ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نفت‌کش #آدریان_دریا در مسیر بندرگاه‌های #ترکیه

ابر تانکر نفتی «گریس‌۱» که پس از آزاد شدن از جبل الطارق، «آدریان دریا۱» نام گرفت، پس از روزها سرگردانی در دریا اکنون به طرف بندر مرسین در جنوب کشور ترکیه در حرکت است. به گزارش رسانه‌های ترکیه هنوز مقامات این کشور درباره پذیرش این نفت‌کش در این بندر اظهار نظری نکرده‌اند اما به گفته این رسانه‌ها احتمال دارد این کشتی کمتر از یک هفته دیگر در بندر مرسین پهلو بگیرد. این ابر نفت‌کش تاکنون از ورود به آب‌های سرزمینی کشورهای اروپایی خودداری کرده است. در ابتدا گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که کشتی آدریان دریا۱ پس از آزاد شدن از جبل الطارق به بندر گالاماتای یونان نزدیک شده است، اما کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان روز پنج‌شنبه ۳۱ مرداد در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ اعلام کرد این نفت‌کش درخواستی برای پهلو گرفتن در بنادر یونان ارائه نداده است. ابر تانکر نفتی آدریان دریا۱ در روز ۱۳ تیر ماه سال جاری در آب‌های تنگه جبل الطارق، به ظن حمل نفت برای سوریه و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، از سوی نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد و به دولت محلی جبل الطارق تحویل داده شد. پس از ۴۰ روز توقیف این نفت‌کش، مقامات قضایی جبل الطارق حکم رفع توقیف این ابر نفت‌کش را صادر کردند. هم اکنون نفت‌کش آدریان دریا۱ در آب‌های بین‌المللی به سمت مقصدی نامعلوم در حرکت است.

همزمان با بمباران هوایی #ادلب #سوریه، خودرویی بمب‌گذاری شده در این شهر منفجر شد

خودرویی بمب‌گذاری شده در شهر #ادلب سوریه که در کنترل شورشیان است منفجر شد. همزمان، حاشیه این شهر زیر آتش هواپیماهای جنگی دولت سوریه قرار دارد. به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده شنبه ۲۴ اوت/ دوم شهریور به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر منجر شد. استان ادلب در شمال غربی سوریه از آخرین مناطق تحت کنترل شورشیان #سوریه است. دولت سوریه این هفته حملات و فشارهای زیادی را برای تصرف این منطقه و منطقه شمال استان حماه آغاز کرد. هفته پیش نیروهای رژیم بشار اسد موفق شدند شهر خان‌شیخون در استان ادلب را تصرف کنند و بخش‌هایی از شمال استان حماه را به محاصره در آورند. این اقدامات بار دیگر به خروج جمعی مردم این منطقه و آواره شدن بسیاری منجر شده. سازمان ملل گفته است از اواخر آوریل صدها نفر شامل تعداد زیادی غیرنظامی بر اثر کارزار جنگی دولت کشته شدند.

#پاکستان حرکت نمادین صدها خبرنگار به‌ سوی #کشمیر را متوقف کرد

پلیس #پاکستان صدها خبرنگار را که به شیوه‌ای نمادین می‌خواستند از مرز شدیدا امنیتی شده با #هند گذر کنند و خود را به #کشمیر برسانند، متوقف کرد. به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، ظفیر بابا، رهبر این گروه از خبرنگاران گفت اعتراضِ شنبه ۲۴ اوت/ دوم شهریور این گروه تلاشی برای تهیه گزارش درباره وضعیت کشمیر بوده است. هند از روز پنجم اوت همزمان با لغو خودمختاری جامو و کشمیر، دسترسی رسانه‌ها به این منطقه را به شدت محدود کرده و جلوی پخش اخبار را گرفته است. از آن زمان این منطقه در وضعیت حکومت نظامی است، هزاران نفر دستگیر شده‌اند و راه‌های ارتباطی و اینترنت قطع شده است. از شنبه گذشته مقامات هند شروع به کاهش اقدامات امنیتی کردند اما اغلب محدودیت‌ها هنوز پابرجاست. یک افسر پلیس پاکستان گفته است که اتومبیل خبرنگاران هفت کیلومتر مانده به محل کنترل مرزی متوقف شده است.

