ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#دومینیک_راب وزیر خارجه بریتانیا شد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا چهارشنبه ۲۴ ژوئیه/ ۲ مرداد جرمی هانت را برکنار و دومینیک راب را به جای او به عنوان وزیر خارجه و وزیر اول کابینه بریتانیا منصوب کرد. راب پیش از این وزیر برگزیت بود که در پی اختلاف با ترزا می بر سر نحوه خروج بریتانیا از اتحادبه اروپا استعفا داده بود. وزیر اول کابینه بریتانیا در غیاب نخست‌وزیر همه امور را در دست می‌گیرد. بریتانیا سوپرتانکر «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را در جبل‌الطارق توقیف کرده و ایران هم در پاسخ نفتکش «استا ایمپریو» بریتانیا را توقیف کرده است. این حوادث رابطه لندن و تهران را پرتنش کرده. بریتانیا در پی تشکیل یک ائتلاف دریایی برای تضمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز است. فرانسه «ایجاد شرایطی برای گفت‌وگوی جامع منطقه‌ای در مورد امنیت دریایی» را به یک ائتلاف نظامی ترجیح می‌دهد و آلمان هم رغبت چندانی برای حضور نظامی در خلیج فارس ندارد. حسن روحانی همزمان با این تحولات اعلام کرد که ایران در پی تنش با بریتانیا نیست. رئیس جمهوری اسلامی در نشست هیأت دولت گفت: «اگر از اقدام خلاف خود در جبل‌الطارق دست بردارند، پاسخ متناسبی از ایران دریافت می‌کنند.» همزمان با نخست‌وزیری بوریس جانسون، برای نخستین بار پس از توقیف نفتکش «استا ایمپریو» بریتانیا توسط نیروهای سپاه، یک نفتکش بزرگ تحت پرچم بریتانیا از تنگه هرمز عبور کرد و در بندری در قطر پهلو گرفت.

نامه ایران به #شورای_امنیت : #نفتکش توقیف‌شده بریتانیایی به کشتی ماهیگیری ایرانی برخورد و به آن خسارت وارده کرده بود

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان اطلاعات تازه‌ای درباره کشتی بریتانیایی توقیف‌شده در تنگه هرمز ارائه کرد. در این نامه گفته‌شده که این نفتکش روز جمعه ۲۸ تیر «در تنگه هرمز با یک کشتی ماهیگیری ایرانی برخورد و به آن خسارت وارده کرده است و حال تعدادی از خدمه و ماهیگیران صدمه‌دیده کشتی ایرانی نیز وخیم است». همچنین گفته‌شده که نفتکش بریتانیایی پس از این حادثه، «هشدارهای مسئولان ایرانی را نادیده گرفت و با خاموش کردن سیستم‌های ناوبری خود، در اقدامی خطرناک، مسیرش را تغییر داد و با حرکت در جهت مخالف، در تلاش برای فرار بود که نیروهای ایرانی آن را توقیف کردند». سپاه پاسداران نفتکش «استینا ایمپرو» متعلق به بریتانیا را به دلیل آن‌چه «رعایت نکردن قوانین دریایی» در تنگه هرمز عنوان کرد توقیف کرده است. بریتانیا این اقدام ایران را «غیرقابل قبول، تحریک‌آمیز و غیرقانونی» خواند و در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل گفت نفتکش «استینا ایمپرو» در حال عبور از «مسیر قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی» بوده است. برخی مقام‌های ایرانی از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس، توقیف نفتکش بریتانیایی را پاسخی به توقیف ابرنفتکش «گریس ۱» ایران در جبل الطارق، توسط بریتانیا دانسته‌اند. بریتانیا این نفتکش را به‌دلیل آن‌چه نقض تحریم‌های اروپا علیه سوریه دانسته بود توقیف کرد. «گریس ۱» حامل دو میلیون بشکه نفت ایران به سوریه بود.

