ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت سپاه باید در تمام عرصه‌ها مداخله کند

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران در جمع «بسیجیان زنجان» از مداخله سپاه در تمام حوزه ها دفاع کرد و آن را وظیفه این نیروی نظامی خواند. او گفت: «پاسداری تنها محدود به یک حوزه و محدوده نمی‌شود، یعنی در هر حوزه‌ای که انقلاب با هر نوع ماهیتی تهدید شود، سپاه باید ورود پیدا کند.». جوانی با اشاره به یکی از مطالبات جریان های موسوم به اصلاح طلب در ایران که خواستار بازگشت سپاه پاسداران به پادگان هستند، گفت: «برخی افراد سپاه را پادگانی می‌پسندند و در برخی هجمه‌ها این موضوع را نیز مطرح می‌کنند».این فرمانده نظامی در ادامه یکی از وظایف سپاه پاسداران را «کمک به هم‌سو و هم‌جهت و نیز هم‌افزا شدن» نیروهایی که او آن‌ها را «جبهه انقلاب» نامید، عنوان کرد و گفت: «جنگ شناختی دشمن را باید جدی گرفت». جوانی به نیروهایی که جبهه انقلاب نامید، توصیه کرد در مقابل آنچه که به گفته او «تحریف و جعل مسائل دینی» و «ضربه زدن به نظام اسلامی» است، «گردان و یگان آماده کنند».

«نور نیوز» ادعا کرد «عوامل وابسته به سرویس جاسوسی اسراییل» چند ساعت قبل از انفجار در یک مرکز حساس بازداشت شده‌اند

سایت وابسته به دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران ادعا کرده است که «عوامل وابسته به سرویس جاسوسی اسراییل» چند ساعت قبل از اینکه یک مرکز حساس را در اصفهان منفجر کنند، شناسایی و دستگیر شده‌اند. وزارت اطلاعات شامگاه شنبه یکم مرداد اعلام کرد یک شبکه وابسته به سرویس جاسوسی اسراییل که برای انجام عملیات خرابکارانه به ایران رفته بودند را بازداشت کرده است. اطلاعیه وزارت اطلاعات ادعا کرده که اعضای این شبکه «از اقلیم کردستان وارد کشور شده بودند، با بهره‌گیری از به‌روزترین تجهیزاتِ عملیاتی و ارتباطی و قوی‌ترین مواد انفجاری، قصد انجام اقدامات خرابکارانه و عملیات تروریستی بی‌سابقه‌ای در برخی نقاط حساس و اهدافِ از پیش تعیین شده را داشتند». «نور نیوز» هم ظهر دوم مرداد به نقل از خبرهای رسیده، مدعی شد که افراد دستگیرشده در یکی از کشورهای آفریقایی آموزش دیده بودند و چند ساعت قبل از «اجرای عملیات نهایی» دستگیر شدند. این رسانه امنیتی مدعی شده است که این افراد قصد داشتند «یکی از مراکز حساس کشور در اصفهان» را با «مواد منفجره شدیدالانفجار» منفجر کنند. به نوشته این سایت، این افراد مواد منفجره را جاگذاری کرده بودند. خبر بازداشت اشخاصی که ایران آن‌ها را «عوامل اسراییل» می‌خواند چند روز پس از آن منتشر شد که برخی رسانه‌ها از بازجویی یکی از افراد مرتبط با سپاه پاسداران از سوی اسراییل در خاک ایران خبر دادند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) بازجویی از یدالله خدمتی در خاک ایران را تأیید کرد اما مدعی شد که او از نیروهای جهادی سپاه پاسداران است. رسانه‌های خبری ایران ادعا کرده‌اند که عوامل بازداشت و بازجویی از خدمتی، شناسایی و بازداشت شده‌اند. روابط ایران و اسراییل در چند سال اخیر متشنج‌تر شده است. اسراییل چند تن از فرماندهان سپاه و افراد مؤثر در برنامه هسته‌ای ایران را ترور کرده اما به صورت رسمی مسئولیت این اقدام‌ها را نپذیرفته است. مقام‌های اسراییلی به تازگی به انجام عملیات خرابکارانه در ایران اذعان کرده‌اند.