دو نماینده بازداشت‌شده در ارتباط با #پرونده_سایپا آزاد شدند

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که نامش فاش نشده، از آزاد شدن دو نماینده بازداشت شده خبر داد. این نماینده به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفته که در اولین ساعات اداری روز شنبه دوم شهریور، فرایند تودیع وثیقه در اداره ثبت اسناد و دادسرا برای دو نماینده بازداشت شده در ارتباط با پرونده سایپا طی شده و این افراد بعدازظهر از زندان اوین آزاد شدند. به گفته او، وثیقه تعیین شده برای هر یک از این دو نماینده ۱۰ میلیارد تومان بوده است که با تودیع این وثیقه، تا تعیین تکلیف پرونده آزاد شدند. #محمد_عزیزی و #فریدون_احمدی چهارشنبه ۳۰ مرداد در ارتباط با پرونده‌ای در خصوص فروش محصولات شرکت سایپا بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. این دو نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بودند. خبر بازداشت این دو نماینده مجلس در شبکه‌های اجتماعی بر سر زبان‌ها افتاد و یک روز بعد تأیید شد. در روزهای اخیر برخی مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی نیز بازداشت شدند. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم روز شنبه ۲۶ مرداد از فساد کلان در صنعت خودروسازی ایران خبر داده بود.

صدور حکم ۲۳ سال و سه ماه #حبس برای #کیومرث_مرزبان

به گفته #محمدحسین_آقاسی، وکیل #کیومرث_مرزبان، این طنز‌نویس و فعال مدنی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۲۳ سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است. این حکم در دادگاه بدوی صادر شده و قابل تجدیدنظرخواهی است. به گفته آقاسی مهم‌ترین اتهام کیومرث مرزبان «ارتباط با دولت متخاصم» عنوان شده است. وکیل مدافع این زندانی در توییتر خود نوشته است که به این حکم اعتراض خواهد کرد. محمدحسین آقاسی همچنین نوشته است: «در صورت تایید حکم، این جوان بااستعداد که کاری به جز نوشتن مطالب طنز و انتشار آن‌ها در رسانه‌ها نکرده، باید ۱۱ سال از عمر مفید خود را در زندان سپری کند.» به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کیومرث مرزبان روز چهارم شهریور ماه ۹۷ توسط ماموران #اطلاعات_سپاه بازداشت شد. او در سال ۱۳۹۶ برای دیدار با خانواده خود به ایران رفته بود و پس از آن سفری به خارج از ایران نداشت. به گفته منابع نزدیک به خانواده این نویسنده زندانی، علی‌رغم شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سفر او به کشور #آمریکا، این زندانی در طول زندگی خود هیچ‌گاه به آمریکا سفر نکرده است. در این گزارش گفته شده که پرونده کیومرث مرزبان در شعبه یک بازپرسی اوین در دست بررسی بوده. اطلاعات سپاه و مسئولان قضایی اما اتهام و دلیل بازداشت این نویسنده ایرانی را اعلام نکردند. او همچنین از دسترسی به وکیل محروم بوده است. کیومرث مرزبان مجله نمایشی «کارآگاه پورآرا» را برای رادیو زمانه تهیه می‌کرد.

جمعی از #معلولان در اعتراض به اجرا نشدن قوانین حمایت از معلولان، مقابل نهاد ریاست جمهوری در تهران تجمع کردند

امروز شنبه، دوم شهریور ۱۳۹۸، جمعی از معلولان ایرانی در اعتراض به اجرا نشدن قوانین مربوط به معلولان، در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری در تهران تجمع کردند. معترضان شعارهایی از جمله، «قانون معلولان اجرا باید گردد» و «قانون تصویب شده/ اجرا نباید بشه»، «درد ما بی‌شماره/ دولت خبر نداره»، «معلولان رو زور می‌گن/ قانون رو سر بریدن» سر دادند. هشتم اردیبهشت ماه سال گذشته #قانون_حمایت_از_حقوق_معلولان بعد از کش و قوس‌های فراوان از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها ابلاغ شد. قرار بود مشكلات افراد دارای معلولیت با اجرای قانون جامع حمایت از معلولان برطرف شود اما با در نظر گرفته شدن فقط یک دوازدهم بودجه لازم برای این قانون، اجرای آن عملا با مشکل روبه‌رو شده است. در بودجه ،۹۸ دو هزار میلیارد تومان برای اعتبارات سازمان بهزیستی و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به طور خاص برای این قانون در نظر گرفته شده است.

