نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احمد خاتمی از ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) خواست هرچه سریع‌تر طرح اینترنت ملی را اجرا کند

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق در ابهر از ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ خواست با آنچه که او «فضای مجازی آلوده» نامید، مقابله کند. او با انتقاد از دولت کنونی جمهوری اسلامی که به گفته او به سمت اینترنت ملی نرفته، گفت: «انتظار و مطالبه نخست ما از رئیس‌جمهوری منتخب این است که توصیه ولایت را جدی بگیرد و هرچه سریعتر پروژه اینترنت ملی را اجرایی کند.» او که مدعی شد «تمام کشورهایی که فناوری اینترنت را در اختیار دارند استفاده از اینترنت را برای جامعه خود محدود کردند»، روسیه را یک نمونه از کشورهایی دانست که به گفته او در آنجا «خبری از فضای مجازی کشور آمریکا نیست». عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه فضای مجازی را موجب آنچه که «غلبه فرهنگ غلط» کشورهای غربی و به ویژه آمریکا بر تمامی خانواده‌ها و جوانان ایرانی خواند، دانست و گفت: «آمریکا و بیگانگان دقیقاً می‌خواهند که شبکه ملی اینترنت در کشور اجرا نشود و به راحتی بتوانند توسط فضای مجازی بر روی جوانان ما تاثیر بگذارند؛ وقتی از طریق فضای مجازی جوانان ما را از خدا دور می‌کنند و آن‌ها را با شهوت آشنا می‌کنند معلوم است که دیگر آن جوانان اعتقادی به فرهنگ عاشورا و شهادت نخواهند داشت.» همراستا با اظهارنظرهایی از این قبل مجلس شورای اسلامی ایران طرحی را برای محدود کردن دسترسی به شبکه اینترنت در ایران تدوین کرده است.

سخنگوی نیروی انتظامی همزمان با سفر فرمانده سپاه به خوزستان: «همه نقاط حساس استان تحت کنترل قرار گرفته است»

همزمان با سفر فرمانده سپاه پاسداران به استان خوزستان، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ظهر شنبه دوم مرداد مدعی شد «هیچ‌گونه مشکل امنیتی در استان خوزستان وجود ندارد و همه نقاط حساس شهرستان‌های استان مدیریت و تحت کنترل قرار گرفته است.» مهدی حاجیان همانند دیگر مسئولان ارشد جمهوری اسلامی تلاش کرد اعتراضات به کم‌آبی در خوزستان که از ۱۰ روز قبل آغاز شد را به گروه‌هایی که « افراد مغرض و شبکه‌های معاند» نامید، نسبت بدهد. او سپس گفت که نیروی انتظامی با «همکاری مردم ولایی و متعهد استان» توانسته است «توطئه‌ها را خنثی کند» و «آرامش را به استان بازگرداند». این مقام ارشد نظامی بدون اینکه در باره شمار افرادی که طی روزهای گذشته در جریان اعتراضات به کم‌آبی در شهرهای استان خوزستان دستگیر شدند، توضیحی ارائه کند، مدعی شد که نیروی انتظامی با «تهمیدات مناسب و هدایت مستمر و اشراف اطلاعاتی» توانسته اعتراضات را کنترل کند و مانع اقدامات گروه‌هایی که او «خرابکار و معاند» نامید، شود. بر اساس گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت آزادی بیان و حقوق بشر در ایران طی روزهای گذشته همزمان با افزایش اعتراضات شبکه ارتباط اینترنت در این استان مختل شده است. تصاویر و ویدئوهایی که در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود نیز نشان می‌داد که نیروهای نظامی به صورت مستقیم به معترضان شلیک می‌کنند. اعتراضات به کم‌آبی در خوزستان از شامگاه ۲۴ تیر آغاز شد و به استان‌های همجوار از جمله لرستان و کهگیلویه و بویراحمد تسری یافت. براساس اعلام عفو بین‌الملل از آغاز این اعتراضات تا شامگاه جمعه یکم مرداد هشت تن از غیرنظامیان به ضرب گلوله ماموران دولتی به قتل رسیدند. رسانه‌های خبری ایران تا به حال کشته‌شدن حداقل چهار تن را تایید کرده‌اند. شامگاه جمعه یکم مرداد اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران به خوزستان سفر کرد تا در یک جلسه مشترک با مسئولان استانی و برخی از «معتمدان محلی» گفت‌وگو کند. صبح روز شنبه نیز فرمانده سپاه پاسداران به منظور آنچه که سرکشی از نیروهای این نهاد نظامی در استان خوزستان عنوان شد، به اهواز رسید.