دفاع فرمانده انتظامی تهران از گشت ارشاد : «با اقتدار به مقابله با حیازدایی ادامه می‌دهیم»

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ روز یکشنبه دوم مرداد در جلسه‌ای با ماموران پلیس امنیت عمومی، زنانی را که خواهان اختیاری‌شدن حجاب اسلامی اند «دشمن» خواند و آن‌ها را به «فساد و فحشا و بی‌بند و باری» متهم کرد. سردار حسین رحیمی گفت: «دشمنان با همه توان به حجاب و عفاف می‌تازند و همه تلاش خود را به کار بسته‌اند تا فساد و فحشا و بی‌بند و باری را جایگزین آن کنند». او افزود: «ترویج فساد و فحشا و بی‌بند و باری در حقیقت نقطه شروع انحطاط و قهقرای جامعه است» و اعتراض به حجاب اجباری اسلامی را «حیا‌زدایی» خواند. رحیمی تهدید کرد: پلیس ماموریت‌های امنیت اخلاقی را با اقتدار برای مقابله با حیازدایی ادامه می‌دهد. رئيس پلیس تهران از سازمان‌های متولی در بحث «ترویج عفاف و حجاب» خواست بیش از پیش وارد عمل شوند. به ابتکار سازمان حکومتی امر به معروف و نهی از منکر و در قالب تشکیل قرارگاه‌های ۲۱ تیر، اعمال فشار بر زنان و نظارت سختگیرانه بر حجاب اسلامی در هفته‌های اخیر شدت گرفته است. علاوه بر تشدید خشونت گشت‌ ارشاد، تهدید زنانی که مقام‌های ایران آن‌ها را «بی‌حجاب» و «بدحجاب» می‌خوانند به اخراج از اداره‌ها و نهادهای دولتی و سلب خدمات عمومی از جمله دسترسی به خدمات بانکی و مترو از آن‌ها، دستگیری معترضان به حجاب اجباری نیز افرایش پیدا کرده است. نیروهای امنیتی تنها در یک هفته اخیر دست کم چهار زن معترض به نام‌های سپیده رشنو، ملیکا قراگوزلو، سوری بابایی چگینی و نازی زندیه را بازداشت کرده‌اند.

فرمانده کل سپاه پاسداران: «به‌دنبال تولید و در اختیارگرفتن پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستیم»

حسین سلامی، فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکشنبه دوم مرداد در جشنواره مالک اشتر سپاه گفت به‌دنبال تولید و دستیابی به «پیشرفته‌ترین سلاح‌ها» هستیم. حسین سلامی گفت: «در جنگ، سلاح مؤثر است به همین جهت به‌دنبال تولید و در اختیار گرفتن پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستیم، اما به آن‌ها تکیه نمی‌کنیم و از سلاح معجزه نمی‌خواهیم. بلکه به خدا تکیه می‌کنیم، چون این رمز پیروزی ماست.» حسین سلامی به نوع تسلیحات مدنظرش اشاره نکرد. برخی از مقام‌های ارشد ایران اما در روزهای گذشته درباره توانایی تولید تسلیحات هسته‌ای سخن گفته‌اند. کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی شامگاه یکشنبه ۱۷ ژوئیه/ ۲۶ تیر گفت: «بر هیچ کس پوشیده نیست که ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته‌ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم». گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران تاکنون در سطوح ۳,۶ درصد، ۲۰ درصد و ۶۰ درصد اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کرده و اگر به سطح ۹۰ درصد برساند، قابلیت تولید بمب هسته‌ای را خواهد داشت.

ایمان سبزیکار جونقانی را در ملاء عام اعدام کردند

رئیس دادگستری استان فارس از اجرای حکم اعدام ایمان سبزیکار جونقانی، کارگر آرماتور بندی که یک مامور پلیس را کشته بود، خبر داده است. به گفته کاظم موسوی، حکم اعدام این زندانی صبح یکم مرداد ماه در ملاء عام اجرا شده است. سبزیکار جونقانی بهمن ۱۴۰۰ به اتهام قتل یک مامور انتظامی بازداشت شد. او در زندان شکنجه شد و وکیل مدافعش در اسفند همان سال فاش کرد که اجازه ملاقات با موکلش را به او نداده‌اند. دادگاه بدوی رسیدگی‌کننده به اتهام جونقانی او را به قصاص محکوم کرد. دیوان عالی اما با استناد به مدارک پزشکی حکم دادگاه بدوی و تجدیدنظر را نقض کرد تا سرانجام در اردی‌بهشت ۱۴۰۱ دادگاه کیفری شیراز دوباره به قصاص او حکم داد. سبزیکار جونقانی به گفته منابع مطلع در یک درگیری بر سر مساله مالی با علی اکبر رنجبر، او را به قتل رساند.

فرمانده پلیس آبادان می‌گوید پنج نفر را به اتهام قتل برادر مالک ساختمان متروپل آبادان دستگیر کرده است

حسین زلقی، فرمانده انتظامی آبادان از بازداشت پنج تن که به گفته او «در طراحی و اجرا» قتل مجید عبدالباقی دست داشته‌اند خبر داد. مجید عبدالباقی برادر حسین عبدالباقی، مالک ساختمان متروپل است که دوم خرداد فرو ریخت. مجید عبدالباقی، ظهر شنبه یکم مرداد در آبادان به دست افراد ناشناس کشته شد. زلقی ادعا کرد که پلیس در کمتر از ۲۴ ساعت عاملان این قتل را شناسایی و دستگیر کرده‌ است. هویت هیچ‌یک از بازداشت‌شدگانی که پلیس آبادان آن‌ها را به قتل عبدالباقی متهم می‌کند، فاش نشده است. فرمانده پلیس آبادان مدعی شده که از مخفیگاه افراد بازداشت شده «یک قبضه سلاح کلت کمری به کار رفته در قتل و همچنین خودروی ساینا که به وسیله آن فرد مقتول را تعقیب می‌کردند، کشف شد» و متهمان «به بزه ارتکابی اعتراف کردند». ریزش ساختمان متروپل در دوم خرداد امسال جان دست‌کم ۴۷ نفر را گرفت. به ادعای رسانه‌های حکومتی ایران مالک این ساختمان هم در این حادثه جانش را از دست داد.