مأموران امنیتی بار دیگر از برگزاری مراسم بزرگداشت #احمد_شاملو جلوگیری کردند

هم‌زمان با نوزدهمین سالگرد درگذشت #احمد_شاملو، از شناخته‌شده‌ترین شاعران معاصر ایران، دوم مرداد ۹۸ جمعی از علاقه‌مندان او قصد داشتند با حضور در مزار او یادش را گرامی بدارند که با ممانعت مامورین امنیتی این امر میسر نگردید. در سال‌های گذشته نیز تلاش‌ها برای برگزاری مراسم بزرگداشت شاملو در امام‌زاده طاهر کرج با دخالت مأموران امنیتی روبرو می‌شد. بنا بر خبرهای رسیده به زمانه، مأموران درهای گورستان امام‌زاده طاهر کرج را بستند و اجازه ندادند علاقمندان به شاملو بر مزار او حاضر شوند. به گفته شاهدان در مواردی مامورین اقدام به توقیف تلفن همراه حاضرین در محل کرده‌اند. از دستگیری‌های احتمالی تا این لحظه خبری مخابره نشده است. از زمان درگذشت احمد شاملو، تا کنون بارها به سنگ مزار او آسیب وارد شده است. احمد شاملو ۱۸ مجموعه شعر، هشت ترجمه از آثار دیگر شاعران جهان، هفت داستان و رمان و فیلمنامه، ۲۲ ترجمه رمان و داستان، پنج ترجمه نمایشنامه، سه کتاب در باره متون کهن فارسی، ۱۰ کتاب در زمینه ادبیات کودکان، سردبیری ۱۹ هفته‌نامه و نشریه و سرانجام تألیف کتاب کوچه، مجموعه‌ای از ضرب‌المثل‌ها، تمثیل‌ها، باورها، و اصطلاحات زبان عامیانه‌ مردم را در کارنامه ادبی خود دارد. احمد شاملو به‌دلیل نوآوری در شعر معاصر فارسی و سرودن گونه‌ای شعر که با نام «شعر سپید» شناخته می‌شود، و همچنین به‌دلیل آن‌که شاعری آرمانگرا بود شهرت یافت. او یکی از تأثیرگذارترین شاعران ایران در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی به‌شمار می‌رود.

کارخانه #قند_فسا بدون پرداخت #مطالبات_کارگران تعطیل شد

کارفرمای #قند_فسا که قرار بود روز ۳۱ تیر #دستمزد_عقب‌افتاده_کارگران را بپردازد، به جای پرداخت مزد کارگران، کارخانه را به بهانه تعمیرات «تا اطلاع ثانوی» تعطیل کرد. کارگران کارخانه قند فسا از فروردین تاکنون مزد نگرفته‌اند. آن‌ها بارها برای دریافت مزد معوقه و تضمین امینت شغلی اعتصاب و تجمع کردند تا سرانجام روز ۲۴ تیر کارفرما یک ماه از حقوق معوقه آنان را پرداخت کرد و وعده کرد مابقی مطالبات کارگران را روز ۳۱ تیر بپرداز. اما ۳۱ تیر طی نامه‌ای به اداره صنعت و معدن شهرستان فسا اعلام کرد کارخانه از ۳۱ تیر به علت تعمیرات تعطیل است. به گفته کارگران، آنان هر یک ۱۳ تا ۲۰ میلیون از کارخانه طلبکارند. کارگران این کارخانه چند ماه است برای تحقق مطالبات معوقه، پرداخت حق بیمه و امنیت شغلی بارها در کارخانه اعتراض و به فرمانداری مراجعه کرده‌اند، در پی عملی نشدن وعده‌های مدیران روز ۲۸ فروردین دست به اعتصاب زدند. سپس ۱۰ تیر در شهر راهپیمایی کرده و مقابل فرمانداری تجمع نمودند. کارگران سال ۹۷ یک ماه کامل کار نکرده‌اند. از ابتدای سال جاری نیز بیش از پنج بار تولید متوقف شده و کارگران به خانه فرستاده شده‌اند. کارگران که بسیاری از آنان بیش از ۲۰ سال سابقه کار در کارخانه را دارند، گفته‌اند زندگی آنان به روال فعلی نمی‌چرخد. بیمه برخی از کارگران قطع شده است. کارگری می‌گوید که به‌دلیل نپرداختن قبض، برق خانه‌شان قطع شده است. کارگر دیگری شکایت می‌کند که به دلیل نپرداختن قسط خانه‌‌اش، بانک در حال مصادره آن است. کارخانه قند فسا که در پی یک دوره توقف تولید، سال ۹۶ به بخش خصوصی واگذار شد، اکنون نیز با رکود تولید روبروست. کارگران گفته‌اند کارخانه سود دارد اما سود آن برای پرداخت دستمزد کارگران و تداوم تولید استفاده نمی‌شود. کارگران گفته‌اند کارفرما از قبل بخشی از ابزار و وسایل کارخانه را فروخته بود و در صدد فروش کارخانه است.