«افراد ناشناس» چهار پاسدار جمهوری اسلامی را در خاش کشتند

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسدارن ایران شنبه دوم مرداد اعلام کرد چهار تن از نیروهایش در منطقه گونیک از توابع خاش در استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند. روابط عمومی سپاه پاسداران مدعی شده است که این چهار تن در درگیری با «اشرار» کشته شده‌اند. هویت هیچ یک از کشته‌شدگان تا به حال فاش نشده است. قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران که مرزهای شرقی ایران مستقر است اعلام کرده اخبار تکمیلی این واقعه را بعدا منتشر می‌کند. کمپین فعالان بلوچ اما در یک گزارش کوتاه هویت سه تن از کشته‌شدگان را محمد عمرزهی، نادر ریگی و حمید سهراب‌زهی اعلام کرد و نوشت: صبح دوم مرداد به یک خودرو نظامی متعلق به پایگاه بسیج نورآباد کاروندار از توابع خاش مورد تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفت. این سایت خبری که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد سه تن از کشته‌شدگان را از اعضای پایگاه بسیج و یک تن دیگر که هنوز هویتش فاش نشده را پاسدار معرفی کرد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را نپذیرفته است. بلوچستان در جنوب شرق ایران در سال‌های اخیر محل درگیری نظامیان ایران به گروه‌های مسلح و افراد ناشناس بوده است. از اسفند سال گذشته که سوختبران بلوچ هدف تیراندازی ماموران مرزبانی قرار گرفتند، حملات پراکنده به پاسگاه‌ها و نظامیان جمهوری اسلامی در منطقه افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین: «سرریز بیماران تهران و البرز در قزوین بستری می‌شوند»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین از «سرریز بیماران» مبتلا به کرونا استان‌های تهران و البرز به بیمارستان‌های قزوین خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیمان نامدار گفت: به دلیل کمبود تخت در استان‌های هم‌جوار قزوین تعدادی از بیماران کرونایی از استان تهران و البرز می‌آیند و در قزوین بستری می‌شوند. او این وضعیت را «نگران‌کننده» خواند و بدون اینکه توضیح بیشتری بدهد گفت که باید در این باره تدابیر بیشتری اندیشیده شود. به گفته نامدار در حال حاضر تمامی شهرستان‌های استان قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند و ۵۰۲ بیمار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد ۱۰۲ نفر در بخش مراقب‌های ویژه نگهداری می‌شوند. او گفت: سرعت افزایش این موج غافلگیرکننده است و با رشد تعداد بیماران بستری موجود نشانه‌ای از کاهش شیب با ثابت شدن موارد بیماری دیده نمی‌شود حداقل در ۲ هفته آینده شاهد افزایش تعداد بیماران خواهیم بود. صبح امروز نیز علیرضا زالی فرمانده قرارگاه ستاد کرونا در تهران وضعیت در این استان را «به شدت قرمز» توصیف کرده و گفته بود روزانه ۲۰ هزار مراجعه سرپایی به مراکز درمانی انجام می‌شود و هشت هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند. خیز پنجم همه‌گیری کرونا در ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز شد و طی یک ماه گذشته نه تنها متوقف نشده که روز به روز شدیدتر شده است.