#مرضیه_امیری به ۱۰ سال و نیم #زندان و ۱۴۸ ضربه #شلاق محکوم شد

مرضیه امیری، روزنامه‌نگار ایرانی و خبرنگار روزنامه شرق، به ۱۰ سال و نیم زندان و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. سمیرا امیری، خواهر او در حساب کاربری توئیتر خود نوشته است مرضیه امیری باید شش سال از دوره محکومیت را در زندان بگذراند. این حکم اولیه و قابل تجدیدنظرخواهی است. این روزنامه‌نگار و دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران، روز ۱۷ اسفند ۹۷ به دنبال شرکت در مراسمی به مناسب روز جهانی کارگر همراه با ده‌ها نفر دیگر بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. مرضیه امیری پیش‌ از این و در جریان اعتراضات سراسری دی ماه ۱۳۹۶ نیز بازداشت و به مدت سه روز بازجویی شده بود.

یک متهم به #آزارجنسی و #آدم‌ربایی در ایران به ۱۱۱۰ ضربه #شلاق محکوم شد

یک متهم در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران بابت مجموعه‌ای از اتهامات مجموعا به هزار و ۱۱۰ ضربه شلاق محکوم شد.  این مرد میانسال در فاصله سال‌های ۹۳ تا ۹۷ بر اساس مجموعه‌ای از شکایت‌ها درباره آزار جنسی کودکان بازداشت شد. این مرد ۴۹ ساله در مراحل بازجویی به آزار ۱۳ یا ۱۴ دختر و پسر اعتراف کرد. او به اتهام ۹ بار آدم‌ربایی و غصب عنوان مأمور مبارزه با مواد مخدر ، هفت بار زنا و دو بار لواط محاکمه شد.  در نهایت قضات او را به خاطر ۹ بار آدم‌ربایی به ۲۲ سال و نیم زندان و به خاطر غصب عنوان به سه سال زندان محکوم کردند. او از اتهام هفت بار زنا تبرئه شد اما به خاطر هر کدام به ۱۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. قضات دادگاه همچنین او را از اتهام دو بار پسر آزاری تبرئه کردند اما او را به خاطر هر کدام به  ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم کردند. این حکم در شعبه ۴۲ دیوان عالی کشور تحت رسیدگی قرار گرفت و تایید شد. ایران از مجازات‌های تحقیرآمیز مانند شلاق استفاده می‌کند هر چند میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های غیرانسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.

نرخ #تورم در ایران به ۴۲ درصد رسید

آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار درباره وضعیت #تورم در مرداد ماه ۹۸ نشان می‌دهد که تورم سالانه نسبت به ماه قبل ۱/۸ درصد افزایش یافته و به ۴۲/۲ درصد رسیده است. خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره نوشته است که گزارش‌های رسمی از افزایش تورم در مرداد ماه تا ۴۲/۲ درصد حکایت دارد. بر اساس این خبر که روز شنبه دوم شهریور منتشر شده، با وجود افزایش تورم سالانه، تورم در شاخص نقطه ‌به نقطه اندکی کاهش داشته، به طوری که به ۴۱/۶ درصد رسیده است. بر این اساس خانواده‌ها به طور میانگین ۴۱/۶ درصد بیشتر از مرداد ماه سال گذشته برای خرید مجموعه‌ای از کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند، اما تورم نقطه‌ای در مرداد ماه نسبت به تیرماه ۶/۴ درصد کاهش داشته است. همچنین تورم ماهانه در ماه مورد بررسی به ۰/۶ درصد رسیده که نسبت به تیر ماه ۲/۲ درصد کاهش داشته است.