذایی و دارویی اجازه داخل‌شدن به غزه را می‌دهد. این کار به خاموشی‌های طولانی، گاه تا ۲۰ ساعت در غزه انجامیده و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آنجا را در آستانه تعطیلی کامل قرار داده است. مذاکرات جنبش فلسطینی #حماس با حکومت خودگردان فلسطینی به رهبری #فتح برای واگذاری قدرت در غزه برای انجام اصلاحات در این منطقه و بهبود وضعیت زندگی هنوز به سرانجام نرسیده.

اشتغال #بازنشستگان در دستگاه‌های اداری ممنوع شد. استثناها: #وزارت_اطلاعات، #جانبازان و #آزادگان

نمایندگان در نشست علنی ۲ مرداد مجلس شورای اسلامی با ۱۷۴ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان موافقت کردند. به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در این وزارتخانه مجاز است. علاوه بر این جانبازان بالای پنجاه درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان کشته‌شدگان در جنگ نیز از شمول این قانون مستثنی هستند. پروانه مافی، نماینده مجلس شورای اسلامی امیدوار است که با تصویب این قانون ۱۲ هزار شغل جدید در پست‌های مدیریتی برای جوانان ایجاد شود.

#مجمع_تشخیص_مصلحت نظام از «همکاری موثر» #احمد_جنتی به دلیل نامعلومی تقدیر کرد

مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار اطلاعیه‌ای از «همکاری‌های موثر» احمد جنتی در شورای نگهبان تقدیر کرد. در این اطلاعیه گفته شده: «شورای نگهبان، در طول سه دهه گذشته در موضوعات مختلف، همکاری مستمر و مؤثری با مجمع در چارچوب تشخیص و عمل به مصالح عمومی کشور داشته است.» دلیل تقدیر از دبیر شورای نگهبان مشخص نیست. مجمع تشخیص مصلحت اما هفته گذشته حکم شورای نگهبان مبنی بر لغو عضویت سپنتا نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد را لغو کرد. احمد جنتی از کسانی بود که در رأی‌گیری دست خود را بلند نکرد. این تصویر در رسانه‌های داخلی و در شبکه‌های اجتماعی با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد تا آن حد که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش گفت، تصویر جنتی به رأی‌گیری در مورد عضویت زرتشتی شورای شهر یزد ربط ندارد و مربوط به رأی‌گیری دیگری در مجمع تشخیص مصلحت است.

یک گروه راست افراطی تازه با گرایش آشکار به خشونت مسلحانه در #آلمان پدیدار شده. آن‌ها که خود را «#شهروندان_امپراطوری» می‌نامند، دولت را به رسمیت نمی‌شناسند

در آلمان یک گروه راست افراطی تازه با گرایش آشکار به خشونت مسلحانه پدیدار شده. شورای حفظ قانون اساسی آلمان گزارش داده که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر به این گروه گرویده‌اند. آن‌ها خود را شهروندان امپراطوری می‌نامند، می‌توانند نیازهای روزانه خود را مستقل از نهادها و سازمان‌های اداری تأمین کنند، به راست افراطی و فاشیسم و نظامی‌گری گرایش دارند و بسیاری از آن‌ها هم مسلح‌اند. مقامات امنیتی آلمان برآورد کرده‌اند که این گروه آماده است سلاح‌های خود را در درگیری‌های خشونت‌آمیز به کار گیرد. شورای حفظ قانون اساسی آلمان گزارش داده که سه چهارم این اشخاص – شهروندان امپراطوری – مردانی هستند که سن آن‌ها از ۴۰ سال بالاتر است. آن‌ها دولت آلمان را به رسمیت نمی‌شناسند و از پرداخت مالیات و انجام تعهدات شهروندی خود در قبال دولت سر باز می‌زنند. قرار است که وزیر کشور آلمان و رئیس شورای حفظ قانون اساسی در این کشور در طی روز جاری گزارشی از فعالیت‌های این گروه نوظهور ارائه دهد.

رویترز: #کره_شمالی برچیدن تأسیسات مربوط به ساخت #موشک‌های_بالستیک خود را آغاز کرده

خبرگزاری رویترز گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کره شمالی برچیدن تاسیسات مربوط به ساخت موشک‌های بالستیک خود را آغاز کرده است. تصاویر مربوط به ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) حاکی از آن است که فعالیت‌هایی برای برچیدن ساختمانی در ایستگاه پرتاب ماهواره «سوهی» که برای تولید موتور‌های پرتاب ماهواره به کار می‌رفت، انجام شده است. «شمال ۳۸» که یک نهاد ناظر در آمریکاست نوشته است ساختمانی که برچیده شد برای توسعه موشک‌های قاره‌پیما مورد استفاده قرار می‌گرفت. این نهاد ناظر از این تحولات به عنوان نشانه مهمی برای اعتمادسازی از جانب پیونگ‌یانگ یاد کرده است.

#دونالد_ترامپ، رئیس جمهور #آمریکا می‌گوید به هیچ وجه نگران تنش با #ایران نیست

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از توئیت خود در پاسخ به تهدیدات روحانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا نگران افزایش تنش با ایران نیست گفت: «به هیچ وجه!» ترامپ صبح دوشنبه در توئیتی با حروف بزرگ خطاب به روحانی نوشته بود: هرگز و هیچ وقت دوباره آمریکا را تهدید نکن. ما دیگر کشوری نیستیم که گفته‌های خشونت آمیز و مرگبار شما را تحمل کنیم.» جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در بیانیه‌ای نوشته است «در چند روز گذشته با رئیس‌جمهور صحبت کردم و او به من گفت که اگر ایران هر گونه اقدام منفی‌ بکند ‌چنان بهایی خواهد پرداخت که کشورهای اندکی قبل از این پرداخته‌اند.» شبکه خبری ان بی سی گزارش داده که اینگونه سخنان تهدیدآمیز بخشی از استراتژی آمریکا در قبال ایران برای اعمال فشار بر مسئولان جمهوری اسلامی است.

روزنامه #ایران از بازگشت #علی_طیب‌نیا، وزیر سابق #اقتصاد به کابینه به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست #بانک_مرکزی خبر داد. به او پیشنهاد #وزارت_اقتصاد نیز داده شده

روزنامه «ایران» روزنامه رسمی دولت از امکان بازگشت علی طیب‌نیا وزیر سابق اقتصاد به کابینه روحانی خبر داد. ایران نوشته احتمال پیوستن علی طیب‌نیا به دولت قوت گرفته است. وزیر سابق اقتصاد یکی از گزینه‌های ریاست بانک مرکزی و جایگزینی ولی‌الله سیف است. گفته می‌شود به او پیشنهاد وزارت اقتصاد نیز داده شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی که شامگاه ۲ مرداد از تلویزیون پخش می‌شود تغییرات در کابینه را اعلام می‌کند. محمود واعظی، سخنگوی دولت هفته گذشته گفته بود که تغییرات کابینه فراتر از تیم اقتصادی دولت است.