فرمانده قرارگاه ستاد کرونا تهران: وضعیت «به شدت قرمز» است، هشت هزار بیمار در بیمارستان‌ها بستری‌اند و ۲۰ هزار نفر مراجعه‌کننده سرپایی داریم

علیرضا زالی، فرمانده قرارگاه ستاد کرونا استان تهران شنبه دوم مرداد گفت وضعیت تهران به لحاظ همه‌گیری کووید-۱۹ را «به شدت قرمز» توصیف کرد و گفت: متاسفانه شاخص‌ها رو به افزایش است. زالی با بیان اینکه «وضعیت تهران وخیم‌تر از آن چیزی است که در رسانه‌ها مطرح می شود»، ادامه داد: «شرایط تهران آنقدر وخیم است که همین آمارها هم خود نشان دهنده‌ی وخامت اوضاع است و حتی نیاز به جنبه افراط و تفریط در اطلاع رسانی ندارد.» او شمار بیمارانی که در حال حاضر در بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند را هشت هزار نفر و تعداد مراجعان سرپایی را بیش از ۲۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: این خودش می‌تواند مهم‌ترین و تلخ‌ترین خبر باشد. زالی افزود: وقتی مراجعان سرپایی ما از مرزی مشخص بالاتر می‌روند، این نگرانی را داریم که تا یک الی دو هفته‌ی آینده در حوزه‌های بستری تهران تنزل و تقلیل را شاهد نخواهیم بود که این اعداد خود نگران کننده است.

فرمانده نیروی دریایی و دو ناو ارتش ایران برای شرکت در رژه نیروی دریایی روسیه به سن‌پترزبورگ رفتند

فرمانده نیروی دریای ارتش و دو ناو دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم رژه نیروی دریایی روسیه به سن پترزبورگ رفته‌اند. به گفته کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه دو ناو مکران و سهند از یگان‌های شناور نیروی دریای ارتش ایران صبح شنبه دوم مرداد به سن‌پترزبورگ رسیدند. دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش هم صبح امروز ایران را به مقصد روسیه ترک کرد. به گفته جلالی فرمانده نیروی دریای ارتش ایران به دعوت وزیر دفاع روسیه و در راس یک هیئت نظامی به این کشور سفر کرده است. خانزادی و هیئت همراه او قرار است روز سوم مرداد/ ۲۵ ژوئیه در مراسم رژه نیروی دریایی روسیه حضور یابند.

فرمانده سپاه برای سرکشی از نیروهایش به خوزستان رفت

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران روز شنبه دوم مردادماه به خوزستان سفر کرد. خبرگزاری فارس نوشته است که سلامی در این سفر از نیروهای بسیجی و سپاهی این استان و فعالیت‌هایشان بازدید می‌کند. همچنین اعلام شده که او قرار است از طرح‌های آبرسانی به شهرها و روستاهایی که با مشکل آب روبه‌رو شده‌اند بازدید کند. روز گذشته فرمانده انتظامی خوزستان معترضان را تهدید کرده و گفته بود که از این پس با قدرت با آن‌ها برخورد خواهد شد. نیروهای سپاه و بسیج معمولا به عنوان خط دوم برخورد با معترضان وارد عمل می‌شوند و بازدید فرمانده سپاه از خوزستان احتمالا برای برنامه ریزی برای آمادگی این نیروها است. سپاه پاسداران بیش از ۹۰ درصد از پروژه‌های سدسازی و انتقال آب خوزستان را در سه دهه گذشته اجرایی کرده است و خود به عنوان یکی از عوامل بروز تنش آبی در پرآب‌ترین استان ایران شناخته می‌شود. سفر حسین سلامی یک روز پس از سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی انجام می‌شود که در آن دلیل بروز بحران را بی‌توجهی به توصیه‌هایش در مورد وضعیت آب و فاضلاب خوزستان دانست. او در این سخنان گفت که با روی کار آمدن دولت جدید و اقدامان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشکل آب خوزستان حل خواهد شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت نیز روز جمعه اول مرداد به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری وارد خوزستان شد. جلسه جهانگیری با شماری از شیوخ عرب شب گذسته در مقر سپاه خوزستان برگزار شد.