نخستین #نفتکش_بریتانیا پس از توقیف نفتکش #استا_ایمپریو از #تنگه_هرمز عبور کرد

نخستین نفتکش بریتانیا پس از توقیف نفتکش استا ایمپریو چهارشنبه ۲۴ ژوئیه/ ۲ مرداد از تنگه هرمز عبور کرد. جمعه گذشته نیروهای سپاه نفتکش استینا ایمپرو بریتانیا را که با پرچم این کشور از بندر فیجره امارات به طرف الجبیل عربستان می‌رفت توقیف کرده‌ بودند. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا بعد از تشکیل جلسه اضطراری دولت ترزا می در پارلمان بریتانیا اعلام کرد که این کشور به تنهایی نمی‌تواند نفتکش‌هایش را در خلیج فارس اسکورت کند و خواهان تشکیل یک نیروی محافظتی با رهبری اروپا شده بود. ساعتی قبل از عبور نخستین نفتکش بریتانیا از تنگه هرمز، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نشست هیأت دولت گفت: «به‌دنبال ادامه تنش با برخی از کشورهای اروپایی نیسیتیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد.» نیروی دریایی بریتانیا سوپر تانکر گریس ۱ حامل نفت خام ایران را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرده است. جمعه هفته گذشته دادگاه عالی جبل‌الطارق توقیف این نفتکش را تا ۳۰ اوت تمدید کرد.

یک مقام ارشد #وزارت بهداشت: ۱۲ و نیم میلیون ایرانی به #اختلالات_روانی مبتلا هستند

علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، برای بررسی اختلالات روانی، براساس پیمایش سلامت روان اعلام کرد که «۲۳,۶ درصد مردم دست‌کم از یک اختلال روان‌پزشکی رنج می‌برند و نیازمند مداخلات دارویی و غیردارویی هستند. در نتیجه، بر اساس این آمار، ۱۲ و نیم میلیون نفر از جمعیت ایران نیازمند مراجعه به پزشک هستند». افراد ۱۵ تا ۶۴ سال که ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دادند در این پیمایش مورد بررسی قرار گرفتند. به‌گفته اسدی، طبق این پیمایش اختلال افسردگی با ۱۲,۷ درصد و اختلالات اضطرابی با ۱۵,۶ درصد، شایع‌ترین اختلالات روانی در ایران است. در مقابل، اختلالات سایکوتیک و خلقی تنها سهم حدود ۲ درصدی دارند. همچنین زنان به‌دلیل مراجعه بیشتر به مراکز درمانی و همچنین تحمل فشار خانوادگی و اجتماعی سهم بیشتری از این اختلالات می‌برند. بر همین اساس، اختلالات اضطرابی برای زنان ۱۹,۴ و برای مردان ۱۲ درصد عنوان شده است. مجموعه اختلالات خلقی هم آمار ۱۷,۳ برای زنان و ۱۱,۹ برای مردان را نشان می‌دهد. پیمایش سلامت روان هر هفت سال یک بار انجام می‌شود. آخرین آمارهای رسمی داخل کشور در این زمینه به سال ۹۰ برمی‌گردد.

۴۰ درصد از درختان #پارک_ملی_گلستان به‌دلیل آفات خشک شدند

محمدرضا کاووسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد از درختان پارک ملی گلستان خشک شده‌اند. پارک ملی گلستان در مرز بین استان گلستان و خراسان شمالی قرار دارد. کاووسی گفت برخی کارشناسان به اشتباه علت خشکی را آب و هوا می‌دانند در حالی که در بازدید هر ماهه از درختان پارک جنگلی گلستان، مشخص شد بسیاری از آن‌ها گرفتار آفات و امراض شده‌اند. او با بیان این‌که تا کنون برای درمان درختان اقداماتی صورت نگرفته است، افزود: «از سال ۱۳۹۰ بیماری درختان گزارش شده و در آن زمان حدود سه هکتار از آن‌ها گرفتار آفات بود. اما در حال حاضر کل پارک به سه بیماری قارچی آلوده است. زمانی که درخت به یک بیماری دچار می‌شود، در صورت عدم رسیدگی به بیماری سایر آفات و امراض نیز به آن سرایت می‌کند». عمده‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها درختان بلوط هستند که به بیماری ذغالی مبتلا شده‌اند. گونه‌های توسکا و برگ‌های توسکا نیز در این جنگل دچار بیماری سفید بلد هستند. همچنین درختان ملچ و آزاد به بیماری مرگ نارون و ذغالی مبتلا هستند. بیماری مرگ نارون یا بیماری هلندی نارون از بیماری‌های مهم قارچی درختان نارون است. ملچ، درختی است از خانواده نارون که در میان‌بند و بالابند جنگل‌های شمال ایران وجود دارد.