«سه تا پنج میلیون دانش‌آموز تحت پوشش تغذیه رایگان قرار می‌گیرند»

صادق ستاری‌فر، سخنگوی آموزش و پرورش ایران گفت که این وزارتخانه تلاش می‌کند در سال جاری سه تا پنج میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش طرح «تغذیه رایگان» قرار بدهد. به گفته او دانش‌آموزان مناطق حاشیه‌نشین، عشایری و روستاها «باید تحت پوشش تغدیه رایگان قرار بگیرند». او بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح را اعلام نکرد اما گفت که وزارت آموزش و پرورش «تلاش می‌کند این طرح را به صورت مشارکتی با بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام اجرا کند». به گفته ستاری‌فر در این طرح به دانش‌آموزان تحت پوشش «شیر، نان غنی‌شده با ویتامین دی و روی» داده خواهد شد. وزارت آموزش و پرورش ایران پیشتر طرح توزیع شیر رایگان را به مدت کوتاهی اجرا کرد اما طرح مذکور به دلیل آنچه که تأمین نشدن بودجه عنوان شد، ادامه نیافت. طرح تغذیه رایگان به نظر می‌رسد نخستین واکنش وزارت آموزش و پرورش به هشدارهای کارشناسان در باره شیوع سوء تغذیه در دست‌کم ۱۵ استان ایران باشد. آزادسازی قیمت مواد غذایی و حذف ارز ترجیحی نرخ تورم خوارکی ها را در دو ماه گذشته به رقمی بزرگ‌تر از ۸۰ درصد رساند. مسئولان دولتی سال قبل گفته بودند که حداقل ۶ تا ۷ درصد دانش‌آموزان از سوء تغذیه رنج می‌برند. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت هم پاییز ۱۴۰۰ از شیوع سوء تغذیه در میان کودکان زیر پنج سال خبر داده بود.

وعده سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان: دولت افزایش حقوق را بررسی می‌کند

سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید که دولت نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقل‌بگیر «نظر مساعد» دارد. بازنشستگان تأمین اجتماعی در سه ماه گذشته در اعتراض به مصوبه هیئت وزیران که دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر را به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان افزایش می‌داد و برای سایر سطوح مزدی تنها ۱۰ درصد افزایش در نظر گرفته بود، در شهرهای مختلف تجمع کردند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی این مصوبه دولت را غیرقانونی و باطل اعلام کرده است. سازمان تأمین اجتماعی صبح یکشنبه دوم مرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «پیشنهاد این سازمان درباره سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی، در دستور کار دولت قرار گرفته و به زودی اعلام می‌شود». بازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراضات خود خواستار افزایش حقوق بر اساس خط فقر شده بودند. خط فقر در ایران تا پیش از آزادسازی قیمت کالاها از سوی کارشناسان غیردولتی رقمی نزدیک به ۱۲ میلیون تومان برآورد می‌شد. رشد نرخ تورم و افزایش هزینه معیشت در ماه‌های اخیر این رقم را بزرگ‌تر کرده است. نزدیک به ۴ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند که به گفته اعضای کانون‌های بازنشستگی، بالغ بر ۷۵ درصد آن‌ها درآمدی کمتر از خط فقر دارند.

دو کارگر شهرداری رشت هنگام جمع‌آوری زباله کشته و زخمی شدند

دو کارگر شهرداری رشت حین انجام کار کشته و زخمی شدند. خبرگزاری دولتی کار ایران گزارش کرده است که این دو کارگر هنگام جمع‌آوری زباله شهری بر اثر برخورد ناگهانی یک خودروی سواری مصدوم شدند. فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی رشت راننده خودرو سواری را که با رفتگران شهرداری تصادف کرد، مقصر حادثه دانست. به گفته او هر دو کارگر به بیمارستان منتقل شدند اما یکی از کارگران به دلیل شدت جراحت جانش را از دست داد. بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه سالانه حداقل ۱۳ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد و نزدیک به ۸۰۰ کارگر جانشان را بر اثر حوادث کاری از دست می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی آمار حوادث کاری ثبت شده را نزدیک به دو برابر آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش کرده است.