بیش از ۵۰۰ استاد و مدرس دانشگاه در نامه‌ای خطاب به سران قوا: اعتراضات مردم خوزستان برحق است، در شیوه‌های حکمرانی آب تجدیدنظر کنید

بیش از ۵۰۰ استاد و مدرس دانشگاه در ایران در نام‌های به روسای قوه قضاییه مقننه و اجرایی اعتراضات به بی آبی در استان خوزستان را «برحق خواندند» و خواستار «اقدام فوری و تجدید نظر در شیوه‌ی حکمرانی آب استان و کشور» شدند. در این نامه «تصمیم‌های غیر کارشناسی و بیشتر بر پایه‌ی زد و بند‌های سیاسی در مورد سدسازی، انتقال آب، مداخله در زیست‌بوم مناطق و بر هم زدن آن و منحرف کردن کسب و کار‌ها از شرایط طبیعی اکوسیستم» از ریشه‌های مشکل کنونی خوزستان عنوان و به مسئولان حکومتی توصیه شده است: «از هر نوع برخورد خشونت‌آمیز با مردم جلوگیری شود، و برای اعتراض‌های مردمی فضای مسالمت آمیز فراهم گردد و از جان مردم مراقبت شود.» پرداخت خسارت به کشاورزان در صورتی که از آب برای کشاورزی استفاده نکنند، تأمین آب از محل مالیات‌ستانی از صنایع آب‌بر، تأمین فوری آب آشامیدنی و واگذاری مدیریت آب به کشاورزان از جمله راهکارهایی است که نویسندگان این نامه که تا صبح شنبه دوم مرداد ۵۴۳ استاد و مدرس دانشگاه آن را امضاء کردند، پیشنهاد کرده‌اند. متوقف شدن تمامی طرح های تونل انتقال آب در یک مصوبه، ممنوعیت صادرات محصولات صنایع آب‌بر، تعیین تکلیف سد گتوند و همچنین سرمایه‌گذاری برای کاهش آلودگی شوری آب، توزیع مناسب آب و بازسازی خطوط انتقال آب از دیگر پیشنهادهای نویسندگان این نامه است. استادان و مدرسان دانشگاه در پایان خطاب به مسئولان سه قوه نوشته‌اند «در شیوه‌ی حکمرانی آب باید تجدیدنظر اساسی انجام شود. بحران کم‌آبی خوزستان، دیگر استان‌های کشور (ازجمله، چهارمحال و بختیاری، گیلان و مازندران) را نیز تهدید می‌کند؛ چون طرح‌های مشابهی برای انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه‌های این استان‌ها نیز اجراشده است.»

شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف تبدیل واروشا در قبرس شمالی به منطقه مسکونی شد