#استاندار_تهران: اگر منظور از زیست شبانه قدم‌زدن باشد ما با آن مخالفیم

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در حاشیه گشایش «گذر مهارت و نمایشگاه دستاوردهای مهارتی» در مورد زیست ‌شبانه گفت: زیست‌ شبانه اگر شبیه به این نمایشگاه باشد با آن مخالفتی نداریم و در برگزاری آن کمک خواهیم کرد، زیرا متولی‌ دارد؛ درواقع اگر دستگاهی اعلام کند نیازمند برپایی چنین اقدامی است کمک خواهیم کرد، اما اگر منظور از زیست شبانه قدم‌زدن باشد با آن مخالفیم». نمایشگاه «گذر مهارت و نمایشگاه دستاوردهای مهارتی» با ۵۲ غرفه سه‌شنبه شب یکم مرداد در بوستان لاله افتتاح شد. کلیات لایحه «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» با ۱۴ رأی موافق در صد و بیست ‌و دومین جلسه شورای شهر تهران در سال گذشته تصویب شد اما نیروی انتظامی با اجرای آن مخالفت کرد. ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در این باره گفته بود: «ماه رمضان، ماه ویژه و مناجات شبانه مورد تأکید دین ماست، در روزهای غیر از آن برای چه موضوعی این طرح را ادامه دهیم؛ حیات شبانه را قبول نداریم، این فرهنگ حتی در اروپا هم نیست و زیر بار آن نخواهیم رفت». محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در ارتباط با طرح زیست شبانه گفته بود: «مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت ۱۰ می‌خوابم و ۵ صبح بیدار می‌شوم، بنابراین تمایلی به این طرح ندارم». او دلیل دیگر مخالفت خود را «نگرانی برای فرزندان و زنان» دانست.

‌دادستان عمومی و انقلاب #ارومیه #اعدام دو زن در این شهر را تأیید کرد

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز گذشته، سه‌شنبه یکم مردادماه خبر داد که دو زندانی زن در زندان ارومیه به نام‌های نازدار وطنخواه و آراستە رنجبر اعدام شدند. مصطفی حبیبی، دادستان عمومی و انقلاب ارومیه این خبر را تأیید کرد. حبیبی که اعدام‌شدگان را با عنوان‌های «آ. ر» و «ن. و» معرفی کرده، گفته است زنِ نخست بە اتهام قتل همسرش و زن دوم بە اتهام مشارکت در قتل از ۱۵ سال پیش در زندان محبوس بودند. آن‌ها بە اتهام قتل عمد در یک پروندە مشترک بازداشت و هر دو بە قصاص محکوم شدە بودند. یک منبع آگاه به هرانا گفته بود: «اجرای حکم اعدام این دو زندانی در حالی صورت گرفته است که پیشتر برای مدت یک ماه، به آن‌‌ها مهلت داده شده بود تا ظرف این مدت جهت جلب رضایت اولیای دم تلاش کنند. متأسفانه این دو زندانی در زمان تعیین‌شده موفق به اخذ رضایت از اولیای دم نشدند و صبح امروز (سه‌شنبه) حکم آن‌ها به اجرا درآمد». آراستە رنجبر جاریِ نازدار وطنخواه بود. اصغر رنجبر، برادر آراسته رنجبر نیز در سال ۹۶ در ارتباط با اتهامات مواد مخدر در زندان ارومیه اعدام شده بود. ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

#وزارت_خزانه‌داری_آمریکا به ارائه‌دهندگان خدمات به شرکت‌های هواپیمایی ایران هشدار داد که شریک «فعالیت‌های بدخواهانه» نشوند

وال استریت‌ژورنال گزارش داد که وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌هایی که به شرکت‌های هواپیمایی‌ ایرانی خدمات ارائه می‌دهند هشدار داد که ممکن است با این فعالیت‌ها در خطر اقدامات قهری یا تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا قرار گیرند. معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمینه تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که صنایع هواپیمایی بین‌المللی می‌بایست مراقب باشند در «فعالیت‌های بدخواهانه» ایران شرکت نکنند. در این بیانیه به طور ویژه‌ای به شرکت ماهان ایر اشاره شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا هواپیمایی ماهان را در سال ۲۰۱۱ به دلیل تأمین مالی سپاه و جابجایی نیروها و حمل سلاح از ایران به سوریه با هواپیماهای مسافربری تحت تحریم قرار داده بود.