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه ۲۳ ژوئیه در بیانیه ای تصمیم دولت ترکیه برای بازگشایی بخش متروکه قبرس شمالی را محکوم کرد و خواستار «تغییر سریع» این تصمیم شد. در بیانیه این سازمان که به امضاء هر ۱۵ عضو رسیده تصمیم دولت قبرس شمالی مبنی بر بازگشایی واورشا در جمهوری قبرس شمالی یک تصمیم یک‌جانبه که می‌تواند موجب افزایش تنش‌ها در جزیره قبرس شود، توصیف شده است. شورای امنیت سازمان ملل همچنین تأکید کرده است هرگونه اقدامی برای بازسازی واروشا در جمهوری قبرس شمالی توسط افرادی غیر از ساکنان آن غیرقابل قبول است. شورای امنیت سازمان ملل خواستار تغییر فوری تمامی اقداماتی که از اکتبر ۲۰۲۰ در قبرس شمالی اجرا شده، شد. بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به تصمیم تازه رئیس قبرس شمالی که سه‌شنبه هفته گذشته در جریان سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به این منطقه اعلام کرد بخشی از منطقه واروشا به منطقه مسکونی تبدیل می‌شود، صادر شده است. پیش از این برخی کشورهای اروپایی و آمریکا نیز اقدام رئیس دولت قبرس شمالی برای تبدیل بخشی از منطقه نظامی و خالی از سکنه واروشا به منطقه مسکونی را محکوم کرده بودند. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌اش اعلام کرد بر ضرورت جلوگیری از اقدامات یک جانبه بعدی که مطابق با قطعنامه‌های آن نیست و می‌تواند باعث افزایش تنش در جزیره و آسیب رساندن به چشم اندازهای حل و فصل شود، تأکید می‌کند. وزارت خارجه ترکیه بیانیه شورای امنیت سازمان ملل را «ادعاهای بی‌اساس و مغایر با واقعیت‌های قبرس» خواند و مدعی شد که این بیانیه و اظهارات سران برخی کشورها تحت تأثیر ادعاهای یونان و قبرس یونان است. قبرس از سال ۱۹۷۴ به دو بخش ترک و یونان نشین بدل شد. منطقه واروشا که در جریان درگیری‌های داخلی تخلیه شده بود از آن زمان به بعد به عنوان یک منطقه خالی از سکنه باقی ماند. سازمان ملل خواستار اداره این منطقه زیر نظر این سازمان است. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه روز جمعه خود تاکید کرد؛ بر اهمیت احترام و اجرای کامل قطعنامه‌های خود، از جمله اداره واروشا تحت نظر سازمان ملل تأکید دارد. ترکیه تنها کشوری است که قبرس شمالی یا قبرس ترک را به رسمیت می‌شناسد.

واکسن اهدایی ژاپن به ایران رسید، وزارت بهداشت منتظر ورود بقیه واکسن‌های اهدایی است

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتر خود نوشت که یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا که ژاپن به ایران هدیه کرده به دستشان رسیده است. او نوشت: «‏نخستین محموله واکسن اهدایی دولت و ملت ژاپن شامل افزون بر یک میلیون دز واکسن آسترازنکا تولید ژاپن ساعاتی پیش با حضور سفیر ژاپن در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تحویل شد.» ژاپن در هفته‌های گذشته اعلام کرده بود که سه میلیون واکسن به ایران خواهد داد. قرار است یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن دیگر نیز هفته آتی به ایران تحویل داده شود. این واکسن‌ها بخشی از ۱۵ میلیون واکسنی است که ژاپن در برنامه کوواکس به کشورهایی که با مشکل تامین واکسن روبه‌رو هستند کمک می‌کند. جمهوری اسلامی پیش‌تر زمان طلایی برای عقد قراردادهای مناسب با شرکت آسترازنکا را از دست داد و اکنون واکسن‌های این شرکت عمدتا از طریق کره‌جنوبی، ایتالیا و اکنون ژاپن تامین شده است. علی خامنه‌ای، روز ۱۹ دی ۱۳۹۹ در یک سخنرانی ویدیویی گفت که اجازه ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا به کشور را نخواهد داد. پس از این سخنرانی وزیر بهداشت نیز اعلام کرد که در تبعیت از «فرمان» علی خامنه‌ای مذاکرات برای خرید واکسن‌های فایزر و آسترازنکا را متوقف کرده و اجازه نخواهد داد ایرانی‌ها نمونه آزمایشگاهی کشورهای دیگر شوند. ایران به دلیل عقب افتادگی از برنامه واکسیناسیون عمومی اکنون درگیر موج پنجم کرونا است و مسئولان وقوع موج ششم را هم محتمل می‌دانند.